سردار جلالی عنوان کرد

حوزه‌های درگیری شدید ایران و عربستان/ بکارگیری مدل مستشاری آمریکا و اسرائیل در جنگ سعودی‌ها علیه یمن

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: عربستان در حمله علیه یمن به لحاظ تکنیکی از مدل‌های مستشاری آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها استفاده می‌کند، که در مباحث نظامی به «جنگ زیرساختی» معروف است.
کد خبر: ۴۹۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷ - 13July 2015

حوزه‌های درگیری شدید ایران و عربستان/ بکارگیری مدل مستشاری آمریکا و اسرائیل در جنگ سعودی‌ها علیه یمن

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در همایش فرماندهان بسیج دستگاههای اجرایی تهران بزرگ که در محل این سازمان تشکیل شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدا و روح ملکوتی حضرت امام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در این ماه مبارک و آرزوی کسب معنویات و خودسازی گفت: خوشحالم که در جمع دوستان و عزیزان بسیجی در مراکز تابع استان تهران هستیم که وظایف خودشان را در این شرایط به نحو احسن انجام میدهند.

وی گفت: واژه بسیجی و ارتباط با بسیج تعریف معنوی و عمیقی ایجاد کرد که در ذات خود مستتر است، و آن دفاع از انقلاب اسلامی است، دفاع و حضور در همه صحنهها، آماده بودن و به تعبیری سر پست خوابمان نبرد، و اتفاقی بیفتد.

جلالی گفت: مقام معظم رهبری تأکید دارند که در شرایط خاصی هستیم، و آن را به یک دغدغه یا یک «پیچ حساس» تعبیر میکنند؛ اکنون به حساسترین جای گردنه رسیدیم و بسیار اهمیت دارد که شرایط را بفهمیم.

وی در ادامه گفت: در اطراف ما چند موضوع بسیار مهم در حال اتفاق افتادن است؛ یکی تحولات منطقهای است که در حال شکلگیری است؛ دیگری شرایط جاری است؛ در شرایط جاری مسئلهای که حساسیت آن بالاست، مسئله هستهای است، که نمایندگان جمهوری اسلامی در حال مذاکره با کشورهای اروپایی و آمریکا هستند.

جلالی گفت: مقام معظم رهبری در چند وقت اخیر، هر هفته و یا هر ۱۰ روز یکبار نکاتی راجع به موضوعات هستهای مطرح و بهنوعی تکلیف کردند و به دنبال این بودند که افکار عمومی و مردم را نسبت به این مسئله آگاه کنند. ایشان بر خطوط قرمز تأکید داشته و دارند؛ یعنی چهارچوبهایی که باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد.

وی تأکیدات مقام معظم رهبری را حول سه مخاطب کلی بیان داشته و گفت:، مخاطب اول رقبا یا حریفان، همان 1+5 هستند که در واقع از بیان و کلام عالیترین سطح سیاسی کشور موضوع مربوط به موضعگیریهای جمهوری اسلامی با آنها صحبت میکنند، وقتی خطوط قرمز را بیان و تأکید میکنند که اجازه نخواهیم داد دانشمندان ما مورد مصاحبه یا بازجویی قرار بگیرند یا موضوع PMD یا حتی زمان تعلیق در فعالیتها، در واقع یک بخشی از خطابشان آمریکاییها و اروپاییها هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: مخاطب دوم مردم هستند، زیرا مذاکرات موضوع مهمی است و ما متکی به قدرت نرم مردمی هستیم، و اینکه رهبر معظم همواره اساسیترین موضوعات را با مردم در میان میگذارد، طرح مسئله رفراندوم در موضوع هستهای یعنی اینکه مردم را در مقابل رهبری قرار دهند.

وی ادامه داد: مخاطب سوم تیم هستهای است که بایستی آگاهانه و هوشیارانه نسبت به مواضع و خط قرمزهای نظام آگاه بوده و عزم مصمم رهبری را نسبت به دفاع از خطوط بدانند، این جریان یک جریان تاریخی برای کشور است و افرادی که بتواند یک توافق خوب و برد–برد را برای کشور تنظیم کنند مایه افتخار خواهند بود و این یک موضوع بسیار مهم است.

جلالی گفت: تکلیف این است که در صحنه حضور داشته و خطوط قرمز را دقیق بشناسیم، در اینجا ۲ نقش متفاوت داریم؛ نقش اول حمایت از تیم هستهای به این اعتبار که مقام معظم رهبری چهار ویژگی برتر را برای آن برشماری میکند و میفرمایند؛ مورد اعتماد و انقلابی هستند، شجاعت دارند و امین هستند. در واقع ما از این ویژگی حمایت میکنیم و پشتگرمی و اعتبار و عمق پشتوانه مردمی این تیم را نشان میدهیم.

وی در ادامه گفت: نقش دوم این است که باید از دولت و تیم مذاکرهکننده، خطوط قرمزی را که مقام معظم رهبری گفتند، مطالبه کنیم، اینها باید طوری در درون مردم و بسیج منعکس شود که نشان دهد این یک مطالبه عمومی و مطالبه ۷۰ میلیونی است، نه یک گروه و قشر خاص، در واقع حمایت از رهبری میشود، پس نقش ما، هم حمایت و پشتیبانی از تیم مذاکرهکننده است و هم مطالبه مفاهیم کلی منافع ملی در مذاکرات و خطوط قرمزی که توسط رهبری تعیین شده است.

جلالی گفت: الان شرایط بسیار مهم و اثرگذاری است، هرچند اهمیت مسئله نباید طوری بشود که فکر کنیم که همه حیات و ممات این کشور در قالب این توافق خواهد بود، بلکه باید برای سناریوهای عدم توافق هم برنامه داشته باشیم و حتی فکر نکنیم که اگر توافق اتفاق افتاد همه چیز حل خواهد شد و دیگر هیچ مشکلی با غرب نخواهیم داشت، باید در ابعاد مختلف بعد از توافق بتوانیم برنامه داشته باشیم، اگر توافق انجام شد چه باید کرد و در صورت عدم توافق چه تمهیدی اندیشید؟

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: کما فی السابق استراتژی ما در حوزه اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است که صحنه اصلی جنگ و درگیری با دشمن است. نکته بعدی برمیگردد به تحولات منطقهای؛ تحولات منطقهای جزء مباحثی است که باید حتماً بسیج نسبت به آنها آگاه باشد، آمریکاییها بهعنوان مشخصترین دشمن به دنبال جنگ نیابتی که حضور آمریکاییها را در چهارچوب جدیدی شکل دهد، هستند، خودشان پشت صحنه قرار دارند و دیگری را بهصورت؛ تقویت همپیمانان منطقهای مثل اسرائیل و عربستان، کمک مستشاری، اطلاعاتی و لجستیکی، ایجاد ائتلاف سیاسی و حمایت از ائتلاف، جلو میفرستند، پرهیز از حضور مستقیم ارتش آمریکا در این چهار محور کلی به نام استراتژی جنگ نیابتی معروف است.

وی در این خصوص گفت: اولین صحنه این رویکرد در واقع حوزه یمن است، تغییر جدی در عربستان اتفاق افتاد، حکام جدیدی که افرادی نسبتاً خام هستند روی کار آمدند، آمریکاییها سلاحها و تجهیزات بسیار زیادی به عربستان فروختهاند، یک مجله معتبر نظامی میگوید این سلاحها چیزی به اندازه ارتش چین است، مدل حملهای که عربستان علیه یمن انجام میدهد به لحاظ تکنیکی از مدلهای مستشاری آمریکاییها و اسرائیلیها استفاده میکنند که در مباحث نظامی به «جنگ زیرساختی» معروف است که در واقع زیرساختهای یک کشور را منهدم کرده تا توان اداره و مقابله آن کشور را در برابر خودشان از بین ببرند.

جلالی گفت: عربستان با محوریت چند کشور عربی از حوزهی رقیب منطقهای تبدیل شده به دشمن مستقل منطقهای، به شکلی که سفیر آنها در انگلستان ایران را تهدید کرده، و میگوید در مقابل ایران همه گزینهها را روی میز نگه میداریم؛ درگیری و رقابت شدید بین ما و عربستان تنها در حوزه نظامی نیست، یکی از حوزههای جدی، حوزههای مذهبی است، تفکر مذهبی به نام سلفی و تکفیریگری با محوریت عربستان در جهان اسلام در حال شکلگیری است، که مورد حمایت شدید آمریکاییها قرار گرفته است، این طرف یک تفکر به نام تفکر اسلام ناب وجود دارد، فلسطین، لبنان، سوریه, عراق و یمن در واقع صحنههای درگیری ایران و عربستان است.

وی ادامه داد: حوزه دیگر درگیری ما با عربستان حوزه اقتصادی است، عربستانیها موفق شدند قیمت نفت را به نصف کاهش دهند و بهنوعی ما را از دستیابی به ۵۰ درصد از منافع اقتصادی که با فروش نفت قرار بود ایجاد شود محروم کردند. ضمن اینکه در بازارهای منطقه خلیج فارس و عربستان هم ممانعتها و مزاحمتهایی برای محصولات کشاورزی و سایر فعالیتها اتفاق افتاد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: حوزه مهم دیگر، حوزه سایبری است، این حوزه لایههای مختلفی دارد، برای جنگ با عربستان در حوزهی سایبری یک لایه جدی داریم و آن این است که عربها با بهکارگیری ظرفیتهای سایبری و تولید شبکههای اجتماعی، تلاش میکنند که حوادث امنیتی کشور را رصد کرده، و تلاش به برهم زدن امنیت داخلی کشور دارند. نمونه آن حادثه مهاباد است.

وی در ادامه گفت: اینجاست که نقش بسیج پررنگ میشود، یکی از مأموریتهای بسیج حفظ انسجام ملی است، یعنی مأموریت اصلی بسیج این است که انسجام مردم را با کشور، با حکومت و با مفاهیم دینی حفظ کند، این حفظ انسجام نیازمند ابزار است که بخشی از آن مساجد و کانونهای بسیج و امثالهم و بخش دیگر از این ابزار شبکههای اجتماعی هستند که در قشر جوان در حال شکلگیری است، و لذا باید بسیج به این حوزه بیشتر توجه کرده، ساز و کار برای آن درست شود که بتوانیم فضای عمومی مردم را در فضای مجازی شبکههای اجتماعی ببینیم و اجازه ندهیم دشمنان از آن سوءاستفاده کنند.

جلالی گفت: مقام معظم رهبری در بیاناتی که به فرماندهان ارتش داشتند، فرمودند که همه دستگاهها و نیروهای مسلح باید خود را آماده کنند، سپس فرمودند این آمادگی از دو بعد است، یکی بعد تجهیزات مادی مثل سلاح و مهمات، بعد دوم، بعد روحی و معنوی است، این دستورالعمل رسمی برای همه دستگاهها است، آمادگی یعنی اینکه خودمان تجهیز کرده، سازماندهی کنیم، آموزش داده تمرین و مانور انجام دهیم تا چنانچه در شرایطی لازم شد عکسالعمل به خرج داده آماده باشیم ، برای هر حوزه باید یک طرح خاص داشته باشیم.

وی ادامه داد: یک بعد کار آمادگی است، بعد دیگر کاهش آسیبپذیری زیرساخت های اساسی کشور است، زیرا مدل جنگی که عربستان در یمن پیش گرفته مدل جنگ بر علیه زیرساختها است، لذا زیرساختهایی که آسیبپذیر باشند موجب میشود که تعادل ملی و اداره کشور به هم بریزد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تکلیف جدی برای این شرایط، توسعه زیرساختی پدافند غیرعامل است. یعنی کاهش آسیبپذیری زیرساختها و ارتقای ضریب ایمنی آنها به شکلی که اگر در شرایط جنگی قرار گرفتیم آسیبپذیری به حداقل برسد.

وی در خاتمه گفت: امیدوارم بتوانیم در این شرایط بسیار حساس تهدیدات را شناخته، صحبتها و هدایتهای رهبری را تشخیص داده و تکلیف خودمان را بهعنوان یک بسیجی تشخیص و به آنها عمل کنیم. خوشبختانه مقام معظم رهبری تکالیف را خیلی صریح و مشخص بیان میکنند. امیدواریم که خداوند این توفیق را دهد که بتوانیم به تکلیفمان به نحو احسن عمل کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها