گزارش دفاع پرس از بررسی میدانی 3 رزمایش اخیر نزاجا

ارتش از چه تاکتیک‌هایی برای نابودی تکفیری‌ها استفاده می‌کند؟

نیروی زمینی ارتش که در خرداد ماه سال گذشته ضربات سهمگینی را به گروه‌های تکفیری در آن سوی مرزهای غربی کشور وارد کرده است، همچنان این گروه‌ها را تهدیدی برای کشور به شمار آورده و برای مقابله با آنها تاکتیک‌های جدیدی را اتخاذ و تمرین می‌کند.
کد خبر: ۵۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶ - 24November 2015

ارتش از چه تاکتیک‌هایی برای نابودی تکفیری‌ها استفاده می‌کند؟

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- مقداد کامکار: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با در اختیار داشتن ظرفیتهای انسانی، زرهی، توپخانه، هوانیروز، لجستیک، تکاوری همواره بهعنوان نوک پیکان یگانهای عملیاتی رزمی در مواقع بحرانی و بروز تهدیدات محسوب شده، این نیرو طی چند سال اخیر متناسب با تهدیدات و برآورد نیازهای عملیاتی رستهها و یکانهای جدیدی را در درون خود ایجاد کرده است که مهمترین آنها عبارت از یکان پهپاد، یکان جنگ الکترونیک، یکان عملیات روانی است.

تغییر در چهره تهدیدات، رصد دائمی مناطق استراتژیک و حساس، ایجاد ظرفیت های دفاعی لازم متناسب با نوع تهدیدات درخواست افزایش بودجه دفاعی در حوزه دفاع زمینی مسائلی است که طی 6 ماه گذشته به طور متناوب از سوی فرماندهان ارشد نیروی زمینی ارتش در مراسمات مختلف عنوان شده است که بررسی میدانی رزمایش مشترک محرم و محمد رسول الله 3 و همچنین تحولاتی که اخیرا در ساختار رزمی نزاجا افتاده است می تواند بیانگر بخشی از توانمندی در ایجاد تغییرات و انطباق پذیری با شرایط نوین در عرصه تهدیدات فرامرزی باشد.

*تشکیل یگانهای واکنش سریع در سازمان رزم نزاجا  

یکی از مهمترین نکات قابل توجه در رزمایش مشترک محرم تشکیل گردانهای واکنش سریع در سازمان رزم نزاجا و استفاده و ارزیابی این گردانها در رزمایش محمدرسول الله 3 برای سرعت بخشیدن به اجرای عملیاتهای ویژه و تخصصی کردن دفاع در حوزه زمینی است.

براساس این گزارش نیروی زمینی ارتش در سه ماه گذشته متناسب با تحرکات نظامی گروههای تروریستی منطقه، موسوم به جنگهای نیابتی اقدام به تشکیل گردانهای واکنش سریع نموده تا در شرایط بحرانی پاسخگوی نیازهای عملیاتی باشد.

*قابلیتهای زرمی گردانهای واکنش سریع

همانطوری که مشخص است عنوان واکنش سریع به نیروهای زبده ای اطلاق می شود که قابلیت اجرای عملیات های ویژه را در کمترین زمان ممکن و دورترین نقاط و سخت ترین شرایط اقلیمی دارا هستند، این نیروها با توجه به شرایطی که نوع تهدید ایجاد می کند قابلیت انعطاف پذیری لازم را دارند و می توانند به سرعت آرایش دفاعی و تهاجمی خود را در شرایط مختلف تغییر دهد.

*گردانهای واکنش سریع مجهز به توپخانه سبک و متحرک

گردان های واکنش سریع که قابلیت های لازم را جهت اجرای هرگونه مأموریت نظامی اعم از جنگ چریکی، پارتیزانی، رزم انفرادی، پرش از ارتفاع، چتربازی و سقوط آزاد، را دارا هستند قادرند در شرایط بحرانی با سرعت وارد مناطق درگیری شده و با پشتیبانی محدود بالگردی و آتش سبک توپخانههای متحرک خود ضمن وارد کردن ضربات مهلک به نیروهای مهاجم، مناطق نفوذ و پیشروی دشمن را مسدود ساخته، و بستر لازم را جهت ورود واحدهای پیاده و مکانیزه خودی آماده میکنند.

این نیروها با وارد کردن ضربات متعدد و برق آسا تا رسیدن یگانهای عملیاتی عنصر حیاتی زمان را از دشمن می گیرند، و از استعدادهای ویژه ای چون جنگیدن در شرایط کوهستانی، مناطق صعب العبور، مناطق کویری، بیابانی و همچنین جنگلی برخوردارند به طوری که امیرحیدری جانشین فرمانده نزاجا در این رابطه میگوید: این یگان ها از نظر نیروی انسانی، فناوری های دفاعی، تحرک، قدرت آتش و توان نقل و انتقال منحصر به فرد هستند و قادرند در تمامی مناطق سخت و صعب العبور اجرای عملیات کنند.

*تسلیحات مورد استفاده نیروهای واکنش سریع

گردان های واکنش سریع که جهت پاسخگویی سریع و بدون وقفه آموزشهای لازم را دیده اند در حوزه تسلیحات نیز از انواع سلاح های سبک و نیمه سنگین آفندی و پدافندی بهره می برند که می توان برای نمونه به تک تیرانداز شاهر با کالیبر 14.5 و توپ تک تیرانداز باهر با کالیبر 23 ، و در حوزه تسلیحات ضد زره  موشک دهلاویه، توسن، طوفان و راکت انداز آرپی جی 29 نام برد.

تک تیرانداز های مرصاد و طاهر از دیگر سلاح های مورد استفاده این یگانها است.

این نیروها از نارنجک انداز کاوه جهت انهدام تجمات دشمن و نفربرهای زرهی استفاده کرده و همچنین در حوزه پدافند در ارتفاع پست از سلاح دوش پرتاب سهند استفاده می کنند.

سلاح انفرادی فجر 224

* بکارگیری سلاح انفرادی فجر 224 برای نخستین بار در رزمایش محرم

فجر 224 ایرانی مدل بهینه سازی شده اسلحه انفرادی ام 4 آمریکایی است و مکانیزم عملکرد آن نیز به مانند آن بر اساس گاز مستقیم باروت با قفل چرخشی صورت می گیرد.  

وزن این سلاح بدون خشاب 3 کیلو و 200 گرم است که این عدد برای کلاشینکوف روسی 3 کیلو و 470 گرم و برای ژ-3 آلمانی بیش از 4 کیلو است. قدرت آتش، هدف گیر لیزری، و کاهش وزن قابل توجه این سلاح را متناسب با ماموریت های نیروی های واکنش سریع ساخته است.

برد نهایی این سلاح 3600 متر و نرخ آتش آن شلیک 700 الی 950 تیر در دقیقه و سرعت گلوله در سرلوله ( سرعت اولیه گلوله ) 900 متر بر ثانیه عنوان شده است. این سلاح امروز فقط در اختیار نیروهای مخصوص چند ارتش قدرتمند دنیا قرار دارد.

نارنجک انداز کاوه

*تفاوت رزمایش محرم و محمد رسول الله 3 با دیگر رزمایش ها

به طور معمول در رزمایشهای مختلف پیش از اجرای رسمی رزمایش سناریوی کلی رزمایش از سوی فرماندهان ارشد طراحی شده و به فرماندهان میدانی ابلاغ میشود و فرماندهان متناسب با دستورالعمل ابلاغی وظایف نیروهای عملیاتی را معین می کنند. اما رزمایش محرم و محمد رسول الله از این حیث با رزمایش های قبلی متفاوت بود که سناریوی رزمایش تا لحظه اجرا در اختیار فرماندهان قرار نگرفته و نیروها ضمن حفظ حالت آماده باش کامل خود، باید با سرعت و دقت منحصربفرد مطابق با وضعیت های ایجاد شده، در لحظه وارد عمل شده و تاکتیک های رزم آفندی و پدافندی را اجرا نمایند. و بدین ترتیب با توجه به اصل غافلگیری با شرایط واقعی صحنه نبرد مواجه شده و انطباق پذیری لازم را در خود ایجاد کردند.

* عملیاتی شدن نارنجک انداز کاوه برای نخستین بار در رزمایش محرم

اسلحه نارنجک انداز30 میلیمتری "کاوه" با برد 1800 متر و قابلیت انهدام تجمعات دشمن، انهدام نفربرهای زرهی و با حجم آتش بالا برای نخستین بار در رزمایش محرم عملیاتی شد.
تیربار نارنجک انداز کاوه بدون پایه 18کیلوگرم وزن و با احتساب پایه 30 کیلو وزن دارد، این سلاح قابلیت نواخت 350 تا 400 گلوله را در دقیقه دارد. نارنجکانداز کاوه با بهرهگیری از نارنجکهای شدید الانفجار، قابلیت انهدام اهداف مختلف را دارد .

دوربین نصب شده بر روی این سلاح قابلیت تنظیم 45 درجه در اطراف و 75 درجه در ارتفاع را دارد. تیربار نارنجک انداز کاوه قابلیت نصب بر روی خودور، قایق و بالگرد را داراست و به دلیل وزن پایین قابلیت حمل توسط نفر را دارد.

تیربار نارنجک انداز کاوه

*برگزاری سه رزمایش با محوریت جنگهای نیابتی در کمتر از یکسال

از آنجا که سرعت، تحرک و جابه جایی سریع، دقت عمل و در نبردهای نیابتی حرف اول را میزند نیروی زمینی تاکنون رزمایشهای مختلفی را در راستای ارتقای توان رزمی خود در این رابطه انجام داده است که با احتساب رزمایش «علی بن مهزیار» در اسفند ماه سال گذشته، و رزمایش «محرم» که چندی پیش در قصرشیرین و بخشهایی از مناطق غرب کشور برگزار شد و همچنین رزمایش محمد رسول الله 3 که هفته گذشته مرحله نهاییاش در منطقه شرق کشور به پایان رسید. 3 رزمایش متوالی را با محوریت «جنگهای نیابتی» برگزار کرده و مدل جنگهای روز منطقه را در آن متصور شده است.

ایجاد گردانهای واکنش سریع و برگزاری 3 رزمایش متوالی با هدف درگیری احتمالی با گروههای تکفیری بیانگر تحول و ارتقای سطح آمادگی نیروهای رزمی ارتش کشور در مواجه با تهدیدات جدید منطقه است. این نیرو که در خرداد ماه سال گذشته پاسخ سهمگینی را به گروههای تکفیری متجاوز در غرب کشور داده است همچنان این گروهها را برای خود تهدید به شمار آورده و برای مقابله با آنها تاکتیک های جدیدی را اتخاذ و تمرین می کند.

متن خبر برخورد نزاجا با داعش را در اینجا بخوانید


عملیات پوششی با محوریت تامین جناحین، عملیات هجومی با محوریت اجرای انواع تاکتیکهای نفوذ بر مواضع و نیروهای دشمن و عملیات دفاعی با محوریت مسدودسازی و تامین زمان جهت رسیدن و مداخله دیگر نیروهای رزمی از جمله تاکتیکهای این نیرو در 3 رزمایش اخیر بوده است.

*تشکیل تیم های تک تیرانداز و شکار تانک در سطح گردان های واکنش سریع

نیروهای واکنش سریع نزاجا که در دو سطح تاکتیک و استراتژی قابلیتهای لازم را دارا هستند در حوزه مقابله با تجهیزات زرهی، بالگردی، و سامانه های کنترل فرماندهی دشمن تمرکز کرده و در این رابطه با تشکیل تیم های زبده تک تیرانداز و شکار تانک زمینه های لازم را ایجاد کرده اند.

راکت انداز آرپی جی 29

*تاسیس مدرسه تک تیر انداز در مرکز آموزشهای رزمی نزاجا

نیروی زمینی ارتش کمتر از 4 ماه گذشته به منظور اهمیت تمرکز بر تکمیل کادر نیروهای واکنش سریع و اقدام به راه اندازی اولین مدرسه رسمی تک تیرانداز در مرکز آموزش های تکاوری پرندک کرد.

به گفته امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی در این مدرسه آموزش تک تیراندازی با انواع سلاح های 7.63 ، 12.5 و 14.7 میلی متری و سلاح تک تیرانداز 23 میلی متری باهر آموزش داده می شود.

تک تیرانداز باهر

بنابراین گزارش دوره آموزشی تک تیرانداز حدود 3 ماه است و افرادی که این دوره ها را با موفقیت پشت سر بگذارند می توانند به گردان های واکنش سریع ملحق شوند.

*تیپ 65 نوهد مسئولیت آموزش گردانهای واکنش سریع نزاجا را عهده دار است

امیر سرتیپ نوذر نعمتی فرمانده نیروهای ویژه تیپ 65 نوهد در گفتوگو با خبرنگار دفاع پرس در خصوص ماموریت تیپ نوهد و رابطه آن با گردان های واکنش سریع اظهار داشت: تیپ نوهد در کل ماموریت آموزشی و عملیاتی جنگ های نامنظم را عهده دار است و با تشکیل گردان های واکنش سریع در سازمان رزم نزاجا این تیپ مسئولیت آموزش رزمی تیپ های واکنش سریع را نیز دارد.

وی با بیان اینکه این نیروها پس از آموزش های مقدماتی چندین ماه است که آموزش های تکمیلی لازم را دیده اند گفت: گردان های واکنش سریع تاکتیک های مختلف رزم انفرادی و جمعی را از گذشته آموزش دیده اند اما برای اینکه در یک فضای نزدیک به صحنه واقعی جنگ قرار بگیرند تا شرایط آمادگی و سرعت پاسخ گویی به تهدیدادتشان را مورد ارزیابی قرار گیرد، در رزمایش های اخیر از آنها به طور ویژه استفاده کردیم.

امیر نعمتی در خصوص تجهیزات مورد استفاده این نیروها گفت: تجهیزات این نیروها با توجه به تهدیدات روز پیش بینی شده و نوع ساختار رزمایشهای اخیر نزاجا هم بیشتر یک ساختار امنیتی و دفاعی بوده است. لذا سعی شده تا از تسلیحات بهینه سازی شده تولید داخل کشور در رزمایش ها استفاده شود.

*اجرای 14 دوره آموزشی تیپ نوهد در راستای ارتقای توان رزمی گردان های واکنش سریع

وی در خصوص اقدامات اخیر تیپ نوهد در حوزه مقابله با تهدیدات اظهار داشت: در 6 ماهه اول سال برنامه های آموزشی مطلوبی را در سطح تیپ اجرا کردیم که این دوره ها همچنان نیز در حال اجرا است.

فرمانده نوهد در این رابطه افزود: یکی از مهمترین برنامه های ما، آموزش گردان های واکنش سریع بوده که تعداد 14 دوره جدید آموزشی را در داخل تیپ نوهد برای ارتقای توان رزمی این گردان ها در حوزه مقابله با جنگ های نیابتی تدارک دیدیم.

 وی با بیان اینکه نیاز امروز نیروهای مخصوص داشتن دانش لازم برای حضور در میادین نبرد است افزود: برنامه های مختلفی از سوی سازمان رزم نزاجا طراحی شده و متعاقب آن پیشنهاداتی هم از سوی تیپ نوهد شده که جهت اجرایی شدن در حال بررسی است.

امیر نعمتی ادامه داد: نکته ویژه رزمایشهای اخیر نزاجا در این است که سطح توانمندی نیروهای مخصوص که دوره های مختلفی را گذرانده اند با اجرای عملیاتهای غافلگیرانه سنجیده میشود.

وی در پایان گفت: گردان های عملیات ویژه برای مقابله با عناصر تروریستی و تکفیری آموزش های ویژه دیده اند و در این رابطه از جنگ افزارهای ویژه ای نیز استفاده می کنند که این سلاح ها کمتر در دست نیروهای کلاسیک به چشم می خورد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها