یادداشت؛

"دفاع مقدس" توصیف مناسبی از جنگ ماست

قداست 8 سال دفاع مقدس به واسطه ی ارزش‌هایی است که در متن جنگ نهفته بود.
کد خبر: ۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴ - 10November 2013

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار "علی اکبر پورجمشیدیان" فرمانده سپاه عاشورا، در یاداشتی به زوایایی مختلف جنگ تحمیلی ایران وعراق پرداخت.

به نظرم "دفاع مقدس" توصیف مناسبی از جنگ ماست. این قداست هم به واسطهی ارزشهایی بود که در متن جنگ نهفته بود و هم به علت شرایط خاصی بود که ما در زمان تحمیل جنگ داشتیم. مجموع این شرایط "مظلومیت" ما را شکل میداد. بنابراین به نظر میرسد جنگ برای ما، معنایی متفاوت از معنای عمومی آن داشته باشد.

باید تحلیلی از شرایط سیاسی، اقتصادی و نظامی کشور در زمان آغاز جنگ ارائه دهیم. اگر همین شرایط را برای عراق هم بررسی کنیم مقایسه ی شرایط دو کشور عمق مظلومیت ما را نشان خواهد داد. یکی از شاخص های این قداست حضور مردم است. ما برای اداره ی جنگ مزدور استخدام نکردیم! دانشآموز، دانشجو، کارگر و کشاورز و... با تکیه بر آرمان های وطنی و مذهبی وارد جنگ شدند. تلفیق انگیزه های ملی و مذهبی در مجموعه ای به نام بسیج که به نظرم فرمان تشکیل آن یکی از الهامات الهی به قلب حضرت امام بود، جنگ ما را اداره کرد. آن هم در برابر قوی ترین ارتش منطقه و مجهزبه پیشرفته ترین سلاح های که دائمآ در طول جنگ افزایش می یافتند. اما به قول بزرگی، مکان مقدس آدم ها را مقدس نمی کند! بلکه این آدم ها هستند که به مکان ها قداست میبخشند.

همین اطراف تبریز زمین هایی هست که شبیه خاک خوزستان است! زمین که خیلی تاثیر ندارد! الان بیت المقدس در دستان کثیف ترین انسان هاست. قداست بیت المقدس روی صهیونیست ها چه تاثیری دارد؟ اگر می خواهیم تقدس پیدا کنیم باید دنبال چیزهای دیگر برویم! در طول تاریخ معمولا ابعاد انسانی و حماسی جنگها بیشتر ماندگار شده اند. بعضی وقت ها با خودم فکر می کنم اگر خدا فقط به خاطر عاشورا، عالم هستی را می آفرید باز هم می ارزید! همین ابعاد انسانی و معرفتی است که می توان دفاع مقدس را برای همیشه ماندگار کند. آنچه که باعث شده شهید باکری به عنوان یک انسان بزرگ و نمونه مطرح شود، ابعاد نظامی و رزمی ایشان نیست! اتفاقات در این جهت، نمونه های خیلی بهتر از ایشان در تاریخ نظامی گری ظهور کرده اند.

می گویند تیمور لنگ با دو دست شمشیر می زد و سپاه دشمن را می شکافت! یا نادر افشار قدرت فرماندهی و تدبیر نظامی خارق العاده ای داشت. از نظر نظامی هیچکدام از فرماندهان ما قابل مقایسه با چنین افرادی نیستند طبیعی هم هست. چون فرماندهان ما آموزش های چندانی در این مورد تجربه نکرده بودند.

همه دوره های آموزش نظامی شهید باکری منحصربه دوره آموزش خدمت سربازی ایشان در زمان شاه بوده! البته منکر خلاقیت و فکر قوی  ایشان یا افرادی مثل شهید حسن باقری نمی توان شد. اما رمز ماندگاری باکری ابعاد نظامی(هر چند که آن هم قابل بررسی است)، بلکه همان روحیات و ابعاد انسانی شخصیت ایشان است. همان چیزی که باعث می شود در سمت شهردار ارومیه، همراه کارگری خیابان ها را آسفالت کند.

ما اگر حکومت امام زمان را به عنوان مدینه ی فاضله یا آرمان شهر شیعه بشناسیم، می توانیم ادعا کنیم که در جبهه اتفاقات و حوادثی رخ داد که در روایات و احادیث به عنوان خصوصیات جامعه پس از ظهور ذکر شده است. رشد معنویت و اخلاق، ایثار و جانفشانی، اخلاص و صداقت و... بخشی از تشبیهات جبهه و آرمان شهر شیعه هستند به طور کلی می شود گفت که روحیات و فضای حاکم بر جبهه علی رغم همه آن اتفاقات تلخ و مصیبت گونه در جهت همان آرمان شهر شیعه که پس از ظهور حضرت مهدی اتفاق خواهد افتاد، قرار داشت.

نویسنده یک کتاب خیلی معروف درباره جنگ جهانی دوم، یک سروان بوده که خاطرات خودش را نوشته بود. ما کمتر به این امور توجه کردیم. یک علت دیگر اوضاع فرهنگی جامعه و بخشی از مسئولین فرهنگی است که چندان تمایلی به نشر و تسری خاطرات و حوادث جنگ نداشتند. حتی تا جایی که صحبت از جنگ و شهادت، تبلیغ خشونت و کشت و کشتار معنی می شد! خود هنرمندان و نویسندگان هم چندان وارد این فضا نشدند.

به هر حال نقش هنرمندان در انتقال این مفاهیم مهم است. نسل رزمنده ها در حال پیر شدن است و از طرفی همه این افراد استعداد و قابلیت انتقال و بیان خاطرات و حوادث جنگ را ندارند. این رسالت اصلی هنرمندان است که با روش های ابتکاری اطلاعات و خاطرات رزمندگان را تخلیه و با زبان هنر باز سازی کنند. این کاری است که باید صورت بگیرد. حتی آقای "حاتمی کیا" که فیلم های خوبی درباره جنگ ساخته، حالا چندان دنبال این موضوع نیست! چرا؟ روی این موضوعات هم باید فکر کرد! با همه این حرف ها اوضاع خیلی هم بد نیست! ایام عید چند میلیون نفر آدم راهی شلمچه و طلاییه می شوند تا اول سال میهمان شهدا باشند، یعنی بعضی چیزها منتقل شده والا این اتفاق نمی افتاد. طلایه به جزء زمین خالی چه چیزی دارد؟ من معتقدم دفاع مقدس ما در تاریخ خواهد ماند و خوب هم خواهد ماند! شک نکنید که بعضی از کتابهای دفاع مقدس قابلیت مطرح شدن در سطح جهانی را دارد. اما شاید کم کاری شده...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار