سردار دهقان در همایش مدیریت ریسک در زیرساخت‌ها:

با شکل جدیدی از تهدیدات مواجهیم/ بکارگیری شیوه‌های جدید برای مقابله با تهدیدات

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: پس از پایان یافتن فضای حاکم "جنگ سرد" بر مناسبات بین‌الملل، امروز صورت جدیدی از تهدیدات رخ‌نمایی می‌کند؛ که با توجه به این موضوع، مقابله با تهدید هم باید متفاوت انگاشته شود.
کد خبر: ۴۷۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰ - 26May 2015

با شکل جدیدی از تهدیدات مواجهیم/ بکارگیری شیوه‌های جدید برای مقابله با تهدیدات

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز در اولین همایش مدیریت ریسک در زیرساختها که در سالن همایشهای شورای فضای مجازی برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: وقتی واژه ریسک مطرح میشود ما با نوعی عدم اطمینان مواجهیم.

وی افزود: اگر شرایطی که ما در آن قرار میگیریم یا با آن مواجه میشویم برای ما کاملا روشن، و پیامدهای تصمیمات ما قابل پیشبینی باشد، به معنای این است که ما در شرایط اطمینان به سر میبریم.

وزیر دفاع ادامه داد: وجود شرایط عدم اطمینان به معنای مواجه شدن با پیامدهای احتمالی اثر تصمیماتی است که ما میگیریم.

سردار دهقان تصریح کرد: وقتی بحث ریسکپذیری مطرح میشود، به معنای این است که ما چقدر حاضریم عدم احتمال وقوع خواستهها یا مسئولیتهای خود در آینده را بپذیریم؛ و میزان ریسک با این بیان میشود که احتمال وقوع یک پیامد یا نتیجه تا چه حد می تواند قابل پیشبینی باشد.

وی گفت: از آنجا که همواره محیط زیست بشر بهطور عموم و محیط زندگی و کار و فعالیت سازمانها، مجموعههای سیاسی و هر پدیده اجتماعی همواره در حال تغییر است، و ما این تغییرات را ناپیوسته، جهشی و غیر خطی میدانیم، لذا ما با همواره با عدم اطمینان مواجهیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: هر چقدر شرایط پیچیدهتر و عوامل مؤثر در شکلگیری این شرایط بیشتر باشد قاعدتاً با پیچیدگی بیشتر و عدم اطمینان بیشتر مواجه خواهیم بود.

سردار دهقان بیان کرد: اگر احتمال وقوع یک حادثه به هر میزان وجود داشته باشد، ولی پیامد وقوع آن بزرگ و تاثیرگذار باشد، باید آن رخداد را جدّی تلقی کرد، و برای مواجهه با آن یا کنترل و پیشگیری از آن حادثه حتما از قبل آماده شد.

وی گفت: همچنین اگر احتمال وقوع حادثه در فوریتهای سازمانی و یا در سطح بالاتر یعنی در یک واحد سیاسی، یک ملت یا دولت وجود داشته باشد، همواره تداوم امن و پایدار یک فعالیت یا یک زیست جمعی، بحثی حیاتی و جدی است، که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر دفاع ادامه داد: اینکه ما سازمان، مجموعه و تأسیساتی را داشته باشیم که بتواند در طول زمان بهصورت مطلوب فعالیت خود را انجام دهد، دستخوش تغییرات محیطی نشود، و عملکرد مطلوبش مورد خدشه قرار نگیرد، موضوعی است که همواره در طراحیها مورد نظر است.

سردار دهقان تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که همواره حرکتی همراه با امنیت و پایداری داشته باشیم، و اگر زمانی مشکلی در فرآیندهای یک فعالیت بهوجود آمد، امکان ترمیم یا خودترمیمی آن فعالیت را فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: ما باید بدانیم که چگونه میتوان توسعه و استقرار زیرساختهای عمومی کشور، که توسعه ملی را هم پشتیبانی میکند از خطر دور نگه داشت، و یا آنها را در معرض ریسک قرار نداد.

وزیر دفاع با بیان اینکه پس از پایان یافتن فضای حاکم "جنگ سرد" بر مناسبات بینالملل، امروز صورت جدیدی از تهدیدات رخنمایی میکند، افزود: امروز دیگردر عرصههای مختلف جهانی، تهدیدات آشکار و سخت را کمتر شاهدیم؛ زیرا تهدیدات شکل نرم به خود گرفتهاند.

سردار دهقان ادامه داد: اگرچه در زمینه راهبردهای نظامی، صاحبنظران هم این موضوع را مطرح میکردند که در جنگ راهبردها باید قبل از ورد به جنگ، دشمن راوادار به تسلیم کرد.

وی تصریح کرد: امروز فضای سایبر و فناوری اطلاعات و ارتباطات، باعث شده که مرزها عملا برداشته، و محیط و فاصلههای زمانی به شدت فشرده شده است.

وزیر دفاع افزود: با توجه به این فضای جدید، چهره تهدید نیز خود را تغییر داده و بنا بر این مقابله با تهدید هم باید متفاوت انگاشته شود.

سردار دهقان اضافه کرد: حتی در جنگهای کلاسیک شرایط اینگونه بوده که هر کشوری برای ضربه زدن به کشور مقابل، تلاش میکرد ابتدا زیرساختهای او را هدف قرار دهد تا به این وسیله قدرت ماندگاری حریف در جبهه را از او بگیرد.

وی اظهار داشت: امروز باید بدانیم چه اقدامی میتواند به گونه ای مؤثر انجام شود، تا بیشترین تأثیر را بر احتمال موفقیت ما و عدم ماندگاری رقیب داشته باشد.

وزیر دفاع با اشاره به تهدیدات فیزیکی و فضای سایبر گفت: هر ملتی برای حفاظت از خود، باید بتواند تهدیداتی را که متوجه زیرساختهایش شده را بهصورت پیشگیرانه دفع کند؛ که بر این اساس ما باید بدانیم چگونه میتوانیم زیرساختهای خود را در طول زمان، از خطر مصون بداریم، و امکان تداوم فعالیت آنها، انجام پشتیبانی از این فعالیتها، خودترمیمی و برگرداندن آنها به چرخه خدمتی را فراهم کنیم.

سردار دهقان بیان کرد: اولین مرحله در مواجهه با تهدیدات این است که چگونه باید آسیبپذیری را کم کنیم و ریسک فعالیت یک مجموعه را پایین بیاوریم.

وی پراکندگی و عدم تمرکز را دومین مرحله مقابله به تهدیدات زیرساختها عنوان و تأکید کرد: باید زیرساختها را از دسترس دور کنیم تا در صورت وقوع حادثه، همه زیرساختها مورد هدف قرار نگیرند.

وزیر دفاع تأکید کرد: ما باید دشمن را از این تفکر که میتواند با هزینهای اندک اقدام مؤثری علیه زیرساختهای ما انجام دهد، باز بداریم، و امنیت مجموعهها را از لحاظ ترکیبی در ابعاد پدافند عامل و غیرعامل به گونهای تأمین کنیم، که اگر دشمن خواست اقدامی انجام دهد، آن اقدام غیر مؤثر باشد و هزینههای دشمن برای انجامش بالا برود.

سردار دهقان اظهار کرد: ما نیاز داریم که با آیندهپژوهی، همواره به سمت شناخت تهدیداتی برویم که در مسیر زندگی امن ما وجود دارد، و باید با بکارگیری اصول پدافند عامل و غیرعامل، مجموعهها را مصونسازی کنیم.

وی در پایان گفت: با توجه به داشتهها باید فناوریهایی بومی را به خدمت بگیریم که بتوانند یک مجموعه خدمترسان را یاری کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار