به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر(ع)؛

سرو بوستان جوانمردی و ایثار

حضرت علی اکبر(ع) در کنار پدر والامقاش رشد و پرورش یافت و از سر چشمه‌ی معرفت سیراب شد. سومین پیشوای شیعیان جهان در تعلیم و تربیت فرزند خویش بسیار تلاش کرد و با آموزش قرآن، معارف اسلامی و اطلاعات سیاسی و اجتماعی به حضرت علی اکبر(ع) او را نمونه‌ی یک انسان کامل ساخت.
کد خبر: ۴۷۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸ - 30May 2015

سرو بوستان جوانمردی و ایثار

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، یازدهم شعبان سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع)، جوان اهل بهشت است. سرو بوستان استقامت که با ایثار، رشادت و شجاعت خویش الگویی شایسته برای جوانان ایرانی محسوب میشود تا آنان با پیروی از راه و روش ایشان در مسیر سعادت حقیقی گام بردارند.

 حضرت علی اکبر(ع) فرزند امام حسین(ع) و لیلی دختر ابی مره در یازدهم شعبان سال 43 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و جهان را غرق در شادی و سرور کرد.

ایشان در بیان، وجاهت و رفتار بسیار به حضرت محمد(ص) شباهت داشت و در شجاعت و جنگندگی همچون علی ابن ابی طالب(ع) بود. در روایتی به نقل از شیخ جعفر شوشتری در کتاب خصائص الحسینیه آمده است: اباعبدالله الحسین هنگامی که علی اکبر را به میدان میفرستاد، به لشگر میفرمود: «... ای قوم، شما شاهد باشید، پسری را به میدان میفرستم، که شبیهترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به پیامبر اکرم(ص) است بدانید هر زمان دلمان برای رسول الله(ص) تنگ میشد نگاه به وجه این پسر میکنیم.»

کنیه آن حضرت ابوالحسن و از القابشان علی اکبر و شباب اهل بهشت بود. حضرت علی اکبر(ع) در کنار پدر والامقاش رشد و پرورش یافت و از سر چشمهی معرفت سیراب شد. سومین پیشوای شیعیان جهان در تعلیم و تربیت فرزند خویش بسیار تلاش کرد و با آموزش قرآن، معارف اسلامی و اطلاعات سیاسی و اجتماعی به حضرت علی اکبر(ع) او را نمونه ی یک انسان کامل ساخت.

تاریخ نگاران و محققان در مورد سن آن حضرت در هنگام شهادت، دارای اختلاف هستند. برخی سن ایشان را 18 سال، گروهی 19 سال و تعدادی دیگر 25 سال میدانند.

حضرت علی اکبر(ع) همواره در راه گسترش اسلام ناب محمدی کوشید و در به مبارزه با ظلم و ستم زمانه پرداخت. جوان اهل بهشت همواره در کنار پدر خویش به یاری مظلومان و ستمدیدگان میشتافت و در مسیر عدالت و حقیقت گام بر میداشت.

ایشان انسانی حق مدار بود که تنها حق مداری و حق گرایی را عامل رهایی از ترس از مرگ میدانست و زندگانی خویش را در مسیر عبادت، زهد و کمک به مستمندان سپری کرد. آن حضرت، نمونهی کامل جوانی شجاع به شمار میرفت، زیرا رشد و پرورش در خاندانی که در شجاعت، شهره بود، سبب شد تا از او فردی بی باک و شجاع در برابر دشمن ساخته شود.

ایشان در رخداد کربلا جانبازی و فداکاری را به اوج رساند و امام زمان خویش را در راه رویارویی با دشمنان دین اسلام یاری کرد و ندای حق طلبی مسلمانان را به گوش جهانیان رساند. او یاور همیشگی پدر در واقعه ی عاشورا بود و در روز عاشورا با ایثار و از خودگذشتگی خویش به پیکار با دشمنان سپاه اسلام شتافت و آموزنده ی درس فداکاری، شجاعت و رشادت در تاریخ شد. سرانجام حضرت علی اکبر در واقعه ی عاشورا مجروح شد و به شهادت رسید.

در تقویم ایران روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) روز جوان نامگذاری شد تا جوانان این دیار کهن الگویی ارزشمند در راه حق و حقیقت داشته باشند و ایشان را سرلوحه ی زندگی خود قرار دهند تا اینگونه بتوانند به سعادت واقعی دست یابند. دین اسلام، دوران جوانی را از بهترین نعمت های پروردگار قلمداد می کند و آن را دوره ای برای سازندگی و بهره وری از نعمت زندگی می داند.

حضرت محمد(ص) درباره ی دوران جوانی فرمودند: «در قیامت، هیچ بنده ای قدم از قدم بر نمی دارد، مگر اینکه به این پرسشها پاسخ دهد: اول آنکه عمرش را در چه راهی صرف کرده است و دوم آن که جوانی را چگونه و در چه راه گذرانده است.»

حضرت علی(ع) نیز در این باره فرموده اند: «بهترین چیزی که شایسته است جوانان یاد گیرند چیزهایی است که در بزرگسالی موردنیازشان است.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار