در دیدار مدیران کل اوقاف و حفظ آثار قم مطرح شد؛

حرم های امامزادگان مراکز یادمانی دفاع مقدس هستند

لزوم ثبت نقش آفرینی حرم های مقدس امامزادگان قم در زمره مراکز یادمانی دفاع مقدس در دیدار مدیران کل اوقاف و امور خیریه و حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم مورد تاکید قرار گرفت.
کد خبر: ۶۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۱ - 29November 2015

حرم های امامزادگان مراکز یادمانی دفاع مقدس هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس از قم، حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم طی سخنانی در دیدار سرهنگ پاسدار احمد حسینی که در محل اداره کل اوقاف قم صورت گرفت، مجموعه حفظ آثار دفاع مقدس را از جمله دستگاه های ارزشی نام برد که در استان های مختلف کشور به موضوع حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آثار دفاع مقدس و ثبت خاطرات رزمندگان اسلام می پردازند.

وی با اشاره به اینکه امامزادگان عظیم الشان مایه آرامش مومنین و محل انس و الفت و اجرای برنامه های اجتماعی معنوی آنان می باشند، خاطرنشان ساخت: همین مراکز انس که در دوران دفاع مقدس محل اعزام رزمندگان اسلام بوده است، ناگفته ها و خاطرات زیادی از دوران جبهه و جنگ در خود دارند که باید مستند سازی شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: خصوصا امامزادگانی که یا در مناطق جنگی یا مرکز اعزام و یا محل دفن شهدا و نیز محل مراجعه خانواده های معظم شهدا بودند، از اهمیت بیشتری در این زمینه برخوردارند.

وی با تاکید بر اینکه حرم های مقدس امامزادگان اوج معرفت رزمندگان اسلام را به اهل بیت(ع) تداعی می کند، افزود: امامزادگان مراکز رزمنده پرور بودند و هم موقع اعزام رزمندگان اسلام و هم موقعی که شهدای والامقام تشییع می شدند، محل انس و الفت آنان بودند.

حسینی مقدم با اظهار خرسندی از طرح موضوع امامزادگان به عنوان یکی از نقاط اشتراک اوقاف و دفاع مقدس، بر تشکیل کارگروه مشترکی در این زمینه تاکید کرد و افزود: ان شاءالله کار ماندگاری در زمینه مستند سازی نقش حرم های امامزادگان قم در دوران دفاع مقدس صورت بگیرد و ضمن ترویج در کل کشور، به عنوان یک میراث ارزشمند به نسل های آینده منتقل گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه ساخت مرکز فرهنگی(موزه) انقلاب و دفاع مقدس استان قم ابراز کرد: این مکان ظرفیت بالایی در جذب زائران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم همچنین موضوع حرم شهدای گمنام کوه خضر نبی(ع) را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: تبدیل این نقطه از بام شهر، به جاذبه گردشگری با غنای بالای معنوی و فرهنگی در شان حرم اهل بیت(ع) و مزار مطهر شهدای گمنام به هم­افزایی و همدلی بیشتری از سوی دستگاه ها و نهادهای تاثیرگذار نیاز دارد.

امامزادگان محل انس رزمندگان و طواف، تشییع و تدفین شهدا

احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم نیز با اشاره به اینکه حرم امامزادگان بخصوص مضجع منور کریمه اهل بیت(س) محل تجمعات پرشور رزمندگان اسلام بود، ابراز کرد: رزمندگان عزیز در بازگشت از جبهه، به زیارت این حرم نورانی مشرف می شدند و با روحیه معنوی مضاعف و دعاهای مخلصانه مجددا به جبهه بر می گشتند؛ ضمن آنکه این مکان مقدس محل طواف، تشییع، وداع و اقامه نماز بر پیکرهای شهدا و نیز سخنرانی های شورآفرین در مورد دفاع مقدس بود که خیل عظیمی از نیروهای پرشور را برای اعزام به جبهه ها مهیا می کرد.

وی افزود: حرم های مطهر امامزادگانی چون علی بن جعفر(ع)، موسی مبرقع(ع) در چهل اختران و امامزاده ابراهیم(ع) و سایر اماکن متبرکه، مکان های مقدسی هستند که علاوه بر حضور پیکرهای مطهر شهدا، خاطره هایی از جمع آوری کمک های مردمی به جبهه را نیز با خود دارد که لازمست در تدوین دانشنامه و همچنین تدوین نقش نهادهای استان در دفاع مقدس مد نظر قرار گیرد.

حسینی همچنین اهمیت احداث و تکمیل موزه انقلاب و دفاع مقدس را خاطرنشان ساخت و بیان کرد: این مرکز فرهنگی مکانی برای نمایش اسناد و آثار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پاسخ به سوالات و ابهامات احتمالی و نیز جلوگیری از تحریف و فراموشی حماسه سال های انقلاب و دفاع جانانه رزمندگان اسلام و امت شهیدپرور در خط مقدم و پشت جبهه است.

وی با اشاره به فعالیت هیئت امناء موزه زیر نظر مقام عالی دولت در استان و همچنین بازطراحی پروژه مربوطه، به بیان فعالیت کارگروه های فنی مهندسی، محتوایی و رسانه موزه و همچنین کارکردهای متنوع فرهنگی و تفریحی محیط پیرامونی آن پرداخت و گفت: در طراحی و ساخت موزه، ساخت مسجد، اقامتگاه موقت زائران، آمفی تئاتر روباز، محل اجرای همایش ها و نمایشگاه های کتاب و قرآن و سایر مراسم با دیدگاه ارزشی پیش بینی شده و در این راستا، حضور و نقش آفرینی خیّرین، تا حد زیادی می تواند به بهره گیری از چنین ظرفیت های عظیم استانی و ملی تسریع بخشد.

 

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار