در بدو ورود به وین

عراقچی: دسترسی‌ها تنها در قالب پروتکل الحاقی خواهد بود

معاون وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به وین گفت: اگر توافقی به دست آید که بر مبنای آن پروتکل الحاقی اجرا شود، به‌عنوان بخشی از توافق نهایی دسترسی‌هایی که در قالب پروتکل الحاقی به بازرسان آژانس داده می‌شود، مدیریت شده خواهد بود.
کد خبر: ۴۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷ - 04June 2015

عراقچی: دسترسی‌ها تنها در قالب پروتکل الحاقی خواهد بود

به گزارش گروه اخبار داخلی " دفاع پرس "، سید عباس عراقچی که برای انجام دور جدیدی از گفتوگوهای هستهای در سطح معاونین ایران و 1+5 در صدر هیئت مذاکره کننده کشورمان به وین سفر کرده است، روز پنجشنبه درخصوص اظهار نظر نماینده روسیه در مذاکرات هستهای که گفته بود کار تنظیم متن توافق جامع هستهای رو به پایان است، گفت: ما پیشرفتهای زیادی در متن توافق نهایی داشتهایم اما درخصوص ضمائم آن هنوز پیشرفتها بهمیزان زیادی نبوده و کار همچنان ادامه دارد.
 
عراقچی با بیان اینکه کار بسیار سخت و پیچیده است، افزود: به هر حال چند هفته دیگر فرصت داریم و امیدواریم بتوانیم در موعد مقرر یا حتی زودتر کار را به سرانجام برسانیم.
 
مذاکره کننده ارشد هستهای ایران درخصوص غیرقانونی بودن بازدید از مراکز نظامی ایران، گفت: من این نکته را بارها توضیح دادهام که چیزی بهعنوان بازرسی و بازدید از مراکز نظامی، غیرنظامی و در حقیقت مراکز هستهای با این عنوان و شکل نداریم.
 
عراقچی تأکید کرد: آن چیزی که در قالب پروتکل الحاقی مطرح است، بحث «دسترسی مدیریت شده» به تأسیسات هستهای است، این دسترسی مدیریت شده را قبلاً توضیح داده و تأکید کردهایم که از نظر ما با بازدید یا بازرسی که در ذهن ما شناخته میشود، کاملاً تفاوت دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: از نظر ما دسترسی مدیریت شده بهمعنای بازدید یا بازرسی نیست و در همین قالب ما درحال تنظیم قواعدی برمبنای پروتکل الحاقی درصورت دستیابی به توافق نهایی هستیم که بحثها درمورد آن همچنان ادامه دارد و هنوز درباره هیچ موضوعی توافق نشده است.
 
مذاکره کننده ارشد هستهای ایران تصریح کرد: به هر حال اگر توافقی به دست آید که برمبنای آن پروتکل الحاقی اجرا شود، بهعنوان بخشی از توافق نهایی حتماً دسترسیای که در قالب پروتکل الحاقی داده میشود، دسترسیهای مدیریت شده خواهد بود.
 
گفتنی است ششمین دور رایزنیهای هستهای ایران و 1+5 در راستای ادامه نگارش پیشنویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از امروز در وین برگزار میشود.
 
هنوز مشخص نیست که این مذاکرات تا چه روزی ادامه خواهد داشت. این گفتوگوها با حضور همه هیئتهای مذاکره کننده 1+5 و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در سطح معاونان وزرای خارجه و مدیران کل برگزار خواهد شد.
 
اتحادیه اروپا روز گذشته در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد در چارچوب تلاشهای دیپلماتیک گروه سه کشور اروپایی بهعلاوه سه کشور غیراروپایی موسوم به 3+3، برای رسیدن به راهحلی جامع برای مسئله هستهای ایران، گفتوگوها روز پنجشنبه در وین ادامه خواهد یافت.
 
پنجمین دور این رایزنیها از پنجم تا هشتم خرداد ماه در وین برگزار شد و یک روز بعد (نهم خرداد ماه) نیز ظریف و کری بههمراه معاونانشان و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دو جلسه صبح و بعدازظهر در ژنو سوئیس و درحدود 6 ساعت و نیم به گفتوگو در راستای رفع اختلافات بر سر راه نگارش پیشنویس برجام پرداختند.
 
انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار