دفاع پرس از جدیدترین تحولات سیاسی و میدانی محور مقاومت گزارش می دهد؛

تداوم حملات جنگنده‌های متجاوز سعودی به مناطق مسکونی یمن/ تصویر کودکی سوری که جهان را به لرزه انداخت

دستور اوباما به ملک سلمان درباره یمن، تصویر کودکی که جهان را به لرزه انداخت، 48 شهید و مجروح در انفجارهای «السویدا» سوریه، خنثی‌سازی حملات تروریست‌ها به سامراء، دیدار وزیر خارجه افغانستان با مقام ارشد پاکستان از مهم‌ترین تحولات سیاسی و میدانی کشورهای منطقه است.
کد خبر: ۵۲۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵ - 05September 2015

تداوم حملات جنگنده‌های متجاوز سعودی به مناطق مسکونی یمن/ تصویر کودکی سوری که جهان را به لرزه انداخت

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، تداوم حملات جنگندههای متجاوز سعودی به مناطق مسکونی یمن، مأرب، گورستان متجاوزان سعودی و اماراتی، دستور اوباما به ملک سلمان درباره یمن، تصویر کودکی که جهان را به لرزه انداخت، 48 شهید و مجروح در انفجارهای «السویدا» سوریه، خنثیسازی حملات تروریستها به سامراء، هلاکت دهها تروریست داعشی در الانبار، رای گیری در سازمان ملل برای اهتزاز پرچم فلسطین، درخواست برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در لبنان، نقض حریم هوایی لبنان توسط جنگندههای صهیونیستی، دیدار وزیر خارجه افغانستان با مقام ارشد پاکستان از مهمترین تحولات سیاسی و میدانی کشورهای منطقه است.

* یمن

 تداوم حملات جنگندههای متجاوز سعودی به مناطق مسکونی یمن: شبکه خبری المسیره گزارش داد که جنگندههای متجاوز عربستان سعودی در ادامه حملات خود به یمن، منطقه مسکونی «شهران» در بخش «السبعین» واقع در صنعاء پایتخت یمن را هدف قرار دادند. در این حمله دستکم 5 شهروند یمنی به شهادت رسیدند. سعودیها همچنین مناطق «الاشراف»، «صرواح» و «جبل هیلان» در استان مأرب واقع در شمال شرق یمن را نیز بمباران کردند.

مأرب، گورستان متجاوزان سعودی و اماراتی: پایگاه اینترنتی حصاد الیوم گزارش داد که درعملیات بی سابقه ارتش یمن و کمیتههای مردمی یکصد و هفتاد و سه متجاوز سعودی و اماراتی در مأرب به هلاکت و زخمی شدند. در حمله روز جمعه نیروهای یمنی به این منطقه، 103 نظامی و هوادار سعودی کشته شدند که در میان آنان 23 نظامی و افسر اماراتی نیز دیده می شوند. همچنین 70 نفر دیگر نیز در این حمله موشکی زخمی شدند.

دستور اوباما به ملک سلمان درباره یمن: اوباما رئیس جمهوری آمریکا در دیدار روز جمعه با سلمان پادشاه عربستان، دسترسی بدون قید و شرط سازمانهای بشردوستانه به یمن را خواستار شد. سلمان در دیدار با باراک اوباما بار دیگر از نگرانیهای کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره توافق هستهای میان ایران و گروه 1+5 سخن به میان آورد.

قرارداد یک میلیارد دلاری آمریکا با عربستان: روزنامه نیویورک تایمزگزارش داد که وزارت دفاع آمریکا قرارداد تسلیحاتی یک میلیارد دلاری را با عربستان نهایی کرده که براساس آن، تسلیحاتی برای مقابله با داعش و انصارالله در یمن در اختیار ارتش آل سعود عربستان قرار داده می شود.

*سوریه

تصویر کودکی سوری که جهان را به لرزه انداخت: پیدا شدن پیکر یک کودک سوری در سواحل ترکیه موجی از اعتراضهای جهانی به نقض حقوق بشر، سکوت سازمان ملل و حمایت غرب از تروریستهای تکفیری را در پی داشت. در حالیکه جامعه بینالملل و سازمانهای حقوق بشری در مقابل وضعیت بد مهاجران سوریه سکوت کردهاند، شورای حقوق بشر سازمان ملل در تازهترین گزارش خود درباره وضعیت اسفناک پناهجویان سوریه که مجبور به ترک کشور خود شدهاند، آماری تکاندهنده از مرگ هزاران نفر در دریا منتشر میکند اما بازهم چشم مدعیان حقوق بشر بروی این فجایع انسانی بسته بود تا اینکه انتشار تصویر جسد یک کودک 3 ساله این سکوت را شکست و جهان را به لرزه انداخت.

48 شهید و مجروح انفجارهای «السویدا»: به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، شمار قربانیان دو انفجار در استان السویداء به 26 شهید و 22  زخمی رسید. فرماندهی پلیس سویدا اعلام کرد: تروریستها یک خودروی بمب گذاری شده را در مسیر ضهر الجبل واقع در شرق سویدا منفجر کردند که در نتیجه آن 4 نفر شهید و 8 نفر دیگر زخمی شدند. همزمان انفجار دیگری در مقابل بیمارستان دولتی شهر سویدا به وقوع پیوست که در این انفجار نیز 18 نفر شهید و 14 نفر دیگر زخمی شدند. دولت سوریه ضمن محکوم کردن این دو انفجار تروریستی، تاکید کرد: این اقدامات تروریستی نه تنها نمی تواند ملت سوریه را از مبارزه با تروریسم باز دارد بلکه باعث تقویت مقاومت در برابر تروریست ها خواهد شد.

11 میلیون نفر از مردم سوریه در داخل و خارج آواره شدهاند: به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، کمیساریای عالی پناهندگان روز گذشته با صدور بیانیهای اعلام کرد: شمار پناهندگان سوریه در کشورهای همسایه این کشور به بیش از 4 میلیون نفر میرسد که بیشتر آنها در ترکیه اسکان یافته اند. شمار آوارگان سوریه در داخل این کشور که بر اثر جنگ از روستاها و شهرهایشان آواره شده اند، نیز بالغ بر 7.2 میلیون نفر می باشد. کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل، شمار پناهندگان سوری در ترکیه را بالغ بر دو میلیون نفر، در لبنان را بالغ بر یک میلیون و 113 هزار و 941 نفر و شمار پناهندگان سوری در اردن را 629 هزار و 245 نفر و همچنین شمار پناهندگان سوری در عراق را 249 هزار و 463 نفر اعلام کرد.

* عراق

خنثیسازی حملات تروریستها به سامراء: منابع خبری گزارش دادند که حمله عناصر داعش به شهر «سامراء» خنثی و در جریان این حمله 58 تروریست کشته شدند. به گفته فرماندهی عملیات مشترک عراق، نیروهای امنیتی عراق حملات موشکی را علیه مراکز تجمع تروریستها در منطقهای واقع در غرب «مکیشیفه» (شمال سامراء) ترتیب دادند و این حمله سبب شد که انتحاریهای چچنی حاضر در آن به هلاکت برسند. این انتحاریها قصد داشتند انفجارهایی را در سامرا انجام دهند که همگی کشته شدند. از سوی دیگر، جنگندههای نیروی هوایی عراق طی حملات هوایی به منطقه «مکحول» واقع در شمال «بیجی» 30 تروریست را کشتند.

هلاکت دهها تروریست داعشی در الانبار: همچنین «رائد شاکر جودت» فرمانده پلیس فدرال عراق از هلاکت 30 تروریست داعشی، انهدام یک خودروی نظامی و سه قایق متعلق به  داعش در استان الانبار خبر داد. وی افزود: نیروهای پلیس فدرال با همکاری پلیس الانبار توانستند طی عملیاتی 30 تروریست داعشی را به هلاکت رسانده و یک پایگاه داعش در شرق الرمادی را تخریب کنند. همچنین نیروهای مردمی از هلاکت دهها تروریست از جمله دو سرکرده گروهک داعش در شرق فلوجه واقع در استان الانبار خبر دادند. رسانههای محلی عراق نیز اعلام کردند: 25 انتحاری چچنی که قصد حمله به شهر سامراء را داشتند به هلاکت رسیدند.

* فلسطین

رای گیری در سازمان ملل برای اهتزاز پرچم فلسطین: خبرگزاری فرانسه گزارش داد که سازمان ملل هفته آینده و در آستانه سفر محمود عباس به نیویورک، لایحهای را در مجمع عمومی مطرح میکند که برافراشته شدن پرچم فلسطین در مقابل ساختمان این سازمان را به رای خواهد گذاشت. لذا در صورت تصویب از سوی اکثریت کشورها پرچم فلسطین نیز در مقابل سازمان ملل برافراشته خواهد شد.

اروپا، به دنبال مذاکرات رژیم صهیونیستی و فلسطین: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تلاشهای این اتحادیه برای آغاز مذاکرات سازش میان طرفهای رژیم صهیونیستی و فلسطینی خبر داده است. کشورهای عربی در پایان ماه سپتامبر در راستای تلاش برای جستجوی راههایی برای از سر گرفتن گفتوگوهای سازش بین صهیونیستها و فلسطینیها در نیویورک به گروه موسوم به «چهار خاورمیانه» خواهند پیوست. خبرگزاری رویترز روز جمعه این خبر را از قول یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد و افزود این بخشی از یک طرح جدید اروپا است.

* لبنان

درخواست برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در لبنان: هزاران نفر از مردم بیروت روز جمعه برای حمایت از «میشل عون» رهبر جریان ملی آزاد لبنان به خیابانها ریختند و خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شدند. مردم در شعارهای خود خواستار پایان یافتن بحران اخیر در لبنان شدند که پارلمان و دولت را به حالت فلج درآورده است. طرفداران عون با در دست داشتن پرچم هایی به رنگ نارنجی به نشانه حمایت از جریان ملی آزاد، شعار اتحاد سر دادند.

نقض حریم هوایی لبنان توسط جنگندههای صهیونیستی: هواپیماهای جاسوسی رژیم صهیونیستی بار دیگر با تجاوز به حریم هوایی لبنان قطعنامههای ذیربط بین المللی به ویژه قطعنامه 1701 شورای امنیت را نقض کردند. در همین رابطه فرماندهی ارتش لبنان روز جمعه طی بیانیهای اعلام کرد که یک فروند هواپیمای جاسوسی رژیم صهیونیستی امروز با پرواز بر فراز مناطق «العرقوب»، «حاصبیا» و «صولا» تا بلندیهای «جبل الشیخ» حریم هوایی لبنان را نقض کرد. هواپیماهای جاسوسی رژیم صهیونیستی تقریبا هر روز به حریم هوایی لبنان تجاوز کرده و حاکمیت این کشور را نقض می کنند.

* افغانستان

 دیدار وزیر خارجه افغانستان با مقام ارشد پاکستان: وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیهای اعلام کرد، سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و امور خارجی پاکستان در دیدار با صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان در اسلام آباد پایتخت پاکستان، بر آمادگی کامل این کشور برای همکاری با کابل در مقابله با همه چالش ها تاکید کرد. وی افزود، افغانستان و پاکستان باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند و توطئه عواملی را که می خواهند بین دو کشور دوست و برادر تفرقه بیندازند، خنثی کنند. سرتاج عزیز همچنین حوادث تروریستی اخیر در افغانستان را به شدت محکوم و بر لزوم همکاری کابل و اسلام آباد در مقابله با چالش های مشترک و ریشه کنی تروریسم در منطقه تاکید کرد. مشاور امنیت ملی و امور خارجی پاکستان در بخشی از سخنانش به هیات افغان اطمینان داد اسلام آباد از هیچ تلاشی در جهت برقراری صلح و ثبات در افغانستان از جمله تسهیل فرایند آشتی ملی در این کشور، دریغ نخواهد کرد.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار