سردار جلالی در نشست خبری تشریح کرد:

8 رویکرد جدید پدافند غیرعامل در عرصه مقابله با تهدیدات/ تغییر چهره تهدیدات پس از برجام

رییس سازمان پدافند غیر عامل گفت: آمریکایی‌ها برجام را مقدمه‌ای برای نفوذ در کشورمان و استحاله از درون می‌دانند؛ که بر این اساس ما نیازمند یک تهدیدشناسی جدید در حوزه برجام هستیم.
کد خبر: ۵۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴ - 06October 2015

8 رویکرد جدید پدافند غیرعامل در عرصه مقابله با تهدیدات/ تغییر چهره تهدیدات پس از برجام

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «غلامرضا جلالی» رییس سازمان پدافند غیر عامل در نشست خبری که به منظور تشریح رویکردهای جدید این سازمان متناسب با ابلاغ حکم توسط مقام معظم رهبری، برگزار شد گفت: سازمان پدافند غیر عامل یک سازمان ترکیبی بین بخش دفاع و بخش غیر نظامی کشور است.

وی افزود: این سازمان در حوزههای دفاع از مردم در برابر حوادث، دفاع از زیرساختهای کشور و تعمیم پدافند غیرعامل در دستگاههای اجرایی فعالیت میکند.

*برنامههای هفته پدافند غیرعامل

رییس سازمان پدافند غیر عامل گفت: ما برای هفته پدافند غیرعامل چهار برنامه داریم؛ که نخستین آن افتتاح یک سری مراکز تخصصی پدافند غیرعامل مانند مراکز درمانی شیمیایی و پرتوی است.

وی همچنین فعالسازی مرکز فرماندهی و کنترل در حوزه پدافند غیرعامل با پنج لایه تخصصی را از دیگر برنامههای این هفته برشمرد.

سردار جلالی با بیان اینکه مجموعههای از برنامههای استانی و دستگاهی را در هفته پدافند اجرا خواهیم کرد، گفت: تولیدات تخصصی در حوزههای مختلف که با همراهی بخش خصوصی تولید شدهاند از دیگر برنامههای این سازمان برای 8 آبان ماه است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تدوین اساسنامه پدافند غیر عامل کشور گفت: مفاهیم جدی در این اساسنامه وجود دارد که براساس آن ماهیت این سازمان از جنس لشکری و کشوری تشخیص داده شده و طرازش مطابق با طراز وزارتخانه است.

وی افزود: سازمان پدافند غیرعامل در بسیاری از حوزهها بصورت فرادولتی تصمیم میگیرد و الزاماتش شامل بخشهای دولتی، خصوصی و حتی شهرداریها می شود.

سردار جلالی با تاکید بر نیاز سازمان پدافند غیر عامل به اتخاذ رویکردهای جدید گفت: این نقش پدافند غیر عامل در بی اثر کردن تهدیدات در حوزه های مختلف کشور است.

وی با بیان اینکه تهدیدات علیه کشورمان در حال تحول است، عنوان کرد: ماهیت، کیفیت و عرصه تهدیدات امروزه متفاوت شده و ممکن است در آینده هم تهدیدات جدیدی متوجه کشور ما باشد.

رییس سازمان پدافند غیر عامل پایش و رصد دائمی تهدیدات را وظیفه این سازمان برشمرد و افزود: لازم است ما رویکرد مقابله با هر تهدید را متناسب با آن تهدید انتخاب کنیم.

وی در ادامه به تهدیدات حوزه سایبری اشاره و تصریح کرد: پدافند سایبری در این عرصه وظیفه دارد تا در حد ممکن تاثیرگذاری دشمن را در این عرصه کاهش دهد.

* رویکردهای جدید سازمان پدافند غیرعامل

سردار جلالی با بیان اینکه 8 رویکرد جدید را در عرصه پدافند غیرعامل احصا کردیم، تصریح کرد: ما برای هر تهدید موثری که ممکن است علیه کشور ایجاد شود رویکردهای تخصصی خاص ایجاد کردهایم؛ زیرا ابزار و شکل تهدیدات در فضاهای مختلف با یکدیگر متفاوت است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل پدافند سایبری، پدافند زیستی (بیولوژیک)، پدافند پرتوی، پدافند شمیایی، پدافند کالبدی(فنی و مهندسی)، پدافند اقتصادی، پدافند مردممحور(دفاع غیر نظامی) و پدافند آمادگی عمومی را عرصههای جدید فعالیت سازمان پدافند غیر عامل عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در مقطع آغاز برنامه ششم توسعه قرار داریم، گفت: تلاش میکنیم که در مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و مجلس شورای اسلامی به رویکردهای پدافند غیرعامل توجه شود؛ زیرا در بسیاری ابعاد به این موضوع توجه نشده و این عدم توجه ممکن است ما را با مخاطراتی مواجه کند.

سردار جلالی توجه به شهرها در زمینه پدافند غیرعامل را از دیگر موضوعات مورد نظر این سازمان برشمرد و عنوان کرد: ما در 31 شهر بزرگ کشور براساس اولویتها به فعالیت در زمینه پدافند غیرعامل میپردازیم.

وی «پایش عدم افزایش آسیبپذیریها در کشور» را از دیگر وظایف پدافند غیرعامل عنوان و بیان کرد: بر این اساس ما پس از پایش دستگاهها و رؤیت آسیبپذیری در آنها به آنها تذکر میدهیم تا نقاط آسیبپذیر را برطرف کنند و اگر به این تذکر توجه نشود برابر قانون با آن ها برخورد خواهیم کرد.

سردار جلالی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در 31 فروردین امسال در جمع فرماندهان ارتش گفت: ایشان در آن دیدار تاکید کردند که همه دستگاهها در برابر تهدیدات آمادگی خود را افزایش دهند.

وی افزود: بر همین اساس ما با انجام رزمایش و تمرینات مختلف در پی افزایش آمادگی خود هستیم تا در شرایط تهدید غافلگیر نشویم.

سردار جلالی تصریح کرد: ما تلاش داریم مردم، مسئولین و دستگاهها را با مفهوم پدافند غیرعامل آشنا کنیم، و بر همین اساس اصحاب رسانه نیز باید از مسئولان کشور و وزرا مطالبه داشته باشند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه این نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

* تغییر چهره تهدیدات پس از برجام

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان پدافند غیرعامل در پی توافق هسته ای مطالعه دقیقی روی تهدیدات جدید داشته است، گفت: تحولاتی در کشور در چارچوب برجام اتفاق خواهد افتاد و براساس مطالعات جدیدی که داشته ایم دشمن در مواجهه با ما رویکردهای جدیدی را در پیش خواهد گرفت.

سردار جلالی ادامه داد: آمریکایی ها برجام را مقدمهای برای نفوذ در کشورمان و استحاله از درون می دانند که به نظر می رسد ما نیازمند یک تهدیدشناسی جدید در حوزه برجام باشیم.

وی افزود: برجام اکنون در مجلس و سپس در شورای عالی امنیت ملی بررسی می شود؛ باید فرآیند این بررسی ها به پایان برسد و سپس ما براساس آن تصمیمگیری کنیم.

* توسعه جاسوسی دشمنان در کشور پس از اجرای برجام

رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: اولین تهدید حوزه برجام با توجه به پیش بینی ها توسعه حوزه جاسوسی و جمع آوری اطلاعات از زیرساخت های کشور است که باید برای مقابله با آن تمهیداتی صورت گیرد.

وی جاسوسی صنعتی را موضوع دیگری در زمینه اجرای برجام دانست و افزود: طی قطعنامه ای که صادر شد دشمنان قصد دارند کنترل موضوع موشکی ما را نیز در اختیار گیرند.

سردار جلالی در ادامه با اشاره به فعالیت های سازمان پدافند غیرعامل در استحکامبخشی به تاسیسات هستهای کشور بیان کرد: ما در این زمینه در مراکز هسته ای اصفهان، فردو و نطنز کارهای جدی صورت دادیم که احتمال اثرگذاری گزینه نظامی بر این تاسیسات را به شدت کاهش می دهد.

وی تاکید کرد: ما باید نسبت به رویکردهای آمریکا پس از برجام نگاهی دقیق و هوشمندانه داشته باشیم و رفتار آنها را کنترل کنیم.

* تشکیل ستاد پایش برنامههای آمریکا پس از برجام

رییس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: باید «ستاد پایش برنامههای آمریکا پس از برجام» را تشکیل دهیم و تمام مواضع و رفتارهای آمریکایی ها که براساس برجام انجام می شود را ارزیابی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تهاجم سایبری علیه تاسیسات هسته ای کشورمان گفت: نخستین بار کشور ما در حوزه هستهای مورد تهاجم سایبری قرار گرفت؛ که در واقع این اولین جنگ رسمی در این زمینه بود و رییس جمهور آمریکا آن را با اعلام اسم رمز آغاز کرد.

سردار جلالی افزود: در پی حمله ویروس «استاکس نت» ابتدا ما غافلگیر شدیم؛ اما پس از این حمله ضرورتها احساس شد و ما با همکاری وزارت اطلاعات و سازمان انرژی هسته ای برنامه های مناسبی را برای مقابله با تهاجمات سایبری تدارک دیدیم و توانستیم در این زمینه مصونیت ایجاد کنیم؛ که البته هنوز این مصونیت به طور کامل ایجاد نشده و باید کار بیشتری در این رابطه صورت گیرد.

* وضعیت تولید اسکادای بومی

رییس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه با اشاره به تولید اسکادای بومی در کشور گفت: کار بسیار خوبی در حوزه طراحی، تولید و صنعتی سازی اسکادای بومی انجام شده است و ما در این زمینه با احصاء سه مجموعه دانش بنیان و کمک به این مجموعه ها در راستای تولید اسکادای بومی گام برمیداریم.

وی در خصوص تولید آنتی ویروس بومی نیز گفت: در عرصه تولید ضد بدافزار تلاش کردیم و توانیتسم یک مدل بومی را تولید کنیم که دستگاههای کشور در حال استفاده از آن هستند.

سردار جلالی در ادامه به موضوع جنگ اقتصادی پرداخت و افزود: در وزارت خزانهداری آمریکا قرارگاه جنگ اقتصادی تشکیل شده است و براین اساس اولین نکتهای که ما باید به آن توجه داشته باشیم تدوین سندی جهت دفاع اقتصادی در برابر جنگ اقتصادی است.

وی افزود: ما برای تهیه این سند کارگروهی تشکیل داده و پیش نویسی در این زمینه آماده کردیم.

سردار جلالی ادامه داد: ما برای اجرای این سند نیازمند نقشه راه هستیم و قصد داریم به کمک دولت نقش همه اجزا را احصا کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید ذخایر مطمئنی در حوزه کالاهای اساسی داشته باشیم اظهار داشت: برای  فرماندهی دفاع اقتصادی رییس جمهور باید وارد عمل شده، تحرکات دشمن را رصد و فرماندهی کند.

* تحرکات مشکوک عناصر داخلی برای تأثیرگذاری تحریمها در حوزه غذا

رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تلاش آمریکایی ها برای تاثیرگذاری تحریم ها بر حوزه غذا در کشورمان گفت: ما تحرکات مشکوکی را در کشور می بینیم که به نظر می رسد در راستای اهداف آمریکا انجام می شود.

وی افزود: آن دسته از مسئولانی که خودکفایی و استقلال کشورمان در عرصه کشاورزی را قبول ندارند در مسیر دشمن حرکت می کنند.

سردار جلالی در خصوص مباحث سایبری نیز گفت: منافع مشترک کشورها در حوزه سایبر در حال تغییر است و لذا بسیاری از کشورها به فکر دفاع جمعی در برابر تهاجمات سایبری افتاده اند؛ که در این زمینه می توان به ایجاد قرارگاه مشترک آمریکا با 31 کشور دیگر در استونی اشاره کرد.

وی با تاکید بر لزوم تعامل با کشورهای همسو در عرصه فضای سایبری عنوان کرد: ما می توانیم با روسیه و چین در این عرصه تعامل داشته باشیم.

*احتمال تعمدی بودن فاجعه منا

رییس سازمان پدافند غیرعامل در بخش پایانی این نشست خبری با اشاره به فاجعه منا اظهار داشت: در خصوص این حادثه دو فرضیه وجود دارد؛ یکی اینکه این حادثه با نیت سوء و طراحی قبلی روی داده است و دیگر اینکه در اثر بی تدبیری به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: در هر دو حوزه بغض و کینه سعودی ها نسبت به حجاج ایرانی وجود داشته است.

سردار جلالی افزود: در نظریه اول که برخی کشورها هم به آن پرداخته اند شواهد و قرائنی وجود دارد که این حادثه چندان حالت طبیعی نداشته است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل تاکید کرد: نگاه مدیریتی آل سعود به مراسم حج باید تغییر یابد و مدیریت این مراسم به صورت مشارکتی باشد تا سعودی ها نتوانند نسبت به حجاج کینه ورزی کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها