تکرار/شکیبایی در گفتگو با دفاع پرس:

آزادسازی «الزبدانی» حلقه وصل تروریستها با صهیونیستها را قطع کرد/ «فوعه» و «کفریا» اهداف بعدی ارتش سوریه

کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: گروه‌های تروریستی با این هدف در منطقه الزبدانی متمرکز بودند که بتوانند این منطقه را به «جبل الحرمون» واقع در مرز بین فلسطین اشغالی و سوریه وصل کنند؛ تا از حمایت‌های رژیم صهیونیستی برخوردار شوند.
کد خبر: ۵۲۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴ - 04September 2015

آزادسازی «الزبدانی» حلقه وصل تروریستها با صهیونیستها را قطع کرد/ «فوعه» و «کفریا» اهداف بعدی ارتش سوریه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، ارتش سوریه و نیروهای حزبالله لبنان بعد از گذشت 2 ماه از آغاز عملیات آزادسازی «الزبدانی» سرانجام موفق شدند این شهر را بهطور کامل از وجود گروههای تروریستی پاکسازی کنند.

در همین خصوص مهدی شکیبایی کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتوگو با خبرنگار بینالملل دفاع پرس پیرامون اهمیت آزادسازی الزبدانی گفت: آزادسازی منطقه الزبدانی یکی از مراحل عملیاتهای گسترده ارتش سوریه و نیروهای حزبالله لبنان برای پاکسازی سوریه از گروههای تکفیری بود؛ عملیاتهایی که از دو سال پیش با عملیات معروف «القصیر» شروع شد؛ که در پی آن بخشهایی از ریف «حمص» و «القلمون» پاکسازی شد و  در نهایت این عملیاتها ادامه پیدا کرد تا اینکه به آزادسازی الزبدانی رسید.

* آزادسازی «الزبدانی» حلقه وصل تروریستها با صهیونیستها را قطع کرد

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: وقتی منطقه القصیر دو سال پیش از لوث تروریستهای تکفیری پاکسازی شد، به خاطر موقعیت ژئو استراتژیکی این منطقه برای گروههای تروریستی، آزادسازی آن موازنه قدرت را به نفع ارتش و نیروهای حزب الله لبنان تغییر داد؛ لذا تاثیری که آزادسازی الزبدانی برای ارتش و نیروهای حزبالله داشته کمتر از تاثیر آزادسازی منطقه القصیر نیست؛ چون گروههای تروریستی با این هدف در این منطقه متمرکز بودند که بتوانند به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه الزبدانی، این منطقه را به «جبل الحرمون» واقع در مرز بین فلسطین اشغالی و سوریه وصل کنند؛ تا از حمایتهای رژیم صهیونیستی برخوردار شوند.

شکیبایی گفت: با توجه به اینکه منطقه الزبدانی به لحاظ جغرافیایی از اهمیت بالایی برخوردار است، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت لبنان نزدیک به دو ماه بود که برای آزادی و پاکسازی این منطقه از لوث تکفیریها تلاش میکردند.


 

* طرح مبادله الزبدانی با فوعه و کفریا شکست خورد

وی ضمن اشاره به اهمیت منطقه الزبدانی نزد گروههای تروریستی خاطرنشان کرد: گروههای تروریستی بارها طرح مربوط به مبادله منطقه الزبدانی با «فوعه» و«کفریا»، دو شهر شیعهنشین سوریه را مطرح کرده بودند؛ چراکه آنها به اهمیت استراتژیکی این منطقه واقف بودند؛ بنابر این همزمان با آغاز عملیات ارتش سوریه و نیروهای حزبالله برای آزادسازی الزبدانی بلافاصله پیشنهاد مبادله این دو شهر با الزبدانی از سوی گروههای تروریستی مطرح شد و آنها از دولت و ارتش سوریه خواستند تا در مقابل رفع محاصره فوعه و کفریا دست از آزادسازی منطقه الزبدانی بردارند؛ ولی این مذاکره نتیجه نداد و در نهایت منطقه الزبدانی به دست ارتش و نیروهای حزب الله آزاد شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص وضعیت دو شهر شیعهنشین فوعه و کفریا اظهار کرد: پنج ماه است که دو شهر شیعهنشین فوعه و کفریا تحت محاصره گروههای تروریستی است. دولت سوریه مایحتاج ساکنان این دو شهر را فقط از طریق هوایی تامین میکند.

وی افزود: این نکته قابل توجه است که با وجود محاصره کامل این دو شهر از سوی تروریستها، ساکنان این شهرها با ارادهای مثالزدنی توانستهاند از سقوط شهرهایشان بهدست گروههای تروریستی ممانعت کنند.

* حمله به «الوعر» برای رفع محاصره فوعه و کفریا

شکیبایی افزود: علیرغم اینکه مذاکره مبادله الزبدانی با فوعه و کفریا با شکست مواجه شد، اما عملیات بعدی ارتش و نیروهای حزبالله لبنان قطعا آزادسازی فوعه و کفریا خواهد بود. کما اینکه ارتش و نیروهای حزبالله لبنان در حال پیشروی به منطقه «الوعر» هستند، تا گروههای تروریستی را تحت فشار قرار دهند؛ چون اکثر خانوادههای تروریستها در الوعر ساکن هستند.

وی آزادسازی الزبدانی را مقدمهای برای تعیین سرنوشت جبهههایی که به دلایلی سرنوشتشان معلق است، عنوان کرد و گفت: جبهههایی که ارتش سوریه و نیروهای حزبالله لبنان میتوانند با آزادسازی الزبدانی، سرنوشت آن را را یکسره کنند، منطقه «بردی»، «خان الشیخ» و«والی» است؛ چون ابتکارعمل میدانی در دست آنها است، و میتوانند سرنوشت معلق این جبههها را مشخص کنند.


 

کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که وضعیت در دو شهر «نبل» و «الزهرا» بعد از آزادسازی الزبدانی چگونه خواهد بود، گفت: گروههای تروریستی مخالف دولت سوریه تعدادشان بیشتر است، و بهصورت جزیرهای در مناطق مختلف سوریه مستقر هستند، این تروریست ها منطقهای از سوریه را با حمایت حامیان خارجی خود به اشغال در آوردهاند و مانع تمرکز ارتش سوریه در یک جبهه شدهاند؛ لذا این موارد باعث میشود آزادسازی مناطقی که از اهمیت انسانی بالایی برخوردار هستند، با تاخیر صورت گیرد. قطعا با پیروزی ارتش و حزبالله در الزبدانی عملیات بعدی ارتش و حزبالله لبنان، به منظور آزادسازی نبل و الزهراء صورت خواهد گرفت.

* تغییر موضع کشورهای حامی تروریستها عامل پیروزیهای ارتش سوریه

وی در خصوص پیروزی ارتش سوریه و نیروهای حزبالله گفت: تنوع حضور گروههای تروریستی در سوریه به شکلی است که پیروزیهای متعدد در جبهههای مختلف ارتش سوریه را کمتر نشان میدهد. هفده و یا هجده گروه تروریستی مطرح به کمک حامیان خارجی خود بخشهایی از شمال، جنوب، شرق و غرب سوریه را به تصرف خود در آوردهاند؛ به همین خاطر وقتی ارتش، منطقهای را آزاد میکند، در مقابل شاهد سقوط منطقهای دیگرهستیم.

شکیبایی در پایان تصریح کرد: در ماههای اخیر مخصوصا بعد از برگزاری انتخابات در سوریه شاهد تغییری در سیاست کشورهای حامی گروههای تروریستی هستیم. آمریکاییها، غربیها، سعودیها و ترکها به نوعی از براندازی دولت مشروع بشاراسد ناامید شده و سیاست خود را در حمایت از گروههای تروریستی تغییر دادهاند. این تغییرسیاست در پیروزهای ارتش سوریه و حزبالله در صحنه میدانی تاثیر گذاشته است؛ که ما امروزه شاهد افزایش پیروزیهای آنها در مقابل تروریستها هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار