خبرنگارمسیحی‌:

«مادران حلب» هر روز آرزو می‌کنند فرزندانشان زنده بمانند/تروریست‌ها برای کسب غنائم با هم درگیر هستند

تروریست‌ها هم‌اکنون در اطراف شهر حلب و مناطق روستایی آن مستقر هستند و با خمپاره و موشک آسایش مردم حلب را سلب می‌کنند.
کد خبر: ۴۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱ - 29May 2015

«مادران حلب» هر روز آرزو می‌کنند فرزندانشان زنده بمانند/تروریست‌ها برای کسب غنائم با هم درگیر هستند

به گزارش دفاع پرس، خانم گارینه ناظاریان ازجمله زنانی است که باوجود داشتن مسئولیتهای خانوادگی، به شغل سخت خبرنگاری مشغول است. وی خبرنگار مسیحی شبکه العالم در شهر حلب است که اخبار و گزارشهایی از رویدادهای این شهر برای مخاطبان تهیه میکند. با او درباره زندگی خصوصی و شرایط خانوادگیاش، اوضاع شهر حلب، زندگی روزانه مردم، علل اشغال آن به دست تکفیریها و جنایات آنها صحبت کردیم.

** خانم ناظاریان قدری درباره خود و زندگی خانوادگیتان بگوئید؟
من گارینه ناظاریان از مسیحیان شهر حلب سوریه، متأهل و دارای دو فرزند پسر هستم. رشته تخصصی من رسانه است و در حال حاضر خبرنگار شبکه العالم در این شهر هستم.

** اهمیت و جایگاه شهر حلب در جغرافیای کشور سوریه را چگونه ارزیابی میکنید؟
حلب یک شهر تاریخی و بسیار مهم در سوریه است که جاده ابریشم از آن عبور میکند به دلیل وجود انواع صنایع و کارخانه و مراکز تولیدی، این شهر به پایتخت اقتصادی سوریه تبدیلشده است.
قلعه حلب که یادآور میراث کهن سوریه در این دیار است بر اهمیت تاریخی و فرهنگی این شهر افزوده است بازار مهم تاریخی این قلعه از مهمترین آثار باستانی شهر محسوب میشود که موردحمله تکفیریها واقع شد.

** در خصوص حضور تکفیرها در شهر حلب و نبرد ارتش سوریه با آنها بگوئید.
تروریستها هماکنون در اطراف شهر حلب و مناطق روستایی آن مستقر هستند و با خمپاره و موشک آسایش مردم حلب را سلب میکنند؛ تروریستهای حلب بیشتر از گروههای جبهةالنصره، حرکة احرار الشام، الجبهة الشامیه و حرکه فتح هستند؛ این گروهها علاوه بر اینکه از یکسو با دولت قانونی سوریه میجنگند از سوی دیگر با یکدیگر برای تسلط بر مناطق و کسب غنائم بیشتر، درگیر هستند.

وجه اشتراک این گروهها انهدام سوریه، نابودی فرهنگ و تمدن این کشور و از بین بردن همزیستی مسالمتآمیز قرنهای گذشته میان ادیان در سوریه است. تروریستها برای دستیابی به این هدف شوم خود به هیچکس و هیچچیز رحم نمیکنند، حتی به اماکن مقدس نیز حمله میکنند لذا وقتی تروریستها با حفر تونل به زیر مسجد اموی حلب رسیدند درگیری شدیدی میان ارتش و تکفیریها رخ داد. یکی از سربازان مسیحی ارتش سوریه هنگام نبرد به احترام جایگاه مقدس مسجد پوتینهایش را درآورد سپس به جنگ با تروریستها ادامه داد و درهمان مکان مقدس به شهادت رسید. این اتحاد و همزیستی مسالمتآمیز بین مسلمان و مسیحی در سوریه چیزی نیست که بهراحتی نابود شود اگرچه تروریستها باهدف نابودی این برادری به جان سوریه افتادند.

** گروههای تکفیری چه خسارتهای را به شهر حلب وارد کردند.
متأسفانه گروههای تروریستی تکفیری در رمضان سال 2011 به این شهر حمله کردند و خسارتهای فراوانی به بار آوردند. بسیاری از کارگاهها، فروشگاههای دولتی و خصوصی پس از سرقت اموال، کاملاً تخریبشدهاند. این اموال مسروقه و بهویژه آثار باستانی به کشور ترکیه و از آنجا به قطر و عربستان منتقل شدند. ویدئوهای این اموال مسروقه باافتخار از طرف گروههای تکفیری در شبکههای اجتماعی بارگذاری شده است.

** کمکهای مالی و تسلیحاتی چگونه به دست تکفیریها در شهر حلب میرسد؟
شهر حلب هممرز با ترکیه است و مهمترین پایانه گمرکی " باب الهوا " در این منطقه واقعشده است. ترکیه از این پایانه برای تروریستها انواع کمکهای مالی و تسلیحاتی ارسال میکند.
در نزدیکی این شهر آرامگاه سلیمان شاه مؤسس دولت عثمانی واقعشده بود که اخیراً ارتش ترکیه با هماهنگی گروههای تکفیری جسد سلیمان را در تجاوزی آشکار، به ترکیه منتقل کردند، این در حالی است که تکفیریها وجود هرگونه آرامگاه و اماکن مذهبی را شرک میدانند این اقدامات افراطی مولود جاهلیت معاصر به سرکردگی وهابیت است اما همین گروهها در تناقضی آشکار به این آرامگاه هیچ آسیبی نرسانده بودند که این موضوع بیانگر هماهنگی میان تکفیریها و دولت ترکیه و اهداف مشترک آنها در نابودی کشور سوریه است. امروز همه مردم به خاطر روشنگریهای رسانهها به این نتیجه رسیدند که تکفیریها مجری اهداف آمریکا و اسرائیل در منطقه هستند و از دین استفاده ابزاری میکنند.

** با این شرایط مردم در حلب چگونه زندگی میکنند؟
ازآنجاییکه بیشتر مناطق شهر حلب در برد موشکی و خمپارهای تروریستهای تکفیری وجود دارد آرزوی خانواده من و تمام خانوادهها در شهر حلب این است که شب را بهسلامتی تا صبح سپری کنیم، اگر فرزندانمان صبح به مدرسه میروند دعا میکنیم که عصر سالم به خانه بازگردند؛ و به دلیل کار، درس و خرید در بازار بازهم در آرزوی دیدار هم میمانیم. تأکید میکنم این آرزوی یک مادر در شهر حلب است آیا تا فردا بچههایم زنده میمانند؟ مردم با چنین وضعیت دشواری در حلب زندگی میکنند و به این نتیجه رسیدند که مقاومت تنها راه بقای آنها است ما زندگی خود را ترک نمیکنیم زیرا تکفیریها از 80 کشور دنیا آمدهاند تا زندگی را از ما بگیرند ما نباید تسلیم شویم آنقدر مقاومت میکنیم تا پیروز شویم.

** از مشکلات و سختیهای کار خبرنگاری در شهر حلب بگویید؟
ازیکطرف کار خبرنگاری برای من با توجه به وظایفی که در قبال خانوادهام دارم کار سختی است؛ و از طرف دیگر چون شهر " حلب " در تیررس تروریستهای تکفیری است کار تهیه گزارش و خبر بسیار سخت است به خاطر دارم که در بازار حلب مشغول تهیه گزارش بودم که ناگهان خمپارهای از طرف تروریستهای تکفیری شلیک شد متأسفانه این خمپاره در نزدیکی میدان سلیمانیه منفجر شد که براثر آن تعدادی مجروح و شهید شدند. در آن هنگام تصاویر زنی مجروح با صورتی خونآلود را برای شبکه العالم ارسال کردم. هرچند من این گزارش را بنا به وظیفه تهیه و ارسال کردم اما یادم هست زمانی که به خانه برگشتم تا فردای آن روز قادر به خوردن و آشامیدن نبودم و نمیدانستم چگونه این واقعیت را برای خودم توجیه کنم تا تأثیر منفی بر خانوادهام نداشته باشد. چهار سال است که مردم حلب با این وضعیت رقتبار زندگی میکنند.

 **مسلمانان و مسیحیان در این شهر چگونه با یکدیگر تعامل میکنند؟
بهعنوان یک مسیحی قرآن و دعای کمیل امام علی علیهالسلام را میخوانم برای تهیه گزارش شبکه العالم و هنگام تشدید درگیریها دعای مرزداران امام سجاد علیهالسلام را میخوانم، از این ادعیه کمک میگیرم زیرا روح انسان را جلا میدهند اینها مناجات با پروردگار است در موبایلم تمام این ادعیه ذخیرهشده است.

ازلحاظ زندگی و تعامل با اهل دیانت ما از دیرباز با مسلمانان زندگی برادرانه داشیم اکنون که اختلافات شدیدی در بیشتر کشورهای منطقه به دلیل ظلم حاکمان بروز کرده است، ما در شهر "حلب " مسلمان - مسیحی در یک ساختمان باهم زندگی میکنیم، بر سر سفره یکدیگر نانونمک میخوریم. تا این حد ما باهم قرابت و نزدیکی داریم ببینید حتی مادرم در تمام ماههای مبارک رمضان با مسلمانان روزه میگیرد.
فرزندانم نوحههای عزاداری ماه محرم امام حسین را با ارادت گوش میدهند بهعنوان نمونه نوحه "جئناک زینب ثوار " را زمزمه میکنند، پسرم در منزل راه میرود و سرود "علی مدد " حزبالله را میخواند؛ آنها دوست دارند در آینده به عضویت حزبالله درآیند. خوشحالم که روح مقاومت در میان کودکان ما احیاشده است اینها به برکت همزیستی با مسلمانان است.

** حمایت ایران از ملت و دولت سوریه را چگونه ارزیابی میکنید؟
ایران هرگز دوستان خود را در شرایط سخت فراموش نکرده است، ایستادگی این کشور در حمایت از سوریه و مقابله با تکفیریها حقیقتاً جبرانناپذیر است. ایران کشوری پیشرفته، زیبا، امن و با تمدن دیرین درعینحال بافرهنگ درخشان در جهان شناختهشده است. جمهوری اسلامی ایران منعکسکننده حقیقت اسلام رحمانی است. اگرچه ایران همواره بهطور مستقل در حوزه بینالملل تصمیم میگیرد و تابع کشورهای زورگو نیست اما همواره با تحریمهای کمرشکن روبرو شده است.

دشمنان این کشور سعی میکنند روند رو به رشد ایران را کند و یا متوقف کنند؛ اما جمهوری اسلامی به پشتوانه حمایتهای بینظیر ملت ایران باصلابت بهسوی اهدافش بهپیش میرود و با تمام مشکلات خود، مظلومان جهان را فراموش نکرده است. مطمئناً دعای مظلومان جهان همپشت سر ایران است از خداوند متعال خواستار آرامش برای همگان هستم و امیدوارم تروریستها و حامیان عربی و غربی آنها هر چه سریعتر در جهان ریشهکن شوند. موفق باشید.

 

منبع: مشرق

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار