هفته ناجا_94/سردار مومنی خبر داد

تشکیل یگان‌های حفاظتی در 10 سازمان و وزارت خانه/ مشارکت مردمی عامل امنیت در کشور است

جانشین فرمانده ناجا گفت: در 10 سازمان و وزارتخانه یگان حفاظتی تشکیل داده شده است و بیش از 50 هزار نفر در این سازمان‌ها خدمت می‌کنند. پیش بینی شده است 5 سازمان یگان حفاظتی دیگر نیز تشکیل شود.
کد خبر: ۵۴۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ - 06October 2015

تشکیل یگان‌های حفاظتی در 10 سازمان و وزارت خانه/ مشارکت مردمی عامل امنیت در کشور است

به گزارش خبرنگار انتظامی دفاع پرس، سردار "اسکندر مومنی" جانشین فرماندهی انتظامی ناجا در سومین گردهمایی یگانهای حفاظت از دستگاههای کشوری با اشاره به فاجعه منا و جان باختن هزاران حاجی بیت الله الحرام اظهار داشت: این فاجعه با بی کفایتی آل سعود اتفاق افتاد و من به نوبه خودم این واقعه جانگداز را تسلیت میگویم.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اهمیت و جایگاه پیشگیری در کشور اذعان داشت: پلیس پیشگیری اهمیت زیادی دارد و ماموریتها که اصل آن بر موضوع پیشگیری انجام میشود به دلیل مخفی بودن آن هیچگاه قابل شمارش نیست.

وی ادامه داد: حوزه پیشگیری از حوزههای کشف و یگانهای عملیاتی بسیار مجهولتر و ناشناختهتر است به دلیل این که اقداماتی که پلیس پیشگیری انجام میدهد و نمیگذارد جرمی اتفاق بیافتد قابل مشاهده نیست.

سردار مومنی با بیان این مطلب که کسی که در حوزه درمان کار میکند بسیار کارش متفاوت است با کسی که در حوزه بهداشت فعال میکند، گفت: کسانی که در حوزه درمان فعال هستند به راحتی میتوانند تعداد مراجعه کنندگان، بیماران و درمان شدگان را عنوان کنند. ولی کسی که در حوزه بهداشت مشغول است نمیتواند بگوید که کارهایش را براساس چه اعداد و ارقامی انجام داده است.

جانشین فرمانده ناجا با بیان این مطلب که پلیس پیشگیری در حالی که بسیار زحمت میکشد اما زحماتش قابل مشاهده نیست، گفت: گاهی اوقات همین مجهول بودن باعث میشود مسئولین هم به اشتباه بیافتند و اختصاصات لازم را به حوزه پیشگیری ندهند.

وی با بیان این مطلب که وقتی جرمی اتفاق میافتد چند قوه درگیر بررسی و حل آن میشوند، گفت: هنگامی که یک جرم اتفاق میافتد از زمان تشکیل پرونده تا بسته شدن پرونده جرم چند قوه وقت و هزینه صرف میکنند که مشکل را بررسی کنند. در صورتی که اگر تلاش شود جرمی اتفاق نیافتد نیازی به طی شدن هزینه و زمان نیست.

وی افزود: وظیفه تمام مسئولین، یگانها و سازمانها این است که اولویت اول آنها پیشگیری باشد. شاید همه این گونه فکر کنند که پیشگیری و امنیت وظیفه اصلی پلیس است اما تولید امید تنها وظیفه پلیس نیست. اگر هم این گونه باشد امنیتی پایدار نخواهیم داشت. تولید امنیت با مشارکت تمام سازمانها، یگانها و مشارکت مردم به دست میآید و ما در نیروی انتظامی موظف هستیم بسترهای مشارکت را برای همه ایجاد کنیم.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: برای مثال بستری که برای مردم ایجاد شد مرکز پلیس 110 بود. شاید خیلیها این گونه فکر کردند که این مرکز فقط مسئولیتش رسیدگی به فرد حادثه دیده است اما این بخشی از اقدامات پلیس 110 میباشد. بخش عمده آن بستر مشارکت مردم است. چرا که از همین مرکز بسیاری از جرایم کشف میشوند.

سردار مومنی با بیان این مطلب که پلیس افتخاری نیز یکی دیگری از بسترهای مشارکت مردمی است، افزود: پلیس با مشارکت سازمانها، ادارات و مردم با تصویب قوانینی در مجلس موظف شده است که همه سازمانها تشکیل یگان حفاظت بدهند و حداقل در حوزه خودشان پیشگیری کنند.

وی افزود: اکنون در برخی از سازمانها و وزارتخانهها یگان حفاظتی تشکیل داده شده است و بیش از 50 هزار نفر در این سازمانها خدمت میکنند. پیش بینی شده است 5 سازمان یگان حفاظتی دیگر نیز تشکیل شود.

این مقام انتظامی با بیان اینکه امنیت یک بستر است و هر توسعهای در بستر فضای امنیت ایجاد میشود، گفت: در راستای تأمین امنیت در آستانه برگزاری انتخابات باید آماده شویم و امنیت در انتخابات را با همکاری ستاد برگزاری انتخابات تأمین کنیم.

سردار مومنی در پایان با اشاره به ناامنیهای موجود در کشورهای همسایه گفت: دلیل این ناامنیها نداشتن مشارکت مردم میباشد و اگر می بینید که در کشور ما امنیتی مثال زدنی از نقطه صفر مرزی تا وسط شهرها برقرار است به دلیل داشتن سرمایههای ملی ما یعنی مشارکت اجتماعی مردم میباشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار