آیت‌الله علم الهدی:

آنچه نظام و انقلاب ما را تهدید می‌کند، گسست نسل در گفتمان شهادت است

امام‌جمعه مشهد با مهم خواندن انتقال گفتمان شهادت از نسل گذشته به نسل امروز و آینده گفت: آنچه نظام و انقلاب ما را تهدید می‌کند، گسست نسل در گفتمان شهادت است.
کد خبر: ۴۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸ - 28May 2015

آنچه نظام و انقلاب ما را تهدید می‌کند، گسست نسل در گفتمان شهادت است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد، آیتالله سید احمد علمالهدی در یادواره شهدای دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد که در سالن همایشهای این دانشگاه برگزار شد، به برگزاری یادوارههای شهدا در سطوح مختلف اشاره کرد و گفت: برگزاری این یادوارهها و کنگرههای شهدا بهمنظور یادآوری خاطره شهیدان بهعنوان عناصر فدایی شده در مسیر انقلاب و یا خط بقای استقلال این نظام و کشور مطرح نیست.

وی بابیان اینکه در سابقه فرهنگی جامعه ما، عظمت، شخصیت و موقعیت احساسی شهدا در دلها و مغزها درحالتوسعه است، ادامه داد: فلسفه تأسیس یادوارهها و کنگرههای شهدا که از حرکات ارزشمند و اقدامات بسیار مؤثر در فرهنگ انقلابی ما به شمار میرود، تثبیت گفتمان شهادت است.

گسست نسل عامل تهدیدکننده انقلاب

امامجمعه مشهد مقدس، مسئله مهم در برگزاری این یادوارهها را انتقال گفتمان شهادت به نسلهای آینده دانست و اظهار کرد: موضوع مهم، انتقال گفتمان شهادت از نسل گذشته به نسل امروز و از نسل امروز به نسل آینده است، آنچه نظام و انقلاب ما را تهدید میکند، گسست نسل در گفتمان شهادت است.

وی به بررسی جریانهای فکری حاکم بر جامعه در زمان پیروزی انقلاب پرداخت و بیان کرد: روزی که انقلاب به پیروزی رسید، در فضای سیاسی و فکری جامعه، جریانهای الحادی و التقاطی حضور داشتند که هیچ تناسبی با جامعه دینی ما نداشتند، این جریانها سعی بر این داشتند که با شگردهایی منافقانه و حرکتهای تند مبارزاتی، قدرت را در کشور به دست بگیرند و بر اوضاع مسلط شوند.

آیتالله علمالهدی بابیان اینکه حضور امام خمینی(ره) در کشور و نفوذ قلبی ایشان بر مردم باعث خنثی شدن برنامه این دسته از جریانها شد، خاطرنشان کرد: نفوذ امام در عمق دلها و مغزهای نسل کشور جلوی فرصتطلبی و قدرتطلبیها را گرفت، این جریانها با حرکتهای تندی که انجام دادند یا مجبور به ترک کشور شده و یا سرکوب شدند.

وی افزود: آنچه از ابتدا در جامعه دینی و مسلمان ما جدای از جریانهای التقاطی و الحادی، بهصورت یک رویکرد سیاسی بین مسائل و گروهها اتفاق افتاد، مسئله نگاه به سیاست، مدیریت کشور و جامعه متکی بر گفتمان شهادت و یا متکی بر گفتمان مقابل شهادت بود.

امامجمعه مشهد مقدس به بیان خصوصیات دو جریان فکری که در زمان پیروزی انقلاب به دنبال اداره کشور بودند پرداخت و گفت: یک جریان از روز اول به وجود آمد که علی رغم اینکه مؤمن بودند و مبانی دینی آنان تا اندازهای درست بود، با نگاهی خاص و بهدور از گفتمان شهادت مسائل جاری و سیاستهای نظام را ارزیابی، تصمیمگیری و برنامهریزی میکردند.

تقابل گفتمان شهادت و عافیتطلبی در اداره نظام

وی ادامه داد: آنان معتقد بودند حکومتی ساقط شد و حال ما با در دست گرفتن اداره امور باید کشوری مطابق با سطوح بینالمللی فراهم کنیم تا مرکز خوشگذرانی و لذت برای مردم شود، مردم بدون مظالم و زیادهخواهیهای حکومت زندگی کنند؛ در مقابل این بینش، نگاهی مبتنی بر گفتمان شهادت وجود داشت.

عضو خبرگان رهبری، دومین بینش در این موضوع را نگاه به حمایت از مظلومان عنوان و ابراز کرد: تفکر مقابل معتقد بود ما با نظام ستمشاهی مبارزه نکردیم که در این کشور قدرت را به دست بگیریم، روزی عدهای دستنشانده آمریکایی وزارت و وکالت میکردند و روزی هم ما در مسند وزارت و وکالت باشیم.

وی اضافه کرد: زندگی ما باید بر اساس گفتمان ایثار شکل بگیرد و برای رشد انسانها و جامعه در خط عبودیت و بندگی خدا، تعمیق این تفکر در جهان اسلام و بعد ازآن همه دنیا در مسیر عبودیت خدا قرار گیرند تا آن عدل نهایی که مبتنی بر عبودیت خداوند است ایجاد شود.

اعتقاد «بازرگان» نسبت گوشهنشینی اسلام در اداره حکومت

آیتالله علمالهدی به بیان خاطره از مرحوم مهدوی کنی در جلسه شورای انقلاب پرداخت و عنوان داشت: بازرگان در این جلسه خطاب به آیتالله مهدوی کنی گفت «شما با نظام ستمشاهی جنگیدید، پیروز شدید و شاه را ساقط کردید و تشکیل حکومت داده شد، حال شما به مساجد، مدرسهها و منابر خود بازگردید، ما کشور را اداره کنیم، کشوری بیسروصدا ایجاد کنیم و با هیچ قدرتی کار نداشته باشیم، کشوری که رفاه، امنیت و اقتصادش بدون دردسر اداره شود».

وی افزود: آیتالله مهدوی گفت «روزی آیتالله طالقانی برای جلسهای از علما دعوت کردند، شما در آن سخنرانی گفتید «اسلام اقتصادی دارد، اسلام سیاست دارد، اسلام برنامه اجرایی برای زندگی دارد و همه آن در نماز، دعا و مفاتیحالجنان نیست، شما بیایید انقلاب کنید، مدیریت و اقتصاد اسلامی را در کشور ایجاد کنید»، حالا ما قیام کردیم، میخواهیم سیاست و مدیریت اسلامی را اداره کنیم، امروز شما میگویید اسلام هیچکدام از اینها را ندارد، خانه سبزی درست کنید و به هیچ ملت مظلوم و جنایتهایی که بر مظلوم وارد میشود کاری نداشته باشید؟»

گفتمان شهادت باید در تمام شئون نظام عملیاتی شود

امامجمعه مشهد مقدس ابراز داشت: گفتمان شهادت این است، گفتمانی است که در برنامهریزی جاری، مدیریت سیاست و در تمام ابعاد مختلف این نظام حاکم است، آنچه برای ما مهم است، شهید به بهشت رفته نیست، نکته مهم، حاکمیت این گفتمان در تمام ابعاد و شئون نظام است.

وی با تأکید بر اینکه اسلام، ترویج اسلام و حاکمیت ارزشهای دین درصحنه انسانیت تا جایی که در تمام نقاط کره زمین فراگیر شود برای ما مطرح است، خاطرنشان کرد: درراه رسیدن به این هدف، آنچه باید فدا شود، جان، مال، لذت و خوشگذرانی ماست.

شهادت فرزندان ملت باعث ورود سیاست اسلام در سیاستهای دنیا شد

عضو خبرگان رهبری خطاب به پدران و مادران شهید، ابراز داشت: آن روز که شما فرزند خود را تقدیم نکرده بودی، اسلام در یک چهاردیواری حسینیه و مسجد محبوس بود و وقتی شما فرزند خود را تقدیم کردی، اسلام از این چهارچوب خارج شد، بر سیاستهای دنیا مسلط شد و امروز سیاست اسلام در دنیا جاری است.

وی، به همهگیر شدن فرهنگ شیعی در تمام نقاط دنیا اشاره و بیان کرد: رهبر مسلمانان از نیجر به مشهد آمده بود، از او پرسیدم شما در کشور خود چقدر شیعه دارید، گفت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دو قبیله در صحرا بودند و میگفتند این دو قبیله شیعه هستند درحالیکه اصلاً از احکام و فقه شیعه خبری نداشتند و تنها محب اهلبیت(ع) بودند اما امروز در نیجر پنج میلیون شیعه زندگی میکنند.

خون شهید در بدنه اسلام و پیکره دین تزریق شد

آیتالله علمالهدی یادآور شد: پدر شهید، خون پسرت روی زمین نریخت، این خون در بدن اسلام و پیکره دین تزریق شد و نتیجه آن این است که در یک کشور مارکسیست و خفقانزده، پنج میلیون شیعه وجود دارد که میگویند «اشهد ان علی ولی الله».

وی خطاب به دانشجویان حاضر، گفت: شما بهعنوان نسل میانی سازنده امروز در جامعه مطرح هستید، آنچه شما امروز در عزت اسلام، دین و انقلاب در دنیا احساس میکنید، استکبار جهانی را نسبت به هژمونی منطقه مستأصل کرده و امروز انسانها را در مقابله با استکبار و ستم به راه انداخته است، این گفتمان و حاکمیت این گفتمان در ذهن جوانی بود که 25 سال پیش نسل فعال و میانی جامعه بود و این گفتمان را تحقق بخشید.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه انحصارطلبی در اندیشه سیاسی را قبول نداریم، خاطرنشان کرد: معتقدیم باید از همه اندیشهها و تفکرها در اداره نظام استفاده شود اما با حفظ گفتمان شهادت.

سیاست خارجی ما با محور گفتمان شهادت است یا مدیریت سکولار؟

وی افزود: آیا برنامه سیاست خارجی امروز ما، برنامه اقتصادی و اجتماعی ما با محوریت گفتمان شهادت صورت میگیرد یا با محوریت یک مدیریت سکولار؟ تمام اختلاف در این است، عدهای علیرغم اینکه متدین هستند، خانواده باحجاب دارند، نمازخوان و .روزه گیر هستند، معتقدند باید تنها کشور خود را اداره کنیم و با بیرون مملکت کار نداشته باشیم، این جریان در تقابل با گفتمان شهادت است.

آیتالله علمالهدی یادآور شد: ما در پرتو گفتمان شهادت و با محوریت گفتمان شهادت همه اندیشهها را قبول داریم تا فعالیت داشته باشند، در این چهارچوب هرکسی هر برنامهای دارد باید از همه استعدادها و بینشهای او استفاده شود؛ اگر بنا شد شعائر شهادت حفظ شود اما گفتمان حفظ نشود، تبدیل به فرانسه و انگلیسی میشویم که تنها مجسمهای از کشتههای جنگ خود نصب میکنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها