آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

متجاوزان با تابوت به کشورشان برخواهند گشت/ موضوع هسته‌ای یک مسئله جناحی نیست

امام جمعه موقت تهران گفت: ما به استقبال هیچ جنگی نمی‌رویم، اما اگر امریکایی‌ها بخواهند شانس‌شان را بیازمایند، نظامیانشان را با هواپیما می‌آورند، اما با تابوت به شهرشان می‌فرستند. آن‌ها تردید نکنند که ما تا عمق خاک دشمن متجاوز او را تعقیب خواهیم کرد.
کد خبر: ۵۰۴۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹ - 31July 2015

متجاوزان با تابوت به کشورشان برخواهند گشت/ موضوع هسته‌ای یک مسئله جناحی نیست

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، آیتالله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران امروز در خطبههای نماز جمعه با اشاره به توافق هستهای میان ایران و گروه 1+5 و تقدیر از رئیس جمهور و تیم مذاکرهکننده کشورمان اظهار داشت: دیپلماتهای کشورمان با نیت خیر وارد صحنه شدند و کار نفسگیری را دنبال کردند. ما در خطبههای نماز جمعههای پیشین نیز این عزیزان را رزمنده جبهه دیپلماسی نامیدیم و هنوز هم بر همین باوریم.

وی در ادامه به مواضع مقام معظم رهبری در قبال توافق هستهای اشاره و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هم در جواب نامه رییسجمهور و هم در خطبه دوم عید فطر بر ملاحظه و بررسی با دقت و طی کردن مسیر قانونی در زمینه توافق هستهای تأکید کردند.

امام جمعه موقت تهران سپس به بیان چند نکته درباره توافق هستهای پرداخت و گفت: اولین نکته این است که مسئله هستهای یک مسئله جناحی نیست؛ بلکه مسئلهای ملی است، و همه باید برای موفقیتش تلاش کنند.

خاتمی لزوم رعایت انصاف در ارزیابی توافق و بررسی نقاط قوت و ضعف آن را بهعنوان دومین نکته برشمرد و افزود:  نکته بعدی این است که فضا را برای نقدهای سازنده باز بگذاریم؛ چه بسا یک نظر سازنده در این میان پیدا شود. هر نقدی را نقد تخریبی ندانیم؛ زیر اگر برخورد تخریبی با منتقدان دلسوز انجام شود خفقان خودساخته به وجود میآید. منتقدان هم باید نقد سازنده داشته باشند.

وی در بیان نکته چهارم به لزوم وجود «فصلالخطاب» اشاره و بیان کرد: اگر فصلالخطاب نباشد، مسائل به دعوا ختم میشود، و حضرت ایت الله العظمی خامنه ای در کشور ما فصلالخطاب هستند.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با بیان اینکه دشمن (آمریکا) در کمین است و باید مراقب رفتار او باشیم، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب مسئله هستهای را که یک مسئله ملی است، با چشم باز، هوشیاری و زیرکی پیگیری میکنند.

خاتمی با اشاره به اینکه هنوز کار بر روی مراحل نهایی متن توافق به پایان نرسیده است؛ به برخی افراد توصیه کرد که بابت حصول توافق ذوق زده نشوند.

وی به رجزخوانیهای دولتمردان و دولتزنان آمریکایی پس از توافق هستهای اشاره و بیان کرد: آنها خطاب به سایر کشورها میگویند "ما خطر دنیای هستهای را از دنیا دور کردیم و تا پانزده بیست سال دیگر هراسی از بمب اتم ایران نخواهید داشت"؛ پاسخ ما به آنها این است که ما از اول انقلاب دنبال سلاح هستهای نبودیم؛ نه به خاطر توپ و تشر آنها، بلکه به خاطر دین خودمان. مانع ما دین ماست، و این سخن آمریکاییها یک رجز دروغین است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به رجزخوانیها و تهدیدات نخنما شده مقامات آمریکایی گفت: اوباما میگوید "لازم باشد مشکلاتمان را از طریق نظامی حل میکنیم. این رجز آگزینههای روی میز» دیرینه است و از روز اول خلقت وجود داشته؛ مانند تهدید قابیل علیه هابیل، و تهدید فرعون علیه حضرت موسی(ع) و ساحرانی که به موسی(ع) ایمان آورده بودند. این گزینهها چیز تازهای نیست؛ جواب رهروان حق نیز همیشه این بوده که هر کاری میخواهید بکنید؛ ما پای دین خود ایستادهایم.

خاتمی تأکید کرد: ما به استقبال هیچ جنگی نمیرویم، اما اگر امریکاییها بخواهند شانسشان را بیازمایند، نظامیانشان را با هواپیما میآورند، اما با تابوت به شهرشان میفرستند. آنها تردید نکنند که ما تا عمق خاک دشمن متجاوز او را تعقیب خواهیم کرد.

وی در ادامه خطبهها به سخن جان کِری مبنی بر اینکه شعار «مرگ بر آمریکا» نهتنها کمکی به مساله نمیکند، بلکه احمقانه است؛ اشاره و تصریح کرد: همین سخن، خود سخنی احمقانه است. ریشه این شعارها عملکرد خود آمریکاییهاست. کیست که جنایات عربستان در یمن، جنایات تروریستها در سوریه و جنایات اسرائیل را ببیند، اما دست داشتن امریکا در این جنایات را نبیند؟

خطیب این هفته نماز جمعه تهران خطاب به مقامات آمریکایی گفت: شما در همه جای دنیا دارید فضولی میکنید؛ پس حقتان است که مردم بگویند مرگ بر امریکا.

خاتمی با بیان اینکه شعار مرگ بر آمریکا احساسی نیست؛ بلکه ریشه قرآنی دارد، افزود: ملت ایران بیش از 50 سال است که توسط آمریکا مورد ستم واقع میشود؛ از کودتای 28 مرداد، حمایت از رژیم پهلوی، حمایت از صدام به اعتراف خودشان. آمریکاییها بیش از نیم قرن است که دارند به ایران ظلم میکنند؛ پس حق ملت ما این است که باشکوهتر از  هر زمان بگویند «مرگ بر آمریکا». این شعار عین خرد ورزی است. ما فریاد ظلمستیزی خود را با همین شعار به دنیا صادر کردیم.

وی در بخش دیگری از خطبه خود، به مسافرت وزاری خارجه کشورهای غربی به ایران اشاره و بیان کرد: بر اساس اصل 152 قانون اساسی اینگونه مسافرتها و داشتن روابط صلحآمیز با دولتهای غیر محارب، کاری غیر ارزشی نیست. ما بنا نداریم دروازه کشورمان را به روی دیگر کشورها ببندیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سیاست نظام اسلامی در قبال آمریکا و رژیم صهیونیستی افزود: رژیم صهیونیستی، یک رژیم محارب است که ایران با او ارتباط برقرار نکرده و نخواهد کرد. امریکا هم که هنوز آدم نشده، و امروز تبدیل به شیطانی بزرگتر شده است.

خاتمی درخصوص روابط دیپلماتیک ایران با سایر کشورها به مسئولان کشورمان گوشزد کرد به گونهای با آنها برخورد نکنند که این احساس دروغین به آنها دست دهد که ما به حضور آنها نیازمندیم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: کشور فرانسه در سه سال تحریم سه میلیارد و 261 میلیون یورو از محل صادراتش ضرر کرده است. ملت ایران منیعالطبع است و به فضل خدا هیچ نیازی به اینها نداشته و نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: برخی وزاری کشورهای غربی در اینجا هم با کمال پررویی بر مواضع باطلشان اصرار دارند. فابیوس وزیر خارجه فرانسه در مصاحبهای بر لزوم برقراری رابطه ایران با رژیم صهیونیستی سخن تأکید کرده است. به همان اندازه که آنها بر مواضع باطلشان اصرار دارند، ما بر مواضع حقمان اصرار داریم و مسئولان کشورمان به آنها بگویند که اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود. تقاضای ما از مسئولان این است که با پشتیبانی این ملت، از اصول انقلاب عقبنشینی نکنند، و انشاءالله نخواهند کرد.

خاتمی تصریح کرد: مانعی برای حضور وزرای خارجه اروپایی در ایران وجود ندارد؛ اما اگر آنها میخواهند با این ملت دوست باشند باید از مواضع خصمانه خود دست بردارند و توبه نصوح کنند. در جریان همین مذاکرات هستهای، «فابیوس» دل ملت ایران را خون کرد.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران در بخش پایانی خطبه دوم به موضوع یمن پرداخت و با بیان اینکه 124 روز است که رژیم جلاد عربستان دارد یمن را شخم میزند، گفت: دیگر زیرساختی برای یمن باقی نمانده و تجاوز سعودیها 23 هزار نفر کشته و مجروح بر جای گذاشته است.

وی به عدم حمایت سازمانهای حقوق بشری از مردم مظلوم یمن اشاره کرد و افزود: فقط منافع دنیای استکبار برای این سازمانها اهمیت دارد. سازمانهای اسلامی هم باید سرافکنده و شرمنده باشند.

خاتمی همچنین در خصوص اوضاع بحرین بیان کرد: مظلومان بحرین هم مظلومیتی مضاعف دارند. آنها را میکشند، محبوس میکنند، شکنجه میکنند، نابینا میکنند؛ آفرین بر مقاومتتان ای مردم بحرین؛ شما میمانید و دشمنانتان خواهند رفت و خون شهیدانتان پشتوانه شماست.

امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز با اشاره به «سبک زندگی دینی در عرصه اجتماعی» بر ترویج «فرهنگ عذرخواهی» و عذرپذیری تأکید و تصریح کرد: این فرهنگ در ایجاد صلح و صفا در جامعه بسیار نقشآفرین است .

وی در ادامه با اشاره به تأکید دین اسلام بر رواج «فرهنگ عذرخواهی» گفت: چهار نکته در این باره وجود دارد؛ اول اینکه با ضابطه و قانونمند کار کنید، و به خطا نروید تا نیازی به عذرخواهی داشته باشید. امام صادق(ع) فرمودند "سزاوار نیست که مومن خودش ر ا ذلیلی کند؛ یعنی رفتار نادرستی کند که نیاز به عذرخواهی پیدا کند.

خاتمی افزود: نکته دوم اینکه اگر خطا کردیم عذرخواهی را نشان عقل و خردورزی بدانیم، زیرا لجاجت کار انسانهای سفیه است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: نکته سوم اینکه به همان اندازه که عذرخواهی یک ارزش عقلی است؛ به همان اندازه عذرپذیری هم یک ارزش است. امام علی(ع) فرمودهاند "بپذیر عذر مردم را؛ محبوب میشوی"

وی نکته چهارم را صحبت با افراد درباره خطایشان و عدم تصمیمگیری عجولانه برشمرد و گفت: فرهنگ عذرخواهی و عذرپذیری یک اصل ستودنی در زندگی اجتماعی است.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ahmad
|
-
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
0
0
میرتاج الدینی در صفحه اینستاگرام : نقش مجلس در بررسی توافقنامه هسته ای .

https://instagram.com/p/5x8mIZhhNd/?taken-by=mirtajoddini
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار