بزرگداشت شهدای جوان گردان کمیل و حنظله و شهید "ابراهیم هادی"برگزار شد

مراسم گرامیداشت شهید "ابراهیم هادی" و شهدای گردان کمیل و حنظله باحضور جمع زیادی از جوانان و خانواده‌های شهدا برگزار شد.
کد خبر: ۴۷۴۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲ - 30May 2015

بزرگداشت شهدای جوان گردان کمیل و حنظله و شهید

به گزارش سرویس حماسه و جهاد دفاع پرس، عصر روز جمعه هشتم خرداد، مراسمی به مناسبت میلاد حضرت علیاکبر(ع) و روز جوان و به یاد 300 شهید نوجوان گردانهای کمیل و حنظله و شهید ابراهیم هادی برگزار شد. حجتالاسلام والمسلمین پناهیان در این مراسم با بیان اینکه شهید بزرگوار و شاخصی که نام زیبای سرفصل این مجلس نورانی قرار گرفته شهید ابراهیم هادی است، گفت: ابراهیم هادی یک شهید برجسته در بین 250 هزار شهیدی است که در طول دفاع مقدس تقدیم کردهایم.

در این مراسم که با قرائت زیارت عاشورا، تلاوت قرآن مجید، مدیحه سرایی، اجرای برنامههای فرهنگی روایتگری از شهید و سخنرانی معنوی برگزار شد، شماری از جانبازان رزمندگان گردانهای کمیل و حنظله، خانواده های معزز شهدا و ایثارگران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندهان دوران دفاع مقدس و روحانیون و جوانان و نوجوانان عاشق فرهنگ ایثار و شهادت حضور داشتند.

شهادت جوانان و نوجوانان دو گردان کمیل و حنظله در عملیات والفجر مقدماتی، در قلب فکه، پس از پنج روز محاصره و تشنگی و تسلیم نشدن حتی یک نفر از این دلاورمردان، از مقاطع درخشان دفاع مقدس است که به دلایل موفقیت در دستیابی به اهداف، در سه دهه اخیر مکتوم مانده و به آن پرداخته نشده است و همواره می تواند سرمشق ما در مواجهه با عداوت دشمنانمان باشد.

ماجرای درخواست پندگیری حاج آقا دولابی از ابراهیم هادی

حجت الاسلام پناهیان در این مراسم با اشاره به کتاب «سلام بر ابراهیم» تصریح کرد: به همه توصیه میکنم که کتاب «سلام بر ابراهیم» را مطالعه کنند و مطمئن باشند که نگاه و رفتارشان تا قبل از مطالعه این کتاب متفاوت خواهد شد. شهید ابراهیم هادی نه عالم دینی بود که بگوییم او طلبه بوده است و با ما فرق دارد و نه جزو سرداران دفاع مقدس بوده که بگوییم او جزو بزرگترهای جامعه بوده است و یکی از میان همین مردم بوده است.

وی در ادامه با اشاره به ویژگیهای شهید ابراهیم هادی اظهار کرد: او یک ورزشکار به معنای تمام کلمه بوده است که بعدها در جبهه حاضر میشود و برای گردان و کانال کمیل یک افتخار جاودانه است و شاید حضرت ولیعصر (عج) بعد از ظهور از این کانال یاد کنند. در عین حال کانال کمیل به شهید ابراهیم هادی افتخار میکند.مردم تهران اگر بخواهند نمونهای از خوبها مثال بزنند، خوب است که شهید ابراهیم هادی را یاد کنند و شاید خوبان تهران روز قیامت پشتسر ابراهیم هادی وارد بهشت شوند.

وی با بیان اینکه حاجآقا دولابی اهل تعارف و مبالغه نبود، تصریح کرد: یک زمان حاجآقا دولابی، ابراهیم را میبیند و صبر میکند تا جمعیت بروند سپس به او میگوید آقا ابراهیم کمی من را نصحیت کن که این شهید شرمنده میشود و میگوید چه میگویی. حضرت آیتالله بهجت میفرمودند که از صدها کلاس اخلاق بالاتر، این است که انسان، زندگی خوبان را مطالعه کند.

شهید هادی الگوی "یاعلی گویان" و جوانان

پناهیان افزود: در دهه 60 و دوران دفاع مقدس، جوان شاخص تهرانی کسی جز ابراهیم هادی نیست که البته این حرف براساس آگاهی ما است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه متواضعانه مرقد تمام شهدایی که اهل گود زورخانه بودهاند را میبوسم، خاطرنشان کرد: از کنار شهید هادی عبور نکنید، من واقعاً ماندهام چرا واقعا در تمام گودهای زورخانه سراسر کشور کشور تندیس شهید هادی نصب نمیشود. شهید هادی یک اعجوبه دیگری است و نام او در یک محیط، اثرگذار است.

وی افزود: اگر کسی میخواهد نمونهای از نسل انقلاب را ببیند باید به پابوس شهید هادی برود و ستادهای امر به معروف و نهی از منکر و جوانهایی که کار فرهنگی را دوست دارند بیتردید یکی از الگوهایشان شهید هادی است.

پیشنهاد ساخت سریال ابراهیم هادی

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شهید هادی از تئوریسنهای روشهای تعلیم و تربیت آگاهتر بوده است، گفت: این شهید توانسته بود بعثیها را در مقابل خودش در جبهه جذب و تسلیم کند و به سمت نیروهای خودی بیاورد.

پناهیان افزود: اگر سریالی برای شهید ابراهیم هادی ساخته شود که خود او به سازنده آن لیاقت دهد مطمئن هستم مردم دوست دارند که شبهای ماه مبارک رمضان را با این سریال بگذرانند.

وی با بیان اینکه سریالهای خوب هم داریم، خاطرنشان کرد: شهید هادی چیز دیگری است. ما مقام شهدا را نمیفهمیم و ابراهیم، مرید خیلی از شهدای دیگر بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شهید هادی چندین بار از ناحیه پهلو، گلو و صورت مجروح شده بود، خاطرنشان کرد: زندگی شهید هادی داستانهای بسیار جذابی دارد که افسانههای فیلمهای جنگی غربی به پای آن نمیرسد. به فیلمسازان توصیه میکنم اگر هنرتان ضعیف است، برای شهید هادی کار کنید که هنرمند میشوید چرا که داستانها او به شما تکنیک میدهد و دغدغه او در تمام طول عمر اخلاص بود.

پناهیان گفت: امام خمینی (ره) کسی بود که به عنوان رهبر سیاسی این هنر را داشت که چنین گلهایی را از دل این خاک برویاند و در جامعه پرورش دهد.

وی افزود: سابقه بعضی از سیاسیون نشان میدهد که قدرت مهار دارند و مثل اشعث که حضرت علی (ع) را مهار کرد و نگذاشت ایشان کارش را تمام کند اینها نیز بلد هستند که چه کار انجام دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه زمانی که قطعنامه را تحمیل کردند چرا امام متأثر شد و تا آخر عمر لبخند نزد، گفت: امام (ره) به شدت متأثر شده بود چرا که دید عدهای موفق شدند ایشان را مهار کنند. چون امام با همان ادامه جنگ رویشهایی مثل هادی را ادامه میداد و اگر با جنگ پیروز میشدیم، امروز اینقدر مسلمانان مظلومانه قتلعام نمیشدند.

پناهیان گفت که کسانی که امام را مهار کردند در روز قیامت در کنار داعشیها در صحرای محشر دیده میشوند.

وی افزود: بعضی از سیاسیون مثل امام خمینی (ره( وقتی در جامعه هستند، خوبها را از دل دریا بیرون میآورند و برای تاریخ الگو میکنند ولی بعضی از سیاسیون وقتی وارد جامعه میشوند، خرچنگ از دل دریا بیرون میآورند و قدرت خودشان را تضمین میکنند.

رویش ابراهیم هادیها

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه  امروز هم رهبر معظم انقلاب از دل جهان، کسانی را مثل ابراهیم هادی بیرون میآورند، تصریح کرد: امام و رهبری دو سیاستمداری هستند که دیدهایم از دل جامعه ابراهیم هادیها بیرون میآورند و ما سیاستمدارانی میخواهیم که گوهرهای تابانکی مثل ابراهیم هادی را از دل این خاک پرگهر بیرون آورند.

پناهیان با اشاره به کتاب «سلام بر ابراهیم» خاطرنشان کرد: وقتی این کتاب را خواندم به تهرانی بودن خودم خیلی افتخار کردم چرا که همه زیباییهای نهفته در این خاک، زنده شد

.وی با تأکید بر اینکه کتاب «سلام بر ابراهیم» کتابی نیست که از زندگی کسی حرف بزند که مدعی حزباللهی بودن باشد و میتوانید یک آدم را از نزدیک تجربه کنید، گفت: به جوانهایی که اهل تفریح هستند پیشنهاد میکنم که این کتاب را بخوانند و بدانند که با کتاب هم میشود خوشگذرانی کرد.کسانی که مکتب ما را نمیشناسند، اگر با هادی آشنا شوند به مکتب ما احترام خواهند گذاشت.

پناهیان در پایان با بیان اینکه شهدای ما غلامان شهدای کربلا و خاک قدمهای علیاکبر حسین(ع) هستند، گفت: شهید هادی برای مردم افتخار است و وقتی داستان علیاکبر حسین را میشنویم میتوانیم به شهید هادی که علیاکبر ما است بگوییم زمانی که پیش امام حسین (ع) رفتی سلام ما را هم برسان.

جان و مال خود را کف دست گرفته بود

در بخش دیگری از این همایش نیز محمد کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به سخنرانی پرداخت و گفت: روزهای اول جنگ به ما گفته بودند که از سرپل ذهاب به سومار برویم و یکی از بچهها قصد داشت که به تهران برود که همراه ما آمد. آن زمان ابراهیم هادی نمیشناختیم به نزدیکی یکی از خانهها رسیدیم دیدیم که از دور صدای ضرب مرشد میآید، نزدیکتر شدیم متوجه شدیم که یک نفر خوش هیکل و خوشچهره و با محاسن بلند نشسته و با یک قابلمه ضرب و مدح حضرت علی (ع) را گرفته بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در همان لحظه دو گلوله توپ آمد که با ذکر صلوات ختم به خیر شد. بعد از آن مشاهده کردم که شهید هادی روی یک ورقه کوچک اسم 5 نفر را با آدرس نوشت و تمام حقوق خود که 1800 تومان بود را بین این 5 نفر تقسیم کرد و مبلغ آن را جلوی اسم هر یک نوشت و این کاغذ را به کسی که قرار بود به تهران داد و گفت این پول را به اینها برسانید چون نیازمند هستند.

وی ادامه داد: شهید هادی هم جان خود را کف دست گرفته بود و هم مال خود را در راه رضای خدا میداد.

کوثری تصریح کرد: حاج حسین اللهکرم تعریف میکند که شهید ابراهیم هادی گروهی به نام اندرزگو تشکیل داده بودند که کار اطلاعاتی میکردند. یک روز مشاهده میکنند که ماشین عراقیها منفجر شده و یک سرباز عراقی التماس میکند که شهید هادی این مجروح را به روی دوش خود انداخته و مسافت زیادی را طی میکند و تحت درمان قرار میدهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این سرباز عراقی بعدها به خاطر رفتار و اخلاق خوب شهید ابراهیم هادی به لشکر 9 بدر پیوست که در کربلای 5 شهید شد.

هرچه گشتند پیکر شهید هادی را پیدا نکردند

وی با بیان اینکه شهید هادی در عملیات والفجر مقدماتی جرو نیروهای اطلاعات کمیل بود، خاطرنشان کرد: شهید هادی قبل از رفتن به این عملیات گفته بود از خدا خواستهام که در این عملیات شهید شوم و تا ابد جنازهام را کسی پیدا نکند.

کوثری یادآور شد: گروههای تفحص دهها بار به منطقه عملیات والفجر مقدماتی رفته و هرچه گشتهاند پیکر شهید ابراهیم هادی را پیدا نکردهاند.

با لبانی عطشان به دیدار خدا رفت

همچنین محسن عمادی مدیر اجرایی یادواره شهید ابراهیم هادی در این مراسم به ایراد سخنانی پرداخت و اظهار داشت: روز جوان بهترین فرصت برای معرفی رشادت ها و ایثارگری های جوانان عاشورایی میهن اسلامی است. یکی از برجسته ترین مقاطع دوران دفاع مقدس، حماسه عاشورایی پنج روز مقاومت دو گردان از رشیدترین فرزندان این مرزو بوم است که در عملیات والفجر مقدماتی، با خیانت منافقین در محاصره دشمن تا دندان مسلح قرار گرفته، پس از پنج روز مقاومت، یکی یکی به شهادت رسیدند. 

وی افزود: یکی از موثرترین راه های مقابله با خود باختگی در مقابل هجوم فرهنگ بیگانه، زنده نگه داشتن یاد شهدا، معرفی آنان به عنوان اسوه های عملی، برای جوانان عصر حاضر و دوستی و رفاقت دو سویه دائمی جوانان با شهدا می باشد. بی شک همه شهدای گرانقدر می توانند سرمشق های عملی و چراغ راه هدایت جوانان قرار گیرند، لکن وقایع مقاطعی از هشت سال دفاع مقدس و شهادت مظلومانه صدها نوجوان، در نبردی عاشورایی و شباهت آن به واقعه کربلا، دل هر جوان عاشقی را شیفته این جوانمردان می نماید.

عمادی اضافه کرد: شهید ابراهیم هادی، پهلوانی شجاع، فرمانده ای دلاور، مداحی دلسوخته، استاد تهذیب نفس، شهیدی گمنام و علمدار کانال کمیل، آخرین شهیدی است که پس شهادت فرمانده گردانها، فرماندهی کانال را بعهده گرفته و  از پنج روز محاصره در کانال کمیل و شهادت تمامی یارانش، تنهای تنها، با لبی عطشان به ملاقات خدا می رود.

عمادی افزود : این شهید با مجموعه خاطرات و زندگینامه خود در کتاب "سلام بر ابراهیم" که قریب هفتاد بار تجدید چاپ شده است، طی سالهای اخیر توانسته به قلب صدها هزار جوان عاشق این مرز و بوم راه یافته، به عنوان اسوهای عملی، در زندگی آنان نقش آفرینی کند و ما در این یادواره تلاش خواهیم کرد، جمع بیشتری از جوانان را، با این شهید بزرگوار آشنا نموده تا  در تمسک و توسل به این قهرمانان همیشه زنده، در بحبوحه های زندگی، راه را گم نکرده و مسیر زندگی را با گامهای استوار تری بردارند


حماسهی گردان کمیل و حنظله

مهدی رمضانی نویسنده کتاب »کانال کمیل» نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز مراسم شیربچگان و اقتدا کنندگان به حضرت علیاکبر(ع) برگزار میشود، گفت: در زمان 8 سال دفاع مقدس، عملیاتی به نام والفجر مقدماتی انجام که با عدمالفتح کامل مواجه شد که تا امروز درباره آن زیاد صحبت نشده و کتابی نوشته نشده است.

رمضانی با اشاره به اینکه رزمندگان ما، حماسهای در کمیل، حنظه و یگانهای مجاور آفریدند، گفت: این حماسه در ذهنها باقی مانده که کسی از آنها صحبت نمیکند و تصمیم گرفتیم کتابی درباره آنها بنویسم.

نویسنده کتاب «کانال کمیل» افزود: مطالب و خاطرات آن حماسه را جمعآوری کردیم که البته با مشکلاتی نیز مواجه شدیم.

وی با اشاره به پیام این کتاب تصریح کرد: یکی از پیامهایی که این کتاب دارد این است که امروز دنبال این هستیم که پیام شهیدان بزرگوار مثل بنکدار و کسانی که حماسه کانال کمیل و فکه را آفریدند را برسانیم چرا که چون عملیات ناموفق بوده است از حماسه آنها مطلبی گفته نشده است.

رمضانی با بیان اینکه اکثر نیروهای رزمنده گردان کمیل و حنظله دانشجو و میانگین سنی آنها 18 سال بود، تصریح کرد: این حماسه ابتدا توسط عراقیها مدفون شد، چون عراقیها کانالها را پر کرده بودند که بعدها شهیدان پازوکی و محمودوند آن منطقه را تفحص کردند و بعد از آن پیام این شهدا در زمان ما مدفون شده است چرا که صحبتهایی در این کانالها انجام شده که باعث عزت و اقتدار برای کشورمان است.

نویسنده کتاب «کانال کمیل» با اشاره به یکی از صحبتهایی که بین رزمندگان کانال کمیل و زمانی که در این کانال گرفتار بودند، اظهار کرد: یکی از رزمندهها به زخمیها پیشنهاد میدهد که اسیر شویم ولی آنها میگویند اگر تلویزیون عراق شب هنگام تصویر ما را نشان دهد و امام از حضور این سربازان خودش خجالت کشید، آن دنیا چه حرفی برای گفتن داریم و این عزتی بود که بچهها برای کشور رقم زدند.

وی افزود: پیام شهیدانی مثل ثابتنیا، یارینسب، بنکدار و بقیه شهدای کمیل و حنظله تا آخرین لحظه ولایت بود.

رمضانی گفت: اینها علیاکبرهای خمینی بودند این علیاکبرهای خمینی سال 61 هجری به شهدای 61 قمری اقتدا کردند و در آن زمان حضرت علیاکبر (ع) و بقیه عاشوراییان با دادن جان، اسلام را زنده کردند و شهدای ما اسلام ناب محمدی را زنده کردند.

علی اکبرهای خمینی پای امامشان ایستادند و جان دادند

نویسنده کتاب «کانال کمیل» با بیان اینکه علیاکبرهای خمینی پای امامشان ایستادند و جان دادند، خاطرنشان کرد: امروز در این مجلس دنبال علیاکبرهای سیدعلی میگردم.

وی با اشاره به یکی دیگر از دلایل نوشتن این کتاب گفت: یکی از دلایل دیگر این بود که دل آقایمان شکسته است یادمان رفته بچههایی که شبانهروز در کانال کمیل ماندند در حالی که رژیم بعث عراق از صدام برای آنها اماننامه گفته بودند تسلیم نشدند و در برابر اماننامه آنها بلند میشدند و داد میزدند نامردها ما امروز در کانال ماندهایم که صدای سیلی نشنویم.

رمضانی با بیان اینکه حتی یک نفر از بچههای حنظله و کمیل با اینکه مجروح بودند و میتوانستند تسلیم شوند این کار را نکردند، یادآور شد: پیام ابراهیم هادی و شهدای کمیل عزت، شرف و جوانمردی بود.

وی با اشاره به دلیل دیگر نوشتن این کتاب گفت: دیدم امروز زمانی است که دوباره باید پیام این شهدا و حماسههای اینچنینی کندوکاو شود.

رمضانی با بیان اینکه عدهای میخواهند برای ما از آمریکا اماننامه بگیرند، تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد و دل سیدعلی بشکند آن دنیا همین رزمندهها جلوی ما را گرفته و میگویند ما از جوانی و خون خود گذشتیم و جلوی دشمن سرفرود نیاوردیم، شما چه کردید.

انتهای پیام/

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
معصومه طهرانی
|
-
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
0
0
اسامی شهدای کانال کمیل در هیچ سایتی درج نشده؟
چرا انقدر مظلوم و غریبند؟
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار