خلاصه جمع بندی مذاکرات/ آمانو از توافق ایران و آژانس برای حل مسئله ابعاد احتمالی خبر داد

رآکتور آب سنگین اراک به عنوان یک رآکتور آب سنگین باقی مانده و ضمن مدرن‌سازی و اضافه کردن قابلیت‌ها، آزمایشگاه‌ها و تاسیسات جدید، خواسته‌های اولیه برای برچیده شدن یا تبدیل آن به رآکتور آب سبک کنار گذاشته شد.
کد خبر: ۴۹۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷ - 14July 2015

خلاصه جمع بندی مذاکرات/ آمانو از توافق ایران و آژانس برای حل مسئله ابعاد احتمالی خبر داد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس،امروز سهشنبه، هجدهمین روز هشتمین دور مذاکرات هستهای ایران و مجموعه «1+5» در «وین» اتریش است و احتمال میرود روز پایانی مذاکرات باشد.

قرار است ظهر امروز نشست فراگیر وزرای خارجه ایران و «1+5» برگزار و جمعبندی نهایی مذاکرات اعلام شود. خبرگزاری تاس به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته است پس از جمعبندی مذاکرات، پیشنویس قطعنامه مربوطه ظرف مدت کوتاهی به شورای امنیت سازمان ملل میرود.

 

15:18 مخالفان دولت بنیامین نتانیاهو با توجه به اعلام جمع بندی مذاکرات هستهای میان ایران و 5+1 در وین از دولت اسرائیل خواستند که استفعا دهد.

 

15:18 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ایران اعلام کردند: به یمن تعامل سازنده همه طرفها و تعهد و توانایی هیاتهایمان، با موفقیت مذاکرات را به انجام رسانده و اختلافی را که بیش از 10 سال به درازا کشیده بود، حل و فصل کردیم.

 

15:15 عکس یادگاری وزرا در مرکز رسانه ای اتریش بدون حضور لاوروف

 

15:11 سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در نقشه راه قرار نیست دسترسی به هیچ یک از سایتهای نظامی داده شود، گفت: در چارچوب معاهده قراردادی که با آژانس امضا کردیم ممکن است آنها نگرانیهای مشروعی داشته باشد که باید آنها را برطرف کنیم.

 

15:00 وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی پس از پایان نشست پایانی وزرای خارجه ۱+۵ و ایران گفت که انتظار میرود ظرف چند روز آینده قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل صادر شود.

 

15:00 فابیوس وارد مرکز رسانهای اتریش شد

 

14:57 برنامه جامع اقدام مشترک و ضمائم آن ظرف چند روز آینده توسط گروه ۱+۵ برای تایید توسط شورای امنیت به این شورا ارائه خواهد شد.

 

14:37 متن انگلیسی برنامه جامع اقدام مشترک روز سهشنبه پس از آنکه اعلام شد، طرفین به توافق هستهای دست یافتهاند، منتشر شد.

 

14:33 لاوروف: پس از سالها تلاش، توافق به دست آمد/ این توافق موجب ثبات در منطقه خواهد شد/پیش نویس قطعنامه و متن توافق تا چند روز آینده به شورای امنیت ارائه میشود

 

14:26 اعلام جمع بندی توافق نهایی میان ایران و 5+1 موجی از واکنشها را در عرصه بین المللی در برداشته است که در این میان صهیونیستها پیشتاز بودند.

 

14:17 اهم موارد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و 1+5 منتشر شد.

 

14:13 کاخ سفید اعلام کرد که رئیسجمهوری آمریکا ساعت ۷ صبح به وقت محلی(۱۵:۳۰ به وقت تهران) درباره مذاکرات هستهای ایران سخنرانی میکند.

 

14:25 نشست ایران و 1+5 پایان یافت

 

13:58 یک روزنامه فرانسوی خبر داد احتمال دارد وزیر خارجه این کشور به زودی به ایران سفر کند.

 

13:56 یکی از گویندگان شبکه خبری المیادین لبنان با مقایسه زمان تاریخ انقلاب فرانسه و نتیجه مذاکرات هستهای بر حق هستهای ایران تأکید کرد.

 

13:54 لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه پس از اعلام جمعبندی مذاکرات هستهای، گفت پاریس و گروه 1+5 به دقت بر نحوه استفاده ایران از منابع حاصل از توافق، نظارت خواهد داشت.

 

13:40 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیش از آخرین نشست ایران و ۱+۵ گفت: فصل جدیدی از امید آغاز شد.

 

13:29 مذاکرات جمعبندی توافق هستهای ایران و ۱+۵ لحظاتی پیش پشت درهای بسته آغاز شد.

 

13:26 روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به حصول توافق میان ایران و ۱+۵ نوشت طرف ایرانی هرگز به خواستههای غرب برای اوراق کردن تجهیزات هستهای کلیدی خود تن نداده است.

 

13:24 رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکره با ۱+۵ در صفحه اینستاگرام خود با بیان اینکه به لطف الهی مذاکرات هستهای با موفقیت پایان یافت، نوشت: انشاءالله آثار این تفاهم برای ملت ایران مبارک و پایدار باشد.

 

13:23 وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ در مقر سازمان ملل در وین گرد هم آمدند تا درباره مذاکرات هستهای تصمیمگیری کنند.

 

13:10 یک منبع مطلع در شهر «وین» محل مذاکرات هستهای ایران و گروه «1+5»، خبر موافقت ایران با بازرسی از همه مراکز حساس و نظامی را تکذیب کرد.

 

 

 

12:35 ««ریچارد دالتون» سفیر سابق انگلیس در ایران در گفتوگو با شبکه رادیویی بیبیسی ۴ از اسرائیل خواست توافق هستهای ایران و ۱+۵ را بپذیرد و ادامه داد این توافق به تقویت امنیت در منطقه میافزاید.

 

12:26 تحلیلگر سوری جمعبندی گروه 1+5 با ایران در مذاکرات هستهای وین را نتیجه صبر چندین ساله ملت ایران توصیف و تاکید کرد: خطوط قرمز و «نهها»یی که رهبر معظم انقلاب ایران برای مذاکرات وین ترسیم کرده بود موجب عقبنشینی آمریکاییها شد.

 

12:25 نخستوزیر رژیم صهیونیستی در ادامه اظهارنظرهایش در قبال مذاکرات هستهای گفت که «توافق هستهای ایران یک اشتباه بد تاریخی است».

 

12:20 آمانو: این نقشه راه روندی را شروع میکند که تا انتهای سال ٢٠١٥ است. جلسههای فنی و تدابیر فنی انجام میشود و توافق جداگانه درخصوص پارچین انجام خواهد شد

 

12:19 ٢٨ روز مذاکره فشرده در وین در راستای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک پایان یافت.

 

11:55 یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی گفت: جمعبندی ۲۲ ماه مذاکرات انجام شده در دورههای مختلف طی روز جاری اعلام خواهد شد.

 

11:46 «تزیپی هوتوولی» معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با اشاره به خبرها درباره توافق هستهای گفت که این «تسلیم شدن» است و تلآویو با ابزارهای دیپلماتیک مانع آن خواهد شد.

 

11:44 خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک بخشهایی از جزئیات جمعبندی مذاکرات هستهای از جمله روند رفع تحریمهای تسلیحاتی را منتشر کرده است.

 

11:30 عکاسان و تصویربرداران راهی مقر سازمان ملل و خبرنگاران نیز عازم مرکز رسانههای اتریش شدند

 

 

 

10:49 تحلیلگر سیاسی لبنان تاکید کرد که در مرحله پس از جمعبندی مذاکرات هستهای، تهران مرکز ثقل تحولات سیاسی و اقتصادی منطقهای و بینالمللی خواهد شد و در مدت کوتاهی به ایستگاه اصلی و دائمی سفر مقامات عالی رتبه جهان تبدیل میشود.

 

10:40 خبرگزاریهای غربی به نقل از دیپلماتهای ایرانی و غربی حصول جمعبندی نهایی در توافق هستهای ایران و گروه ۱+۵ را تایید کردند.

 

10:35 کاترین ری سخنگوی موگرینی رسماً برگزاری نشست جامع در ساعت 13 به وقت تهران و پس از آن نشست خبری در آستریا سنتر را تائید کرد

 

08:20  جلسه معاونان وزرای خارجه ایران و «1+5» تا ساعت چهار و نیم بامداد طول کشید.

معاونان و مدیران سیاسی «پنج بهعلاوه یک» از ساعت 8 صبح (به وقت محلی-10:30 تهران) نشست هماهنگی داخلی خواهند داشت.

 

07:44 بلومبرگ: رفع تحریمهای تسلیحاتی ایران مرحلهبهمرحله است و 8 سال طول میکشد

 

06:37 ریانووستی: نامی از برداشتن فوری تحریمها در توافق نهایی نیامده

 

خبرگزاری تاس: تا پایان سال در خصوص برداشتن تحریمها توافق خواهد شد

 

05:50 حمله شدید «رون درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا به توافق احتمالی هستهای. او مدعی شد: «اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، نه بر روی میز مذاکرات، بلکه در منوی مذاکرات بودهاند».  بر اساس این کنایه، وی مدعی است که منافع رژیم متبوعش و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مذاکرات هستهای ایران و 1+5 نادیده گرفته شده است.

 

05:35  اخبار و اطلاعات واصله حکایت از آن دارد که جلسه وزرای خارجه ایران و شش کشور موسوم به 1+5، در ساعت 10:30 به وقت وین (13 به وقت تهران) قطعی شده است

 

05:01 اتحادیه اروپا اجرای تحریمهای ایران را تا پایان سال متوقف میکند

 

04:56 تا این لحظه هنوز زمان دقیق نشست عمومی وزرای خارجه ایران و 6 کشور در مقر سازمان ملل نهایی نشده است

 

04:44 ساعت 10:00 به وقت وین نشست جامع در مقر سازمان ملل برگزار میشود

 

04:25 خبرنگار روس از اعلام جمعبندی مذاکرات در ساعت 8:30 به وقت گرینویچ (13:00 به وقت تهران) خبر داد

 

04:25 فابیوس 45 دقیقه دیگر برای خبرنگاران فرانسوی نشست توجیهی برگزار میکند

 

04:18 سی ان ان: توافق انجام شده و فقط کاغذهای توافق در حال آماده شدن است

 

04:11 لاوروف زمان خروج از هتل گفت، «میروم بخوابم»

 

04:11 رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفته رأیگیری درباره متن توافقنامه هستهای احتمالی ایران و گروه 1+5 تا ماه سپتامبر انجام نمیشود.

 

04:05 سایر وزرای خارجه در حال خروج از هتل هستند

 

04:05 ظریف، کری، اشتاین مایر و هاموند به گفتوگو نشستند

 

04:04 جلسه سازمان ملل به احتمال قوی امشب نخواهد بود

 

03:58 جلسه معاونان همچنان ادامه دارد

 

03:55 یک خبرگزاری انگلیسی از قول منبع خود مدعی شده پیشنویس متن توافق هستهای بین ایران و 1+5 خواستار دسترسی سازمان ملل به تمامی سایتهای مشکوک ایران است.

 

03:52 نشست داخلی 6 کشور پس از یک ساعت پایان یافت

 

03:45 خبرگزاری تاس روسیه نوشته است که وزیر خارجه ایران هم به زودی به نشست 1+5 ملحق میشود. این خبرگزاری نشست کنونی را «تعیینکننده» توصیف کرده است

 

03:40 روحانی پس از اعلام جمع بندی بصورت زنده با مردم صحبت میکند

 

03:33 یک روزنامه صهیونیستی گزارش داده نخستوزیر این رژیم، کنگره آمریکا را آخرین تیر ترکش برای جلوگیری از توافق هستهای ایران و 1+5 میبیند

 

03:33 شورای امنیت سازمان ملل متحد هشت قطعنامه علیه ایران دارد که در چهار قطعنامه آن تحریمهای شدیدی بر مبادلات تکنولوژی، خرید و فروش سلاح و تجهیزات هستهای وضع شده است و قرار است این تحریمها با قطعنامه جدید لغو شوند

 

03:23 نشست عراقچی و روانچی با شرمن و رابرت مالی آغاز شد

 

03:01 وزیر خارجه چین در نشست داخلی 1+5 حضور پیدا نکرد و به جای او سفیر چین در این جلسه حاضر شد

 

02:45 جلسه وزرای خارجه1+5 آغاز شد به منظور هماهنگی داخلی

 

02:36 مسئول رسانهای تیم مذاکرهکننده آمریکا شایعات مربوط به زمانبندی امشب را رد کرد.

 

02:26 دیپلمات ایرانی به خبرنگار سی ان ان: بسیار نزدیک شدهایم اما هنوز نرسیدهایم

 

02:20 فیلمبرداران راهی مقر سازمان ملل در وین شدند تا از مراسم قرائت متن توافق به طور زنده گزارش تهیه کنند

 

02:04 نشست ظریف، کری و موگرینی تمام شد

 

01:42 وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دقایقی قبل به گفتوگو پرداختند و نشست معاونان و کارشناسان نیز در جریان است

 

00:59 خبرگزاری رویترز مدعی شده که خبر اعلام جمع بندی بامداد امشب صحت ندارد

 

00:29 به خبرنگاران حاضر در وین اعلام شده است که فعلا در محل برگزاری مذاکرات بمانند. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، دلیل اعلام بامداد جمعبندی مذاکرات، این است که برخی از وزرا قصد دارند زودتر وین را ترک کنند

 

00:27 آسوشیتدپرس: جمعبندی مذاکرات احتمالا تا ساعاتی دیگر اعلام میشود خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلماتها مدعی شده است که توافق هستهای بامداد سهشنبه اعلام میشود

 

00:26 خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلماتها مدعی شده است که توافق هستهای بامداد سهشنبه اعلام میشود

 

این دیپلمات که خواسته نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفته است که به احتمال زیاد توافق ساعت 2 بامداد به وقت وین (4:30 به وقت تهران) با حضور وزرای خارجه هفت کشور، اعلام میشود

 

00:26 وزارت خارجه اتریش:کنفرانس خبری در آستریا سنتر خواهد بود/ مراسم پایانی در مقر سازمان ملل در وین

 

00:10 روایت گاردین از روند اجرای توافق هستهای احتمالی ایران و 1+5

 

23:25 نشست معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا ادامه دارد

 

23:52 یک دیپلمات اروپایی: پرانتزها پر شده/اختلاف بر سر متن قطعنامه شورای امنیت است

 

22:55 یک مقام آمریکایی: گزارشها درباره اتمام متن انگلیسی صحت ندارد

 

22:51 واشنگتن: تا زمانی که متن در پایتختها بررسی نشود، توافق اعلام نمیشود

 

22:41 منبع نزدیک به مذاکرات: هیچ ضرب الأجلی برای مذاکرات جاری تعیین نشده که نیازمند تمدید باشد

 

23:15 شام کاری 1+5

 

22:21 وزیر امور خارجه در بالکن کوبورگ در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا فردا به تهران برمیگردید؟ با بیان اینکه فردا هم کار داریم، عنوان کرد که تمدیدی در کار نیست

 

مذاکرات جاری وین، ادامه هشتمین دور رایزنیهای هستهای در این شهر اتریشی است که در سطح معاونان و در راستای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از 27 خرداد ماه آغاز شد.

 

جان کری وزیر خارجه آمریکا جمعه (پنجم تیر ماه) به وین آمد و یک روز بعد (ششم تیر) هم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران راهی این شهر شد و البته یکشنبه شب وین را ترک و به تهران بازگشت و از روز سهشنبه (نهم تیرماه) و پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافق ژنو به همراه علیاکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور در وین حضور دارد.

 

امروز از زمانی که وزرای خارجه ایران و آمریکا به مذاکرات معاونان پیوستند 16 روز میگذرد و این مذاکرات در سطوح مختلف در هتل پله کوبورگ شهر وین در جریان است.

 

در این مدت شهر وین بارها شاهد رفت و آمد وزرای خارجه عضو 1+5 و موگرینی بود. حضور چند باره یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در هتل محل مذاکرات و دیدارهایش با وزرای خارجه از جمله ظریف از دیگر تحولات این روزها بود. آمانو هم 11 تیر ماه سفری یک روزه به تهران داشت و با حسن روحانی رئیس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتوگو کرد و پس از چند روز نیز یک هیأت از آژانس به ریاست معاون آمانو راهی تهران شد. در این مدت برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) برای دو بار تمدید شد، یک بار تمدید یک هفتهای و بار دوم هم تا روز دوشنبه (فردا 22 تیر ماه).

 

در این روزها پیام یوتیوبی ظریف خطاب به 1+5 که به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بردارند و رویکردی معقولانه در پیش گیرند، واکنش جان کری را به همراه داشت و به میان خبرنگاران آمد. پیام توئیتری ظریف به طرف مقابل اعلام کرد که نمیتوانند در میانه راه مواضعشان را تغییر دهند و پس از آن بیانیهای که کری قرائت کرد و گفت که اگر تصمیمات سختی اتخاد نشود حاضریم بازگردیم از دیگر رویدادهایی بود که وین در این مدت شاهدش بود.

 

در روز پانزدهم نیز رایزنیهای کری و ظریف، صالحی و مونیز ادامه یافت. روزهای شانزدهم نیز با دیدارها دو و چند جانبه و نیز گفتوگوهای داخلی 1+5 همراه بود. در روز هفدهم بیش از هر روز دیگر سخن از توافق در جریان بود.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار