سردار اشتری:

جرایم سایبری شرایط متفاوتی را به پلیس‌های دنیا دیکته می‌کند

فرمانده ناجا با اشاره به فرامرزی بودن جرایم سایبری گفت: جرایم سایبری شرایط متفاوتی را به پلیس‌های دنیا دیکته می‌کند و تاکید دارد که سیالیت جرایم از مرزهای جغرافیایی کشورها خارج شده است.
کد خبر: ۴۷۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹ - 26May 2015

جرایم سایبری شرایط متفاوتی را به پلیس‌های دنیا دیکته می‌کند

به گزارش گروه اجتماعی " دفاع پرس "، سردار حسین اشتری در همایش بینالمللی جرایم سایبری در دنیای به هم پیوسته گفت: امروز شاهد توسعه فضای سایبری و وابستگی تمام حوزههای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، بهداشتی و علمی در جوامع علمی و دولتها هستیم.

وی افزود: تحول و پیشرفت بزرگی که در دنیای علم و دانش شاهدش هستیم از چنان گستردگیای برخوردار است که جامعه بشری را تحت تاثیر خود قرار داده است.
 
فرمانده نیروی انتظامی گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات سبب شناسایی بعد زمانی و مکانی وابسته به انسانها شده که از آن فضا به عنوان فضای سایبری یاد میشود. این فضا دارای امکانات و ویژگیهای منحصربهفردی است که موجب شده جوامع بشری برای فرآیندهای همزیستی خود رغبت زیادی در استفاده از این فضا نشان دهند.
 
اشتری با اعلام اینکه این رغبت فزاینده موجب پیشرفت و تکامل شکلی فضای سایبری میشود افزود: در حال حاضر رقابت در این فضا رو به افزایش است پس شایسته است در کنار این توسعه اجتنابناپذیر برای تامین امنیت فضای سایبر از طرف تمامی کشورها و سازمانهای منطقهای و بینالمللی برنامه ریزی، سرمایهگذاری و توجه ویژه صورت گیرد.
 
فرمانده ناجا گفت: جمهوری اسلامی همواره به توسعه کشور در ابعاد مختلف توجه داشته و امروز به عنوان کشور در حال توسعه در چشمانداز ۲۰ساله خود توانسته است در یک دهه گذشته به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات توجه ویژهای داشته باشد و در راستای صدور فرمان تشکیل شورای عالی فضای مجازی توسط مقام معظم رهبری بیشک نقطه عطفی در تاریخ کشور رقم خورده است.
 
اشتری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره اینکه فضای مجازی باید در تراز انقلاب اسلامی باشد افزود: حضور قدرتمند در فضای مجازی براساس الگوی ایرانی اسلامی و تاکید بر سیاستگذاری، تصمیمگیری، هماهنگی و تقسیم کار ملی در این حوزه است.
 
اشتری گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از هرگونه توسعه علم و فناوری همواره خواهان امنیت اجتماعی و روانی برای همه مردم جهان بوده و سعی کرده است ضمن صیانت از خانوادهها و کاربران موجب تسریع و تضمین تحقق پیشرفت و ارتقا بهرهوری ملی و فردی و کاهش وسیع هزینههای اجتماعی، فردی و بینالمللی شود.
 
وی گفت: فضای مجازی از جهات متعدد برای کشور ما موضوع کسب موفقیت و فرصتهای بدیع است در عین حال میتواند موجب وقوع چالشهای جدید نیز باشد که امیدواریم با ایجاد مرکز مجمع جهانی اینترپل برای نوآوری که در کشور سنگاپور ایجاد شده و محدودیتهای این سازمان با هدف پیشگیری و مقابله با جرایم و همکاری کشورها این چالشها نه فقط برای کشور ما بلکه برای جهان کاهش یابد.
 
فرمانده نیروی انتظامی افزود: پلیس جمهوری اسلامی براساس مصوبات کلان کشور و همزمان با اقدام و توجه دنیا و سازمانهای بینالمللی مانند سازمان اینترپل به تامین امنیت فضای سایبر در ساختار خود اقدام به تشکیل و راهاندازی یک پلیس سایبری بروز و منسجم، چابک و استاندارد کرده است که به خواست خداوند و تلاش این عزیزان در عمر ۵ ساله خود توانسته است در پیشگیری و مقابله با جرایم سایبری در داخل و همکاریهای منطقهای و بینالمللی به شکل مطلوب ظاهر شود.
 
اشتری با اعلام اینکه جرایم سایبری در کمترین زمان و پیچیدگی بالا رخ میدهد خاطرنشان کرد: واکنش سریع و حرفهای و هماهنگ میتواند مجرمان سایبری بینالمللی را ناکام بگذارد مخصوصا در جرایمی مانند حملات و تروریسم سایبری در صورت هماهنگیهای بینبخشی شاهد موفقیت خواهیم بود.
 
اشتری با اعلام اینکه امروزه با توجه به امکانات و ویژگیهای فضای سایبر شاهد انتقال جرایم در فضای فیزیکی به فضای سایبری هستیم افزود: جرایم سازمان یافته مانند باندهای خرید و فروش مواد مخدر و فعالیتهای گروههای تروریستی در فضای مجازی شکل گرفته است و حتی درگیری بین برخی گروهکها به شبکههای جهانی و اینترنتی منتقل شده است با این حال در حال حاضر دنیای سایبر به پناهگاهی برای انجام جرایم نوین تبدیل شده به طوری که آمارها رشد فزایندهای را در این خصوص نشان میدهد.
 
فرمانده ناجا با اعلام اینکه آمارهای جهانی اقدامات مجرمانه مالی، رایانهای، اقدامات بر علیه محرمانگی و یکپارچگی دادهها و نحوه دسترسی به سیستمهای کامپیوتری را از جمله جرایم فراگیر نشان میدهد افزود: امروزه متخصصین پلیس اذعان دارند که با پدیده جرایم نوظهور در دنیا مواجه هستند جرایمی که در دهههای گذشته اسمی یا ردی از آن در عملکردهای پلیسی وجود نداشت اما در دهههای اخیر با رشد فناوریهای مدرن در دنیا متولد و در حال گسترش است.
 
سردار اشتری در ادامه با اشاره به فرامرزی بودن جرایم سایبری افزود: جرایم سایبری شرایط متفاوتی را به پلیسهای دنیا دیکته میکند و تاکید دارد که سیالیت جرایم از مرزهای جغرافیایی کشورها خارج شده است و این امکان را به مجرمان میدهد که هر کسی از هرجای دنیا قادر است با استفاده از طرحهایی که کشورها معمولا برای ارائه خدمات و آسان کردن زندگی مردم در دسترس کاربران قرار داده اند کارهای مجرمانه خود را انجام دهد.
وی ذات فرامرزی بودن جرایم سایبری را مهم برشمرد و افزود: جرایم سایبری کشورها بعد فراملی و حتی فرامنطقهای دارد مجرمین در کشورها ثابت ولی جرایم ارتکابی آنها کاملا سیال است و همین امر موجب شده که کشورها به همکاریهای پلیسی در تمام دنیا توجه بیشتری داشته باشند.
 
اشتری در ادامه افزود: مهمترین ابزارهایی که میتواند بر جرایم سایبری بینالمللی غلبه کند توسعه و تقویت همکاریهای بینالمللی با استفاده از ظرفیتهای موجود و فارغ از هرگونه نگاه و نگرش سیاسی است.
 
وی گفت: تنها با همکاری و معاضدت قضایی و پلیسی در سطح بینالمللی میتوان بر مسائل و چالشهایی مانند تعارض قوانین و دادگاههای کشورها فائق آمد و امیدواریم با برگزاری اینگونه نشستهای بینالمللی به یک هدف واحد که همان ایجاد امنیت در فضای سایبر برای کاربران سالم است نزدیکتر شویم.
انتهای پیام/
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار