یگان‌های دشمن که به چشم مسئولین نیامده‌اند؛

افزایش آسیب‌های اجتماعی که رهبری مدام به تذکر آن می پردازد

اعتیاد معضل بزرگی برای جامعه تلقی می‌شود اما تنها‌ترین نیست. در کنار اعتیاد معضلات بزرگ دیگری امروز دامن جامعه را فراگرفته است. معضلاتی از قبیل ایدز و زنان خیابانی که اگر فکری به حالشان نشود امری طبیعی می‌شوند و مثل خوره به جان جامعه می‌افتند.
کد خبر: ۶۰۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸ - 29November 2015

افزایش آسیب‌های اجتماعی که رهبری مدام به تذکر آن می پردازد

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، چندی پیش پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که بهمنظور اعلام آمار مقایسهای هفت ماه اول ۹۴ با مدت مشابه سال گذشته درزمینه مقابله باعرضه مواد مخدر برگزار شد گفت: مجموع کشفیات مواد مخدر در هفتماهه ۹۴، ۳۶۶ هزار و ۵۷۷ کیلوگرم است که بهرغم کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد کشفیات داشتهایم. این یعنی افزایش ورود مواد مخدر به کشور و در پی این افزایش مصرف مواد مخدر در جامعه صورت میگیرد.
 
همچنین حمیدرضا ترقی عضو هیئت امنا کمیته امداد امام خمینی (ره) در گفتگو با «نسیم» از رشد ۷۰۰ درصدی آمار کارتن خوابهای پایتخت در مدت چهار سال خبر داده و تعداد این افراد در تهران را نزدیک به ۲۰ هزار نفر دانسته بود.
 
متاسفانه گستردگی معضلات و مشکلات اجتماعی در سایه غفلت متولیان امر به حدی رسیده که رهبر معظم انقلاب شخصا وارد این بحث شدهاند و خواستار رسیدگی و نظارت هر چه بیشتر بر رفع مشکلات آسیبهای اجتماعی شدهاند. مطمئنا اگر دستگاهها و نهادهای مسئول تدابیری همه جانبه برای رفع این آسیبهای اجتماعی در نظر گرفته بودند رهبری تذکر نمیدادند.
 
تأکید رهبر انقلاب بر مورد غفلت قرار گرفتن آسیبهای اجتماعی
 
در همین رابطه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران گفته بود: تاکنون، دو جلسه سهساعته در حضور مقام معظم رهبری و با شرکت روسای سه قوه و شورا داشتیم. رهبر انقلاب نسبت به اینکه موضوع آسیبهای اجتماعی مورد غفلت واقعشده است، تأکید داشتند.
 
شهردار تهران با اشاره به اینکه باید قوه قضائیه، نیروی انتظامی، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، وزارت آموزشوپرورش، وزارت بهداشت و... در کنار مدیریت شهری تهران باشند، عنوان کرده بود: باید تأکید کنم شهرداری بهتنهایی قادر به انجام این کار نیست. هر نهادی ظرفیت جداگانهای دارد که باید از آن استفاده شود.
 
ریشهیابی موضوع آسیبهای اجتماعی در دستور کار نهادهای نظام

همچنین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آسیبهای اجتماعی گفته بود: با دستور رهبر معظم انقلاب بررسی و ریشهیابی موضوع «آسیبهای اجتماعی» در دستور کار نهادهای نظام قرارگرفته است. به همین منظور تاکنون جلساتی با حضور سران قوا و سایر مسئولان تشکیلشده و موضوع «آسیبهای اجتماعی» بهصورت ریشهای در این جلسات موردمطالعه قرارگرفته است.
 
مخبر دزفولی افزوده بود: خانواده گسسته هم معلول آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد است و هم خود علت برخی از آسیبها مانند کودکان خیابانی و فحشا محسوب میشود. تحکیم نهاد خانواده و ترویج ازدواج نقش به سزایی در کاهش آسیبهای اجتماعی دارد.
 
نبرد در حوزههای آسیبهای اجتماعی بسیار سختتر از نبرد در میادین فیزیکی
در همین رابطه محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در نشست افتتاحیه بنیاد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی که چهارم آذر برگزار شد اعلام کرده بود: در میدان نبرد با آسیبهای اجتماعی سرباز باید بافکر و عالم باشد و احکام اعتقادی را بشناسد، زیرا دشمن اعتقادات ما را هدف قرار میدهد و باید به عمق و گستره اطلاعاتمان اضافه کرده و نگاهمان را به سمت نگاهی پایدار برای کسب راهحلهای مناسب برای مقابله با هجمههای فرهنگی تغییر دهیم.
 
الفت تاکید کرده بود: اگر آسیبهای اجتماعی را شناسایی نکنیم و ریشههای آن را نزنیم کمتر از آسیبزنندگان این عرصه عملنکردهایم. امروز آسیبهای اجتماعی همچون طلاق و اعتیاد برای ما مشکل ایجاد میکند و باید هر یک از این آسیبها را یکی از یگانهای دشمن تلقی کنیم که مبارزه با آن نیازمند حرکات آگاهانه است.
 
برای حل مشکلات آسیبهای اجتماعی باید همه نهادها دستبهدست هم دهند
 
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در این خصوص گفته بود: نهادهایی همچون بهزیستی، امداد و نیروی انتظامی بهتنهایی کاری از دستشان برنمیآید و باید همه نهادها همراه شوند. برای تعامل میان بخشی راهاندازی قرارگاه آسیبهای اجتماعی از ستاد و یا دبیرخانه مناسبتر است زیرا قرارگاه آسیبهای اجتماعی میتواند بهصورت منظم و مستمر هماهنگیهای لازم را با دستگاهها و سازمانهای مربوطه داشته باشد.
 
‫گزارشهای رهبری که دل رهبری را به درد آورد
 
همچنین علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اخیرا در جلسهای گفته بود: در حال حاضر تا حدی در بخش فرهنگی نفوذ صورت گرفته به طوری که با نگاهی که نوع و سبک زندگی میتوان فاصله از سبک زندگی اسلامی و نزدیکی به سبک زندگی غربی را دید. سبکی که آسیبهای اجتماعی را در جامعه به وجود آورده. در همین رابطه گزارش عمیق و وسیع منتشر شد و خدمت مقام معظم رهبری نیز رسید. گزارشی در خصوص افزایش نرخ طلاق، اعتیاد و حاشیهنشینی شهرها و مواردی از این دست که مأیوس کننده نیز بود.
مطهری افزود: شنیدم رهبری خودشان ۶ ساعت وقت گذاشتهاند و گزارش را شنیدند و در برخی حوزهها نیز اشک ریخته و گریه کردهاند. این نشان میدهد این مسأله مهمی است و حاکی از نفوذ فرهنگی میباشد
 
آغازی که نباید پایان راه باشد
 
با جلساتی که بین اعضای شورای شهر تهران و مسئولان شهرداری و همچنین فرماندهان ناجا برگزار شده، اقداماتی برای ساماندهی محلههای اسیب پذیر پایتخت از جمله محله هرندی آغاز شده که در نوع خود خبر خوبی است. اما باید توجه داشت که محلاتی از این دست مشتی است که حکایت از خروارها دارد. مسئولین و متولیان امر نباید تا
 
حمایتهای فرهنگی، اجتماعی و سایر اقدامات حمایتی درزمینه پیشگیری، کنترل و رسیدگی به آسیبها از سوی گروههای مردمی میتواند پشتوانه محکمی باشد برای روند رسیدگی به آسیبهای اجتماعی که میتواند جامعه و اجزای آن را که در حکم موجود زنده است، یاری رساند و الگویی باشد برای دستگاههای ناکارآمد که فقط در پشت وظایف خود پنهانشدهاند.
 
نظر شما
پربیننده ها