دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

حرکت زیرپوستی تلگرام در ترویج محتوای مستهجن

در نسخه جدید تلگرام در کمال تعجب شاهد افزوده شدن شکلک‌هایی هستیم که به‌نظر می‌رسد همجنس‌گرایی را ترویج می‌کنند.
کد خبر: ۵۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ - 28October 2015

حرکت زیرپوستی تلگرام در ترویج محتوای مستهجن

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، تلگرام (Telegram Messenger) نرمافزار پیامرسانی شبیه دیگر نرمافزارهای این دسته مثل وایبر، واتساپ، لاین و… است که اخیراً به دلیل امنیت بالای خود توجهات بسیاری را جلب کرده است و با تمرکز بر روی موضوعات سادگی، سرعت و امنیت بالا طراحی شده است.

این نرمافزار توسط 2 فرد روسی طراحی شده است، هرچند گفته میشود مقر اصلی نرمافزار در برلین است و به کشور خاصی وابسته نیست.

طی ماههای اخیر و با افزایش اختلالات وایبر، کاربران این نرمافزار به تلگرام هجوم آوردند تا جایی که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار روز گذشته با همتای روس خود، گفت: تلگرام روسی در ایران 14میلیون مخاطب دارد.

این در حالی است که یکی از سایتهای خبری اعلام کرد تعداد کاربران ایرانی پیامرسان تلگرام نه 14میلیون نفر، بلکه 23میلیون و 560هزار نفر شده است و بیش از 38 درصد کاربران این نرمافزار ایرانیها هستند.

تلگرام دیروز نسخه جدید نرمافزار خود را ارائه کرد که شامل انیمیشنهای جدید، بسیاری از پیشرفتهای بصری و پشتیبانی از شکلکهای (emoji) جدید است.

شکلکها در پیامرسانها سابقهای طولانی دارند و از یاهومسنجر گرفته تا پیامرسانهای موبایلی همواره روی این موضوع و تنوع بخشیدن به آنها تأکید داشتهاند. این شکلکها موضوعات مختلفی از حالت چهره (خنده، گریه، عصبانیت و ...) تا انواع خودروها و غذاها را در برمیگیرند، و در این میان، نشان دادن جمع خانواده شامل چندین شکلک میشود که جمع زن و شوهر و همچنین زن و شوهر به همراه فرزند را نشان میدهد.

در ورژن جدید تلگرام در کمال تعجب شاهد افزوده شدن شکلکهایی هستیم که بهنظر میرسد همجنسگرایی را ترویج میکنند. در بخشی از شکلکهای خانوادگی، شاهد بوسه دو زن به هم و همچنین بوسه دو مرد به همدیگر هستیم.

ضمن اینکه در بخش دیگری از شکلکها نیز شاهدیم دو زن به همراه فرزند و یا دو مرد به همراه فرزند حضور دارند. این موضوعی است که در کشورهای غربی رواج دارد و زوجهای همجنسگرا جای خالی فرزند را با بهعهده گرفتن سرپرستی کودکان پرورشگاهی پر میکنند.

از این گذشته، همزمان با ارائه امکان ساخت «ربات» و ایجاد «کانال» در تلگرام، باتها و کانالهای غیراخلاقی و مستهجن ایجاد شد که هفته گذشته، وزیر ارتباطات از مکاتبه با این شرکت برای مسدود کردن این کانالها خبر داد و گفت: طی چند ایمیل به مسئولان تلگرام مکاتبه کرده و آنها نیز صفحات غیراخلاقی را مسدود کردند، اما ۲ هفته پیش مجدداً برخی از این کانالها باز و دسترسی آن آزاد شد!

پیش از این نیز ارائه استیکرهای غیراخلاقی و یا ساخت استیکر با تصاویر کاربران دیگر، حاشیههایی را برای این پیامرسان بهوجود آورد که البته با همکاری شرکت مذکور، ختم به فیلتر نشد.

اما نکته مورد توجه این است که برخلاف استیکر، ربات و کانالهای غیراخلاقی که توسط کاربران ایجاد شدند، شکلکهای مروج همجنسگرایی توسط خود تلگرام در دسترس کاربران قرار گرفته است.

این موضوعات نشان میدهد این نرمافزار که بیش از یکسوم کاربران آن را ایرانیان در برمیگیرند، نهتنها عزم جدی برای مسدود کردن محتوای غیراخلاقی آن را ندارند، بلکه در جهت ترویج فرهنگ غرب حرکت کرده و خانواده ایرانی هدف این تحرکات زیرپوستی و نامحسوس هستند.

مدیران تلگرام باید نسبت به این موضع پاسخگو باشند که چرا به فرهنگ کهن کاربران ایرانی در حذف محتویات غیراخلاقی احترام نمیگذارند و اینگونه تلاش دارند تا محتوایی که با فرهنگ 38 درصد از کاربرانشان تطابق ندارد را ترویج کنند؟!

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار