در دومین همایش مرجعیت علمی عنوان شد:

جذب1300 دانشجوی دکتری در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)/استعمارگری آمریکا به دلیل داشتن مرجعیت علمی است

طی 10 سال گذشته تاکنون بالغ بر 1300 دانشجوی برتر در مقطع دکتری با هدف تربیت نیروی انسانی برای 50 سال آینده، ضمن فراگیری آموزش های لازم، همگی در بخش‌های مورد نیاز این دانشگاه جذب شده و مشغول فعالیت هستند.
کد خبر: ۴۷۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹ - 29May 2015

جذب1300 دانشجوی دکتری در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)/استعمارگری آمریکا به دلیل داشتن مرجعیت علمی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار جعفر اصلانی فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) در دومین همایش مرجعیت علمی که در مرکز همایشهای این دانشگاه توسط بسیج جامعه پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)برگزار شد، با اشاره به ظرفیتهای چشمگیر کشورمان برای رسیدن به مرجعیت علمی معتبر در دنیا گفت: به نظر می رسد برای رسیدن به مرجعیت علمی اولین شرط؛ نهادینه شدن مرجعیت علمی در فکر و ذهن است اما شرط دوم این است که سیاستمداران به این باور برسند که کشور باید به سمت دست یافتن مرجعیت علمی حرکت کند؛ علاوه بر این دو شرط ضلع سومی نیز وجود دارد که آن هم شامل نقش مردم می شود.    

وی با بیان اینکه برخی ها در 100 سال گذشته معتقد بودند نمی توانیم سر سوزنی را هم تولید کنیم و حتی الان هم عده ای می گویند فقط باید «آب گوشت بز باش» درست کنیم، افزود: مسئولان اجرایی، سیاستمداران ومردم بدانند برای دست یافتن به مرجعیت علمی مد نظر مقام معظم رهبری چاره ای جز دست یافتن به مرجعیت علمی نداریم و در واقع این شرط لازم برای باقی ماندن در جهان هستی است البته هرچند عده ای فکر می کنند پتانسیل دست یافتن به این امر مهم را نداریم ولی داشتن ایدئولوژی برتر در جهان و نبوغ ایرانی نشان داده اگر همت کنیم می توانیم به مرجعیت علمی ابتدا در منطقه و سپس در جهان دست یابیم.  

سردار اصلانی در حال حاضر کشورمان از نظر رسیدن به مرجعیت علمی در مقایسه با سایر کشورهای دنیا دچار عقب ماندگی جدی شده اظهار کرد: یکی از اساسی ترین و پایه ای ترین رکن در دست یافتن به مرجعیت علمی، نیروی انسانی است لذا می بایست با تربیت نیروی انسانی برای 50 سال آینده برنامه ریزی کنیم؛ در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله(عج) اقداماتی را انجام دادهکه موفقیت هایی را نیز به دنبال داشته است.

وی بیان داشت: به عنوان مثال طی 10 سال گذشته تاکنون بالغ بر 1300 دانشجوی برتر در مقطع دکتری با هدف تربیت نیروی انسانی برای 50 سال آینده، ضمن فراگیری آموزش های لازم، همگی در بخشهای مورد نیاز این دانشگاه جذب شده و مشغول فعالیت هستند.

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) با تاکید بر اینکه باید نیروی انسانی را هدفمند تربیت کنیم، عنوان کرد: در بعضی موارد مانند بهداشت و درمان مزیت هایی داریم که با هدف گذاری صحیح می توان مرجعیت علمی را در منطقه به دست آورد حتی اگر افرادی در داخل و خارج از کشور در مسیر حرکت ما «سنگ اندازی» کنند، باید به حرکت خود ادامه دهیم.

* رتبه مقالات علمی ما از سوئیس و سوئد بالاتر است

دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به اینکه قرار است در افق سند چشم انداز 1404 از نظر اقتصادی، اجتماعی و علمی در منطقه بالاترین کشور باشیم، گفت:هر چند در این راستا حرکت پرشتابی در کشور آغاز شده اما اکنون رتبه ایران در تولید مقالات(ISI) در جایگاه 21 قرار دارد که این نشان می دهد اگر تغییر مسیر مناسبی در بخش علمی نداشته باشیم ممکن است دچار افت شویم.

وی با بیان اینکه یکی از فاکتورهای مهم در مرجعیت علمی تعداد استنادات و مقالات علمی است، افزود: رتبه مقالات علمی ما از سوئیس و سوئد بالاتر است اما در فناوری بیش از 100 رتبه با آنان فاصله داریم به نحوی که فقط یک دانشگاه ایرانی در میان 500 دانشگاه برتر دنیا دیده می شود.

دکتر هاشمی همچنین با اشاره به رتبه 14 نوآوری ایران در منطقه، بیان داشت: ما حتی در میان کشورهای اسلامی نیز دارای رتبه بالایی نیستیم؛ این موضوع بیانگر آن است که مرجعیت علمی بدون وجود ابزار کافی محقق نمیشود.

وی با بیان اینکه ملتی مقتدر است که از علم بیشتری برخوردار باشد، افزود: استعمارگری و قدرت طلبی آمریکا و اروپا به دلیل مرجعیت علمی آنها است که منجر به تعدیگریشان به سایر حوزهها شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به تاثیر مسائل اقتصادی و سیاسی در مرجعیت علمی، اظهار داشت: اگر فقر، بی اخلاقی، دروغ و بیکاری در جامعه شیوع پیدا کند، باز در آن صورت مرجعیت علمی امکانپذیر نخواهد بود.

وی سپس با اظهار این مطلب که نمیتوان با جهان قطع مراوده کرد و سپس به دنبال مرجعیت علمی بود، ادامه داد: جدا کردن آموزش عالی از وزارت علوم به عنوان اقدامی درست در زمینه بهداشت مردم بود که باعث شده کشورهای دیگر در این زمینه به ایران غبطه بخورند اما اتفاقی که افتاده این است که این کار پژوهشگری با کار اجرایی همخوانی ندارد.

دکتر هاشمی افزود: یعنی اگر رئیس دانشگاهی را انتخاب کنیم که پژوهشگر باشد، بهداشت و درمان مردم معطل میماند و اگر این فرد مدام به دنبال حل مشکلات بیمارستان باشد از پژوهش باز میماند؛ پس می توان گفت که این دو مورد با هم جمع شدنی نیستند و باید در ساختار دانشگاههای علوم پزشکی تجدید نظر صورت گیرد.

وی با اظهاراین مطلب که علی رغم افزایش جمعیت در تهران هیچ بیمارستان جدیدی در این شهر ساخته نشده و این باعث ازدهام بیماران در مراکز درمانی شده، تصریح کرد: بودجه، یکی از مشکلات جدی در راه رسیدن به مرجعیت علمی است البته در کشور قوانین بودجه مربوط به پژوهش تصویب میشود اما فقط 65 صدم درصد تا 3 درصد بودجه را به این امر اختصاص میدهند و این هم شاید به این دلیل باشد که پژوهش و تولید علم را صرفا تولید مقاله میدانند در صورتی که کل بودجه تحقیقات در آموزش پزشکی یک صدم بودجه دانشگاههای مهم کشور هم نیست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید با حفظ و ارتقای مقالات در حوزه فناوری و تولید ثروت کار کنیم، خاطر نشان کرد: اساس این موضوع بر عهده سیاستگذاران کشور است و در این باره کمک منتقدان در وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اهمیت دارد.   

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها