معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:

لایحه تأمین امنیت زنان در حال پیگیری است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: لایحه تأمین امنیت زنان با رویکرد پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و تقویت امنیت اجتماعی و خانوادگی زنان دنبال می‌شود.
کد خبر: ۵۹۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳ - 26November 2015

لایحه تأمین امنیت زنان در حال پیگیری است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شهیندخت مولاوردی در پیامی به مناسبت برگزاری همایش ملی زنان، حمایتهای اجتماعی- فرصتها و تهدیدها گفت: زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال هر جامعه توانایی ایفای نقش های مهم و کلیدی را در فرایند رشد و توسعه در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارا هستند. فقر، عدم توانمندی های اجتماعی و موانع فرهنگی از جمله عواملی است که بستر های لازم را برای درگیر شدن زنان با انواع آسیب های اجتماعی و قرار گرفتن در معرض آثار و تبعات مستقیم و غیر مستقیم آن فراهم میکند. همچنین غفلت از جایگاه زنان و ظرفیت نقش آفرینی های فعالانه آنان علاوه بر محروم ماندن جامعه از اثرات مستقیم مشارکت آنان در فرایند رشد و توسعه کشور، می تواند گسترش انواع آسیبهای اجتماعی را به همراه داشته باشد. جایگاه محوری زنان در خانواده به همراه مسئولیت پذیریهای ذاتی آنان فرصتی بی بدیل را جهت همافزایی بین دو نهاد مهم خانواده و اجتماع فراهم میآورد که چنانچه این فرصت به درستی شناخته و به کار گرفته نشود چه بسا آسیب هایی را به جمعیت زنان و به تبع آن به کل اجتماع وارد کند.

در ادامه این پیام آمده است: حمایتهای اجتماعی مرتبط با زنان آسیب دیده از دو منظر قابل بررسی است: نگاه اول حمایتهای اجتماعی مبتنی بر ظرفیتهای قانونی که در این بخش می توان از منظر حمایتهای قانونی که ضروری است در مرکز توجه مراجع قانونگذاری قرار گیرد، عمل کرد. نگاه دوم حمایتهای اجتماعی مددکارانه که تا حدودی محصول عدم عملکرد مطلوب در بخش اول است و چنانچه فقدان ظرفیتهای قانونی یا نقص در اجرای قوانین موجود موجب بروز آسیبهای اجتماعی مرتبط با زنان شود، ناگزیر به اتخاذ رویکردهای حمایتی مددکارانه بیشتر هستیم. این رویکرد زمانی به کار گرفته می شود که اثرات سوء آسیب های اجتماعی دامان زنان و جامعه را فرا گرفته باشد و برخی از زنان، به واسطه پاره ای از تحولات اجتماعی دوران گذار، به عنوان قربانیان رشد و گسترش انواع آسیب های اجتماع، نیازمند ارائه خدمات حمایتی باشند.

وی د این پیام افزود: بی شک بار این مسئولیت اجتماعی بر دوش بخش دولتی، غیر دولتی و تمامی شهروندانی است که به نوعی خود را به لحاظ انسانی در برابر اتفاقات جامعه پیرامون خویش مسئول می بینند. پاره ای از آسیب های اجتماعی زنانه، محصول فقدان امنیت در خانواده و اجتماع بوده و چنانچه فرایند حمایتی از نوع حمایتهای رسمی و قانونی در این حیطه صورت نپذیرد جلوه های مختلف خشونت و عدم امنیت اجتماعی، زنان را در معرض آسیبهای دیگری همچون فرار، خودکشی یا نظایر آن قرار می دهد که نهایتا اتخاذ رویکردهای حمایتی از نوع مددرسانی را به دنبال خواهد داشت.

لذا یکی از مهمترین مسئولیتهای نهادهای حاکمیتی ، احیاء و ایجاد ظرفیتهای قانونی لازم با رویکرد پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی و تقویت امنیت اجتماعی و خانوادگی زنان است. ارائه لایحه تأمین امنیت زنان اقدامی است که با چنین رویکردی از سوی معاونت امور زنان و خانواده دنبال می شود و امیدواریم با همراهی نهادهای قانونگذار و با شناخت کاستیها و نواقص بتوانیم در صدد مرتفع نمودن این نیاز برآییم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان در این پیام همچنین آورده است: در خصوص حمایتهای اجتماعی از نوع مددکاری و امدادرسانی نیز تجارب و مطالعات این حوزه نشان داده است که همواره استفاده از ظرفیت ها و سرمایه های اجتماعی در این حوزه بالاترین اثر بخشی را داشته و هیچ دستگاه دولتی و حاکمیتی به تنهایی قادر به رفع نیازهای موجود در این زمینه نبوده است و اگر امروز چهره موجود از وضعیت آسیب های اجتماعی حوزه زنان در جامعه ما، از آنچه که شایسته و زیبنده جامعه ای با فرهنگ اسلامی و ایرانی است، فاصله دارد شاید به دلیل عدم استفاده کافی از ظرفیت سازمانهای مردم نهادی است که به حق ثابت کرده اند که در این عرصه دوشادوش و گاهی جلوتر از بخش دولتی عمل کرده اند و چنان چه راهبرد اصلی دولت که همانا استفاده از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد و حمایت از فعالیتهای مردمی در این عرصه است، به طور کامل به کار گرفته شود قطعا شاهد وضعیت مطلوب تری خواهیم بود.

لذا معاونت امور زنان و خانواده ضمن تقدیر از مسئولین و دست اندر کاران محترم برگزاری این همایش تمامی تلاش خود را در راستای تصویب قوانینی که تضمین کننده امنیت اجتماعی و خانوادگی زنان باشد به کار گرفته و همچنین با استفاده از جایگاه سیاستگذاری خود اهتمام خویش را به منظور ترغیب و تشویق و تسهیل شرایط فعالیت سازمانهای غیر دولتی و نهادهای مدنی در عرصه ارائه خدمات به زنان آسیب دیده و آسیب پذیر به کار خواهد بست و بر این باور است که در این مسیر تنها با همراهی و همدلی و همزبانی ملت و دولت است که می توان به سر منزل مقصود رسید.
منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار