امروز؛

حدادعادل به کمپین ملی «من کتاب می‌خوانم» پیوست

غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نماینده تهران و عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: رادیو ایران می‌تواند خواندن متون قدیمی را رواج دهد.
کد خبر: ۶۰۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴ - 29November 2015

حدادعادل به کمپین ملی «من کتاب می‌خوانم» پیوست

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، حداد عادل در جلسهای که معاون صدای جمهوری اسلامی و مدیر شبکههای رادیویی در جهت همکاریهای دوجانبه رادیو و فرهنگستان زبان فارسی تشکیل شده بود پس از اطلاع یافتن از برگزاری چنین پویشی گفت: کار رادیو ایران برای ترویج کتابخوانی، کار ارزشمند و خوبی است. اتفاقا کاری که شما میتوانید در ایران باب کنید خواندن متون به ویژه متن ادبی کتابهای قدیمی است. درست خواندن متن به ویژه متون قدیمی کار آسانی نیست واگر کسی بتواند فارسی را درست بخواند بخش زیادی از فرایند فهماندن اتفاق میافتد.

حداد عادل

 

وی افزود: فارسی خواندن کار مهمی است. من بعضی افراد را دیدهام که با زبانهای دیگر آشنا هستند وآن زبانها را به درستی و با سرعت میخوانند اما در خواندن متن فارسی دچار لکنت میشوند که این باعث تاسف است.

رواج فارسی خوانی و متن خوانی کاری ارزشمند است که رادیو میتواند انجام دهد. خود من حاضرم برای شما قسمتهایی از داستان حسنک وزیر نوشته بیهقی را بخوانم.

حداد عادل ادامه داد: در سفری که به سبزوار داشتم دریکی از سخنرانیهایم دوصفحه از تاریخ بیهقی را برای همشهریان وی، خواندم. مخاطبان از این امر به وجد میآمدند و اصلا این کار سبب ایجاد شوق و هیجان مضاعفی شد. این دوصفحه یک طرف و کل مراسم هم یک طرف دیگر، یعنی ارزش ایندو صفحه برابری میکرد. منظور این است که متنی درست خوانده شود حتی متن قدیمی، همه آن را در مییابند و معنایش را میفهمند.

رییس فرهنگستان زبان فارسی ادامه داد: من برای خانواد ه هم از متون قدیمیگاه تکههایی را میخوانم و مورد استقبال قرار میگیرد. همچنین تعهد دارم که در بین کلاسهایم هم از متون گذشته استفاده کنم واز رو برای آنها بخوانم. نیتم هم این است که مردم متن خوانی و شعر خوانی را فرا بگیرند.

حدادعادل تصریح کرد: در برنامههای رادیویی کسانی را بیاورید که بتوانند متن و کتاب بخوانند. بنده به عنوان داوطلب ضمن حمایت از این حرکت کتابخوانی رادیو ایران، حاضرم در یکی از برنامههایتان کتابخوانی کنم.

یکی از کتابهایی هم که برای این کار پیشنهاد میکنم کتاب «سیرت رسول الله» اثر رفیع الدین همدانی است که بخشهایی از آن را برای برنامه «کافه هنر» خواهم خواند.

غلامعلی حداد عادل سپس عضویت خودرا در پویش ملی (من کتاب میخوانم) اعلام کرد و با نشان این پویش عکس یادگاری انداخت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار