ناهید زندی‌پژوه برای کیهان می‌نویسد؛

آیت‌الله سعیدی شهید راه استکبار ستیز امام خمینی(ره)

سعیدی از نخستین کسانی بود که در آن برهه به تعلیم و تربیت بانوان و آشنا کردن آنان به احکام اسلامی مبادرت ورزید، این اقدامات در شرایطی صورت می‌گرفت که تمام تلاش رژیم شاه در جهت ابتذال و کشاندن زنان به فساد و تباهی بود.
کد خبر: ۶۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲ - 29November 2015

آیت‌الله سعیدی شهید راه استکبار ستیز امام خمینی(ره)

به گزارش سرویس حماسه و جهاد دفاع پرس، آیتالله سعیدی مبارزات مکتبی خود را در زمان آیتالله بروجردی آغاز نمود و در همان روزها به خاطر سخنرانیها و افشاگری از روابط رژیم اشغالگر قدس و دربار پهلوی، در آبادان به زندان افتاد که در اثر تلاش آیتالله بروجردی از زندان آزاد گردید. با افزایش مبارزات در سال 1341، رژیم سفاک پهلوی سخت به وحشت افتاد، حضرت امام(ره) را دستگیر کرد و در پادگان عشرتآباد تهران بازداشت نمود. آیتالله سعیدی به همراه جمعی از علما و فضلای قم با هدف اعتراض به خشونتهای رژیم به ویژه بازداشت امام خمینی(ره) به تهران هجرت کردند، هجرتی که نتیجه آن آزادی امام از زندان بود.

نطق انقلابی حضرت امام(ره) در چهار آبان 1343 علیه قرارداد ننگین کاپیتولاسیون، بهانهای دیگر برای رژیم منفور پهلوی بود تا بار دیگر ایشان را دستگیر کند و این بار به ترکیه تبعید کند. با تبعید امام به ترکیه دوران اوج فعالیت آیتالله سعیدی آغاز شد. ایشان برای تشریح پیکره نهضت و اعلام خطرات آن به عراق سفر کرد و در کنار مرقد امیرالمؤمنین(ع) به تبلیغ اسلام و انقلاب اسلامی پرداخت.

تلاش شبانهروزی ایشان در حوزه علمیه نجف، زمینه را برای ورود امام به آنجا مهیا کرد. پس از آن به قم بازگشت و در سال 1345 از سوی مردم جنوب تهران برای اقامه نماز جماعت و سخنرانی به مسجد موسی بن جعفر(ع) دعوت شد. ایشان این دعوت را پذیرفت و مسجد را پایگاه مبارزاتی روحانیون انقلابی قرار داد. نگرش آیتالله سعیدی به مسائل سیاسی و جهان از همان زاویهای بود که حضرت امام خمینی(ره) به آن توجه داشت.

ایشان آمریکا و اسرائیل را دشمنان اصلی اسلام و ایران میدانست و چاره اصلی کار را در بریدن پای ایندو از منطقه میدید. سلوک سیاسی سعیدی، ساواک را به این نتیجه رساند که ادامه وضع موجود در مسجد از هر جهت به ضرر رژیم است و بدین جهت تضییقات زیادی برای او و افرادی که برای اقامه نماز به مسجد میرفتند، فراهم کرد؛ اما سعیدی همچنان به تهدیدهای ساواک بیاعتنا بود. به نحوی که خود مأموران ساواک به استقامت سید محمدرضا سعیدی در راه مبارزه اعتراف میکنند. شاید بهترین توصیفها از مبارزات آن شهید بزرگوار را در لابلای اسناد «سازمان اطلاعات و امنیت» وقت کشور ساواک بتوان پیدا کرد.

از سوی دیگر سعیدی از نخستین کسانی بود که در آن برهه به تعلیم و تربیت بانوان و آشنا کردن آنان به احکام اسلامی مبادرت ورزید، این اقدامات در شرایطی صورت میگرفت که تمام تلاش رژیم شاه در جهت ابتذال و کشاندن زنان به فساد و تباهی بود. آری سخنان تند، نامهها و بیانیههای افشاگرانه آیتالله سعیدی دستگاه پهلوی را به وحشت انداخت. رژیم که از ارتباط سعیدی با امام مطلع بود، از ترس گسترش اعتراضات، سعیدی را به زندان میاندازد، غافل از اینکه مؤمن در زندان هم مؤمن است.

در نهایت ساواک در شرایطی قرار گرفت که مهار کردن سعیدی را برای آینده رژیم امری ضروری دانست. رژیم برآن بود تا با کشتن این روحانی مجاهد، ضرب شستی به دیگر علما و روحانیون نشان دهد. براین اساس طرح قتل آن مجاهد نستوه را در شامگاه روز 21 خرداد ماه 1349 به اجرا درآورد و قلبی را که سالیان دراز به عشق اسلام و امام خمینی میتپید برای همیشه از کار انداخت.

بعدها در پشت قرآن جیبی شهید آیتالله سعیدی وصیتنامهای به خط ایشان بدست آمد که در بخشی از آن چنین نوشته است:
«در زندگی با هم متحد باشید و برای دنیا با هم اختلاف نکنید... به هر کسی که میخواهد زحمت فاتحهخوانی برایم بکشد بگویید در عوض، یک مسأله یاد بگیرد و عمل کند...»

این مطالب قسمتی از کارنامه سیاسی روحانی مبارز شهید آیتالله سعیدی است که در کتاب «ققنوس در قفس» به قلم توانای آقای سعید سجادی به رشته تحریر درآمده است.

«ققنوس در قفس»، روایت زندگینامه شهید آیتالله سعیدی است که در قالب مجله دوم از سری کتابهای شب شکنان، در قطعی رقعی در 202 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه، به بهای 140000 ریال، توسط شرکت انتشارات کیهان در اردیبهشت ماه 1394 روانه بازار نشر شده است.

سعید سجادی مؤلف ققنوس در قفس، از نویسندگان متعهد و ملتزم به نظام جمهوری اسلامی است و کتاب خود را تقدیم به حجتالاسلام سید احمد سعیدی و همسر بزرگوارشان کرده است چنانچه در صفحات آغازین کتاب میخوانیم:

«وقتی امام خمینی(ره) برای خروش علیه ظلم و جور زمانه یاری طلبید، ندای او با لبیک مردان و زنان پاکباخته کشورمان همراه شد. چه بسیار پدران و مادرانی که در داغ فرزندانشان سوختند تا نهال نو پای انقلاب اسلامی مردم ایران را آبیاری کنند و چه بسیار جوانانی که با نثار خون و استقامت در راه انقلاب از یاری رهبر کبیر انقلاب اسلامی دست نکشیدند. آیتالله محمدرضا سعیدی یکی از همان عالمان مبارزه جوی و انقلابی بود. شخصیتی که امام(ره) دربارهاش فرمود:

من از افرادی مثل شما آن قدر خوشم میآید که شاید نتوانم عواطف درونی را آن طور که هست ابراز کنم. من قادر نیستم عواطف امثال شما را جواب بدهم لکن خداوند تعالی قادر است که شماها خدمتگزاران به دیانت را مشمول عنایات خود فرموده و از رحمت خود همه را بهرهمند فرماید (صحیفه امام، ج 2، ص 202)
حضرت امام(ره) در اولین ساعات پس از استقرارشان در تهران سراغ از او گرفتند و خانواده ایشان را به حضور طلبیدند. این کتاب را با یاد پدر و مادری عزیز آغاز میکنیم که گوهری همچون شهید آیتالله سعیدی را به انقلاب اسلامی ایران هدیه کردند.

ققنوس در قفس از زمره کتابهای سیاسی- تاریخی است و نویسنده زندگینامه شهید آیتالله سعیدی را از زبان راوی بیان کرده. آری این اثر ارزنده بیانگر اندیشه و تفکرات و طرز سلوک و نقش مهم مجاهد نستوه سعیدی در پیشبرد انقلاب اسلامی است. مؤلف در این کتاب کوشیده ضمن شرح زندگانی پر فراز و نشیب و مبارزات شهید بزرگوار آیتالله سعیدی، وقایع تاریخی، سیاسی و اجتماعی آن برهه زمانی را با زبانی سلیس و روان و تأثیرگذار بیان کند و از سویی، خواننده را با نظرگاههای آن مرحوم آشنا سازد. سعید سجادی با نگاهی بسیار واقعگرایانه به مسایل سیاسی میپردازد و وجوه زیباییشناسانه این اثر قابل توجه است. به عبارتی میتوان گفت این کتاب درس عجیبی درباره زندگی به انسان میدهد، لذا خواندن آن رابه همه اقشار جامعه بخصوص نسل جوان و همچنین خوانندگانی که علاقمند به خواندن کتب سیاسی- تاریخی هستند را توصیه میکنم.
«روحش شاد و راهش پر رهرو»

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار