سردار سیف در گفت‌وگوی مشروح با دفاع پرس:

منافع تهدیدکنندگان ایران در تیررس حامیان جمهوری اسلامی است/ چگونگی بکارگیری بسیجیان در یگان‌های سپاه

معاون آموزش و مقاومت مردمی بسیج گفت: امروز عمق استراتژیک ایران به فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورمان گسترش یافته است؛ به نحوی که حامیان جمهوری اسلامی به محض اینکه کشورمان را در خطر ببینند، حاضرند داوطلبانه تمام منافع استکبارگران را در داخل مرزهایشان با خطر مواجه سازند.
کد خبر: ۴۶۱۱۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱ - 10May 2015

منافع تهدیدکنندگان ایران در تیررس حامیان جمهوری اسلامی است/ چگونگی بکارگیری بسیجیان در یگان‌های سپاه

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: دلاورمردی از دیار لرستان است، که از سال ۱۳۶۰ وارد صحنه کارزار جنگ تحمیلی شده و در لشکرهای ۷ ولیعصر(عج) و ۵۷ حضرت ابالفضل(ع) و تیپهای امام حسن مجتبی(ع) و ۷۲ محرم در راستای حراست از انقلاب و کشور اسلامی ایران به دفاع از ایران اسلامی در برابر تهاجم ارتش رژیم بعث عراق و کشورهای پشتیبان این رژیم، تا پایان جنگ تحمیلی پرداخت؛ پس از دفاع مقدس نیز ضمن ادامه تحصیل در دانشگاه عالی دفاع ملی، با قبول مسئولیتهای مختلفی در سپاه و بسیج به انجام وظیفه مشغول بود، تا اینکه در چند سال اخیر بهعنوان معاون آموزش و مقاومت مردمی بسیج، فعالیتهایی را در راستای تقویت آمادگی رزمی بسیجیان آغاز میکند که نمونه بارز این فعالیتها را میتوان در برگزاری رزمایشهای الی بیتالمقدس ملاحظه کرد.

بر این اساس و برگزاری رزمایشهای الی بیتالمقدس بهانهای شد تا میزبان سردار «نصرتالله سیف» معاون آموزش و مقاومت مردمی بسیج در خبرگزاری دفاع مقدس باشیم، که در این حضور با سردار سیف درباره موضوعات مأموریتی این معاونت به گفتوگو پرداختیم.

ماحصل گفتوگوی مشروح  دفاع پرس با معاون آموزش و مقاومت مردمی بسیج در ادامه آمده است.  

*نحوه ورود شما به سپاه و عرصه دفاع مقدس چگونه بود؟

بنده متولد سال ۱۳۴۰هستم و در زمان آغاز جنگ تحمیلی دانشآموز سال چهارم دبیرستان بودم که پس از اخذ دیپلم در خرداد سال ۱۳۶۰، با جمعی از دوستانم تصمیم گرفتیم در سپاه به انجام وظیفه مشغول شویم و بدین ترتیب بعد از سپری کردن سه ماه دوره آموزش، وارد کارزار جنگ تحمیلی شدیم؛ جنگی که در فاصله کوتاهی از پیروزی انقلاب اسلامی به کشورمان تحمیل و همین موضوع باعث شد تا مدافعان انقلاب در روزهای آغازین جنگ، نتوانند به درستی از مرزهای جغرافیایی کشورمان دفاع کنند.

اما در نهایت با فرماندهی امام خمینی(ره) و اتحاد بین نیروهای مسلح و حضور بسیج مردمی در جبهههای حق علیه باطل، توانسیم طی عملیاتهای بزرگ و غرورآفرینی همچون ثامنالائمه(ع)، بیتالمقدس، کربلای پنج و والفجر ۸ توانستیم بر دشمن بعثی و تمام کشورهای شرقی و غربی حامی رژیم بعث عراق پیروز شویم.  

هرچند که دوران دفاع مقدس در تیرماه ۱۳۶۷ با اعلام آتشبس میان ایران و عراق پایان یافت، اما از آن به بعد رزمندگان و فرماندهان تجارب جنگ را به نسل جوان منتقل کردند؛ زیرا تا زمانی که انقلاب و حکومت اسلامی در ایران وجود دارد، جنگ ما با استکبار نیز تمامی ندارد؛ به همین خاطر باید نسل جوان کشورمان همانند نسلی که در جبههها حضور یافت و از این انقلاب و کشور دفاع کرد، بتوانند در برابر جنگهای احتمالی آینده، پیروز میدان باشند.    

*بسیج مردمی که با شکلگیری انقلاب اسلامی تشکیل شد، اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟

بسیج که در زمان شکلگیری در پی تحقق ارتش ۲۰ میلیونی بود، اکنون به ارتش مردمی دهها میلیونی تبدیل شده است؛ زیرا با برگزاری جشن تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی در سال گذشته، تعداد اعضای این تشکل مردمی، امسال از مرز ۲۲ میلیون نفر عبور کرده و بدین ترتیب آرزوی امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی را توانستیم سال گذشته محقق سازیم. از سوی دیگر توان ما به لحاظ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و علمی نسبت به سالهای دفاع مقدس چندین برابر افزایش یافته است.

بنابر این ما در سازمان بسیج مستضعفین برای مقابله با انواع تهدیدات و در سطوح مختلف، بسیجیان را در پنج سطح، یگانهای عاشورا و الزهرا(س) که در تمامی پایگاههای بسیج حضور دارند، یگانهای بیتالمقدس که آموزشهای بیشتری نسبت به یگانهای عاشورا گذراندند و گردانهای امام حسین(ع) و امامعلی(ع) سازماندهی کردهایم؛ به نحوی که از سال ۹۱ تاکنون رزمایشهای الی بیتالمقدس را با لحاظ کردن تهدیدات نوین و تاکتیکهای مقابله با این تهدیدات را برگزار کردیم و در سال جاری نیز این برنامه را ادامه میدهیم.  

نکته دیگر این است که علاوه بر گسترش بسیج مستضعفین، عمق استراتژیک ایران هم بهواسطه پیروزی در دفاع مقدس افزایش یافته است، زیرا در اوایل انقلاب و در سالهای دفاع مقدس عمق استراتژیک ما، محدود به کشورمان میشد؛ اما اکنون به برکت ایستادگی مردم کشورمان در برابر کشورهای استکباری، عمق استراتژیک ایران به فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورمان گسترش یافته است؛ به نحوی که طرفداران و حامیان جمهوری اسلامی ایران در کنار مرزهای سرزمینهای اشغالی فلسطین و در کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکایی حضور دارند، و به محض اینکه جمهوری اسلامی ایران را در خطر ببینند، حاضرند داوطلبانه تمام منافع استکبارگران را در داخل مرزهایشان با خطر مواجه سازند.

*چرا عنوان «معاونت عملیات بسیج» به «معاونت آموزش و مقاومت مردمی بسیج» تغییر یافت؟


با تغییر فرماندهی در بسیج، سردار نقدی (رئیس سازمان بسیج مستضعفین) تصمیم گرفتند در کنار آموزشهای نظامی و تأمین تجهیزات، بعد معنوی بسیجیان نیز تقویت شود؛ براین اساس آموزشهای عقیدتی و بصیرتی را گسترش دادند و با این تدبیر، تمام بسیجیان را در حلقههای صالحین سازماندهی کردند، تا این حلقهها نسبت به افزایش بعد معنوی و بصیرتی بسیجیان جلساتی را بهصورت منظم برگزار کنند؛ به نحوی که هسته اولیه گردانهای عاشورا از میان همین حلقهها شکل میگیرد، و از آنجایی که بسیجیان گردانهای بیتالمقدس، امام حسین(ع) و امام علی(ع) نیز از میان بسیجیان گردانهای عاشورا سازماندهی میشوند، حلقههای صالحین را میتوان پایه و زیربنای فعالیتهای بسیجیان دانست.

بنابراین از اواخر سال ۹۰ که بسیج به سمت تشکیل حلقههای صالحین گام برداشت، معاونت آموزش و مقاومت مردمی بسیج با همان وظایف معاونت عملیات و آموزش سابق سازمان بسیج، فعالیت خود را آغاز کرد، و اکنون با استفاده از گردانهای بیتالمقدس، رزمایشهای الی بیتالمقدس را با هدف اینکه این گردانها روزی بتوانند قدس شریف را از لوث وجود رژیم کودککُش صهیونیستی پاک کنند، در سطح کشور اجرا میکند، و امیدواریم نماز جماعت رزمندگان جهان اسلام را در مسجد الاقصی به امامت رهبر معظم انقلاب برگزار کنیم.

*رزمایشهای الی بیتالمقدس تا چه حد موفق بوده است؟  

ارتقای توان رزم بسیج برای مقابله با تهدیدات نرم، نیمهسخت و سخت دشمنان از اهدافی است که در این رزمایشها به دنبال تحقق آن هستیم، و برای انجام این هدف آموزشهایی را اجرا میکنیم، که در روز رزمایش، تحت فرماندهی قرارگاه کشوری امام هادی(ع) به اجرای تمرین آموزشها میپردازند.

در همین رابطه برای ارزیابی رزمایشهای الی بیت المقدس تیمهای بازرسی از ستاد کل نیروهای مسلح در تمامی این رزمایشها حضور مییابند و نسبت به ارزیابی آنها اقدامات لازم را انجام میدهند؛ بدین ترتیب رزمایشهایی که در سال ۹۱ انجام شد امتیاز ۸۰.۵ درصد، در سال ۹۲ امتیاز ۸۷ درصد و در سال ۹۳ امتیاز ۹۰ درصد را کسب کردند.

در اینجا لازم است بر این نکته تأکید کنم که دشمن ابلَه است؛ زیرا هر چه دشمنان بهویژه رژیم استکباری آمریکا ما را تهدید و عنوان میکنند که «گزینههای ما روی میز است» انگیزه بسیجیان برای حضور در تمرین و رزمایشها بیشتر میشود؛ به عبارت دیگر هرگاه تهدیدی علیه ما صورت میگیرد، بسیجیان با شور و اشتیاق و علاقه بیشتری در رزمایشها حاضر میشوند.


* با پایان یافتن دور سوم رزمایشهای الی بیتالمقدس، آیا این رزمایشها در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت؟

با پایان یافتن دور سوم رزمایشهای الی بیتالمقدس که پنجشنبه و جمعه ۱۷و ۱۸ اردیبهشت در قزوین برگزار شد، برای دور چهارم رزمایشها در سال جاری، برنامهریزیهای منسجمتری با توجه به نوع تهدیدات، تاکتیکها و سناریوهای خاصی را تدارک میبینیم.

*با توجه به آموزشهای تخصصی که بسیجیان فرا میگیرند، آیا از این نیروها در یگانهای مختلف سپاه استفاده میشود؟

بسیج از لحاظ نیروی تخصصی برای هر عملیاتی نیروی مختص به آن را تربیت کرده و هر کدام از نیروهای چندگانه سپاه به نیروهای تخصصی بسیج احتیاج داشته باشند، این نیروها در کمترین زمان ممکن در یگانهای سپاه سازماندهی و بهکارگیری میشوند.

*پستهای ایست و بازرسی مدتها توسط بسیجیان برپا میشد، اما در چند سال اخیر شاهد چنین فعالیتی نیستیم؛ آیا این موضوع علت خاصی دارد؟

علت آن این است که امنیت کامل در کشورمان برقرار است، و ناامنی خاصی نداریم؛ البته هرگاه بسیج تشخیص دهد مأموریتی را باید بهعنوان وظیفه انجام دهد، بهطور حتم آن را انجام میدهد؛ زیرا بسیج یک نیروی تکلیفمدار است. علاوه بر این هر کجا نیروی انتظامی در برقراری امنیت شهرها بهوجود بسیج نیاز داشته باشد، با این نیرو همکاری کاملی خواهد داشت.

انتهای پیام/

گفتوگو از رحیم محمدی

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
محمد یاوری
|
-
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
3
خداقوت سردار

چشم امید ملت های مستضعف جهان بعد از خدا به سرداران و دلاورمردانی چون شماست که از جان خود در اعتلای پرچم اسلام دریغ نمیکنید
خدا یاور شما و تمام رزمندگان جبهه حق
حسین یزدانی
|
-
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
3
خدا پشت پناه سردار سیف باشد که واقعا از جان و دل در راستای پیشبرد اهداف نظام اسلامی هیچ گونه دریغی نمکند
من سرباز ایشون....خیلی با ابهت و در عین حال مهربان و محبوب دل همه
کامیار
|
-
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
0
2
ممنون.سوالات ماراهم برسیده بودید...خیلی از جواب سولاتم را اینجا پیدا کردم..
محمد جعفر عابدینی
|
-
|
۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
0
1
چگونه می توانیم داوطلبانه و بصورت بسیجی و رزمنده در کشورهای عراق یاسوریه یالبنان در کنار نیروهای داوطلب و ارتش آنها بجنگیم . بنده در 15 سال در ماووت عراق در گردان کرببلا تیپ 12 قایم و رزمنده بودم و در کردستان به سن بلوغ رسیدم .لطفا مرا راهنمایی گنید
محمد جعفر عابدینی
|
-
|
۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
0
1
چگونه می توانیم داوطلبانه و بصورت بسیجی و رزمنده در کشورهای عراق یاسوریه یالبنان در کنار نیروهای داوطلب و ارتش آنها بجنگیم . بنده در 15 سال در ماووت عراق در گردان کرببلا تیپ 12 قایم و رزمنده بودم و در کردستان به سن بلوغ رسیدم .لطفا مرا راهنمایی گنید
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار