پایگاه خبری -تحلیلی الوقت بررسی کرد

حکم اعدام شیخ نمر؛ پادشاه سعودی بر سر دوراهی

اجرای حکم اعدام آیت الله نمر النمر منجر به آغاز خشم مردمی گسترده‌ای در مناطق شرقی عربستان یعنی القطیف و الاحساء خواهد شد، زیرا طبق آمارهای رسمی سعودی، بیش از ٣ میلیون شهروند شیعه فقط در این دو منطقه زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۵۵۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶ - 26October 2015

حکم اعدام شیخ نمر؛ پادشاه سعودی بر سر دوراهی

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، پایگاه خبری- تحلیلی الوقت طی یادداشتی نوشت: در حالیکه طی ماههای گذشته موضوع اجرای حکم اعدام شیخ باقر النمر همواره یکی از سوژه های داغ رسانه های داخلی و خارجی عربستان بوده و سازمان های حقوقی بینالمللی نیز بارها اعدام وی را محکوم و خواهان لغو این حکم از سوی عربستان سعودی شده بودند، اما اخیرا بر اساس گزارش بستگان شیخ نمر باقر النمر، حکم اعدام او در دادگاه استیناف تائید شده است.

براساس این حکم، شیخ النمر و شش نفر دیگر از شیعیان سعودی - از جمله علی نمر، بردارزادهاش - به اشد مجازات، یعنی اعدام و نمایش اجسادشان در ملا عام محکوم شدهاند.

به گفته محمد نمر برادر شیخ باقر النمر، اکنون تنها بخشش ملک سلمان، پادشاه عربستان میتواند مانع از اجرای حکم برادرش شود. اندکی بعد از انتشار این خبر، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران هشدار داد که اعدام او هزینه سنگینی را متوجه عربستان سعودی خواهد کرد.

لازم به ذکر است که این روحانی برجسته در بیستم تیر ١٣٩٢ در حالی که از مزرعهاش باز میگشت از ناحیه پا توسط نیروهای سعودی هدف قرار گرفت و به مکان نامعلومی انتقال داده شد و سرانجام مهر ماه گذشته حکم وی توسط رسانههای عربستانی منتشر شد.

وی پیش از این هم دو بار توسط سعودیها دستگیر شده بود، نخستین بازداشت شیخ النمر در می ٢٠٠٦ میلادی رخ داد و بازداشت دوم، در ٢٣ آگوست ٢٠٠٨ میلادی اتفاق افتاد.

اما در شرایط کنونی سوالی که مطرح است اینکه چرا در این برهه زمانی که پادشاهی عربستان درگیر بحرانهای متعدد داخلی و منطقهای است، حکم رهبر شیعیان عربستان مورد تائید قرار گرفته است؟ و دیگر اینکه آیا پادشاهی عربستان با توجه به پیامدهای احتمالی اعدام شیخ النمر، ریسک تائید حکم رهبر شیعیان را خواهد پذیرفت؟

سیر تحول پرونده شیخ النمر نشان می دهد که تصمیمها و احکام مرتبط با این پرونده همواره تحت تاثیر تحولات منطقه، تحرکات شیعیان عربستان، و شدت تنشها با ایران بوده است. به نحوی که بازداشت النمر همزمان با شروع اعتراضات شیعیان در عربستان اتفاق افتاد، حکم اولیه اعدام وی همزمان با افزایش تنشها با ایران صادر شد و تائید نهایی حکم وی در دادگاه تجدیدنظر نیز همزمان با دور تازهای از تنشها با ایران و سایر بحرانهای منطقهای صورت گرفته است.

بر این اساس به نظر میرسد که شکستهای پی در پی عربستان در مقابل محور مقاومت به رهبری ایران بویژه در صحنه های نبرد سوریه و یمن در تائید این حکم بی تاثیر نبوده است، همچنانکه گزافه گویی های اخیر وزیر خارجه عربستان در اتهام زنی به ایران در صحنههای متعدد منطقهای که به نوعی نشان از استیصال و درماندگی این کشور در برابر قدرت روزافزون ایران دارد گواهی براین مدعاست.

در مجموع باید گفت به رغم آنکه نحوه برخورد آل سعود با شیعیان و رهبران شیعه عربستان به ابزاری برای فرافکنی حکومت سعودی و مقابله با نفوذ ایران تبدیل شده است که بواسطه آن، از یکسو ایران را متهم به دخالت در امور داخلی خود و تحریک شیعیان می کند و از سوی دیگر، وسیلهای برای تهدید و سرکوب شیعیان عربستان تبدیل شده است اما بدون تردید اجرای حکم النمر توسط پادشاه عربستان با توجه به جایگاهی که وی در نزد افکارعمومی شیعیان عربستان و منطقه دارد می تواند پیامدهای غیرقابل پیش بینی و خارج از کنترلی را برای حکومت آل سعود در پی داشته باشد. همچنانکه از سرگیری اعتراضات شیعیان و احتمال تسری آن به سایر شهرهای غیرشیعی محتمل ترین پیامد اجرای حکم النمر است.

هر چند به زعم مقامات سعودی، مشغولیت افکار عمومی به جنگ یمن مانع موضع گیری خاص در خصوص اعدام شیخ نمر خواهد شد؛ اما چنین تحلیلی حکایت از استیصال مقامات سعودی و استمرار اشتباهات استراتژیک آنها دارد. چرا که اجرای حکم اعدام آیت الله نمر النمر منجر به آغاز خشم مردمی گستردهای در مناطق شرقی عربستان یعنی القطیف و الاحساء خواهد شد، زیرا طبق آمارهای رسمی سعودی، بیش از ٣ میلیون شهروند شیعه فقط در این دو منطقه زندگی میکنند. این در حالی است که دهها هزار شیعه نیز در مدینه منوره و سایر مناطق عربستان زندگی میکنند.

بنابراین این احتمال وجود دارد که  اگر شیخ نمر النمر اعدام شود گروه های مسلح شیعی اقدامات غیرقابل پیش بینی را در مناطق الشرقیه و حتی مرکزی عربستان در مخالفت با آل سعود انجام دهند. از سوی دیگر اجرای چنین حکمی موجب ایجاد اختلافی جدید بین شهروندان سعودی خواهد شد و آتش جنگ و درگیری فرقه ای در این کشور را شعلهور خواهد ساخت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها