ناگفته های زاکانی از مذاکرات هسته‌ای، یارانه ها و کرسنت

رهبر انقلاب فرمودند هم مجلس و هم اهل علم باید توافق را مورد موشکافی قرار دهند

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت:رهبر انقلاب فرمودند هم مجلس باید این توافق را بررسی کند و هم اهل علم باید آن را مورد موشکافی قرار دهند؛ رهبری نیز هنوز هیچ موضع مشخصی درباره توافق نگرفتند.
کد خبر: ۵۰۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ - 02August 2015

رهبر انقلاب فرمودند هم مجلس و هم اهل علم باید توافق را مورد موشکافی قرار دهند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جمع تعدادی از اساتید دانشگاه در مرکز فناوری پژوهشگاه شاخص پژوه با اشاره به مولفههای قدرت در جمهوری اسلامی، جایگاه مردم در این مولفهها را مورد تاکید قرار داد و گفت: انقلاب اسلامی قابلیتهای مردم را به نمایش گذاشت و همین مردم و دیگر مردم ملتزم به جمهوری اسلامی در منطقه عمق استراتژیک ما هستند.

وی گفت: این قابلیتی که در منطقه مشاهده میکنیم از فکر و اندیشهای است که به کشوری مثل لبنان رفته و در آنجا جوانه زده و یک ملت بزدل را که میگفتند تنها به ما غذا بدهید تا نمیریم و هر کاری میخواهید با ما بکنید به یک ملت سرآمد تبدیل میکند.

زاکانی با اشاره به محلهای نزاع جمهوری اسلامی ایران و غرب گفت: ما دهها محل نزاع با غرب داریم که یکی از آنها موضوع هستهای است و به عنوان مثال در حوزه جریان بیداری اسلامی که محل نزاع ما با غرب است هر کسی که عمق استراتژیک بیشتر و حرف بهتر داشته باشد میتواند حرف آخر را بزند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای همین است که میبینید همه دنیای غرب و حاکمان منطقه جمع شدهاند و با ایران در موضوع سوریه مچ انداختند ولی حریف ما نشدند.

وی ادامه داد: آمریکا به عنوان یک ابرقدرت اعلام کرد که در فلان روز سوریه را خواهد زد اما این کار را انجام نداد و پس از آن سید حسن نصرالله 4 عامل از جمله بیانات رهبر انقلاب و صحبتهای فرمانده سپاه و اقدامات سرلشگر سلیمانی را دلیل این عدم حمله عنوان کرد.

زاکانی چالش هستهای ایران و غرب را مدنظر قرار داد و اظهار داشت: در موضوع هستهای به عنوان یکی از ابعادی که ملت ما توانسته شکوفایی را بر پایه دانش بومی خود ایجاد کند با این حرف طرف مقابل مواجه میشویم که شما نباید این تکنولوژی را داشته باشید؛ در حالی که ما میگوییم بر طبق NPT شما باید به ما این تکنولوژی را میدادید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اصل دعوا این است که آنها میگویند کشوری که 35 سال نباید میبوده و در مقایسه با کشور دیگری مانند مصر که همزمان با آن کار را شروع کرده، هماکنون در جایگاه بالایی قرار دارد و ما از نظر غرب در این مسیری که هستیم نباید میبودیم و حالا با این مسئله مواجهند که ما یک حق را مبتنی بر دانش خود کسب کردیم.

وی تصریح کرد: یکی از ابعادی که غرب در نقشه راه خود دنبال میکند این است که ایران را از یک حوزه فعال به موضع انفعال بکشاند و میخواهند در مقوله علم در کشور انسداد ایجاد کرده و مانع از رشد علمی کشور شوند چون میدانند اگر رشد علمی ایران ادامه پیدا کند این کشور به یک قدرت منطقهای و در آیندهای دورتر جهان تبدیل میشود.

زاکانی با اشاره به متن برجام و بیان اینکه این متن دارای ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی است گفت: در بعد اقتصادی آن چیزی که ما دنبال کردیم و به آن رسیدیم این است که تحریمها برداشته نخواهد شد و به عنوان مثال سوئیفت که در سال 91 اروپا آن را بست و به ما ضربه زد 8 سال دیگر برداشته میشود و در بخش دیگر بحث عادی شدن معاملات دلاری ایران 8 سال دیگر صورت میگیرد و در تحریمها ما را همانطور نگه داشتند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی موضوع فناوری دفاعی ایران پس از برجام را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در حوزه دفاعی و در برجام برای ما آسیبپذیری ایجاد کردند و در حوزه علم و فناوری نیز محدودیتهای وحشتناکی ایجاد کرده و تلاش کردند کلاه بزرگی را بر سر ما بگذارند.

وی ادامه داد: راکتور آب سنگین برای کشورهایی است که توانایی غنیسازی ندارند و با استفاده از راکتور قدرت که نیازی به اورانیوم غنیشده ندارد و میتواند اورانیوم خام در آن استفاده کرد از آن بهرهبرداری میکنند.

زاکانی با بیان اینکه در حوزه تحقیق و توسعه محدودیتهای وحشتناکی را در برجام شاهد هستیم گفت: ما تا 10 سال حق ساختن سانتریفیوژ را نداریم.

وی ادامه داد: ما تا 8 سال حق نداریم درجات بالاتر سانتریفیوژ را داشته باشیم و بعد از 8 سال به ما اجازه میدهند 30 زنجیره بسازیم و بعد آن سالی 200 عدد میتوانیم بسازیم و در مجموع آنچه در حوزه علم و فناوری به ما دادند به اندازه یک راکتور 30 مگاواتی اراک است.

زاکانی محدودیتهای اعمال شده در زمینه خرید مواد با قابلیت مصرف دوگانه را یادآور شد و ادامه داد: در این حوزه برای ما محدودیت گذاشتند که باید این گونه مواد از کانالی خاص خریداری شود و فروشنده و مواد مورد معامله و همه چیز باید برای آنها معلوم باشد؛ درواقع گلوگاهی گذاشتند که هیچ کس جرات نکند در حوزه «هایتک» به ما کمک کند.

وی با انتقاد از عدم بیان حرف راست در زمینه توافق به مردم از سوی برخی افراد اظهار داشت: ما در حوزه برجام آسیبهای جدی خواهیم خورد که اگر به آن توجه نکنیم با رکود علمی مواجه میشویم.

زاکانی یکی از آفتهای کشور را مواجهه نگاه سیاسی با منافع ملی خواند و افزود: مثلا کسی حس کرده ممکن است از سوی طرف مقابل یک پیروزی به دست بیاید و وقتی این را میبیند چوب لای چرخ آن فرد میگذارد؛ همین نگاه را متاسفانه برخی امروز دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه منافع کشور ما بالاتر از چپ و راست است افزود: معتقدم در حوزه علم و دانش آنچه مصلحت کشور ما در این حوزه است در توافق مورد مصلحتسنجیهای لازم صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: من هیچ کس را متهم به خیانت نکرده و از این حرفهای سخیف نمیزنم ولی معتقدم زور تیم مذاکرهکننده به آنها نرسیده است و ما باید کمک کنیم که بروند زورشان را بیشتر کرده و سطح توافق را بالاتر ببرند.

زاکانی با اشاره به برخی مسائل از سوی مسئولان سازمان انرژی اتمی درباره توافق هستهای گفت: متاسفانه برخی صحبتهای آقای صالحی علمی نیست و ایشان حرف نادرست میزند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال فرق فردو با نطنز این است که فردو 40 متر زیر زمین بوده و روی آن هم 90 متر کوه آتشفشانی قرار دارد و آمریکا هیچ سلاحی ندارد که بخواهد آن را مورد هدف قرار دهد اما همین آقای صالحی در سال 89 فردو را جمع کرد و به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل نمود.

وی ادامه داد: کجای جهان به یک مرکز در 130 متری زیر زمین میروند و آنجا کار تحقیقاتی میکنند؛ وقتی به آقای صالحی میگوییم در این باره جوابی نداشته و میگوید میخواهیم در آنجا یک مرکز تحقیقاتی پیشرفته درست کنیم.

زاکانی با انتقاد از برخی اقدامات جناحی صورت گرفته در زمینه فناوری هستهای گفت: کسی که 3.5 درصد را برای ما ایجاد کرد الان در آب و فاضلاب کار میکند و او را از صنعت هستهای بیرون کردند؛ درواقع کسانی که در سال 84 در زمینه هسته ای مدال گرفتند هیچ دخلی به پیشرفتهای هستهای ما نداشتند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کم کم برخی حقایق باز خواهد شد ادامه داد: برج 7 سال 92 آقای صالحی در فردو گفت باید این مرکز جمع شده و به یک محیط علمی تبدیل شود.

وی ادامه داد: آقای صالحی حساب میکند که غنیسازی برای ما سه برابر قیمت در میآید ولی ما میگوییم که اگر غنیسازی را نداشته باشیم به ما اورانیوم غنیشده نخواهند فروخت اما ایشان قبول نمیکند؛ حرف ما این است که ما در یک جنگ تمام عیار هستیم و آنها چنین چیز با ارزشی را به ما نمیدهند. و ساختن چنین چرخهای هم قیمت را کاهش میدهد هم میتوانیم از آنها بخریم.

زاکانی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی در زمینه مبارزه با فساد تصریح کرد: یکی از دلایل مشکلات کشور نگاه سیاسی به موضوع اقتصاد است و این اشتباه را آقای احمدینژاد انجام داد و آقای روحانی نیز همان راه را دنبال میکند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توزیع پول در جامعه را یکی از اقدامات اشتباه دولت احمدینژاد خواند و اظهار داشت: ما در مجلس گفتیم که 29 هزار میلیارد تومان از محل صرفهجویی یارانهها به دست میآید و شما نصف آن را بین مردم براساس اولویت تقسیم کنید ولی آقای احمدینژاد 29 هزار میلیارد تومان را برد و 12 هزار میلیارد تومان نیز از بانک قرض گرفت و یارانه داد و یک ریال از این یارانه به تولید و صنعت نرسید.

وی ادامه داد: این دولت نیز عین همان دولت قبل کارها را انجام میدهد و آنها در برخی موارد که به آنها تذکر میدهیم علنا به ما میگویند انجام این کار برای ما هزینه سیاسی دارد.

زاکانی افزود: آقای روحانی میگوید ما به حساب مردم سرک نمیکشیم ولی معاون یک وزیر در کمیسیون میگوید که این حرف یک شعار است و ما اگر سرک نکشیم نمیتوانیم زندگی کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این دولت دردسر جدیدی را نیز با عنوان اصلاح نظام سلامت ایجاد کرده؛ این مسئله برای من به عنوان یک پزشک خوشحالکننده است اما برای جامعه یک مسکن مقطعی است.

وی ادامه داد: وقتی با مسئولین سازمان برنامه و بودجه صحبت میکنیم آنها وحشت کردند و میگویند همان بلایی که یارانهها بر سر کشور آورد دوباره دارد ایجاد میشود و دیگر منابعی برای این کار ندارند و یکی از وزیران همین دولت به من گفت که این یک فاجعه بزرگ است.

زاکانی با تاکید براینکه مشکل کشور با این نگاههای سیاستزده حل نمیشود اظهار داشت: احمدینژاد با شعار عدالت و مبارزه با فساد آمد ولی وقتی در جایگاه قدرت قرار گرفت برای خود حریم قائل شد و خط قرمز تعیین کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبارزه با فساد چپ و راست نمیشناسد تصریح کرد: معمولا کسی سراغ وزیر اطلاعات نمیرود ولی وقتی آقای یونسی وزیر اطلاعات بود و معاون وی خطا کرد من به سراغش رفتم و همان موقع وی را برای اولین بار تا آن مدت در طول تاریخ انقلاب تا آن موقع به صحن آوردیم.

وی ادامه داد: یکی از مدیران آقای یونسی پیش من آمد تا من را تطمیع کند ولی نتوانست کاری از پیش ببرد و صبح روز بعد رسما آمدند و من را تهدید کردند و گفتند از خودت چیزی نداری اما از دوستانت مسائلی در اختیارمان است که من آنها را از دفتر بیرون کردم و گفتم که دوستانم در بهشت زهرا خوابیدهاند ...

زاکانی ادامه داد: البته از جناح دیگر نیز شاهد مثالهایی وجود دارد؛ وقتی میخواستیم گزارش عملکرد مرتضوی را در مجلس هفتم بخوانیم همین شیخ قدرت علیخانی که از جناح چپ هم هست آبستراکسیون کرد تا گزارش خوانده نشود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع کرسنت ادامه داد: مسئله کرسنت در زمان وزارت همین وزیر نفت فعلی رخ داده است که یک فاجعه ملی است.

وی اضافه کرد: هماکنون شرکت ترکیهای 2.8 میلیارد دلار از ما درخواست غرامت کرده و دوباره برای گرفتن غرامت نامه زده است و ما در این قضیه محکوم شدیم؛ از وزیر فرهنگ در مجلس سوال کردیم که چرا اجازه نمیدهید در مورد کرسنت حرف بزنید و ایشان پاسخ داد چون ما 14 میلیارد دلار ضرر کردهایم؛ البته یک رقم حدودی از سوی وزیر فرهنگ ذکر شد و ضرر ما از بین 14 میلیارد دلار تا 30 میلیارد دلار پیشبینی میشود.

زاکانی ادامه داد: یکی از علل مخالفت من با وزیر نفت این بود که ما میگفتیم اگر منسوب شوی ما در این قضیه محکوم میشویم زیرا معاون شما این قرارداد را امضا کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نطق 10 دقیقهای خود در مخالفت با وزارت زنگنه تصریح کرد: وزیر تنها حرفی که زد این بود که من حاکمیت سرزمینی را لغو نکردم. من به جایگاه هیات رئیسه رفتم و گفتم سند این موضوع را دارم و آقای زنگنه دروغ میگوید ولی آقای لاریجانی برخلاف قانون اجازه صحبت کردن نداد و گفت اگر تو حرف بزنی مجلس به هم میریزد.

وی با اشاره به روند تصویب متن برجام در داخل کشور گفت: دولت اصرار داشت برجام تصویب شود ولی رهبر انقلاب فرمودند هم مجلس باید این توافق را بررسی کند و هم اهل علم باید آن را مورد موشکافی قرار دهند؛ رهبری نیز هنوز هیچ موضع مشخصی درباره توافق نگرفتند و البته موضوع حمایت از تیم مذاکرهکننده همواره بوده، هست و خواهد بود.

زاکانی ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی و مجلس در حال بررسی برجام هستند زیرا هنوز برخی ابعاد آن مشخص نیست و باید حقوقدانان بینالمللی بنشینند و تعهدات ما و طرف مقابل را با دقت بررسی کنند تا مشخص شود کدام بخش نافی استقلال و امنیت ملی ما هست و کدام بخش نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اهمیت دانش و فناوری در کشور گفت: شعار دادن در زمینه علم و فناوری بسیار زیبا است ولی عمل کردن به آن طاقتفرسا خواهد بود.

وی با اشاره به جایگاه انقلاب اسلامی در ابتدای پیروزی و وضعیت جهانی در آن زمان گفت: ما در ابتدای پیروزی انقلاب بین دو گروه کشور قرار داشتیم یکی کشورهای سلطهگر و دیگری کشورهای سلطهپذیر و ایران گروهی جدید را به نام کشورهای سلطهستیز ایجاد کرد.

زاکانی ادامه داد: هماکنون میبینیم که کشورهای سلطهپذیر تمایلشان به سلطهستیزی بیشتر شده و قدرت کشورهای سلطهگر نیز کاهش یافته است.

وی استراتژی آمریکا در طول 25 سال گذشته درباره جهان را یادآور شد و ادامه داد: بوش پدر سپتامبر 1991 اعلام کرد که ما نظم نوین جهانی میخواهیم که یعنی دهکدهای به کدخدایی آمریکا ایجاد خواهد شد؛ سه ماه بعد شوروی فروپاشید و همه فکر میکردند که دنیا یک طرفه شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از حادثه 11 سپتامبر بوش پسر اعلام کرد که من به دنبال خاورمیانه بزرگ هستم؛ در همان ایام از رهبر انقلاب در دانشگاه شهید بهشتی سوال شد که آمریکا بعداز افغانستان و عراق به سراغ کدام کشور خواهد رفت و ایشان پاسخ دادند که آمریکا به سراغ عربستان یا مصر میرود و بعدها اسناد تلاش آمریکا برای تقسیم عربستان به سه کشور به دست آمد.

زاکانی ادامه داد: سال 85 وقتی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان حمله کرد خانم رایس وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ما به دنبال خاورمیانه جدید هستیم و 4 کشور لبنان، سوریه، عراق و ایران را میخواهیم تغییر دهیم.

وی با اشاره به شکستهای آمریکا در جنگهای مختلف علیه لبنان و مردم غزه تصریح کرد: ابرقدرتی که میخواست دنیا را تغییر دهد عملا در یک باریکه 20 کیلومتری به نام غزه گرفتار شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پایهگذاری اسلام ناب محمدی از سوی امام خمینی را یک جریان جدید اسلامی در جهان خواند و افزود: هماکنون میبینید ترکیه که نماینده اسلام سکولار است در شرایط بحرانی قرار دارد و عربستان نیز به عنوان نماینده اسلام متحجر وضعیت ذلتبارتری از گذشته دارد.

زاکانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود مشکلات بسیار راسختر از گذشته عمل میکند گفت: همه تهدیدات برای ما فرصت است و هنر ما نیز در طول انقلاب این بوده که تهدیداتی مانند جنگ را به فرصت تبدیل کردهایم و امروز نیز این تهدیدات فرصتی است تا به عنوان مثال کشور را از وابسته بودن به نفت نجات دهیم.

وی با تاکید بر لزوم تبعیت از نگاه تمدنساز امام و رهبری تصریح کرد: این نگاه تمدنی محدود به ایران نیست ولی به دنبال ساختن الگویی از مجموعه علمی، فکری و فناوری برای جهان در ایران است و در این نگاه تمدنی نقش علم و عالم بسیار ویژه خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نقش علم و فناوری را در طبقهبندی جهانی نقشی درجه یک خواند و اظهار داشت: در تقسیمبندی آمریکا در نظم نوین جهانی یک تقسیمبندی دو طبقه را شاهد هستیم که آمریکا در بالا و دیگر کشورها در طبقه دوم قرار دارند و هرکه در این محور باشد نفع برده و اگر کسی خارج از این محور عمل کند مورد غضب قرار میگیرد.

زاکانی ادامه داد: نگاه دیگر در این زمینه نگاه اروپا، روسیه و چین است؛ آنها میگویند که ما قبول داریم که آمریکا در راس هرم است و ما در طبقه دوم و دیگر کشورها در طبقات پایینتر تقسیم میشوند.

وی افزود: مبنای این تقسیمبندی از سوی خود غربیها علم و فناوری عنوان شده و البته تنها مولفه قدرت علم و فناوری نیست و اگر از یک موحد بپرسیم که مولفههای قدرت چیست وی از خداوند، ائمه، شهدا و مسائل این چنینی اسم میبرد و برای همین است که آمریکا با آن قدرت نظامی در طبس زمینگیر میشود.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار