چرا وزیر خارجه سابق قطر سکوت خود را شکست؟

وزیر خارجه سابق قطر ضمن استقبال از عملیات نظامی روسیه در سوریه، اعزام نیروهایی از کشورهای عربی به این کشور برای مبارزه با داعش را خواستار شد.
کد خبر: ۵۹۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹ - 25November 2015

چرا وزیر خارجه سابق قطر سکوت خود را شکست؟

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «شیخ حمد بن جاسم بن جبر آلثانی» وزیر خارجه سابق قطر، پس از گذشت 2 سال از اینکه از 3 منصب مهمش عزل شد و «شیخ تمیم بن حمد آلثانی» قدرت را در قطر در دست گرفت، پنجشنبه گذشته سکوت خود را شکست و در مرکز پژوهشهای استراتژیک پادشاهی انگلیس موسوم به «چتم هاوس» به مدت یک ساعت به سوالهای شرکتکنندگان در این کنفرانس پاسخ داد.

چرا حمد بن جاسم که در گذشته نخستوزیر، وزیر خارجه و رئیس سابق صندوق سرمایهگذاری قطر است، در این برهه ظاهر شد و سکوت خود را شکست؟

تفسیرهای متعددی در این خصوص مطرح میشود؛ تمایل وزیر خارجه سابق قطر برای آماده شدن به رقابت بر سر تصاحب دبیر کلی سازمان ملل متحد، و بازگشت به صحنه سیاسی و ایفای نقش «پیشگام» در کشورش، قطر. روابط حمد بن جاسم آلثانی با «شیخ تمیم» امیر فعلی قطر خوب نیست در حالیکه برخی منابع تأکید میکنند که روابط این وزیر برکنار شده با «حمد بن خلیفه» پدر امیر کنونی قطر همچنان خوب است و معمولا همدیگر را ملاقات میکنند.

شیخ حمد بن جاسم که به عنوان یکی از ثروتمندترین شیوخ در خلیجفارس شناخته میشود، مشهور به کسی است که لندن را خریده است. ثروت وی بیش از 20 میلیارد دلار تخمین زده میشود و در گرانترین آپارتمان انگلیس و چهبسا جهان (به ارزش 250 میلیون پوند) سکونت دارد. او با اعتماد به نفس در مرکز پژوهشهای استراتژیک پادشاهی انگلیس سخنرانی میکرد در حالیکه برخی از دستیارانش او را احاطه کرده بودند.

این در حالی است که شیخ حمد با شکایت «فواز العطیه» در دادگاه عالی لندن مواجه است. العطیه که سخنگوی سابق دولت قطر است، شیخ حمد را متهم کرده که او را زندانی و شکنجه کرده بود و لذا غرامت مالی هنگفتی درخواست کرده است. ولی این مقام سابق قطری این اتهام را به شدت رد کرده و یک شرکت حقوقی معروف در انگلیس (کارتر راک) را به کار گرفته است تا از او دفاع کند.

شیخ بن جاسم حاضران در این کنفرانس را شگفتزده کرد زمانیکه که گفت: «باید نیروهایی را برای جنگ با داعش اعزام کنیم... کشورهای عربی، آمریکا و اروپا باید از سازمان ملل بخواهند که در اعزام 20 هزار نیرو به سوریه نقشآفرینی کند؛ سوریه گرفتار در هرج و مرج... خونهای فراوانی ریخته میشود... 3 سال لازم است تا آرامش در سوریه حاکم شود و 20 سال نیز برای بازسازی این کشور لازم است.»

وی عملیات نظامی روسیه در سوریه را ستود و گفت: «اعزام بهویژه نیروهای روسی یک گام خوب است. روسیه نقشی بزرگ و سازنده ایفا میکند.» این موضع شیخ بن جاسم بر خلاف سیاست دولت متبوعش است که روابطش با روسیه، اخیرا به سبب حضور نظامی آن در سوریه رو به وخامت گذاشته است و امیر قطر سفر برنامهریزی شده خود را به مسکو لغو کرد.

وی در توجیه تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن مدعی شد «این مداخله برای بمباران کردن انصارالله در یمن ضروری است. عربستان سعودی از طرف ایران در معرض تهدید است و باید با قدرت تمام در برابر آن بایستد و آن را سرکوب کند.»

وی در بخش دیگری از این سخنان خود از دور کردن کشورهای عربی حوزه خلیجفارس از مذاکرات درباره توافق هستهای با ایران انتقاد کرد و گفت: «فرمول 1+5 از طرف آمریکا اشتباه بود، چرا ایرانیها اینک با ما تعامل میکنند؟» وی در عین حال گفت: «این توافق برای منطقه مهم است. ایرانیها مذاکرهکنندگانی بسیار خوب و باهوش هستند. آنها میدانند چگونه مانور بدهند.»

بن جاسم همچنین به اسرائیلیها هشدار داد و گفت: «آنها باید بدانند که در محاصره 400 میلیون عرب هستند و هر چند شما هم اکنون دست بالا را دارید ولی شما در محاصره هستید پس به مرزهای سال 67 بازگردید و با راهحل تشکیل دو دولت موافقت کنید. برتری نظامی شما برای همیشه دوام نخواهد داشت.»

وی در اشاره به انتقادهای مطرح شده علیه دولت قطر درخصوص بدرفتاری با کارگران خارجی که در ساخت ورزشگاهها برای جام جهانی سال 2022 مشارکت میکنند، گفت: «ما به انتقاد عادت نکردهایم، ما هر کاری که بتوانیم انجام میدهیم. من علاقهای به جام جهانی ندارم و این موضوع به من مربوط نیست. من همچنین از طرفداران فوتبال نیستم.»

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار