گزارش خبری دفاع پرس از فعالیت‌های جهادی دانشجویان بسیجی

انجام پروژه‌ها با 30 درصد قیمت بخش خصوصی توسط بسیجیان/ تداعی دوران دفاع مقدس برای آقای بازیگر

وقتی تلاش‌های بی مزد و منت جوانان این سرزمین قهرمان‌پرور و لاله‌خیز را می‌بینیم متوجه می‌شویم که جهادی دیگر از نوع «دفاع مقدس» همچنان در این کشور ادامه دارد.
کد خبر: ۵۲۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶ - 13September 2015

انجام پروژه‌ها با 30 درصد قیمت بخش خصوصی توسط بسیجیان/ تداعی دوران دفاع مقدس برای آقای بازیگر

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- رحیم محمدی: برای پوشش فعالیت دانشجویان بسیجی در اردوهای جهادی، همراه با تعدادی از خبرنگاران و تصویربرداران راهی روستاهای «نیوژ»، «اَشخل» و «نیزه» در اطراف سردشت شدیم؛ مناطقی که گرچه شاید از نظر مالی وضعیت بدی نداشته باشند ولی نبود راههای مناسب دسترسی به شهر و دوری از شهر، باعث شده تا از نظر امکاناتی مانند بهداشتی، آموزشی و رفاهی در محرومیت به سر ببرند. لذا آنچه در ادامه آمده بیان گوشههایی از زحمات جهادگران بسیجی در زدودن چهره محرومیت از روستاهای مورد اشاره است.

راهاندازی واحد اقتصاد مقاومتی

در ابتدای این سفر به سراغ یکی از طرحهای اقتصاد مقاومتی در اطراف ارومیه یعنی منطقه «طلا تپه» میرویم؛ جایی که یکی از هموطنان به نام «رحیمی» با چشمپوشی از رفاه شهری، به دامپروری و پرورش ماکیان روی آورده و توانسته است برای حدود 12 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند.

وی که تا قبل از ورود به فعالیت در حوزه اقتصاد مقاومتی، به حرفه خیاطی مشغول بوده، بر اثر وقوع مشکلاتی مجبور به کنار گذاشتن این حرفه میشود و بهواسطه آشنا شدن با طرحهای اقتصاد مقاومتی و دریافت وام اینگونه طرحها از بانک مهر اقتصاد (قرضالحسنه سابق بسیجیان)، اکنون مشغول پرورش 60 رأس گاو و گاومیش شیری، 100 قطعه مرغ بومی و تعدادی گوسفند است، و در آینده نیز قصد دارد با احداث یک استخر به پرورش ماهی بپردازد.

بعد از بازدید از واحد اقتصاد مقاومتی، به بخش «میراب» آذربایجان شرقی میرسیم؛ تا در مدرسهای که بهعنوان محل اسکان اصحاب رسانه در نظر گرفته شده بود، شب را سپری کنیم و صبح روز بعد رهسپار روستاهای«نیوژ»، «اَشخل» و «نیزه» شویم.

انجام پروژهها با 30 درصد قیمت بخش خصوصی

«امیر اِقرلو» مسئول گروه جهادی دانشگاه تهران که در منطقه کمبرخوردار روستای «نیوژ» از توابع سردشت مشغول فعالیت بود، در خصوص این سفر به خبرنگار دفاع پرس میگوید: این سفر 15 روزه جهادی از طرف بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران برپا شده، تا در 13 کارگروه مانند کارگروههای آموزشی، خدماتی، فرهنگی، اقتصاد مقاومتی، کشاورزی، دامپروری، دامپزشکی، عمرانی و درمانی، فعالیت کنند.

وی ادامه میدهد: خدماتی که ارائه میدهیم با هدف توانمند ساختن مردم است، تا بتوانند با کمترین اتکا به دیگران مشکلات خود را مرتفع کنند. اگر جوانان و دانشجویان یک بار تجربه حضور در چنین اردوهایی را کسب کنند، برای دفعات بعد خودشان تقاضا میکنند زودتر اردوهای جهادی برگزار شود، تا بتوانند بار دیگر نقشآفرینی داشته باشند؛ چراکه نتایج این سفرها باعث میشود جوانان شهری با دل کندن از رفاه شهری و تحمل سختیهای اردو، سعی در ساختن آینده خود داشته باشند.

«اقرلو» میافزاید: وقتی جوانان شرکتکننده در چنین اردوهایی نتیجه مستقیم تلاشهای خود و ابراز رضایتمندی مردم مناطق کمبرخوردار را میبینند، رضایت خاطر بیشتری برایشان ایجاد میشود؛ به همین دلیل ترغیب میشوند تا در سالهای آتی نیز برای حضور در اردوهای جهادی، اشتیاق وافری از خود نشان دهند.

وی بیان میکند: یکی دیگر از آثار حضور جوانان جهادی در مناطق کمبرخوردار، برقراری ارتباط میان جوانان آن منطقه و جوانان جهادی است؛ به نحوی که وقتی فعالیت در حوزه عمرانی شروع میشود، جوانان و اهالی منطقه نیز با گروههای جهادی همراه میشوند و در انجام کارها، جوانان جهادی را کمک میکنند.

مسئول گروه جهادی دانشگاه تهران ادامه میدهد: ما برای حضور در مناطق کمبرخوردار برنامهای سه ساله داریم؛ بدین ترتیب که وقتی در هر منطقهای فعالیت خود را شروع میکنیم تا مدت سه سال در یک منطقه ادامه فعالیت خواهیم داشت، و بعد از آن به مناطق دیگری میرویم؛ البته در طول این مدت بهصورت غیر مستقیم با اهالی مناطقی که فعالیت جهادی انجام میدهیم، در ارتباط هستیم و از هر نوع کمکی که بتوانیم دریغ نمیکنیم.

وی تصریح میکند: این گروه جهادی از سال 84 شروع به فعالیت کرده که حضور در روستای «نیوژ» بهعنوان چهاردهمین حضور جهادی ما در مناطق کمبرخوردار و اولین سال حضور در این روستا، محسوب میشود.

«اقرلو» درباره فعالیتهای عمرانی گروه هم عنوان میکند: گروه عمرانی با حضور 35 نفر فعالیت دارد که در سه پروژه ساخت آببند، پلسازی و کانال انتقال آب به طول 300 متر فعالیت میکنند. علاوه بر این در بهسازی و زیباسازی مدارس، احداث فضاهای تفریحی ورزشی برای جوانان منطقه نیز مشارکت دارند.

وی در خصوص هزینه ریالی این پروژهها هم میگوید: عدد ریالی را نمیتوان عنوان کرد؛ زیرا معمولا تأمین مصالح مانند سیمان توسط خیرین تأمین میشود و مهندسهایی هم که برای پروژههای عمرانی حضور پیدا مییابند، بابت حضورشان مبلغی را از ما مطالبه نمیکنند.

مسئول گروه جهادی دانشگاه تهران میافزاید: با این حال بر اساس آنچه پیمانکاران بخش خصوصی برای چنین فعالیتهای عمرانی اعلام کردند، ما با 30 درصد رقم اعلامی از سوی این پیمانکاران پروژهها را با کیفیت مطلوبی به اتمام میرسانیم.

مهاجرت جوانان به شهر به علت نبود امکانات

همزمان با طلوع خورشید به سمت محل اجرای پروژههای عمرانی دانشجویان دانشگاه تهران میرویم.

برای آگاهی از وضعیت روستای «نیوژ»، به سراغ «اسماعیلنژاد» دهیار روستا میروم. او در این باره میگوید: اهالی این روستای 300 نفره که در مجموع 34 خانوار در آنجا زندگی میکنند، از فعالیت گروههای جهادی و بسیج سازندگی سپاسگزار هستند؛ زیرا در گذشته بهواسطه نبود کانال آب در روستا، جاری شدن سیل موجب از بین رفتن تعدادی از خانههای روستاییان شد و حتی یک نفر از اهالی بر اثر جاری شدن سیل در روستا کشته شد.

تعدادی از اهالی روستا که شاهد این گفتوگو بودند، وارد بحث ما شدند و از مشکلات روستا گفتند. آنها میگویند که متأسفانه علیرغم پیگیریهای صورت گرفته فاقد راه ارتباطی مناسبی هستند؛ برای معضل رانش زمین بهویژه در مناطق بالایی روستا از سوی مسئولان مربوطه فکری نمیشود، خانه بهداشت روستا به علت نبود امکانات تقریبا بلا استفاده است؛ تنها مدرسه روستا که برای دانشآموزان ابتدایی است در محل سابق پایگاه بسیج تشکیل میشود، که این محل هم بعد از سالها نیاز به تعمیرات اساسی دارد.

نبود مدرسه راهنمایی و دبیرستان در روستای نیوژ یا روستاهای مجاور، و مهاجرت جوانان به شهر به دلیل نبود امکانات رفاهی نیز از دیگر مشکلاتی است که روستاییان با آن دست به گریبان هستند.

روستاهای این منطقه برای دریافت شبکههای تلوزیونی کشورمان دچار مشکل هستند؛ به همین خاطر اهالی روستا از گیرندههای ماهوارهای استفاده میکنند که تماشای بلندمدت شبکههای بیگانه میتواند در فرهنگ اصیل روستایی منطقه تأثیرات منفی از خود برجای بگذارد.

آموزش اقتصاد مقاومتی در کنار فعالیت عمرانی

علیرضا ساعی دانشجوی عمران دانشگاه تهران درباره علت ساخت کانال آب در روستای «نیوژ» میگوید: چون این روستا برای هدایت آبهای ناشی از بارندگیهای شدید که موجب جاری شدن سیل در روستا و از بین رفتن منازل روستایی و خاک منطقه میشد، فاقد کانال آب بود؛ لذا در بررسیهایی که صورت گرفت تصمیم به احداث کانال آب گرفته شد؛ تا هم آب ناشی از سیلاب و هم فاضلاب روستایی را به بیرون روستا هدایت کند؛ البته در کنار این فعالیتهای عمرانی، در بخش اقتصاد مقاومتی نیز فعالیتهایی مانند آموزش قالیبافی را هم در منطقه دنبال میکنیم.

دوران دفاع مقدس تداعی شد

هنرمندان بنام کشورمان مانند علی اوسیوند، مهران رجبی، عبدالرضا اکبری، جلیل فرجاد و کوروش زارع هم که برای بازدید از فعالیت گروه جهادی در روستای «نیوژ» حضور یافته بودند، سوژههای مناسبی برای خبرنگاران و تصویر برداران بودند.  

علی اوسیوند از هنرمندان سینما و تلویزیون که به جمع جهادگران بسیجی اضافه شده بود به خبرنگاران میگوید: مبنای کار وقتی بر پایه عشق و علاقه باشد نتیجه آن حضور و فعالیت جوانان بسیجی در این منطقه از کشورمان میشود؛ فعالیتی که شعف و خوشحالی همنوعانش را در پی دارد و این همان شیوهای است که با بهرهگیری از آن میتوان کشور را ساخت.

مهران رجبی هم بیان میکند: برای بازدید از فعالیت گروههای جهادی به این منطقه آمدیم؛ تا از نزدیک شاهد چگونگی تلاش این عزیزان باشیم و از سوی دیگر به دلیل مهماننوازی مردم منطقه به دوستانم پیشنهاد دادم تا با همراه خانواده چند روزی مهمان مردم این روستا باشیم.

کوروش زارع از دیگر بازیگران حاضر در این گروه است که در مورد فعالیت گروه جهادی دانشجویی عنوان میکند: وقتی تلاش بچههای دانشجو را در قالب گروههای جهادی دیدم، دوران دفاع مقدس برایم تداعی شد؛ زیرا در آن زمان مردم روستا پیر و جوان همه با هم هر چه داشتند در طبق اخلاص میگذاشتند و رزمندگان را یاری میکردند.

وی ادامه میدهد: امروز هم دانشجویانی که شاید در شهرهای بزرگ از بهترین امکانات برخوردار باشند برای ارائه خدمات به این مردم آن هم در شرایط بسیار سخت حضور یافتند و سعی دارند با تلاش و کوشش، بخشی از مشکلات مردم چنین مناطقی را مرتفع سازند؛ پس چنین تلاشهایی جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.

اما سفر هنرمندان یک حاشیه جالب هم داشت که مهران رجبی در صفحه اجتماعی خود در مورد آن اینگونه نوشته است: «امروز را کارگر اردوهای جهادی بودم و دم دست "کاک هاشم بنّا" سنگ میرسوندم و یکدفعه شلواره جر خورد و شلوار کاک هاشم رو پوشیدم.»

وقتی تلاشهای بی اُجر و بی منت جوانان این سرزمین قهرمانپرور و لاله خیز را میبینیم متوجه میشویم که جهادی دیگر از نوع «دفاع مقدس» همچنان در این کشور ادامه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها