چرا مرگ بر آمریکا (1)

افروغ: "مرگ بر آمریکا" کمترین اقدام در اعتراض به اجحاف‌ شیطان بزرگ علیه ایران است

یک استاد دانشگاه، شعار "مرگ آمریکا" را شعاری مردمی دانست و گفت: مرگ بر آمریکا اعتراض به همه تبعیض‌ها و برخورد‌هایی است که آمریکا در طول تاریخ با مردم ایران داشته است.
کد خبر: ۵۶۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸ - 02November 2015

افروغ:

دکتر عماد افروغ در گفتوگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، درباره شعار "مرگ بر آمریکا" و چرایی بیان این شعار گفت: برای اینکه بدانیم پیشینه شعار مرگ بر آمریکا چیست لازم است در ابتدای امر صورت مساله را به صورت تاریخی روشن کنیم. کودتایی که در سال 1299 با حمایت انگلیسیها در کشور انجام شد، خط بطلانی بر تلاش مردم ایران در جهت برقرار کردن دموکراسی و مشروطهخواهی، در آن مقطع بود.

وی ادامه داد: با انجام این کودتا و حوداث پس از آن، تمام دستاوردهای مشروطه بر باد رفت. به مرور زمان دولت انگلستان جایش را به آمریکا میدهد، دولت آمریکا به اعتراف خودش در جریان کودتای 28 مرداد سال 32 نقش عمدهای در سرنگونی دولت مصدق ایفا می کند. درحالی که دولت مصدق اصولاً دولت تندرویی طبق تعریف آمریکا محسوب نمیشد و اقدامی هم علیه دولت آمریکا انجام نداد.

این استاد جامعه شناس با توجه به رفتار مصدق در دولت خود اظهار داشت: رفتار مصدق هم با دولت آمریکا خوب بود؛ شعار مرگ بر آمریکا هم نمیداد اما ساقط شد. به دنبال آن یک رژیم مستبد و وابسته را روی کار آوردند، دولت روی کارآمده بعد از کودتای28 مرداد یک دولت کاملا وابسته به آمریکا بود.

افروغ تاکید کرد: برخورد خونین با یک اعتراض دانشجویی در آذر 32 در آستانه ورود معاون رئیسجمهور آمریکا به ایران، سر آغاز برخوردهای غیر انسانی و ددمنشانه رژیم وابسته پهلوی است. سرکوب قیام مردم به رهبری امام خمینی(ره) در 15 خرداد 42 و پس از آن، زندانی کردن و شکنجه جوانان آزادی خواه این زاد بوم، نماد دیگری از استبداد خشن رژیم وابسته با اتکا به آمریکا است. مقابله با انقلاب اسلامی، پناه دادن به شاه در حمایتی آشکار از سیاست های او، تبدیل سفارت آمریکا به محلی برای تبلیغات و جاسوسی علیه انقلاب، راه اندازی و حمایت های بی دریغ از کودتاهای پی در پی در کشور، تحمیل جنگ تمام عیار علیه یک ملت شریف و آزادی خواه، تحریم های فزاینده پس از قطع رابطه یک طرفه از سوی خود آمریکا، به ویژه تحریم های هسته ای ضد انسانی به رغم پیوستن ما بهNPT و حق قانونی دانش هسته ای، نمودهایی دیگری از تعدیات آمریکا در این کشور است، حالا من از شما میپرسم چرا ما مرگ بر آمریکا میگوییم؟

این استاد دانشگاه مرگ بر آمریکا را شعاری مردمی دانست و تصریح کرد: در واقع پرسش اصلی این است که چرا مرگ بر آمریکا نگوییم؟ مرگ بر آمریکا اعتراض به همه تبعیضها و برخوردهایی است که آمریکا در طول تاریخ با مردم ایران داشته است. شعار مرگ بر آمریکا به عقیده من یک شعار دولتی نیست بلکه یک شعار مردمی محسوب میشود.

وی ادامه داد: شعار مرگ بر آمریکا کمترین اقدامی است که میتوانیم در اعتراض به اجحافهایی که آمریکا به ما روا داشته است، داشته باشیم. این حداقل مقاومتی است که مردم میتوانند مقابل آمریکا داشته باشند.

افروغ خاطر نشان کرد: تازمانی که تصور آمریکاییها از رابطه با ایران، یک رابطه گرگ و میشی باشد، تصور رابطه با آمریکا خیلی خوشبینانه است. نباید درباره رابطه با آمریکا ذوق زده شویم. البته برای اینکه مردم در داخل و خارج با واقعیات جامعه جهانی آشنا شوند بهتر است در جریان پشت پرده مذاکره با آمریکا قرار بگیرند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها