بشار اسد در مصاحبه با شبکه خبر:

به مقامات غربی اعتماد نداریم/ عربستان عقب افتاده‌ترین کشور جهان است

رئیس جمهور سوریه گفت: این مردم سوریه هستند که باید درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند و مسئولان غربی حق ندارند درباره آینده نظام سیاسی این کشور تصمیم‌گیری کنند.
کد خبر: ۵۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴ - 04October 2015

به مقامات غربی اعتماد نداریم/ عربستان عقب افتاده‌ترین کشور جهان است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سوریه به مقامات غربی، اعتماد ندارد، اظهار داشت: هیچ مسئول خارجی نمیتواند درباره آینده سوریه، آینده نظام سیاسی و اینکه چه کسانی باید در نظام حاکم حضور داشته باشند، اظهار نظر کند؛ چرا که فقط مردم سوریه حق دارند که در ارتباط با این مسائل اظهار نظر کنند؛ بنابراین همه این اظهار نظرها برای ما بی ارزش است.

** تخریب زیرساختها و ریختن خون مردم، تنها دستاورد غربیها در سوریه

رئیس جمهور سوریه در ادامه افزود: قطعا مقامات غربی سردرگم و در هالهای از ابهام بسر میبرند؛ آنها از نبود افقی روشن رنج میبرند، و از اینکه طرحهایشان به اهداف مورد نظر نرسیده، سرخورده هستند. تنها هدفی که آنها توانستند به آن جامه عمل پوشاندند، تخریب تاسیسات زیرساختی سوریه و ریختن خون مردم این کشور است.

وی گفت: غربیها تاوان سنگینی را متحمل شدند تا به زانو درآوردن سوریه را عملی کنند؛ آنها درصدد این بودند که سوریه را به کشوری وابسته و مزدور تبدیل کنند، کشوری که فقط مجری سیاستهای دولتهای خارجی باشد.

** دروغپردازی غربیها در خصوص بحران سوریه بر همگان آشکار شده است

اسد با اشاره به اینکه روند دروغپردازی غربیها الان برملا شده است، تصریح کرد: شهروندان غربی به دروغ بودن ادعای دولتهایشان پی بردند، چون نمی توان برای همیشه به مردم دروغ گفت، امروز در سایه دسترسی آسان به اطلاعات از طریق اینترنت هر شهروندی در جهان میتواند به بخشی از واقعیت برسد و با انباشته شدن این واقعیتها مردم هم دریافته اند که دولتهای شان به ویژه در ارتباط با آنچه در سوریه میگذرد، به آنها دروغ می گفتند.

وی افزود: غربیها در حال پرداختن تاوان حمایت از تروریستها هستند، تروریسم اکنون به آن کشورهای غربی منتقل شده و مهاجرت مردم از سوریه و سایر کشورهای منطقه به این کشورها یکی از مصادیق انتقال تروریسم به آن کشورهاست.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: مجموعه این مسائل موجب شد تا شاهد تغییر مواضع آنها باشیم ولیکن من باردیگر تاکید می کنم به هیچوجه نمی توان به مواضع غربیها، چه در بعد مثبت و یا در بعد منفی اطمینان پیدا کرد.

** تغییر خط مشی سیاسی سوریه یکی از مهمترین اهداف فرانسه بود

بشار اسد در پاسخ به این سوال که برخی کشورها همچون فرانسه در سالها 2008 تا 2010 میلادی رابطه خوبی با شما داشتند، چرا به صف دشمنان پیوستند و خواستار براندازی حکومت شما شدند؟، گفت: در آن زمان «سارکوزی» از طرف دولت «جرج بوش» ماموریت داشت تا با سوریه ارتباط برقرار کند، البته آنها اهداف متعددی را درنظر داشتند که تغییر خط مشی سیاسی سوریه یکی از مهمترین این اهداف بود.

وی افزود: همچنین آمریکاییها ماموریت دیگری را به سارکوزی دادند، در آن زمان آنها سرگرم بررسی نحوه تعامل گروه کشورهای 5+1 با پرونده هستهای ایران بودند، به ویژه در زمینه مواد هستهای یا مواد رادیواکتیو که در تاسیسات ایران غنی سازی می شد.

** پیشنهاد غربیها در خصوص پرونده هستهای ایران را قبول نکردم

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: آنها از من درخواست کردند که مسئولان ایرانی را به پذیرفتن طرح انتقال این مواد به کشورهای غربی متقاعد سازم تا آن کشورها عملیات غنی سازی را انجام دهند و سپس این مواد به ایران بازگردانده شود؛ البته بدون هیچ ضمانتی و قطعا این طرح ناممکن بود؛ البته ما در سوریه این طرح را نپذیرفتیم و همچنین مقامات ایرانی این سخن را قبول نکردند.

بشار اسد با بیان اینکه وقتی غرب نتوانست سیاستهای سوریه را تغییر دهد، گفت: غربیها در آن زمان تحولات ناشی از به اصطلاح بهار عربی را بهانه قرار دادند و فرصتی برای ضربه زدن به کشورهایی پیدا کردند که خط سیاسی آنها مورد پسند غربیها نبود.

** غربیها در هیچ زمینهای به سوریه کمک نکردند

وی در ادامه افزود: این مرحله یک مرحله ظاهری بود، به عبارتی غرب به ظاهر به سوریه متمایل شده بود، اما در حقیقت مرحلهای پر از اعمال فشارها و باجگیری بود، آنها هیچ کمکی به سوریه نکردند، نه در بعد سیاسی و نه در بعد اقتصادی و نه در هیچ زمینه دیگری.

** همه کشورهای غربی از آمریکا دستور میگیرند

رئیس جمهوری سوریه در خصوص این سوال که مواضع کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا نسبت به سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟ خاطر نشان کرد: کشورهای غربی یک سرکرده دارند و آن هم ایالات متحده آمریکا است؛ همه کشورهای زیرمجموعه از آمریکاییها دستور می گیرند. اظهار نظرها در همه این کشور مشابه یکدیگر است. آنان سخن مشترکی را بیان می کنند و وقتی سوریه را مورد حمله قرار می دهند، در یک زمان و با مواضع مشترک مورد حمله قرار می دهند. از این جهت وقتی که آمریکا دستور شروع را به این کشورها صادر می کنند، همه در یک سمت حرکت می کنند، اما هرکس وظیفه خاصی را بر عهده می گیرد.

وی افزود: در آن زمان به فرانسه ماموریت داده شد. چرا که از روابط تاریخی با سوریه برخوردار است و حتی از زمان استقلال روابط دو جانبه در حد خوبی بوده است؛ شهروندان سوری مقیم فرانسه تعداد قابل توجهی هستند و دو کشور از روابط اقتصادی و نظامی و البته سیاسی بهرمند هستند. از این جهت غرب، فرانسه را برای تحرک به سوی سوریه مناسب ارزیابی کرد اما به هرجهت همه مسئولین غربی از دولت آمریکا حرف شنوی دارند؛ این یک واقعیت است.

** غربیها درصدد تغییر و تضعیف نظام حاکم هستند

بشار اسد در پاسخ به این سوال که آیا شما به طور مشخص می دانید که غربیها در سوریه به دنبال چه چیزی هستند؟ گفت: آنها درصدد تغییر و تضعیف نظام هستند. آنها درصدد ایجاد مجموعه کشورهای ضعیف هستند که فقط گرفتار مسائل روزمره خودشان باشند، گرفتار مشکلات و اختلافات داخلی باشند، و فرصتی برای توسعه و سازندگی یا حمایت از آرمانهای ملی و در راس آن حمایت از مسئله فلسطین پیدا نکنند و در عین حال آنان خواستار تضمین امنیت اسرائیل هستند؛ این اهداف همیشگی آنهاست، مسئله جدیدی نیست و فقط هر از گاهی ابراز تعامل با این کشور تغییر پیدا می کند.

 ** تروریستهای حاضر در منطقه هیچ ارتباطی با اسلام ندارند

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سوال که برخی از کشورها به نیابت از آمریکا، ارتباط نزدیکی با تروریستها دارند و نوع نگاه آنها مانند ترکیه و عربستان سعودی با اقدامات تروریستهای خارجی در منطقه منطبق است، به نظر شما این حمایت از تروریستهای منطقه و افراط گرایی چه اثرات منفی در امنیت منطقه و تمامیت ارضی کشورها خواهد داشت؟ تصریح کرد: البته هم اکنون تروریسم به شیوههای مختلفی در منطقه شکل گرفته است، برخی از این تروریسمها به نام تروریسم اسلامی معروف شده است، چرا که این تشکلها و یا گروههای تروریستی، اسلام را بهانهای برای پیشبرد اقدمات خود قرار دادند و البته اینها هیچ ارتباطی با اسلام ندارند.

** مسلمانان در برابر خطر فتنه طایفهای هوشیار شدهاند

وی گفت: گروههای تروریستی فتنه طایفهای ایجاد میکنند، به عبارتی بزرگترین ضرر، ضربه زدن و متلاشی کردند جوامع است، اما خوشبختانه مردم منطقه و به ویژه مسلمانان در برابر خطر فتنه طایفهای هوشیار شده و به اتحاد و انسجام گرایش پیدا کرده اند. اما با گذشت زمان و ادامه برانگیختن احساسات طایفهای و ایجاد اختلافات میان مولفههای جامعه و تربیت نسل جوان با وجود این افکار نادرست، فراروی یک خطر بزرگی قرار خواهیم گرفت و یک زمانی باید به ناچار این واقعیت را (متلاشی شدن جامعه) پذیرفت، یعنی در برابر یک عمل انجام شده قرار خواهیم گرفت و در نتیجه درگیریها و جنگهای داخلی و مسائلی از این قبیل در پیش خواهیم داشت؛ این یک مسئله بسیار خطرناکی است، این سخن مبالغه امیز نیست بلکه یک واقعیت است.

** عربستان عقبافتادهترین کشور جهان است

بشار اسد در پاسخ به این پرسش که اکنون بسیاری از کشورها در محافل بین المللی اعلام می کنند که تنها راه حل بحران در سوریه سیاسی است ولیکن عربستان سعودی همچنان خواستار برکناری شماست، چه پاسخی به آنها دارید؟ تصریح کرد: سخن از موضوع نظام سیاسی و یا مسئولین در این کشور یک مسئله داخلی است، اما اگر آنها از دمکراسی دم می زنند، آیا کشورهایی که نام بردید، از جمله عربستان سعودی می تواند الگویی برای دمکراسی و حقوق بشر و یا مشارکت مردمی در تشکل نظام حاکم باشد؟ این کشور بدترین الگوست و در سطح جهان عقب افتاده ترین است، بنابراین نمی تواند در خصوص این مسائل در منطقه صحبت کند.

** اردوغان نمیتواند برای سایر کشورها موعظه کند

وی گفت: اما اردوغان، شکافهایی را در ترکیه ایجاد کرد، ترکیه سالهای طولانی یک کشور آرام و با ثباتی بود، اما با سخنانش در مورد فتنه و تبعیض میان مولفههای جامعه، ترکیه را برهم زد، اردغان و داود اوغلو نمیتوانند برای سایر کشورها و ملتها موعظه کنند، این یک واقعیت است.

بشار اسد در پاسخ به این سوال که نقش شما در بوجود آمدن وضعیت کنونی سوریه چقدر بوده است، گفت: وقتی دخالتهای خارجی وجود داشته باشد، این دخالتها نمی تواند اثرگذاری منفی زیادی داشته باشد، مگر اینکه در کشور یا در درون جامعه مشکلات و خللی وجود داشته باشد، ما از همان ابتدا اعلام کردیم که مسائل بسیاری در سوریه وجود دارد که نیازمند اصلاحات است و مشکلاتی هم هست که ما به عنوان شهروندان سوری مسئولیت آنها را بر دوش می کشیم. البته دولت در این زمینه بیشترین مسئولیت را برعهده دارد و به همان اندازه که سطح مسئولیت بزرگتر باشد، مسئولیت بیشتری هم بر دوش می کشد.

وی ادامه داد: وقتی حقایق را مورد ارزیابی قرار میدهیم، نمی توانیم اهمیت عوامل خارجی را نادیده بگیریم. وقتی که آنها مبالغی را برای شرکت در تظاهرات با شعارهای مرتبط به قانون اساسی، قوانین واصلاحات هزینه می کردند؛ ما هم از همان آغاز به اینگونه مسائل واکنش مثبتی از خود نشان دادیم، به رغم اینکه می دانستیم بخش بزرگی از این خواستهها غیر صادقانه و غیر واقعی است. با این وجود ما از همان آغاز فراخوان گفتگوی سیاسی میان نیروهای سیاسی سوریه را صادر کردیم و نتیجه مستقیم این گفتگو در تغییر مفاد قانون اساسی متجلی شد، بندهایی تغییر یافت که به ادعای برخیها عامل شروع این بحران است.

رئیس جمهور سوریه افزود: در مرحله بعد، قوانین جدیدی به تصویب رسید که در آن آزادیهای بیشتری لحاظ شد، احزاب جدیدی در سوریه تشکیل شد و قانون رسانهها نیز تغییر یافت؛ تقریبا همه مسائلی که خواسته تظاهرکنندگان را در بر می گرفت یا بهانهای برای تظاهرات قرار می گرفت، برآورده شد. درپی این مرحله بود که در کشورهای غربی و رسانههای کشورهای منطقه که تابع سیاستهای غربیها بودند، مانند ترکیه، قطر و عربستان سعودی، مسئله رئیس جمهور را مطرح کردند؛ چراکه آنها درصدد بودند که موضوع را شخصی جلوه دهند؛ به عبارتی مدعی بشوند که همه مشکلات سوریه مرتبط به شخصیت خاصی است و از این جهت مسئولیت بر دوش آن شخصیت قرار دهند و در عین حال تروریستها یا کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه منطقه که در مسیر تخریب سوریه قدم برداشته اند، تبرئه شوند.

** در خصوص مسئله ریاست جمهوری نظر نهائی با مردم است

وی با تاکید بر اینکه در خصوص مسئله ریاست جمهوری نظر نهائی با مردم است، خاطر نشان کرد: من بارها اعلام کردم، وقتی که مردم سوریه تصمیم بگیرند که شخصیتی در سمت خود باقی بماند، خواهد ماند و وقتی مردم تصمیم میگیرند که آن شخصیت باید کناره گیری کند، باید فورا بپذیرد و کناره گیری کند؛ در این زمینه جای بحثی وجود ندارد ولی چنانچه نظر خارجی مخالف نظر مردم سوریه باشد، آن نظرها فاقد ارزش است. ما براین عقیده هستیم که حل بحران سوریه در گرو برقراری و ادامه گفتگوهاست که به صورت پراکنده در حال انجام است.

وی اظهار داشت: اگر خواستهای مبنی بر ضرورت انجام اصلاحات وجود داشته باشد، این امر مرتبط به رئیس جمهور نیست، بلکه مسئولیت نهادهاست، چرا که در هرکشوری این نهادها هستند که شکل و ماهیت اصلاحات را مشخص می کنند، معمولا مسائل کلان ملی به نهادها سپرده می شود و در چارچوب نهادهای منتخب به ویژه مجلس مورد بررسی قرار می گیرند.

** قانون و انتخابات تعیینکننده است

بشار اسد درباره این سوال که آیا بر این باور است که آنچه در سوریه اتفاق افتاد مرتبط به نهادها و نه شخص رئیس جمهور است؟ گفت: بله، چون رئیس جمهور از خلال همین نهادها انتخاب و به وسیله همین نهادها برکنار می شود، با استناد به مفاد قانون اساسی انتخاب می شود و با استناد همین قانون اساسی از قدرت کنار گیری میکند، قانون و انتخابات تعیین کننده هستند، مکانیزمها همین است و نه اینکه تروریسم بخواهد حرف تعیین کننده را بزند.

** رئیس جمهور با نظر یا حمایت خارجیها انتخاب نمیشود

وی افزود: رئیس جمهور با نظر یا حمایت خارجیها انتخاب نمیشود، مسئلهای که در بیشتر کشورهای منطقه دیده می شود؛ وقتی رئیس جمهور با نظر کشور خارجی معرفی شود یا در سایه رضایت همین کشور در قدرت می ماند، به ناچاربا تصمیم همین این کشور از قدرت کنارگیری میکند، البته این مسئله در سوریه یا ایران وجود ندارد و در آینده هم چنین وضعیتی وجود نخواهد داشت.

بشار اسد در پاسخ به این سوال که اگر به روزهای آغازین تظاهرات در مارس 2011 بر گردیم، آیا بازهم بحران را همچون گذشته مدیریت خواهید کرد؟ گفت: در زندگی همیشه سرفصلهای کلانی وجود دارد که مسائل کوچکتری را در بر می گیرد، اما همین جزئیات سرفصلهای بزرگ را شکل میدهد و معمولا این جزئیات هستند که تغییر می یابند و نه سرفصلها، مگر در مواقع استثنا است.

وی افزود: این بحران یک درس گرانبهایی بود و معمولا هر بحران ملی برای مسئولین و شهروندان و به طور کل برای جامعه پندآمیز است؛ هر روز مسئله جدیدی را می آموزیم و به مسائل از زوایای مختلفی نگاه می کنیم و حتی احیانا مسائلی را چه در بعد شخصی یا در بعد جامعه می بینیم، که قبلا برای ما نا آشنا بود. لذا اگر بگوئیم، چیزی از این بحران نیاموختیم و نمی توان چیزی را تغییر داد، این امر غیر منطقی و غیر واقعی است؛ بدیهی است که جزییات متفاوت خواهد بود، اما سرفصلها ثابت است؛ چراکه این سرفصلها، مبانی اصلی است.

** از ابتدای بحران تصمیم گرفتیم که در حل و فصل مشکلات مستقل عمل کنیم

رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه در آغاز بحران تصمیم گرفتیم که چرخه گفتگوها کلید بخورد و نتایج گفتگوها را بپذیریم و آن را زمینه ساز دستیابی به راه حل بدانیم، اکنون هم به این اصل ایمان داریم، اظهار داشت: مبارزه با تروریسم، از همان آغاز برای ما روشن بود که دستان خارجی باهدف ایجاد هرج و مرج و ایجاد محیط جذب کننده تروریسم در سوریه وجود دارد، تا این کشور از ارامش وثبات برخوردار نباشد، ما از همان آغاز تصمیم گرفتیم که جنگ علیه تروریسم را شروع کنیم و امروز هم بیشتر این اصل پایبند هستیم. از همان ابتدا تصمیم گرفتیم که در حل و فصل مشکلاتمان مستقل عمل کنیم و البته ما کمک کشورهای دوست را مانند ایران و روسیه و شماری از کشورهای جهان را میپذیریم ولیکن هیچکس نمیتواند در حل مشکلات کشورمان جایگرین ما شود.

وی گفت: بر این باورم که امروز بیشتر به این اصول پایبندیم، و رویدادها هم ثابت کرد که نقطه نظراتمان از همان آغاز بحران صحیح بود؛ اما در خصوص جزئیات و سازوکارها، بی شک دیدگاه امروزمان با آنچه در سابق بود، متفاوت است.

** تروریستها به گفتگو ایمان ندارند

بشار اسد در پاسخ به این سوال که آیا حاضر هستید با مخالفان مسلحی که علیه شما در جبههها می جنگند؛ پشت یک میز بنشینید و مذاکره کنید؟ اظهار داشت: هیچ کشوری با تروریستها گفتگو نمیکند، چرا که برابر قانون باید با این تروریستها برخورد شود و مورد بازخواست قرار گیرند؛ ولی دولت میتواند با تروریستها گفتگو کند، به شرطی که هدف از این گفتگو متقاعد ساختن آنها برای زمین گذاشتن اسلحه و بازگشت به آغوش دولت و جامعه باشد. این مسئله در سوریه عملی شد و با شمار زیادی از این قبیل گروهها با استناد به برنامه آشتیهای محلی گفتگو کردیم و در قبال تسویه وضعیت آنان از طرف دولت، متعهد شدند که به زندگی طبیعی بازگردند. ما این کار را انجام دادیم؛ این اقدامات یا مکانیزمها در بسیاری از مناطق موفقیت آمیز بوده؛ به ویژه اینکه بسیاری از این افراد که به اقدامات تروریستی دست زدهاند، در شرایط خاصی به تروریسم گرایش پیدا کرده اند، به عبارتی برخی از آنها فریب خورده اند و برخی دیگر هم وعده هایی آنچنانی به آنها داده شده بود.

رئیس جمهور سوریه گفت: در مقابل گروههایی وجود دارند که عقاید و باروهایشان را تروریسم محور تشکیل می دهند، آنها به گفتگو ایمان ندارند، این دسته، گفتگو و آشتی را نمی پذیرند و بر این باورند که کشتار و تروریسم بخشی از عقاید دینی اسلامی است و لذا فکر میکنند، چنانچه بکشند و یا کشته شوند، در خدمت دین گام برداشته اند و به بهشت خواهند رفت؛ باچنین گروههایی به هیچ عنوان نمی توان گفتگو کرد، نه آنها می پذیرند و نه ما می پذیریم که با آنان وارد گفتگو شویم.

بشار اسد درباره اینکه وضعیت پیش آمده در سوریه و جنبشهای اسلامی (افراط گرا) که درصدد اعلام امارت اسلامی است، چه زیانهایی برای امنیت و ثبات منطقه ایجاد کرده است و چگونه با آنها باید برخورد کرد؟ گفت: وقتی که این تشکیلات تروریستی را مورد بررسی قرار می دهیم اعم از داعش یا جبهه النصره و القاعده، در مییابیم که آنها بازتابنده انحراف طولانی و عمیق در منطقه و جوامع ماست.

وی افزود: این انحراف حداقل به چهار دهه گذشته برمیگردد اما در عمل آغاز این روند انحرافی از دو قرن پیش شروع شده است، با آغاز انحراف در تفسیر اسلامی که در وهابیت شکل گرفت، مکتبی که برداشتهای نادرستی از اسلام دارد و شاید در بسیار از تفاسیرشان مغایر محتوای مفاهیم اسلامی است.

رئیس جمهور سوریه در ادامه با بیان اینکه قتل و تخریب ضررهای کوتاه مدت مرتبط با اقدامات تروریستی است، گفت: مقابله و ریشه کنی گروههای تروریستی آسان نیست ولی امکانپذیر است، و در صورت موفقیت در ریشه کنی گروههای تروریستی پیروزی برای جامعه خواهد بود، چرا که جامعه در برابر یک بیماری و یک وبای حقیقی مصونیت پیدا کرده است و این یک پیروزی بزرگ است.

** لزوم مقابله با تروریستها در منطقه

بشار اسد تصریح کرد: اما بزرگترین خطر این است که ریشه کنی این جنبشها طولانی شده است، این جنبشها در جامعه ریشه میداونند، در این صورت با فرهنگ و اندیشه بسیار خطرناکی مواجه خواهیم بود و در واقع در برابر نسل جدیدی از تروریستها قرار خواهیم گرفت که به قتل و تکفیر و تبعیض ایمان دارند و آن را راه اصلی برپایی امارت اسلامی ادعایی خودشان میدانند، در این حالت در برابر یک مخمصه بزرگی در منطقه قرار خواهیم گرفت.

** باید با نهادهای حامی تروریسم مبارزه کرد

این طرز تفکر حد و مرزی نمی شناسد و مرزهای سیاسی را هم به رسمیت نمی شناسد و به سرعت در منطقه ما و حتی در اروپا منتقل می شود، همچنانکه امروزه این مسئله را می بینیم؛ بنابراین خطرهای ناشی از این تشکیلات بسیار هولناک است و تنها نباید به ریشه کنی جنبشهای تروریستی بسنده نکنیم بلکه باید با این نوع اندیشه و افکار ه مبارزه جدی پرداخت و با کشورهایی که بانی چنین اندیشهای شده و نهادهایی که حمایت مالی آن را در جهان اسلام تامین می کنند، برخورد کرد.

** هیچ وقت دزد نمی تواند نقش پلیس را ایفا کند

بشار اسد در پاسخ به این سوال که غربیها در یک اقدام نمادین ائتلاف بین المللی برای مبارزه علیه تروریسم را تشکیل دادند؛ ولیکن گویا تاکنون موفق نبوده است؟ بنظر شما چرا موفقیت امیز نبوده است؟ گفت: هیچ وقت دزد نمی تواند نقش پلیسی را ایفا کند. کشورهایی که حامی تروریسم هستند، نمی توانند در میدان ریشه کنی تروریسم وارد عمل شوند، این ماهیت ائتلافی است که ما می بینیم لذا پس از یک سال و چند ماه هیچ نتیجهای ندیدیم بلکه نتایج در جهت معکوس بوده است دامنه جغرافیایی تروریسم گسترش پیدا کرد و تعداد افرادی که به این تشکیلات پیوستند، افزایش یافته است.

وی گفت: مسئله دوم این است که کشورهای حامی تروریسم در اصل زمینه رشد و فعالیت تشکیلات تروریستی را فراهم کردهاند و نمی توانند در ریشه کنی آنها به طور جد وارد عمل شوند. برای مثال آمار حملات هوایی شصت کشور عضو این ائتلاف در سوریه و عراق را درنظر بگیریم، می بینیم که بخش ناچیزی از حملات هوایی نیروی هوایی سوریه را تشکیل نمیدهد و البته ما هم یک کشور کوچکی هستیم و نیروی هوایی کشورمان متناسب با امکاناتمان می باشد، ولی کارآمدی نیروی هوایی سوریه به مراتب بیشتر از آنها است.

رئیس جمهور سوریه در ادامه افزود: آمریکا و هم پیمانانش چگونه در جنگ علیه تروریسم در سوریه و عراق وارد عمل شوند در حالی که نزدیکترین هم پیمان آنان یعنی اردوغان  در ترکیه از تروریستها حمایت و زمینه را برای عبور اسلحه، افراد و انتقال مبالغ هنگفتی را از طریق مرزهای مشترک به داخل سوریه فراهم میکنند؟! چنانچه آمریکا در جنگ علیه تروریسم جدی بود، ابتدا باید بر آن کشورها اعمال فشار مینمود و لذا فکر نمی کنم که این ائتلاف به نتایج خاصی خواهد رسید و تنها حالتی از موازنه میان نیروهای موجود در صحنه برقرار خواهد کرد تا آتش برافروخته بماند و این عملیات فرسایشی در سوریه و عراق و در پی آن در شماری از کشورهای منطقه برای چندین دهه، و شاید برای نسلهای متمادی ادامه داشته باشد.

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به این سوال که کشورهایی که مخالف حکومت شما هستند؛ شما را بهانه ادامه جنگ علیه دولت سوریه قرارداده اند، شما چه پاسخی به آنها دارید؟ گفت: اگر من بهانه تروریسم در سوریه هستم، چه کسی موجب عملیات تروریستی در یمن است، من در یمن حضور ندارم؛ همینطور چه کسی بهانه تروریسم در لیبی است؟ چه کسی بهانه ادامه تروریسم در عراق است؟ در واقع اگر برای مثال داعش را در نظر بگیریم، این جنبش در سوریه شکل نگرفته است، بلکه در سال 2006 میلادی وقتی که آمریکاییها مدیریت بیشتر مسائل عراق به ویژه مسائل امنیتی را بدست گرفته بودند؛ داعش تشکیل شد.

** داعش در عراق و تحت الحمایه آمریکاییها تشکیل شد

وی گفت: داعش در عراق و تحت الحمایه آمریکاییها تشکیل شد، سرکردگان داعش همه در زندانهایی بسر می بردند که آمریکایی ها آن را مدیریت می کردند و ارتباطی با دولت عراق نداشت، براساس این وقایع و اعتراف بسیاری از مسئولین غربی در آمریکا و سایر کشورها ، آنها بودند که افراط گرائی را با تشکیل القاعده در افغانستان بوجود آوردند تا در برابر اتحاد جماهیر شوروی قد علم کند و داعش هم یکی از زیر مجموعه های القاعده است.

بشار اسد با بیان اینکه ادعاهای غربیها فاقد ارزش است، خاطر نشان کرد: غرب همیشه در پی جستجوی طرف یا شخص دیگری است تا او را مقصر قلمداد کند، چون آنها اعتراف نمی کنند که حامی تروریسم هستند، اعتراف نخواهند کرد که باعث قتل مردم سوریه و تخریب میراث فرهنگی این کشور شدند.

اسد در خصوص تشکیل ائتلاف سوریه، ایران، عراق و روسیه برای مقابله با داعش و میزان موفقیت آن گفت: این ائتلاف باید موفق شود وگرنه شاهد گسترش تروریسم در منطقه خواهیم بود. اگر کشورهای حامی تروریست مانند ترکیه، قطر، عربستان و اردن در محافل داعش صادقانه وارد شوند و یا از حمایت آن دست بردارند، حتما شاهد تضعیف این گروه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه سابقه مقابله با تروریسم را داشته و در معرض آن قرار گرفتهاند، افزود: اگر همکاری نظامی و عملیاتی داشته باشند، میتوانیم در مقابل تروریستها بایستیم. چرا که کشورهای غربی همواره از تروریستها حمایت کرده و مبارزهای با آنها نداشتهاند.

رئیسجمهور سوریه با اشاره به اینکه بیشتر کشورهای دنیا خطر واقعی تروریسم را متوجه شدند، خاطرنشان کرد: پاسخهای خوبی برای موفقیت این ائتلاف وجود دارد.

** تروریسم کشورهای شما را نیز درخواهد نوردید

اسد در پیامی به کشورهای حامی تروریسم گفت: تروریسم کشورهای شما را نیز درخواهد نوردید. زمانی که ما به آنها میگفتیم تروریسم روزی به خانههای شما خواهد رسید آنها باور نمیکردند، اما اکنون به این نتیجه رسیدهاند. زیرا تروریسم به کشورهای آنها نیز وارد شده است.

وی ادامه داد: اگرچه کشورهای منطقه به صدور تروریسم متهم شدهاند، اما سرکردگان تروریستها در عراق و سوریه از شمال اروپا میآیند؛ منطقهای که کشورهای متمول در آنجا حضور دارند.

رئیسجمهور سوریه با بیان اینکه نمیتوان از تروریسم به عنوان یک برگ سیاسی استفاده کرد، تروریسم را به عقربی تشبیه کرد که نمیتوان آن را در جیب گذاشت چرا که مرتبا در حال نیش زدن است.

اسد با ذکر این نکته که آنها امروز به این رسیدهاند که تروریسم برای خودشان نیز خطرساز شده است، گفت: اما اعتراف به آن برایشان سخت است. چرا که مشخص میشود از آغاز اشتباه کردند و این یک خودکشی سیاسی است.زیرا آنها فقط به محاسبات انتخاباتی توجه میکردند.

** دردناک است که شهروند سوری در جایگاه پناهنده باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره منابع کسب اطلاعات از جامعه اظهار داشت:در هر کار رسمی تنها نباید به گزارشهای نهادی تاکید کرد، چرا که همیشه نقایصی دارد که ناشی از اعمال نظرات است و ممکن است گاهی به دلیل منافعی گزارشها یکسویه ارائه شود. به همان اندازه که دامنه و منابع اطلاعاتی ما گسترش یابد، تصویر شفافتری به دستمان خواهد رسید.

رئیسجمهور سوریه یادآور شد: ما برای کسب اطلاعات به دیدار با مردم عادی و حاضران در میدان احتیاج داریم که این یک اصل جمعآوری خبر و گزارش است.

اسد در پاسخ به این سؤال که آیا سایتهای خبری را نگاه میکند یا نه،گفت: آنها را به طور مرتب پیگیری میکنم، چرا که باید بدانیم دشمنان ما چه میگویند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اخبار منفی آنها بر شما نیز تاثیر میگذارد، یادآور شد: جنگ از همان روزهای اول به صورت رسانهای دنبال میشد. تعداد کمی از مردم سوریه شبکههای خارجی را میبینند، ولی در ابتدا این صحنهها و شبکهها توانستند تصویر نادرستی را نشان دهند که در سالهای بعد این اثرگذاری کاهش یافت و امروز این شبکهها فقط ملتهای خود را فریب میدهند.

رئیسجمهور سوریه نکته مهم را در این دانست که چگونه مردم خود را حفظ کنیم و افزود: این رسانهها اعتبار خود را از دست دادهاند و اظهارات آنها هیچ اعتباری ندارد. من تنها به این رسانهها گوش میدهم تا طرز فکرشان را بشناسم، ولی هیچ تاثیری بر ما ندارند.

اسد در خصوص سیل آوارگان سوری و احساس خود در این باره نیز گفت: البته این موضوع دردناک است. سوریه از پیش از تاریخ عثمانی مأمن پناهندگان بوده و آوارگان فلسطینی، لبنانی و ارامنه را در زمان عثمانی در بر میگرفت و پس از آن در جنگ خلیج فارس آوارگان عراقی را در بر گرفت. دردناک است که شهروند سوری در جایگاه پناهنده باشد و این یک نقطه سیاه است.

وی ادامه داد: دردناکتر از آن سوءاستفاده از آوارگان در کشورهای غربی است، زیرا آنها که این موضوع را فاجعه میدانند و مدعی رنج کشیدن از این حوادث میشوند خودشان با تحریمهای ظالمانه و حمایت از تروریسم این وضعیت را به وجود آوردند.

رئیسجمهور سوریه افزود: امروز آنها از یک طرف به روی مردم سوریه آتش میگشایند و از سوی دیگر به پناهندگان و آوارگان غذا میدهند.

اسد در خصوص بحران سوریه و عدم پاسخگویی به نهادهای بینالمللی و اقدامات آنها یادآور شد: باید علت بحران را ریشهیابی کرد که چرا سوریها مهاجرت کردند، در حالی که بیشتر آنها طاقت یک روز آوارگی را هم ندارند. ما نیز درخواست آوارگان را داریم که نهادی بینالمللی به ترکیه، اردن، قطر و عربستان فشار آورند تا از اعزام تروریست و ارسال سلاح به سوریه خودداری کنند.

وی یادآور شد: خدمات در هر کشور دیگری هم به لحاظ معنوی و هم مادی نمیتواند جایگزین زندگی آنها در کشور به خانواده خودشان شود.

رئیسجمهور سوریه در خصوص وضعیت جنگ و آینده درگیریها نیز گفت: تا زمانی که برخی از تروریسم حمایت میکنند این جنگ ادامه دارد، چرا که ما با تروریستهای داخلی نمیجنگیم بلکه مجموعهای از تروریستهای بینالمللی در سوریه حضور دارند که از سوی ثروتمندترین کشورها حمایت میشوند. وضعیت به همین منوال ادامه دارد تا یا ما پیروز شویم یا تصمیم بگیریم کشور را ترک کنیم که در آن صورت یک شهروند بیوطن خواهیم بود.

** تشکیل ائتلاف عراق، سوریه، ایران و روسیه یک موضوع مثبت

اسد با بیان اینکه به وجود آمدن صلح و رسیدن به راهحل بدون قطع حمایت برخی کشورها از تروریسم امکان ندارد، یادآور شد: تشکیل ائتلاف با حضور عراق، سوریه، ایران و روسیه که به ابتکار پوتین ایجاد شد یک موضوع مثبت است.

وی در خصوص دنبال کردن راهحلها از سوی دولت سوریه نیز گفت: ما هر گونه تحرک سیاسی را به موازات جنگ با تروریسم دنبال میکنیم. گفتوگو با مخالفان دو بخش دارد که یکی از آنها آینده سوریه را در بر میگیرد و دیگری مقابله با تروریستها را. در بخش اول هر شهروند حق دارد نظر خود را بگوید و هر آنچه خواسته مردم است من و دولتم به آن پایبند خواهیم بود و در بخش دوم جنگ با تروریسم دنبال میشود.

رئیسجمهور سوریه با بیان اینکه تروریستها برای اصلاحات سیاسی نمیجنگند، یادآور شد: بلکه برای به دست گرفتن سلاح پول دریافت میکنند و یا برخی دیگر گرفتار کجاندیشی دینی شده و ایجاد حکومتی را دنبال میکنند که تابع کشور دیگری است.

اسد یادآور شد: اگر در بخش سیاسی به ایدههای خوبی دست یافتیم، اما طرف مقابل فاقد قدرت نفوذ در تروریستها باشد گفتوگوهای ما بیهوده است. بنابراین گفتوگوها بدون ریشهکنی تروریسم و جنگ با آنها امکانپذیر نیست.

وی در خصوص اینکه چطور شد که از دندانپزشکی وارد سیاست شد، گفت: سیاست مانند اقتصاد یا علوم کاربردی تخصصی نیست، بلکه برآیند تجربه انسان از زندگی است. من از تخصصی به تخصص دیگری نیامدم، بلکه حیطه کارم از بخشی به بخش دیگر در حوزه اجتماع بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار