گزارش دفاع پرس از توانمندی جدید دریایی ایران؛

غافلگیری و انهدام سریع شناورهای دشمن با اژدر پیشرفته «والفجر»

اژدر پیشرفته و هوشمند والفجر، با برخورداری از مؤلفه‌های گوناگونی همچون سرعت زیاد و قدرت تخریب بالا می‌تواند شناورهای بزرگ دریایی را در چند ثانیه غافلگیر و کاملاً منهدم کند.
کد خبر: ۵۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱ - 14October 2015

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر اساس دکترین نظامی خود که بر پایه دفاع و بازدارندگی تعریف شده است، نسبت به طراحی و تولید انواع سامانه ها و تجهیزات دفاعی برای تأمین امنیت کشور اقدام می کند.

بر این اساس نیروهای مسلح کشور با رصد تهدیدات، قدرت خود را متناسب با هر تهدید افزایش داده و به منظور مهار آن اقدامات لازم در زمینه طراحی و ساخت جنگافزارهای دفاعی مناسب برای دفع تهدید را انجام می دهند.

یکی از عرصه های رویارویی و تهدید دشمنان علیه کشور، عرصه دریاست. همانطور که می دانیم در دوران دفاع مقدس، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در نخستین روزهای جنگ تحمیلی توانست نیروی دریایی ارتش عراق را به طور کامل شکست داده و از صحنه نبرد خارج کند؛ لذا ناوگانهای دریایی قدرتهای فرامنطقه ای بهمنظور حفاظت از نفتکشها و شناورهای عراقی، و همچنین شناورهای متحدان منطقه ای رژیم بعثی، به منطقه خلیج فارس وارد شدند؛ تا ضمن انجام این مأموریت، منافع ایران اسلامی را نیز مورد آسیب قرار دهند.

حضور ناوگانهای دریایی بیگانه و به خصوص آمریکا در خلیج فارس موجب تنش آفرینی بیشتر در منطقه و سرانجام دخالت مستقیم آمریکا در جنگ و رویارویی مستقیم ناوها و بالگردهای آمریکایی با شناورهای ایرانی شد. به دنبال این موضوع  جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحریمها در صدد برآمد که با بهره گیری از توان متخصصان کشورمان و ظرفیتهای داخلی، تجهیزات دفاعی مؤثری را در عرصه دریا طراحی و تولید کند.

لذا با توجه به ادامه حضور شناورها و ناوهای هواپیمابر آمریکایی در منطقه خلیج فارس، متخصصان توانمند صنایع دفاعی کشور در راستای ایجاد قدرت بازدارندگی و تأمین امنیت منطقه، همانند سایر حوزه ها در حوزه دریا نیز به طراحی و تولید تجهیزات مختلف، کارآمد و پیشرفتهای پرداخته اند؛ تا نیروهای مسلح کشور برای مواجهه احتمالی با شیطان بزرگ در شرایطی کاملا مناسب و موضع برتر قرار بگیرند.


اژدر پیشرفته والفجر

تولید انواع مختلفی از موشکهای ساحل به دریا، شناورهای تندرو موشکانداز، قایقهای پرنده، مین های دریایی و اژدرها نشانه عزم راسخ ایران اسلامی برای مقابله با تجاوز ناوگانهای دریایی متخاصم است.

یکی از دستاوردهای مهم ایران اسلامی در این عرصه، اژدر بومی و پیشرفته «والفجر» است. خط تولید انبوه اژدر پیشرفته والفجر امروز (سه شنبه) با حضور سردار دهقان وزیر دفاع و دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش به بهرهبرداری رسید. به همین منظور در ادامه نگاهی گذارا به مشخصات این اژدر خواهیم داشت.

سامانه اژدر بومی «والفجر» نخستین بار با عنوان «والفجر 534» در یکم شهریورماه 1390 و به مناسبت روز صنعت دفاعی،  با حضور رئیس جمهور وقت رونمایی شد.


اژدر والفجر 534
 

این اژدر از شناورهای زیرسطحی پرتاب می شود، و با برخورداری از سر جنگی 220 کیلوگرمی توانایی انهدام شناورهای سنگین دشمن را دارد.

اژدر والفجر مجهز به سیستم ایمنی و تسلیح پیشرفته بوده و با بهره گیری از قابلیت عملیات در شرایط ناپایدار دریایی می تواند در سطوح مختلفی از اعماق دریا به انجام مأموریت خود بپردازد.

انواع آزمایشهای مهم میدانی دریایی شامل تستهای کنترلی و فرمانپذیری، تستهای دریایی آشیانه یابی و تستهای آشکارسازی اژدر والفجر با موفقیت انجام شده است.


نمایش اژدر والفجر در مراسم رژه نیروهای مسلح

اژدر پیشرفته والفجر، یک سلاح هوشمند دریایی است، که با برخورداری از مؤلفه های گوناگون ازجمله سرعت زیاد، سرجنگی با قدرت انفجاری و تخریب بسیار بالا، و قابلیت ضد فریب، میتواند اهداف و شناورهای بزرگ دریایی را غافلگیر و در چند ثانیه آنها را کاملاً منهدم کند.

وجه تمایز اژدر والفجر نسبت به سایر سامانه های مشابه آن در دنیا، زمان اندک برای آماده سازی در یگانهای پشتیبانی کننده و یگانهای شلیک کننده است؛ که توان تاکتیکی آن را به شکل چشمگیری افزایش داده و موجب سرعت عمل بیشتر و واکنش سریع یگانهای رزمی سطحی و زیرسطحی نیروهای دریایی ارتش و سپاه می شود.

بر اساس توضیحاتی که وزیر دفاع کشورمان درباره اژدر والفجر بیان کرده، این اژدر از قابلیت پرتاب از شناورهای سطحی نیز برخوردار است؛ اما بیشترین کاربرد را در زیردریاییها دارد.


خط تولید انبوه موشک پیشرفته والفجر

دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، اژدر والفجر را یکی از سلاحهای مؤثر و ارزشمند در تقویت توان رزم دریایی برشمرده و آن را نسبت به سایر اژدرهایی که پیشتر در نداجا مورد استفاده قرار گرفته بود دارای برد مناسبتر، دقت و قدرت انفجار و تخریب بالاتر دانسته است.

اژدر هوشمند و پیشرفته والفجر با بهرهگیری از رادار و سونار میتواند اهداف را شناسایی و تعقیب و با قدرت تخریب بسیار زیاد آنها را منهدم کند.

تاکنون از اژدر پیشرفته والفجر مشخصات کاملتری ذکر نشده است؛ اما با توجه به آنچه درخصوص اژدر والفجر بیان شد، یقینا این اژدر به عنوان یکی از پیچیده ترین سلاحهای دریایی جمهوری اسلامی ایران نقش مؤثری در ارتقای توان دفاع دریایی کشور خواهد داشت.

 

گزارش از شهاب الدین شعبانی نیا

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها