مدیرعامل شرکت صنایع هواپیمایی ایران عنوان کرد

توانمندی ایران در اورهال جدیدترین موتور هواپیما در دنیا/ در «صها» چه می‌گذرد؟

مدیرعامل شرکت صنایع هواپیمایی ایران گفت: شرکت صها با اندک تغییر در خط تولیدمان می‌تواند هر موتوری را تعمیر کند، و به جرئت می‌توانم بگویم آخرین ورژن موتوری که در دنیا تولید می‌شود را قادریم اورهال کنیم.
کد خبر: ۴۸۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ - 29June 2015

توانمندی ایران در اورهال جدیدترین موتور هواپیما در دنیا/ در «صها» چه می‌گذرد؟

به گزارش دفاع پرس به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، شرکت صنایع هواپیمایی ایران وزارت دفاع با عنوان اختصاری «صها» با بیش از ۳۰ سال سابقه در فناوری پیشرفته هوانوردی و دارابودن انواع گواهینامههای ایزو در ایران، جزو معدود مراکز تعمیرات در جهان است که بهطور همزمان تعمیرات اساسی و بازرسیها و آرایشهای فنی انواع هواپیما و موتور هواپیماهای نظامی و غیرنظامی و صنعتی را انجام میدهد.

این شرکت که در تابعیت سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است با برخورداری از کادر تخصصی مجرب، ماشینآلات و تکنولوژی پیشرفته، از مهمترین زیرساختهای کشور در تعمیر و نگهداری هواپیما به شمار میرود.

شرکت صنایع هواپیمایی ایران چه در دوران جنگ تحمیلی و چه بعد از آن صاحب تجربیات و موفقیتهایی در زمینه تعمیر و نگهداری شده است و در حال حاضر توانایی اورهال انواع هواپیما را دارد.

امیر سرتیپ دوم خلبان رضا ایزدی مدیرعامل شرکت صنایع هواپیمایی ایران میگوید با اندک تغییر در خط تولید میتوانیم هر موتوری را تعمیر کنیم و آخرین نمونه موتوری که در دنیا تولید شده رااورهال کنیم.

امیر ایزدی در گفتوگویی به تبیین نقش شرکت صنایع هواپیمایی ایران وزارت دفاع در اورهال بالگردها و هواپیماهای جنگی و... پرداخته، که متن این گفتوگو در ذیل آمده است.

- در حال حاضر وضعیت صنعت هوایی کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در صنعت هوایی کار آنچنانی انجام نمیشد؛ چراکه تا قبل از این ما به منابع تأمینکننده اصلی وصل بودیم. بعد از انقلاب و بعد از تحریمهای ناعادلانهای که به ملت ایران تحمیل شد، امروز به همت متخصصان جوان کشورمان شاهد پرواز هواپیماها چه در بخش خصوصی و چه در بخش نظامی هستیم که بخش اعظمی از آن در صنایع دفاعی کشور با درک درست از نیاز عملیاتی نیروها و تعریف درست عملیاتها صورت میگیرد.

در یک نگاه کلی  و منصفانه وزارت دفاع بسیار خوب عمل کرده و خیلی خوب در مقابل کمبودها ایستاده و تحریمها را شکسته و در آستانه یک خیز بسیار بلند قرار دارد، در حوزه هوانوردی هر کاری که بخواهد به وقوع بپیوندد در ابتدا نیاز به زیرساخت دارد و استقرار زیرساختها کاری زمانبر است، و خوشبختانه وزارت دفاع در خیلی از موارد به محصول رسیده و در خیلی از موارد زیرساختها را استقرار داده و آماده خیز بلندی است، و اگر الان نیروهای مسلح آماده، بهروز و از توانمندی بالایی برخوردارند، از ماحصل فعالیتهای وزارت دفاع در این صنعت است.

- وظیفه و مأموریت اصلی شرکت صنایع هوایی ایران چیست؟

وظیفه نیروی هوایی، پاسداری از آسمان ایران و مقابله با تهدیدات و تهاجمات است؛ که برای این کار نیازمند تجهیزات و سلاح است، و با توجه به قدمت ناوگان کشور و تحریمهایی که بر ما اعمال شده یک سازمانی باید این کمبودها را جبران کند و کار این سازمان این است که هواپیماها را در یک مقطع زمانی یا ساعت پرواز مورد بازبینی قرار دهد، و قسمتهایی که سالم هستند را صحه بگذارد و قطعات و سامانههایی که ناقص هستند را تعمیر کند و قسمتهایی که معیوب هستند را تعویض کند و دوباره تمام این تجهیزات را روی هم سوار کرده و تست کند و به حالت اول بازگرداند و تحویل یگانها دهد. یعنی تعمیرات اساسی بازسازی و نوسازی پرندههای هوایی ازجمله هواپیماها، موتور و تسلیح جنگندهها، تخصص و کار اصلی شرکت صنایع هوایی ایران وزارت دفاع است.

- به نظر جنابعالی نگاه نیروی هوایی به شرکت صها چگونه است؟

نگاه نیروی هوایی به شرکت صنایع هواپیمایی ایران یک نگاه پشتیبانیکننده و حمایتی است و در طول این سالها همواره هواپیماها و موتورهایش را جهت آمادهسازی عرصه رزم به ما تحویل میدهد و همواره تمام تائیداتی که از سوی کارشناسان صها صورت میگیرد بهطور جد مورد قبول نیروها میباشد.

- نیروی هوایی خودش جهاد خودکفایی دارد؛ به نظر شما این موازیکاری نیست؟

نه اینطور نیست؛ چراکه ما در حوزه دپولول و اورهال کار میکنیم. در صنعت هوایی سه رده تعمیراتی وجود دارد، یک بخش “O “لول کارهای خطی است که پاسگاه هوایی باید انجام دهد و یک بخشی ”I“لول است و باید در سطح نیروی هوایی انجام شود و بخش دیگر D لول که کار شرکت صها است.

- چه سازمانهایی از خدمات شرکت صها بهرهبرداری میکنند؟

عمدتاً نیروی هوایی؛ اما در نیروی دریایی نیز در حوزه هواپیماهای اف ۲۷ تمامی لولهای بالا با صها است و در هوانیروز اورهال تمامی موتورهای هوانیروز با  این شرکت است، اورهال موتورهای هواپیماهای ترابری جنگنده و مسافربری و هلیکوپتر نیز با صهاست.

با هوا ناجا و شرکتهای هلیکوپتری هم تا حدی که از ما درخواست داشته باشند کار میکنیم. در حوزه شرکتهای مسافربری هم خدماتی ارائه میکنیم، و حتی به  همکارانمان در سپاه پاسداران هم سرویسدهی داریم.

- آیا در حوزه تعمیرات هواپیماها تفاوتی وجود دارد؟

ماهیت کار هواپیما چندان فرقی در حوزه تجاری و نظامی ندارد. همه اینها از یک اصول پیروی میکنند و از نظر ساختار با هم فرق آنچنانی ندارد بهطوری که به راحتی ما قادر هستیم در حوزههای تجاری وارد شویم که وارد هم شدهایم که تعداد زیادی از هواپیمای غیرنظامی وارد شرکت شده و ما متناسب با نیاز مشتری روی آن کار کردهایم و هر چه مشتری خواسته به راحتی انجام شده و بهواسطه حسن شهرت صها در سال گذشته، تعدادی از خطوط هواپیمائی تمایل داشتند که محصولاتشان را به ما واگذار کنند. در حوزه موتور هم که بارها و بارها برای خطوط هوایی و ایرلاینها کار کردیم و به جرات میتوانم گفت برای این کار هیچ مشکلی نداریم و زیرساختهای آن را آماده کردهایم و با اندک تغییر در خط تولیدمان میتوانیم هر موتوری را تعمیر کنیم و به جرات میتوانم بگویم آخرین ورژن موتوری که در دنیا تولید میشود، قادریم ظرف سه یا چهار ماه زیرساختهایش را فراهم کنیم و آن موتور را اورهال کنیم، چون دانش آن در صنعت هوایی وزارت دفاع وجود دارد و همه اینها مرهون خودباوری متخصصین متعهد ما در صنعت دفاعی است.

- لطفاً فعالیتهای برجسته متخصصین شرکت صها را در چند سال اخیر شرح دهید؟

به نظر من کارنامه درخشانی داریم در گذشته در دهه ۶۰ و ۷۰ و حتی قبل از پیروزی انقلاب تنوع هواپیماهای که اورهال میشد بسیار کم بود و به حدود چهار یا پنج تایپ هواپیمای بسنده میشد و حدود شش تایپ هم موتور بود الان حدود ۱۲ تایپ مختلف هواپیمای نظامی و چندین تایپ هواپیمایی غیرنظامی و بیش از ۲۵ پایپ موتور مختلف در دستور کار است.

لذا با استفاده از تجربیات قبلی زیرساختها را استقرار دادیم و توانستیم با استفاده از توانایی و تخصص خود هواپیماهای مورد نظرمان را اورهال کنیم.

- چنانچه دستاوردهای برجستهی دیگری در حوزه صنایع  هواپیمایی ایران  داشتهاید بیان فرمائید؟

ما در چندین بُعد کار کردهایم. اولاً زمان برای ما خیلی با ارزش است و دیدیم که در خیلی از فرآیندها زمان از دست میرود ولی با تغییر فرآیندها و کوتاه کردن زمان، سرعت عمل خود را بالا بردیم و متوجه شدیم در حوزه ساخت قطعات دچار مشکل هستیم و بحمدالله توانستیم صنعت ساخت قطعات را راهاندازی کنیم و با توجه به قدمت هواپیماهای ما که باید تغییرات اساسی در آنها صورت میگرفت لذا باید به دفاتر اصلی مرتبط میشدیم که این کار شدنی نبود در نتیجه دفاتر طراحی هواپیماها را در شرکت استقرار دادیم و با توجه نیاز به توسعه فنآوری، دفاتر توسعه فناوری را برای احصاء آن فنآوریها استقرار دادیم که الان مشغول فعالیتاند و موضوع دیگر بحث عمر عملکرد هواپیماهاست چراکه هواپیماها وقتی مدت زیادی کار میکنند و ما باید ببینیم که این هواپیما چه عمری از آن باقی مانده و چقدر میتوانیم از این هواپیما استفاده کنیم و ما این کار را متخصصان ما در صها انجام دهند.

گفتنی است هر هواپیمایی پرونده دارد که در این پرونده تمام حرکات و مشخصات آن ثبت و ضبط میشود و وقتی که هواپیمایی وارد شرکت میشود با پرونده خاص خود وارد و خارج میشود ضمن اینکه ما سوابق آن را در بایگانیها خود نگهداری میکنیم و ارتباطات نزدیکی با نیروی هوایی داریم بهنوعی که چه اتفاقاتی در این هواپیما افتاده است، ساعت پرواز تعداد لدینگ همه را به ما اطلاع میدهند و یک هواپیما چهار تا پنج بار بین ما و نیروی هوایی تبادل میشود. معمولاً هواپیماها هر چهار سال یک بار به شرکت صها برای اورهال برمیگردند.

- تعامل شرکت صنایع هواپیمایی با دانشگاهها به چه صورتی است؟

شرکت صنایع هواپیمایی تعامل بسیار خوبی با دانشگاهها دارد؛ معاونت آموزش و پژوهش این شرکت در این حوزه فعال است، و با ۲۴ دانشگاه مختلف در ارتباط هستیم و برای آنها پروژه تعریف میکنیم، و در کنار این از دانشجویان دکترا به مدت شش ماه بهعنوان کسر سربازی استفاده میکنیم.

در طول دو سه سال گذشته ارتباط خوبی با دانشگاه مالک اشتر که متعلق به وزارت دفاع  است داشتهایم و تعامل خوبی هم  با دانشجویان دیگر دانشگاهها داریم و از طرحها و پروژههای پیشنهادی دانشجویان استقبال  میکنیم.

- انتظار فرمانده معظم کل قوا از مجموعه شما چیست؟

ما دو تا وظیفه داریم که وظیفه اصلی ما سرپا نگهداشتن تجهیزات پرنده عمدتاً نهاجا و هوانیروز و نیروی دریایی است و یک وظیفه ما خدماترسانی به صنعت هوانوردی کشور است که در حال حاضر به بهترین شکل در حال انجام شدن است. چون وقتی تحریمها اعمال میشوند فقط بر بخشهای نظامی نیست و بر بخشهای غیرنظامی هم تاثیرگذار است، اما مأموریت اصلی ما اورهال هواپیماهای نیروهای مسلح و سرپا نگهداشتن موتورهای این وسایل است

- اگر جنگندهای به هر دلیلی سقوط کند، پای شما نوشته میشود یا  همان نیروی استفادهکننده؟

در نیروی هوایی یک بخشی وجود دارد به نام «اداره بازرسی و ایمنی» که این بخش در این مورد نظارت کامل دارد، و وقتی اتفاقی بیافتد بخش بازرسی و ایمنی نیروی هوایی سانحه را بررسی میکند و مشخص میکند آیا خطای خلبان است یا خطای فنی؛ اگر از طرف خلبان باشد که  مسیر دیگری را طی میکند، اما اگر فنی باشد تمام مشکلات جزء به جزء بررسی و آنالیز میشود، و دقیق مشخص میکنند که علت سانحه چه بوده و کدام قطعه به چه دلیلی باعث بروز مشکل شده است. ما هر هواپیمایی را که تعمیر میکنیم تا یک سال گارانتی میدهیم، و هر اتفاقی بیافتد بدون هزینه تعمیر میکنیم؛ اما سانحه یا سقوط بحثی متفاوت است، اما تا به  حال ما در این حوزهها مقصر شناخته نشدهایم.

- تدابیر وزیر دفاع در خصوص مجموعه صها چیست؟

ایشان به انضباط در همه شئون و جلوگیری از هرز رفتن نیروها و موازی کاری و پرداختن به رضایت نیروهای مسلح و مشتریان و نوآوری اعتقاد بسیار زیادی دارند. ما معتقدیم که درجا زدن مناسب شرکت صها نیست و جهت بهبود در صنعت، انتقادها را با روی باز میپذیریم و باید نگرشهایمان را تغییر دهیم و باید با یک برنامهریزی دقیق به اهداف مجموعه و درخواستهای سردار وزیر محترم برسیم.

- اگر شما به جای فرمانده نیروی هوایی بودید چه نمرهای به شرکت صها میدادید؟

انتظاراتی که نیروها از ما دارند درست و بهجاست؛ چراکه نیروی هوایی دشمن را مقابل خود میبیند و ما باید به حدی قوی شویم که بتوانیم در مقابل آنها بایستیم و این مستلزم موتور و هواپیماهای بهروز و مسلح است و این باعث میشود که نیروهای مسلح از ما که تنها پشتیبانیکننده آنها در کشور هستیم انتظارات خاصی داشته باشند؛ اما ما تمام سعی خود را برای ارائه بهترین خدمات به نیروی هوایی مبذول داشتهایم لذا نمره ما را از خود ایشان بپرسید.

- در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی در مجموعه خود بفرمایید؟

اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که با هر بادی خم نشود، و دشمنان سعی نکنند با بالا و پایین کردن قیمت نفت ما را زیر فشار قرار دهند؛ یعنی در مقابل هجمه بیگانگان بایستیم، و این کار ما که علیرغم تحریمها با خلاقیتهای بیشتر به ساخت و تعمیرات بهتر دست بیابیم یعنی همان اقتصاد مقاومتی، و با جدیت هم در این مسیر کار خود را ادامه میدهیم و هدف ما این است که به استاندارهای جهانی برسیم؛ چراکه ایرلاین قوانین خاص خود را دارند و باید به آن حد برسیم ما با خیلی از کشورها کار کردهایم و هواپیماهایشان را اورهال کردهایم و حتی در قاره آفریقا و آمریکای جنوبی اورهال داشتهایم و این نشان توان صها و قدم برداشتن در راستای اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها