معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای نیروی انتظامی خبر داد

کشف 81 میلیون دلار داروی قاچاق و غیراستاندارد در عملیات پانجی آ8

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای نیروی انتظامی از کشف 81 میلیون دلار داروی قاچاق و غیر استاندارد در عملیات پانجی آ8 (پلیس مبارزه با دارو و تجهیزات تقلبی) خبر داد و گفت: در این عملیات پلیس فتا یک هزار و 634 مورد سایت را رصد کرد که از این تعداد یک هزار و 439 مورد بعنوان جرم محرز شد.
کد خبر: ۵۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳ - 31August 2015

کشف 81 میلیون دلار داروی قاچاق و غیراستاندارد در عملیات پانجی آ8

به گزارش خبرنگار انتظامی دفاع پرس،  سرهنگ "حسین رمضانی"  معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای نیروی انتظامی روز دوشنبه در نشستی خبری افزود: همچنین در این رصد سهم سایت های داخلی از میان سایت های مجرمانه 632 مورد بوده است.

وی ادامه داد: عملیات بین المللی پانجی آ8 با محوریت سازمان اینترپل و مشارکت 115 کشور جهان با حضور پلیس فتا بعنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران با موفقیت اجرا شد.

 معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای نیروی انتظامی با بیان اینکه عملیات پانجی آ8 از خرداد 2014 آغاز شد گفت: هدف از اجرای این عملیات مبارزه با فروش و عرضه داروهای غیرمجاز، تقلبی و تبلیغات غیرقانونی در راستای فروش داروهای غیرمجاز به صورت آنلاین است.

رمضانی با اشاره به اینکه عملیات های پانجی آ از سال 2004 ساماندهی شد گفت: ایران فعالیت خود را در این عملیات به صورت رسمی از سال 2011 آغاز کرد.

 معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای نیروی انتظامی با اشاره به داروهای غیرمجازی که توسط پلیس سایبری از علمیات پانجی آ4 تا 8 کشف و توقیف شد گفت: در سال 2011 ، دو میلیون و 600 هزار قلم داروی غیرمجاز در سال 2012، چهار میلیون و 353 قلم دارو، 2013، 10 میلیون قلم دارو و 2014 حدود 9 میلیون 600 هزار قلم دارو کشف و توقیف شد.

وی گفت: در این عملیات بینالمللی 156 نفر در 115 کشور دستگیر شدند و ارزش کل مواد کشف شده 81 میلیون دلار بود که 236 نهاد از نهادهای قانونگزاری، پلیس و گمرک در این عملیات همکاری داشتند.

سرهنگ رمضانی به مردم توصیه کرد: در ایران هیچگونه فروش و تبلیغ دارو در فضای سایبری مجاز نیست، بنابراین مردم بدانند که اینگونه افراد که در فضای سایبری دارو تبلیغ میکنند به دنبال منافع خود هستند.

معاون امور بینالملل و حقوقی پلیس فتا در رابطه با داروهایی که توسط پلیس سایبری از پانجیآ 4 تا 8 کشف شد، گفت: در سال 2011، 2 میلیون و 600 هزار قلم داروی غیرمجاز و تقلبی، سال 2012، 4 میلیون و 353 هزار داروی غیرمجاز و تقلبی و سال 2013، 10 میلیون داروی غیرمجاز و تقلبی و سال 2014، 9 میلیون و 600 هزار داروی غیرمجاز کشف شد. 

رمضانی گفت: تجهیزات پزشکی و پروتزهای غیرمجازی که توسط مردم از طریق فضای سایبر خریداری شد، در مواردی آسیبهای زیادی به افراد وارد کرد.

وی گفت: در سال 2016 نیز پانجیآ 9 را اجرا خواهیم کرد که زمان آن محرمانه است ولی اجرا خواهد شد.

معاون امور بینالملل و حقوقی پلیس فتا تأکید کرد: پلیس سایبری موظف است تا با جرایم این فضا برخورد کند، اما در عین حال حفظ حریم خصوصی و آزادیهای مشروع افراد از اولویتهای این نهاد است. هر چند همچنان که در فضای واقعی برخی جرائم وجود دارد، در فضای سایبری نیز به همین شکل است و اینکه بسیاری از مواد از طریق پست به دست مصرفکننده میرسد، ما جلسات متعددی با مسئولان ادارات پست داشتیم و آنها در حال بررسی اقدامات لازم در جهت جلوگیری از سوءاستفاده از پست برای ارسال مواد مجرمانه بودند.

وی در خصوص موضوع باجافزارها گفت: به شدت با این موارد برخورد میکنیم و به مردم توصیه میکنیم به پیامکهایی که نمیشناسند و ایمیلهایی که نمیشناسند و آنها را برای دیدن چیزی تشویق میکنند شک کنند و بدانند که حتماً موضوعی در کمین است.

رمضانی در توضیح باجافزارها گفت: مجرمین با ارسال پیامک و ایمیل به افراد اقدام به ارسال لینک میکنند، زمانی که کاربر بر روی لینک کلیک میکند باجافزار پنهان شده در لینک فعال شده و دسترسی صاحب ایمیل یا پیامک اطلاعات خود را مسدود میکند و در اینجا فرد مجرم شروع به باجگیری برای دادن اطلاعات فرد میکند.

وی گفت: ما به دنبال کشف و پیگیری نیستیم و دوست داریم کشفیات ما صفر باشد، ولی در عین حال تلاش قاطع داریم تا جرائم را کاهش دهیم.

سرهنگ رمضانی گفت: در سال 2014، 20 میلیون داروی غیرمجاز کشف شد که دو برابر سال 2013 بود.

معاون امور بینالملل و حقوقی پلیس فتا تأکید کرد: ما مخالف توسعه فضای سایبر نیستیم اما تأمین امنیت فضای سایبری برعهده پلیس است و برای ما فرقی ندارد که جرم در اینترنت، گوشیهای تلفن همراه، پیامکها و یا هرگونه نرمافزاری صورت پذیرد، چرا که با آن برخورد میشود.

وی در رابطه با لینکهای ارسالی تلگرام که با ارسال کدی فیلم یا عکسهای نامناسب برای فرد ارسال میشود، گفت: ما این موضوع را پیگیری کردهایم و درخواستی برای ICGI ارسال کردهایم تا این موضوع رسیدگی شود.

رمضانی خاطرنشان کرد: امروزه 70 درصد جرائم سایبری در اروپا، 40 درصد در آفریقا، 40 درصد در آسیا و 30 درصد در آمریکا بعد بینالمللی پیدا کرده است، یعنی یک جرم سایبری در یک لحظه چندین کشور را درگیر خود میکند.

معاون امور بینالملل و حقوقی پلیس فتا خاطرنشان کرد: ایران قدرت کشف بیش از 80 درصد جرائم سایبری را دارد، این در حالی است که کشورهای پیشرفته در بهترین حالت، توانایی کشف 20 تا 30 درصد جرائم را دارند که البته یک علت کشفیات کم کشورهای پیشرفته، پیچیدگی اقدامات مجرمانه در کشورهای غربی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار