گزارش دفاع پرس از موزه آثار شهدای امامزاده علی اکبر(ع) چیذر:

گنجینه‌ای از شهدا در دل یک امامزاده/ هنوز یادگاری‌های موزه، رنگ خون شهید دارند

بدون شک موزه‌ی شهدای امامزاده علی اکبر(ع) چیذر اگر بی‌نظیر نباشد، در نوع خودش کم‌نظیر است. این را می‌توان از کلاه شهید و خون ریخته شده روی آن و جای اصابت ترکش دید.
کد خبر: ۴۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱ - 02July 2015

گنجینه‌ای از شهدا در دل یک امامزاده/ هنوز یادگاری‌های موزه، رنگ خون شهید دارند

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، از درِ سبزرنگ امامزاده چیذر که وارد میشویم، سنگ مزارهای کوچک و سیاه رنگ با عکسهای صاحبان آن در بالای سر، نظرها را به خود جلب میکند. قابهایی سبزرنگ از عکس جوانان، در سرتاسر امامزاده، نمای زیبایی از شهادت را به نمایش گذاشتهاند.

ظهری از روزهای ماه رمضان است، اما با وجود گرما و تابش مستقیم نور آفتاب، خانوادههایی را بر سر مزار شهیدشان میبینی. سنگ قبرها یکدست تا جلوی در امامزاده چیده شدهاند. هر کدام از این شهدا یادآور روزهایی از ۸ سال دفاع مظلومانه ایران مقابل دشمنی هستند که کمر به نابودی این سرزمین بسته بود.هر کدام از این شهدا سرگذشت فراق از دنیا و وصال به قرب الهی هستند، هر کدام روزی بازگشتند که دیگر جانی در بدن نداشتند و حالا در کنار امامزادهی زیبای علی اکبر(ع) چیذر خفتهاند.

حاجآقا سیدمحمد جوزی، هم اکنون مسئول مجموعه و گنجینه آثار شهدای چیذر است. دو برادر از خانواده جوزی در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده اند. «سیدعلیرضا جوزی» به عنوان کوچکترین شهید امامزاده علی اکبر(ع) چیذر در سن 14 سالگی به همراه 4 شهید دیگر در ۶۰ کیلومتری جاده اهواز - خرمشهر به شهادت رسید. یادمانی به نام 5 شهید خمسه سادات نیز در محل شهادت این شهدا بنا شده است.

...

هر قدم از موزه بوی شهیدی میدهد. به دیوارها و قفسه ها که نگاه کنی عکس و یادگاری از شهیدان را میتوان دید. بدون شک موزهی شهدای امامزاده علی اکبر(ع) چیذر اگر بینظیر نباشد در نوع خودش کمنظیر است. این را میتوان از کلاه شهید و خون ریخته شده روی آن و جای اصابت ترکش دید و یا انگشتری که شهید هنگام شهادت به دست داشت و یا قرآن جیبیای که به خون پاک و مقدس شهید آغشته شده است.

سیدمحمد جوزی آماری از شهدای امام زاده علی اکبر چیذر می دهد و می گوید: "این مکان حدود 556 شهید دارد که آخرین شهید آن شهید محمد حسین مرادی از شهدای مدافع حرم به شهادت رسیده در سوریه است که در کنار مزار دایی شهیدش به خاک سپرده شده. سید علیرضا جوزی نیز کمسنترین شهید امامزاده است که در سن 11 سالگی به جبهه رفت و در سن 14 سالگی به شهادت رسید."

گوشهای از حیاط امامزاده، ورودی موزه شهدای امامزاده علی اکبر چیذر است. درِ شیشهای را به سمت طبقه دوم ساختمان طی می کنیم تا به محوطه موزه میرسیم. ورودی موزه آثاری از شهید صیاد شیرازی به همراه دستخطی از این شهید بزرگوار به نمایش گذاشته شده است.

مدیر موزهی شهدای امام زاده علی اکبر چیذر به چگونگی شکلگیری این موزه و یادگاری شهید صیاد شیرازی اشاره میکند و ادامه میدهد: مجموعه موزه و گنجینه آثار شهدای چیذر در چهارم اردیبهشت ماه سال 76 توسط شهید صیاد شیرازی افتتاح شد. دستخطی از شهید صیاد شیرازی که در دفتر یادبود مجموعه به ثبت رسیده است همراه با لباس ایشان در ابتدای موزه قرار گرفته و آنقدر این دستخط جالب است که بر روی سنگ مزار ایشان نیز حک شده و می توان دید "

سرتاسر سالن بزرگ موزه در ویترین های شیشهای، آثار اهدایی خانوادههای شهدا دیده میشود. وصیتنامه، قسمتی از لباس، پوتین و کلاه، انگشتری، جانماز و قرآن، سربند و دیگر وسایل شخصی نمونه کوچکی از آثار شهداست. هر بخش از قفسه مربوط به یک شهید، شامل عکس و زندگی نامه کوتاه و یادگاری ها به معرض دید عموم قرار گرفته است.

چند قدم جلوتر از در ورودی دست چپ سالن، گلدان های بزرگ و تزئین شدهای با شکوفههای صورتی و سفید که با دست پرمهر مادر شهید محمدعلی کاوه به گنجینه آثار شهدای چیذر اهدا شده است، دیده می شود.

سمت راست ماکتی از یادمان شهدای حج خونین به همراه آثار یکی از زنان شهیده حج به نمایش گذاشته شده است. در بخش کوچکی از موزه به شهدای صد سال گذشته کشور همچون شیخ فضلالله نوری به عنوان مبارزی انقلابی به همراه طرح انتزاعی زیبایی از اعدام گل سرخ به نمایش درآمده.

اغلب آثار در طول بیش از 15 سال به همت خانوادههای شهدای منطقه شمیرانات و دیگر شهدای استان تهران گردآوری شده است. خانواده شهدا با میل و رغب برای به یادگار ماندن یادگاری های فرزندان خود تنها آثار به جای مانده را به این محل آوردهاند تا هر روز مردمی که در این مکان گذر میکنند عطری از شهدا را استشمام کنند.

در انتهای موزه هم محلی برای نشستن گروههایی که به بازدید از موزه آمدهاند اختصاص داده شده. به گفته سیدمحمد جوزی "گروه ها و مدارس زیادی تا به امروز برای بازدید از موزه آمدهاند".

نقطه پایانی موزه نیز با ماکتی از صحنهی شهادت حضرت ابالفضل (ع) بر دامن امام حسین(ع) محل خواندن روضه سیدالشهداست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار