سردار دهقان در چهارمین همایش ملی شناورهای تندرو:

ایران می‌تواند به یک قدرت دریایی جهانی تبدیل شود/ هوشمندسازی سلاح‌ها و سیستم‌های دفاعی کشور

وزیر دفاع با اشاره به توانمندی‌های کشورمان در عرصه دریایی گفت: ایران امکان بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به یک قدرت دریایی سطح جهانی را دارد.
کد خبر: ۴۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸ - 26May 2015

ایران می‌تواند به یک قدرت دریایی جهانی تبدیل شود/ هوشمندسازی سلاح‌ها و سیستم‌های دفاعی کشور

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در چهارمین همایش ملی شناورهای تندرو، گفت: جمهوری اسلامی ایران با بهرهمند بودن از سه هزار کیلومتر مرز دریایی با همسایگان جنوبی خود و با اضافه کردن جزایر پیرامون آن که به پنج هزار کیلومتر مرز دریایی افزایش مییابد، امکان بالقوهای برای تبدیل شدن به یک قدرت دریایی سطح جهانی را دارد.

وی افزود: هم در فضای نبردهای کلاسیک و هم نبردهای نامتقارن و بهطور کلی در بحث توان دفاعی یک کشور، قدرت دریایی و نیروی دریایی از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است، به نحوی که اگر به تاریخ مراجعه کنیم، کشورهایی که از ساحل دریایی برخوردارند، دست خود را به سایر نقاط جهان به راحتی دراز کردهاند.

سردار دهقان با تأکید بر اینکه هیچ توسعهای حاصل نمیشود مگر امنیت وجود داشته باشد، که البته امنیت هم در سایه توان و اقتدار متصور است، ادامه داد: وقتی به تهدیدات نگاه میکنیم این گزاره را میپذیریم که اگر تهدیدی برای ما باشد، این تهدید در دریا خواهد بود؛ پس باید پاسخ آن را هم در دریا بدهیم.

وی اظهار داشت: هیچ کدام از کشورهای همسایه دریایی، برای ما تهدیدی محسوب نمیشوند؛ اما نیروهای خارجی حاضر در منطقه بهویژه آمریکاییها برای ما تهدید تلقی میشوند؛ بنابر این مواجهه با این عامل تهدید، بحثی جدی است.  

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: ما نمیتوانیم اینطور تصور کنیم که از توان نیرویی همطراز با آمریکا برخوردار شویم، اما تمام نقاط قوتی که دشمن دارد در کنارش نقاط ضعفی هم وجود دارد، که ما با استفاده از آن مانند بهرهمندی کشورمان از قایقهای تندرو، میتوانیم موازنه قدرت ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسلح کردن قایقهای تندرو برگرفته از تجربیات دوران دفاع مقدس است، تصریح کرد: در دروان دفاع مقدس تجربیاتی را کسب کردیم که با استفاده از این تحربیات، اکنون صنایع دریایی کشورمان به مرتبهای رسیده که باعث ایجاد قدرت بازدارندگی در منطقه شده است، به گونهای که دشمنان قادر نیستند تهدیدی علیه ما داشته باشند، و ما نتوانیم تهدیدات آنها را پاسخگو باشیم.

سردار دهقان با بیان اینکه باید بتوانیم با نگاه به تأثیر آنچه بهعنوان سامانههای دریایی استفاده میکنیم، مطمئن شویم در موضع بازدارندگی قرار داریم، گفت: باید با نگاه تمامعیار بومی در توسعه ایدهها و اکتساب فناوریها و نیز طراحی و تولید، گام برداریم؛ به گونهای که در موضع دفاعی خود هیچگاه دچار غافلگیری راهبردی از سوی دشمن نشویم.

وی سپس تأکید کرد: بنابر این باید در توسعه ایدهها و فناوریها این نگاه را دنبال کنیم و در پی کپیسازی نباشیم، زیرا کپیسازی نمیتواند باعث ایجاد جایگاه برتری ما در برابر تهدیدات شود.

وزیر دفاع بیان داشت: باید همواره در جهت توسعه قابلیتهای خود گام برداریم، و این اولین نیازی است که باید به آن توجه لازم را داشته باشیم؛ پس در همین راستا باید در دو سطح شناورهای تندرو و سنگین، نیروی دریایی خود را تقویت کنیم.

سردار دهقان در ادامه با اشاره به اینکه هر سیستم و سلاحی را باید در حد اعلی هوشمندسازی کنیم، تصریح کرد: اگر بحث تنگه هرمز و خلیج فارس موضوع اولیه باشد، شناورهای تندرو برای ما موضوعیت اصلی خواهد داشت؛ به همین خاطر باید در حوزه قایقهای تندرو به مواد بدنه، سرعت، ضد امواج تشعشع بودن، سیستمهای ارتباطی و سلاحها توجه کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها