پژوهشگر ارشد روابط بین الملل در گفت و گو با دفاع پرس مطرح کرد/

سید مقاومت تاکید کرد؛ آماده باش حزب الله لبنان برای مقابله با تکفیری ها

پژوهشگر ارشد روابط بین الملل با اشاره به سخنان اخیر سید حسن نصرالله گفت:دشمنان محور مقاومت به دنبال زدن ضربه زدن نهایی هستند از این رو مقام معظم رهبری نیز در سخنان اخیر خود تاکید داشتند که محور مقاومت بایستی آماده مقابله با هر اتفاقی باشد.
کد خبر: ۴۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵ - 25May 2015

سید مقاومت تاکید کرد؛  آماده باش حزب الله لبنان برای مقابله با تکفیری ها

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان اخیر خود محورهای مهمی را مطرح کردند. فراخوان برای بسیج عمومی و آماده باش برای مبارزه با جریان های تکفیری از جمله مهمترین محورهای سخنان سید مقاومت بود.

فرمانده معظم کل قوا نیز در سخنان اخیر خود  با اشاره به اخباری مبنی بر تلاش بدخواهان ملت و برخی مسئولان منطقه خلیج فارس برای کشاندن جنگهای نیابتی به مرزهای ایران، گفتند: اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود.

حسین آجورلو دکتری روابط بین الملل با اشاره به مهمترین مشکلات داخلی لبنان و در گفت و گو با خبرنگار بین الملل دفاع پرس گفت: در حال حاضر درلبنان دو موضوع مطرح است یکی مسئله خلا قدرت است که این موضوع موجب شده انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری و از سوی دیگر نیروهای مسلح و ارتش لبنان بلا تکلیف بمانند.

دلایل آماده باش حزب الله لبنان برای مقابله با تکفیری ها

وی ادامه داد: این خلا سیاسی موجب شده که ارتش لبنان صلابت لازم را در برخورد با تهدید های تروریستی بویژه در قسمت شرقی لبنان نداشته باشند بنابرانی مقاومت حزب الله لبنان در چنین شرایطی که گروه های تکفیری با تجدید قوا و حمایت عربستان در شرایط آماده باش است.

آجورلو ادامه داد: مخالفان محور مقاومت اسلامی در حال حاضر بزرگترین تهدید را برای خود جمهوری اسلامی ایران می دانند برای همین برای مبارزه با ایران و مقاومت اسلامی لبنان به دنبال تقویت نیروهای تروریستی و تکفیری در منطقه لبنان بودند تا از طریق از ریف دمشق به سوریه حمله کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: با تقویت نیروهای تروریستی به لحاظ لجستیکی در شمال سوریه و پیشرفت به سمت شرق لبنان کردند و بقاع منطقه شیعه نشین هر لحظه در معرض فاجعه انسانی است بنابراین سید حسن نصرالله با شناسایی این وضعیت موضوع گسترش فرهنگ مقاومت و فراخوان بسیج عمومی را مطرح کردند.

احتمال ماجراجویی رژیم صهیونیستی

آجورلو اظهار کرد: در حال حاضر کابینه اسراییل برخلاف کابینه های دیگر افراطی و راست گراست و اگر چه این کابینه شکننده است اما هیچ گروه معتدلی در این کابینه وجود ندارد از این رو احتمال ماجراجویی علیه لبنان توسط رژیم صهیونیستی وجود دارد.

کارشناس مسائل لبنان اظهار کرد : در چنین شرایطی حزب الله به عنوان مهمترین رکن مقاومت و جبهه نظامی در لبنان و در حالی که نظام سوریه حامی حزب الله درگیر تحولات گسترده است و ایران نیز  با مشکلات متعددی که کشورهای مخالف مقاومت ان را ایجاد می کنند دست و پنجه نرم می کند حزب الله لبنان با عزم بیشتری به فکر مقابله با تهاجم های خارجی و مدیریت بحران داخلی است .

آجورلو ادامه داد: یکی دیگر از محورهای سخنان سید مقاومت در سخنان اخیر خودکاهش اختلافات جدی سه کشور ترکیه قطر و عربستان به منظور مقابله با محور مقاومت است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از زمانی که حمله به یمن به منظور کمرنگ کردن نقش ایران در تحولات منطقه آغاز شد سه کشور مذکور با یکدیگر متحد شده تا با ایران که بزرگترین قدرت منطقه محسوب می شود مقابله کنند چراکه آنها جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی منطقه ای علیه خود می دانند.

آجور لو گفت: این سه کشور و هم پیمانانشان تصمیم گرفتند برای کاهش نفوذ ایران در منطقه اختلافات را کنار بگذارند و گروه های تروریستی را حمایت بیشتری بکنند به طوری که هرکدام از این سه کشور یک یا چند گروه تروریستی را حمایت می کند به طور مثال فتح الاسلام از طرف ترکیه و جبهه النصره از طرف قطر حمایت می شود.

وی با اشاره به تحولات داخلی لبنان و بالا گرفتن اختلافات در این کشور گفت: لبنان سابقه 15 ساله جنگ داخلی را دارد و تمام گروه های سیاسی لبنان اعم از 8 و 14 مارس و حتی گرو های کوچکتر دعواهای سیاسی را در مقطعی به اوج می رسانند و تازمانی که نتوانند حمایت مردمی را به  خود جلب کنند ادامه داده و پس از آن به راه حل سیاسی نزدیک می شوند بنابراین حزب الله لبنان ناگزیر است در برخورد با گروه های مخالف ادبیات تندی به کار بگیرد.

کارشناس ارشد مسائل بین الملل تصریح کرد: جریان المستقبل به طور مو به مو و دقیق فرمان های ریاض را اجرا می کند و با توجه به تغیراتی  که در سطح سران ریاض و آل سعود بوجود آمده این جریان مخالف حزب الله ممکن است با هدایت شاهزاده های جوان منطقه و خط گیری از آنها ماجراجویی در لبنان را شاهد باشیم.

آجرلو خاطر نشان کرد: سید حسن نصرالله در سخنان اخیر خود به متحدینش و گروه های موافق حزب الله نیز انزار داد تا مراقب تحولات آتی لبنان باشند.

وی با اشاره به مدیریت حزب الله در چنین شرایطی گفت: حزب الله هیچ گاه به دنبال درگیری جدی در داخل لبنان نبوده حتی در جریان جنگ 15 ساله داخلی لبنان سعی کرد همواره اهداف خارجی و حفظ مقاومت را درنظر داشته باشد و همواره توجه دارد که درگیری های داخلی آن را از وظیفه اصلی خودش که مبارزه با رژیم صهیونیستی غافل نکند.

وی در خصوص فراخوان عمومی سید حسن نصرالله برای اعلان بسیج عمومی گفت: در چنین شرایطی احتمال جنگ در دوصورت داخلی و تهدید خارجی برای لبنان وجود دارد بویژه احتمال جنگ با رژیم صهیونیستی هرلحظه بیشتر می شود از این رو حزب الله باید نیروهای مردمی را در حالت اماده باش برای ایثار و گذشت داشته باشد.

آجرلو ادامه داد: در حال حاضر نیروهای تروریستی و تکفیری دائما مناطقی از قلمون عرسال و شیعه نشین را مورد هدف قرار می دهند و احتمال جنگ و خطر بیشتر است چراکه محور مقاومت در چند جبهه یمن سوریه لبنان مشغول مبارزه است  و ایران نیز در معرض تهدیدات امنیتی است و دشمنان محور مقاومت به دنبال زدن ضربه زدن نهایی هستند از این رو مقام معظم رهبری نیز در سخنان اخیر خود تاکید داشتند که محور مقاومت بایستی اماده مقابله با هر اتفاقی باشد.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

انتهای پیام/ح
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار