سردار جلالی در نشست خبری اعلام کرد

ممنوعیت استفاده مسئولان از گوشی‌های هوشمند/مسئولان ایرانی محل اقامت و مذاکرات را کنترل کنند/تشکیل مرکز پدافند سایبری در نیروهای مسلح

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: دستورالعملی تهیه کرده‌ایم برای اینکه مسئولینی که به اطلاعات طبقه‌بندی شده دسترسی دارند، علی‌القاعده مجاز نباشند از گوشی‌های هوشمند که هیچ نوع حفاظتی در این اطلاعات وجود ندارد، استفاده کنند.
کد خبر: ۴۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ - 13June 2015

ممنوعیت استفاده مسئولان از گوشی‌های هوشمند/مسئولان ایرانی محل اقامت و مذاکرات را کنترل کنند/تشکیل مرکز پدافند سایبری در نیروهای مسلح

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان پدافند غیرعامل، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور صبح امروز در نشست خبری، با بیان اینکه مصداق جنگ سایبری به نوعی یک مفهوم ملموس است اظهار داشت: وقتی پهپادی از هزاران کیلومتر دورتر از یک کشور برای شناسایی وارد مرزهای کشور هدف میشود این خود نشاندهنده این است که فضای سایبری لایهای از یک جنگ تمامعیار را تشکیل میدهد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها به دنبال بازدارندگی در دنیای سایبری هستند، افزود:آسیبپذیرترین کشور در دنیای سایبری و صفر و یک کشور آمریکا است؛ چراکه بیشترین استفاده را از این فضا میکند و در واقع بسترهای امنیتی خود را بر پایه دنیای مجازی دایر کردهاند.

جلالی سلاحهای دنیای سایبری را به سه بخش تقسیم بندی کرد و افزود: نفوذگر اولین نوع سلاح های سایبری محسوب می شود که کارش نفوذ در بسترهای حساس امنیتی کشور است؛ نوع دیگر سلاح های استقرار یافته هستند یعنی در جایی مقیم می شوند و نوع آخر سلاح های جمع آوری اطلاعات است.

وی با بیان اینکه در این حوزه توانسته ایم اقدامات خوبی را انجام دهیم، گفت: ما در این زمینه توانستیم یک سامانه بومی طراحی و تولید کنیم که از نظر سخت افزاری و نرم افزاری بی نظیر بوده و مراکز حساس کشور را از لحاظ امنیت تامین کرده که نام آن اسکادای است.

سردار جلالی با تاکید بر دستاور های جدید بومی افزود: در این خصوص می توان به ضد بد افزار پادوویش که از ظرفیتهای دانشبنیان تولید شده و در رنکینگ های جهانی رتبه  مناسبی را دریافت کرده اشاره کرد.

وی گفت: اوباما به وزیر خزانه داری امریکا مجوز داده تا هرکشوری که به آمریکا حمله سایبری کرد را تحریم اقتصادی کند و این میتواند بهانه ای برای ادامه تحریم ها باشد که خوب است مسولین در مذاکرات به این موضوع توجه کنند، در عین حال آمریکا را آسیبپذیرترین کشور در حوزه سایبری دانست.

رییس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه درباره خبر ادعای جاسوسی از محل مذاکرات هستهای گفت: این که ما میهمان کشوری بودیم و آن کشور هتل و محل مذاکرات را در اختیار دشمن قرار داده تا جاسوسی کنند خلاف مقررات دیپلماتیک است که به شدت آن را محکوم میکنیم، و تیم دیپلماسی ما نسبت به این موضوع باید حساس باشد و واکنش نشان دهد؛ البته در محل مذاکرات و هر جایی که امکان جاسوسی وجود داشته باشد ما همواره باید این مطلب را مد نظر داشته باشیم که ممکن است جاسوسی انجام شود. به همین دلیل استفاده از ابزارهای بومی برای مقابله با جاسوسی یکی از راهکارهاست که در اختیار دوستان هم قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: البته چون ما میهمان هستیم میزبان باید امنیت ما را تامین کند. مسئولیت امنیتی به عهده میزبان است، و در بحث مذاکرات هم چه از نظر امنیت سایبری و چه از نظر امنیت فیزیکی میزبان باید پاسخگوی امنیت اجلاس باشد. جاسوسی از محل اجلاس بسیار زننده است و این اتفاق میزان عدم اعتماد ما را بیشتر میکند.

سردار جلالی افزود: در نیروهای مسلح نیز قرار بر این است تا همه نیروها، مرکز پدافند سایبری داشته باشند تا بتوانند تهدیدات را خنثی کرده و به آن پاسخ دهند.

وی خاطرنشان کرد: سامانه های بومی پدافند سایبری ازجمله اسکادای ملی تولید شده که این اسکادا، مرز امنیت ملی ما در فضای سایبری است و مراکز مهم مثل برق، گاز، هستهای، نفت و غیره از آن استفاده میکنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: وقتی که ویروس استاکس نت را شناسایی و اعلام کردیم، تنها 3،4 روز بعد، چند مرکز سایبری در دنیا گزارش 70 صفحه ای درباره این ویروس منتشر کردند که این نشان می داد یک تعامل چندجانبه علیه ما در این حوزه ایجاد شده بود زیرا تهیه چنین گزارشی لااقل سه چهار ماه زمان نیاز دارد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه آمریکاییها برای دفاع از فضای سایبری خود استراتژی حمله را در نظر گرفته اند، گفت: آمریکایی ها بیشترین حمله در فضای مجازی را دارند اما در زمینه تبلیغاتی به گونه ای وانمود می کنند که همواره قربانی هستند.

وی تاکید کرد: در دنیا هیچ کشوری حاضر نیست حمله سایبری را دقیق ردیابی کند و در این زمینه فقط میتواند حس بزند، نبود قانون و دادگاهی برای رسیدگی به تخلفات فضای سایبری از مشکلات این فضا است.

جلالی دربارهی استفاده مسئولین از گوشیهای هوشمند اظهار کرد: برای این موضوع دستورالعملی تهیه کردیم که در حال ارسال برای تصویب است. چون مسئولینی که اطلاعات طبقهبندی شده دارند مجاز نیستند از گوشیهای هوشمند استفاده کنند. و برای این دست کارکردهای اداری طبقهبندی شده باید از سایر گوشیها استفاده کند.

وی ادامه داد: معمولا از اطلاعاتی که وارد گوشی های هوشمند میشود یک بکآپ گرفته میشود که دیگر قابلیت حذف آن وجود ندارد و به نوعی شرکتهای سازنده به آن اطلاعات دسترسی دارند؛ پس کسانی که از گوشی های هوشمند استفاده میکنند باید بدانند که اطلاعاتی که در گوشی خود دارند به راحتی در اختیار شرکتهای سازنده قرار میگیرد.

جلالی تاکید کرد: استفاده از گوشیهای هوشمند باید هوشمندانه باشد و بهتر است آن دسته از اطلاعاتی که نباید به دست کسی بیافتد روی گوشی های هوشمند قرار نگیرد.

جلالی در پاسخ به سوالی دربارهی همکاریهای سایبری ایران با سایر کشورها اظهار کرد: هنوز اقدام رسمی در این زمینه انجام نشده، ولی احساس ضرورت صورت گرفته است و مثلا در مذاکرات وزیر دفاع ما و وزیر دفاع روسیه در زمینهی همکاری دیپلماسی سایبری توافقاتی انجام شد. معمولا کشورهایی که منافعشان در فضای سایبری توسط آمریکاییها تهدید میشود تلاش میکنند با یکدیگر همکاری کنند.

وی ادامه داد: میشود بین ایران، هند، روسیه، و چین یک دیپلماسی پدافند سایبری شکل بگیرد که در قالب تعامل برابر تهدیدات و تبادل اطلاعات باشد، تا اگر کشوری تهدیدی علیه کشور دیگر احساس کرد اطلاعات خود را انتقال دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها