بازخوانی/ آل احمد در کتاب "خسی در میقات":

«مدینه» و «مکّه» را باید از زیرِ نگینِ این حضرات بیرون کشید

در سفرنامه معروف جلال آل احمد به مکه، کتاب «خسی در میقات»، روایتی از بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج شده که گویی برای همین امروز است.
کد خبر: ۵۴۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴ - 05October 2015

«مدینه» و «مکّه» را باید از زیرِ نگینِ این حضرات بیرون کشید

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس؛ «خسی در میقات» که از معروفترین سفرنامههای حج است، سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۴۳ توسط جلال آل احمد نوشته شده است.

با خواندن این سفرنامه در می یابیم که بی کفایتی آل سعود در اداره حرمین شریفین سال ها پیش نیز به اثبات رسیده بود وتوسط اندیشمندان ایران گوشزد شده است.

با این اوصاف به بازخوانی بخش هایی از این سفرنامه می پردازیم:

«…چارهای نیست جز اینکه بگوییم، سعودیها لیاقتِ ادارۀ این مشاهد را ندارند؛ «مدینه» و «مکّه» را باید از زیرِ نگینِ این حضرات بیرون کشید و دو شهرِ بینالمللیِ اسلامی اعلام کرد…»

«چارهای نیست جز بینالمللی کردن این «مشاهد»؛ – مکه و مدینه و عرفات و منا- و اداره آنها را در اختیار هیئت مشترکی از نمایندگان ملل مسلمان گذاشتن و از اختیار عرب سعودی درآوردن و از محل درآمد حج، مخارجش را تأمین کردن و بهجای پلیس و شرطه سعودی، راهنما از هر ملتی گذاشتن؛ و جواز دادن به مراسم خاص هر یک از مذاهب و باج راه را برداشتن…»

«باز امروز از یک بعدالظهر آمادۀ راه افتادن بودیم. از منی به مکه. بساط جمعشده و آماده. عدهای زود جنبیدند و پیاده یا سواره رفتند. ولی ما ماندیم… از منا تا مکه راهی نیست. ولی این بستهشدن راهها عذابی است. هیچکاریش هم نمیتوان کرد. جز گستردن جاده. که سعودیها همتش را ندارند. …».

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها