معاون قرآن و عترت اداره ارشاد مازندران:

هفته قرآن و عترت در مازندران برگزار می‌شود/ ضرورت بکارگیری هنر و تلفیق آن با فعالیت‌های قرآنی

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران بر ضرورت بکارگیری ابزار هنر و تلفیق آن با فعالیت های قرآنی در جهت تطهیر فضای عمومی جامعه تاکید کرد.
کد خبر: ۴۹۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴ - 06July 2015

هفته قرآن و عترت در مازندران برگزار می‌شود/ ضرورت بکارگیری هنر و تلفیق آن با فعالیت‌های قرآنی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران محمد فوقی معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، پیش از ظهر دیروز 14تیر در اولین نشست خبری این معاونت با حضور اصحاب رسانه با اشاره به فضایل لیالی قدر، اظهار داشت: معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف تجمیع فعالیت های قرآنی، دینی و مذهبی در این استان تشکیل شده است.

وی با اشاره به حدیثی از رسول خدا(ص) درخصوص اینکه در قیامت سه گروه مسجد، قرآن و عترت از انسان ها به جهت مهجوریت خویش شکایت می نمایند، گفت: این معاونت در ارشاد مازندران تلاش دارد تا با نشر و ترویج فعالیت های قرآنی معجزه حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) غربت و مهجوریت را از چهره این کتاب آسمانی رفع نماید.

فوقی با بیان اینکه فعالیت های قرآنی ارشاد مازندران در جهت تطهیر فضای عمومی جامعه با عطر قرآن است، عنوان داشت: بدفهمیدن و نادرست فهمیدن قرآن یکی از آفت ها و مصیبت های جامعه امروز است که منجر به وجود آمدن گروه های داعش، تکفیری وسلفی می شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا با راه اندازی معاونت قرآن و عترت در مجموعه ارشاد شاهد تعامل بیش از پیش روحانیت و ائمه محترم جمعه با دستگاه فرهنگ و هنر و رونق فرهنگ در حوزه دین، باشیم.

فوقی بر لزوم بهره گیری از ابزار هنر جهت رونق فعالیت های قرآنی تاکید کرد و گفت: امیدواریم با توجه به اختصاص اعتباری بالغ بر بیست میلیارد ریال در حوزه قرآن و عترت و کانون های فرهنگی و هنری مساجد این استان شاهد رونق فعالیت های دینی، فرهنگی و هنری در جامعه باشیم.

وی با اشاره به برون سپاری فعالیت های قرآنی به بخش های خصوصی نظیر کانون های مساجد و موسسات قرآنی، اظهار داشت: همچنین با توجه به اهمیت عفاف و حجاب، شورای صیانت از این مهم در معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران راه اندازی شده است.

فوقی از برپایی نمایشگاه ملی مد و لباس در نیمه دوم سال به میزبانی شهرستان تنکابن خبر داد.

وی با اشاره به رتبه نخست کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران در سطح کشور، از رتبه نخست معاونت قرآن و عترت ارشاد اسلامی این استان جهت پیگیری بیمه فعالان قرآنی در بدو تشکیل این معاونت خبر داد.

فوقی از ثبت یکهزار و 164فعال قرآنی درسامانه صندوق هنرمندان جهت بهره مندی از بیمه قرآنی خبر داد و تکریم و حمایت از فعالان حوزه قرآن و عترت درکشور، بهبود معیشت و تامین رفاه هرچه بیشتر فعالان عرصه قرآنی، تامین و جبران هزینه های درمانی و حوزه سلامت فعالان قرآنی و ارتقاء منزلت اجتماعی و زمینه سازی جهت استفاده از تسهیلات دوران بازنشستگی را اهداف پوشش بیمه ای فعالان قرآنی برشمرد.

وی اظهار داشت: دارابودن حداقل 10سال سابقه در رشته های تواشیح و ابتهال، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، کارگردانی و فیلم نامه نویسی و همچنین کسب رتبه اول تا سوم در جشنواره ها و مسابقات معتبر داخلی و خارجی دیجیتال و فناوری اطلاعات در زمینه تولید نرم افزار و طراحی سایت و وبلاگ های قرآنی اولویت های مشمولین بیمه قرآنی است.

فوقی با بیان اینکه امسال ضمن رتبه بندی کانون های فرهنگی هنری، کانون های غیر فعال و ضعیف از دریافت سبد حمایتی سرانه فرهنگی مساجد محروم می شوند، افزود: این درجه بندی ها با بهره گیری از مستندات کانون ها به همراه نظارت و بازرسی از سوی ستاد هماهنگی و نظارت برکانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران صورت می گیرد.

وی با اشاره به فعالیت یکهزار وسه کانون فرهنگی و هنری در مساجد مازندران، یادآورشد: در راستای اهداف ستادعالی جهت ارتقای سطح فرهنگی و تحقق عدالت فرهنگی در روستا و سیاست 60به 40، تعداد633کانون فرهنگی هنری در روستاها و 370کانون در مساجد شهری این استان فعالیت می کنند.

فوقی با اشاره به اجرای طرح تلاوت نور در یکهزار و 667 مرکز مجری این طرح در سراسر استان، اظهار داشت: طرح تلاوت نور باقرائت یک صفحه از قرآن به جهت احیای جلسات سنتی قرآن بعد از اقامه نماز با حضور عموم مردم در نمازخانه و مساجد بسیاری از ادارات، مدارس، دانشگاه ها و حتی زندان ها برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری طرح قرآنی 1449با محوریت سوره یس در کانون های فرهنگی هنری مساجد این استان،اظهار داشت: این طرح با هدف تشویق و ترغیب عموم علاقه مندان جهت پرداختن به امر حفظ آیات قرآن به عنوان یک ارزش اسلامی، ترویج باورها و رفتارها جهت تحقق شعار سال و زمینه سازی جهت دست یابی به منویات مقام معظم رهبری(حفظه الله) درخصوص تربیت 10میلیون حافظ قرآن برگزار می شود.

فوقی با اشاره به فعالیت بیش از یکهزار پایگاه اوقات فراغت در کانون های مساجد این استان، عنوان داشت: برنامه ریزان مساجد با برنامه ریزی دقیق و جامع و در نظر گرفتن سن و جنس مخاطب در فعالیت های اوقات فراغت، خانواده ها را مجاب نمایند تا فرزندانشان فراغت را در مساجد سپری نمایند.

وی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی برای ایام فراغت تابستان بانوان در مساجد و اینکه نیمی از جمعیت جامعه را این قشر تشکیل می دهند، گفت: با پیگیری های کارشناس امور بانوان کانون های مساجد مازندران تاکنون با 400رابط خواهر جهت برگزاری برنامه های اوقات فراغت ویژه بانوان در مساجد هماهنگ شده است.

فوقی با اشاره به فعالیت 99کتابخانه باز و 250کتابخانه عمومی در جوار مساجد روستایی و شهری این استان، یادآورشد: 66خانه نور و مجریان طرح تفسیر همراه در 982 مسجد نیز در راستای ترویج فرهنگ والای قرآنی در مساجد استان فعالیت می کنند.

وی با اشاره به فعالیت 10کانون مصلی با هدف جمع آوری شبهات دینی و تحویل به امام جمعه و بیان پاسخ شبهات در خطبه های نماز جمعه و هماهنگی با تعدادی از کانون فرهنگی و هنری مساجد هر هفته جهت حضور منسجم در نماز جمعه در این استان، گفت: 5کانون فرهنگی و هنری مساجد در دانشگاه های مازندران نیز جهت پیوند میان بچه های مسجدی با فرهیختگان دانشگاهی فعالیت می کنند.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اهمیت بومی سازی برنامه ها و فعالیت ها متناسب با ظرفیت ها، توانمندی ها، اولویت و نیازهای منطقه در دستور کار کانون های مساجد استان لحاظ شده، گفت: همچنین 24کانون تخصصی با عناوینی نظیر ایثار و شهادت، عقاید اسلامی، عفاف و حجاب، نماز، کتابخانه ای، قرآن، ورزش، it و ... در مساجد مازندران فعالیت می کنند.

این مسئول قرآنی از برپایی 15نمایشگاه قرآن کریم همزمان با ماه رمضان ماه مهمانی خدا در شهرستان های استان مازندران خبر داد و اظهار داشت: ایجاد نمایشگاه های قرآن به همراه نمایش تازه های قرآنی در حوزه های سخت افزار، نرم افزار، موجب انس اقشار مختلف با قرآن می شود.

وی با اشاره به فعالیت 76موسسه قرآنی در سطح استان، از فعالیت بیش از 500موسسه قرآنی غیر دولتی زیرمجموعه اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران که بیمه فعالان قرآنی آنها به معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران واگذار شده، خبر داد.

معاون قرآن و عترت این اداره از برگزاری هفته قرآن و عترت در بهمن ماه سال جاری در سطح استان خبر داد و گفت: همچنین اولین یادواره شهدای قرآنی شامل معلمین، حافظین، قاریان، موذنین در 30مرداد روز جهانی مساجد برگزار خواهد شد.

فوقی از شناسایی 181شهید قرآنی در این استان خبر داد و افزود: شناسایی شهدای قرآنی در استان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: تربیت مربی قرآنی، برگزاری جشنواره قرآن و خانواده، تربیت معلم روحانی با همکاری حوزه علمیه خواهران، کلاس تفسیر قرآن با همکاری حوزه علمیه برادران، آسیب شناسی قرآن در سطح استان، تربیت مربی حفظ، تربیت داوران قرآنی و برگزاری کارگاه آشنایی با مهارت های زندگی قرآنی از دیگر برنامه های در دست اجرا معاونت قرآن و عترت در مازندران است.

فوقی همچنین برگزاری اردوهای اندیشه های آسمانی، دوره آموزشی سفیران آسمانی، داستان نویسی طلاب، حمایت از پایان نامه های دانشجویی در حوزه قرآنی، اجرای تفسیر کوتاه در 100مسجد، برگزاری چهار نشست قرآنی، برگزاری سه جشن تکریم از خادمین قرآن، اجرای طرح تجوید صلاة در 66کانون فرهنگی و هنری، برگزاری قرائت نهج البلاغه در 100کانون فرهنگی و هنری، حمایت از نخبگان، تولید نرم افزار کتابخانه ای، ساماندهی کتابخانه دیجیتال، حمایت از گروه های سرود و ساماندهی هنرمندان مسجدی را از مهمترین فعالیت های پیش روی کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران در سال94 اعلام کرد.

وی از برگزاری اردوهای تربیتی فصل رویش و همایش های خانواده قرآنی در مساجد استان خبر داد و گفت: بزودی فیلم کوتاه نماز توسط اعضای کانون فرهنگی و هنری صمصام طور شهرستان سیمرغ تولید می شود.

فوقی اظهار داشت: همچنین طرح تربیتی چهره به چهره در دو مرکز یکی از گلوگاه تا محمودآباد و دیگری از محمودآباد تا رامسر با هدف آشنایی نسل جوان با آموزه های دینی و ارتقای سطح آگاهی این قشر آینده ساز از مسائل اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و... در مساجد استان اجرا می شود.

وی با اشاره به اطلاع رسانی اصحاب رسانه درخصوص عدم رضایت مردم از برپایی نمایشگاه قرآن در ساری، تصریح کرد: با توجه به آغاز فعالیت معاونت قرآن و عترت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برپایی این نمایشگاه ها به ادارات تابعه در شهرستان ها واگذار گردید و برخی ضعف ها در ایجاد نمایشگاه ها قابل قبول این معاونت و در دست بررسی قرار دارد.

فوقی در خصوص جانمایی نمایشگاه قرآن ساری در پارکینگ روشن، اظهار داشت: با توجه به برخورداری شهرداری و شورای اسلامی شهر ساری از بودجه های فرهنگی تعامل بااین دستگاه ها جهت برپایی نمایشگاه قرآن در دستور کار این معاونت قرار گرفت که می طلبد کارشناسان این نهادها برای برپایی بهتر نمایشگاه های قرآنی اهتمام ورزند.

وی در خاتمه از اجرای مسابقه قرآنی در برنامه رادیوی صدای تبرستان با همکاری برنامه تمنای وصال ویژه ماه مبارک خبر داد و گفت: سوالات این مسابقات قرآنی با موضوع سبک زندگی دینی پیگیری می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها