کتاب زندگی و زمانه امام (ره) در "خاندان امام خمینی(ره) به روایت اسناد"

با توجه به اینکه این کتاب بر اساس اسناد و مدارک مکتوب و شفاهی نوشته شده است می تواند به عنوان یک مرجع تاریخی مورد استفاده مورخین، تحلیل‌گران سیاسی، جامع شناسان، روانشناسان، هنرمندان مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر: ۴۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲ - 02June 2015

کتاب زندگی و زمانه امام (ره) در

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مهدیس میرزایی اعتمادی: «خاندان امام خمینی(ره) به روایت اسناد» و «خاندان امام خمینی (ره)" دو کتابی است که توسط محمد جوادمرادینیا در خصوص زندگی امام خمینی (ره) نوشته شده است و سال گذشته از آن رونمایی شد.

کتاب " خاندان امام خمینی (ره) به روایت اسناد" حدود 80 سند از پدر و پدر بزرگ، خانواده و شهر امام خمینی (ره) را در بر می گیرد که برای اولین بار منتشر شده  و با زگوکننده وقایع مختلف، خاندان و خانواده امام خمینی (ره) و مسائل اجتماعی و سیاسی دوران است.

با کنار هم قرار گرفتن این اسناد و مطالعه آن توسط خوانندگان یک شمای کلی از خاندان و زمانه ایشان ترسیم می شود و این نکته بدست می آید که امام خمینی (ره) به عنوان یک رهبر تاریخ ساز، از چه خاندان و چه جایگاه دینی، سیاسی و فرهنگی در منطقه  برخاسته است.

از 80 سند در کتاب امام خمینی (ره) به روایت اسناد استفاده شده است که یادداشتهای جد، برادرو پدر امام خمینی (ره) در پشت کتابها، مصالحه نامچه، عقد نامه سید احمد هندی، قباله خرید زمین و کراوانسرا، گواهی آقا مصطفی در مورد سرقت پول نقد دکتر مارتین در خمین، گزارشهایی در خصوص ترور آقا مصطفی، بازتاب واقعه ترور وی در روزنامههای ایران و...، صورت اسامی 22 نفر از مدرسین که در حوزه علمیه قم مشغول تدریس بودند و ترجیع بندی که امام (ره) در سال 1304 سرودهاند و ... از جمله این اسنادهستند.

نویسنده با استفاده از اسناد متعدد و مطالعه منابع تاریخی، روزنامههای قدیمی، کتابهای موجود در کتابخانهها و سایر شواهد و مدارک و مصاحبههای شفاهی انجام شده به بررسی شرایط خانوادگی امام خمینی (ره) و تربیت دوران کودکی ونوجوانی ایشان پرداخته و نشان داده است که چه افرادی در آن دروان بر شکل گیری شخصیت بزرگ رهبر  و تاریخ ساز موثر بوده و تاثیرات آنها در چه زمینهای بوده است.

همچنین رگههای این تاثیرات را در دوران رهبری امام خمینی (ره) به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران بررسی و مشخص کرده که این تاثیرات به آن آموزهها و شرایط خانوادگی و تربیتی بر می گردد.

اطلاعاتی که درخصوص رهبران بزرگ موجود است به دورهی پس از به شهرت رسیدن آنها است و از دوران کودکی،  شرایط خانوداگی ونوع تربیت آنها اطلاعات اندکی موجود است. به همین دلیل مورخان در نوشتن تاریخ زندگانی رهبران و انسانهای بزرگ در دوران گمنامی آنها رو به داستان سرایی و خیالپردازی می آورند.

نویسنده  نیز برای اینکه راه را برای این افسانه و داستان سراییها چه در امروز و چه در گذشته ببندد، به گردآوری اسناد و مکتوب کردن آنها پرداخته است.

با توجه به اینکه این کتاب بر اساس اسناد و مدارک مکتوب و شفاهی نوشته شده است می تواند به عنوان یک مرجع تاریخی مورد استفاده مورخین، تحلیلگران سیاسی، جامع شناسان، روانشناسان، هنرمندان مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از ویژگی های که مرادی نیا در کتاب به آن پرداخته، جامعه و موقعیتهای اجتماعی و سیاسی زمانه امام (ره) است. امام خمینی (ره) در دوران کودکی و هم در دوران نوجوانی در زادگاه خود یعنی خمین زندگی می کردند که هم مکتب خانه را وهم مدارس جدید را تجربه کرده اند.

نویسنده در این خصوص با افراد قدیمی که هر دومحیط را تجربه کردهاند به مصاحبه و گفتو گو پرداخته و پس از بررسی  شرایط مکتبخانه ها ومتون کتابها و به دوران تحصیل جدید امام خمینی (ره) در سال 1297 در خمین پرداخته است. دورانی که برای اولین بار مدارس جدید تاسیس شده و امام خمینی (ره) با ثبت نام در مدرسه "احمدیه خمین" دروسی چون، زبان فرانسه، تاریخ، جغرافیا، حساب و نجوم را آموخته است.

امام راحل پس ازسه سال تحصیل در زادگاه به مدرسه علمیه آمده و دروس علمی را در حوزه علمیه "سپهدار اراک" آغاز می کند.

بی طرفی، بدیع بودن، عدم نگاه سیاه و سفید، استفاده از روش تحقیقی علمی  و مهم تر از همه سندی بودن تمام دادهها از ویژگیهای بارز کتاب است.

یادآور می شود، «خاندان امام خمینی(ره) به روایت اسناد» را سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در 200 صفحه، قطع رحلی و در قالب منتشر کرده است. همچنین کتاب «خاندان امام خمینی(ره)» نیز، از سوی همین سازمان در 172 صفحه، قطع رحلی به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها