مجتهدزاده در همایش زنان مقاوم خرمشهر مطرح کرد

نقش تعیین کننده زنان در حماسه خرمشهر/ خرمشهر عرصه شکست مادیات در مقابل ایمان و اراده بود

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: نقش زنان در حماسه خرمشهر بسیار تعیین کننده بود و اگر وجود زنان نبود آن اقتدار و مقاومت در جنگ، در مقابل دشمن جلوه پیدا نمی‌کرد. خرمشهر عرصه شکست مادیات در مقابل ایمان و اراده مردم بود.
کد خبر: ۴۶۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱ - 23May 2015

نقش تعیین کننده زنان در حماسه خرمشهر/ خرمشهر عرصه شکست مادیات در مقابل ایمان و اراده بود

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، "مریم مجتهد زاده" رئیس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس در همایش زنان مقاوم خرمشهر گفت: همه ما به دید تاریخی به زنان در دوران دفاع مقدس نگاه میکنیم ولی وقتی شرایط  کشور و جامعه را در آن دوران بررسی کنیم، خواهیم دید که فتح خرمشهر یک معجزه بود و کار عظیمی صورت گرفته است و باید به نقش زنان در آزادسازی دفاع مقدس توجه کنیم و ببنیم چه حادثه بزرگی اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: کانون اصلی هدف گیری دشمن در تهاجم خود، اشغال خرمشهر و خوزستان بود و آنها در معادلات خود این طور حساب میکردند که در کشور ایران، تازه انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده است و در نقاطی جنگهای قومیتی و تجزیه طلبانه شکل گرفته و ارتش منسجمی در کشور وجود ندارد و به این فکر میکردند که میتوانند در مدت کوتاهی تهران را فتح کنند.

وی تصریح کرد: در آن دوران آمریکا و شوروی خود را دو ابر قدرت جهان تصور میکردند و تا به آن روز این اتفاق نیافته بود که کشوری به تنهایی در مقابل ستم، انقلاب کرده باشد و این کشور به شرق و غرب هم وابسته نباشد و آنها این موضوع را قبول نمیکردند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس اظهار داشت: در آن ایام کشور از نظر تولید تجهیزات نظامی، مشکلات بسیاری داشت و حتی سیم خاردار را هم از خارج کشور وارد میکردیم ولی در میدان جنگ در یک ائتلاف نانوشته همه دنیا در مقابل ما قرار گرفته بود و ما تنها بودیم و کمکهای تسلیحاتی و اطلاعاتی شوروی و آمریکا به رژیم عراق انجام میشد.

مجتهد زده با تاکید بر نقش برجسته زنان در حماسه فتح خرمشهر، تصریح کرد: نقش زنان در حماسه خرمشهر بسیار تعیین کننده است و اگر وجود زنان نبود آن اقتدار و مقاومت در جنگ، در مقابل دشمن جلوه پیدا نمیکرد. خرمشهر عرصه شکست مادیات در مقابل ایمان و اراده مردم بود.

وی به حمله عربستان سعودی به یمن نیز اشاره کرد و گفت: همان طور که در تهاجم عربستان سعودی به مردم مظلوم یمن مجامع جهانی و حقوق بشری سکوت کردند، در دوران دفاع مقدس و حمله دشمن به خرمشهر هم همین سکوت حاکم بود و رهبری مقتدرانه و هوشمندانه امام جلوه پیدا کرد و ایشان گفتند تا سرزمین ما آزاد نشود مذاکره معنا ندارد و خرمشهر بعد از حماسه مقاومت ملت ایران آزاد شد. ایمان و توکل به خدا باعث شد تا استعدادهای انسان در میدان عمل به فعلیت برسد و توانستیم آن حماسه را  بیافرینیم و این معنی همان جملهای است که حضرت امام خمینی(ره) فرموند که خرمشهر را خدا آزاد کرد.

مجتهد زاده اظهار داشت: هشت سال دفاع مقدس تاریخ و هویت ما را ایجاد کرد تا همه بفهمند که یک ملت با دست خالی در مقابل دشمن ایستادگی کرده و پیروز شد و انقلاب اسلامی هیمنه ابرقدرتها را فروریخت. ما باید بفهمیم چه گذشته با افتخاری داشتهایم و این مطلب را به نسلهای بعدی منتقل کنیم.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در بخش پایانی سخنان خود با طرح این سوال که در کدام یک از جنگهای دنیا سراغ دارید که زنان در تمامی عرصهها فعال باشند و مهر و محبت مادری را با حماسه و مقاومت ترکیب کنند، تصریح کرد: باید نقش خانمها را در تمامی عرصهها جدی بگیریم و مادران و همسران شهدا نقش برجستهای در انقلاب و دفاع مقدس داشتند و آنها با آماده کردن محیط خانواده، شرایط وجود فرزندان و همسران خود را در میدان جهاد و مقاومت آماده کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار