روسیه:

تروریست های ضد سوری مورد حمایت ترکیه جنایتکار هستند

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تقبیح حمایت ترکیه از گروه های مسلح ضد سوری نزدیک مرز این کشور، گفت: تروریست هایی که حتی از اقدام علیه جنازه خلبان کشته شده روسی خودداری نمی کنند، جنایتکار هستند.
کد خبر: ۵۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱ - 26November 2015

تروریست های ضد سوری مورد حمایت ترکیه جنایتکار هستند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، زاخارووا امروز (پنجشنبه) در باره مواضع اخیر آنکارا در دفاع از گروه های مسلح در منطقه لاذقیه نزدیک مرز این کشور با سوریه اظهار کرد: روسیه انتظار دارد، ترکیه موضع خود را در باره افرادی که جسد خلبان روسی را مورد اهانت قرار دادند، اعلام کند یا اینکه شفاف بگوید هیچ ارتباطی با این افراد ندارد.


وی تاکید کرد: اگر این افراد مورد حمایت آنکار هستند، از مقامات ترکیه ای می خواهیم این پشتیبانی را با صراحت اعلام کنند. انتظار داریم طرف ترک تایید کند که از آنان حمایت می کند و در این صورت خواهیم دیدکه معارضان میانه رو یا مدافعان ارزش های دموکراتیک چه کسانی هستند.


سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: کسانی که آنکارا تلاش می کند در سوریه با تمام وسایل از آنها دفاع کند، نه افراد غیر نظامی بلکه جنایتکاران مسلح هستند.


وی افزود: از دیدگاه مسکو، کسانی که آنکارا تلاش می کند در سوریه با تمام وسایل از آنها دفاع کند، نه غیر نظامی بلکه جنایتکاران مسلح هستند.


روسیه در واکنش به ساقط شدن جنگنده خود در روز سه شنبه، تدابیری علیه ترکیه اتخاذ کرده که مهم ترین آن اعلام یک منبع نزدیک به کاخ کرملین مبنی بر لغو برنامه مذاکرات «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری این کشور با «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه است که قرار بود نیمه ماه آینده میلادی در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شود.


منبع نزدیک به کاخ کرملین اعلام کرده است: نشست 15 دسامبر سران به علت سنگینی سایه اقدام ترکیه در ساقط کردن هواپیمای جنگنده سوخو 24 در سوریه، لغو شده و امکان دارد برنامه های دیگر بین دو کشور هم دچار چنین سرنوشتی شود.


«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز سه شنبه شب چند ساعت پس از اقدام نظامی ضد روسی ترکیه، برنامه حضور خود در نشست شورای راهبردی دو کشور را که قرار بود دیروز (چهارشنبه) در استانبول برگزار شود، لغو کرد.


موضوع این دو نشست، برنامه ریزی برای عملیاتی کردن راهبرد دو کشور برای رساندن ارزش حجم روابط بازرگانی دو کشور از 30 میلیارد دلار سالانه کنونی به 100میلیارد دلار تا سال 2025 بود، ولی افزایش تنش ها بر سر سوریه و همچنین ساقط کردن هواپیمای روسی می تواند سطح روابط کنونی را به شدت کاهش دهد.


قطع کامل روابط نظامی، توصیه اکید منع سفر شهروندان روس به ترکیه، قطع واردات گوشت و توقف ترخیص کالاهای ترکیه ای در گمرکات روسیه، استقرار سامانه های پیشرفته ضد هوایی اس 300، 400و اعزام ناو پرقدرت موشک انداز ضد هوایی ماسکوا به سواحل مدیترانه روسیه همراه از ترکیه بخشی از واکنش های مسکو به اقدام ضد روسی آنکار در دو روز گذشته است.


پوتین هم در واکنش به ساقط کردن جنگنده روسیه، ضمن همدست خواندن ترکیه با تروریست ها، گفت: سرنگون کردن هواپیمای روسی زدن خنجر از پشت به مسکو بود که فداکارانه در حال مبارزه با تروریسم بین المللی است و این اقدام بر روابط دو کشور تاثیر خواهد گذاشت.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار