چرا احیای شب نیمه شعبان مهم است؟

شب زنده داری یک آموزه دینی است که اصل آن در قران بیان شده و موارد خاص ان نیز در روایات آمده و گفته شده است که شب نیمه شعبان افضل شب ها بعد از شب قدر است.
کد خبر: ۴۷۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶ - 02June 2015

چرا احیای شب نیمه شعبان مهم است؟

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت الاسلام محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین و قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در رابطه با شب نیمه شعبان و اهمیت شب زنده داری و احیای این شب گفت: شب زنده داری در آموزه های دین ما بسیار مورد تاکید است و تعبیری است که اهل بیت علیهم السلام آن را آموزش داده اند.

و نمونه بارز آن احیا و شب زنده داری در شب های قدر است  که طبق روایات اهل بیت علیهم السلام بیدار ماندن در این شب ها توصیه و سفارش شده و زنده نگاه داشتن آنها، با عبادت، مناجات و راز و نیاز، دستوری است که در قران آمده است. آنجا که خطاب به رسول خدا صل الله علیه و آله می فرماید : « قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِیلًا ﴿۳﴾ أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا (4) انَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا (5)به پا خیز شب را مگر اندکى، نیمى از شب یا اندکى از آن را بکاه، یا بر آن [نصف] بیفزاى و قرآن را شمرده شمرده بخوان، ما به زودى بر تو گفتارى گرانبار القا مىکنیم... »  

وی افزود: بیدار بودن در شب های خاص و شب زنده داری کردن و احیا داشتن در روایات ائمه معصومین علیهم السلام نیز مورد توجه قرار گرفته و در سیره آنها نیز قابل مشاهده است و از جمله آنها احیا داشتن شب نیمه شعبان است.

بنابراین شب زنده داری  یک آموزه دینی است که اصل آن در قران بیان شده و موارد خاص ان نیز در روایات آمده و گفته شده است که شب نیمه شعبان افضل شب ها بعد از شب قدر است.

به عبارت دیگر شب های قدر برترین شب ها هستند و پس از آن شب نیمه شعبان از اهمیت و قداست ویژه ای برخوردار است.  لذا فرموده اند در این شب انفاق کنید ومانند شب قدر مشغول دعا و مناجات و راز و نیاز باشید.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در ادامه به نقش و آثار شب زنده داری در زندگی  انسان اشاره و تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی برای این که باطن انسان به خدا تقرب پیدا کرده و انسان بتواند حاکمیت خدا را در باطن خود نهادینه کند، برنامه ریزی کاملی وجود دارد.

به همین جهت اگر بخواهیم نسبت به تعالیم دینی و اعتقدات خود زمینه ها و بسترهای لازم را فراهم کنیم یکی از امور موثر و مهم رد این عرصه ، « زمان ها» و «مکان ها» هستند.

وی افزود: این که انجام برخی اعمال در مسجد یا مکان های خاص سفارش شده، مانند نماز خواندن در مسجد الحرام و مشاهد مشرفه و ...بدین دلیل است که این مکان ها آمادگی بیشتری از نظر روحی برای انسان فراهم می کنند.

شب ها نیز - از نیمه شب به بعد -  یک فضای زمانی با لطافت و آمادگی بیشتر روحی وجود دارد برای این که انسان ارتباط با خدا را مستحکم تر کند.  در نتیجه اثرگذاری معنوی شب زنده داری بسیار فراتر و فراوان تر ازعبادت، راز و نیاز در روز و یا ساعات دیگر است.

عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: خداوند حتی به پیامبر خود می فرماید: شب زنده داری کن چرا که خدا می خواهد قرآنی بر تو نازل فرماید که تحمل آن نیازمند این شب زنده داری هاست!!  شب زنده داری کن تا تو را به مقام محمود (مقام شفاعت) برسانیم.

یعنی یکی از عوامل موثر و مهم برای رسیدن به مقامات معنوی و رسوخ ایمان در دل و باطن انسان، «شب زنده داری» است.

به همین دلیل بزرگانی مانند مرحوم قاضی به علامه طباطبایی می فرمود: اگر دنیا می خواهی با نماز شب و اگر آخرت می خواهی باز با نماز شب!  بنابراین به دلیل آثارعظیم ، شگرف و عمیق «شب زنده داری » در تکامل و سعادت انسان، توصیه به شب زنده داری بخصوص در شب نیمه شعبان شده است.     


منبع:شبستان

نظر شما
پربیننده ها