فردا در دانشگاه تهران/

همایش ملی "به شهادت سکوت" برگزار می‌شود

همایش ملی "به شهادت سکوت؛ اشغال ایران و کشتار مردم در جنگ جهانی اول" در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۵۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴ - 04May 2015

همایش ملی

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، وقایع جنگ جهانی اول از کلیدی ترین نقاط عطف تاریخ ایران است که سرنوشت آینده این کشور و کشورهای منطقه را تغییر داده و کشورمان را در دام اشغال و استعمار اسیر کرد.

عبرت گیری از وقایع تاریخ و رفتار گذشتگان در کنار مطالبه حقوق از دست رفته، موجب حضور قدرتمندتر ایران در جامعه جهانی است.

بدین منظور، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با همکاری مجموعهای از موسسات تاریخی مرتبط در نظر دارد همایش ملی "به شهادت سکوت؛ اشغال ایران و کشتار مردم در جنگ جهانی اول" برگزار میشود.

این همایش سه شنبه، ۱۵ اردیبهشت در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و با همکاری موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، گروه تاریخ دانشگاه تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی، مرکز اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، دفتر مطالعات، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار میشود.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری رئیس همایش ملی "به شهادت سکوت"، هدف از برگزاری چنین همایشی در مجموعه دانشگاه را ضمن تکمیل پژوهشهای صورت گرفته در حوزه این بحث، ترویج دستاوردهای علمی در قشر دانشگاهی بیان کرده و گفت: مردم ایران در طول تاریخ بابت دخالتها و تهاجمات بیگانگان صدمات زیادی را متحمل شدهاند. نمونه بارز این وقایع جنگ جهانی اول و کشتار میلیونی مردم ایران به عنوان کشوری بی طرف و خارج از میدان اصلی نبرد است که متاسفانه آن طور که شایسته است به آن پرداخته نشده است. جمعیت سالم و فعال به عنوان پشتوانهای برای قدرت یک کشور حساب میشود. حال اینکه بیگانگان و بخصوص انگلستان در مقطع جنگ جهانی اول طی برنامهای همه جانبه آحاد جمعیت ایران را دچار گرسنگی و بیماریهای واگیر کرده تا عملا قدرت کشور را فلج نمایند و از این رهگذر نفت و سایر ثروت ملی کشور به تاراج رفته و صرف ماشین جنگ افروز متفقین میشده است.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران در مورد روند برگزاری همایش افزود: همایش "به شهادت سکوت"، پیشینه تحقیقاتی داشته و نزدیک به یک سال قبل روال اجرایی آن با برگزاری نشستی تخصصی با همین عنوان در دانشکده حقوق دانشگاه تهران آغاز شده است. در این بازه زمانی طی اعلام فراخوان مقالات همایش در مجموع ۲۲۱ مورد چکیده مقاله و ۹۹ مورد اصل مقاله دریافت شده است. مجموعه چکیده مقالات همایش در کتابی با همین عنوان چاپ شده و در اختیار مدعوین همایش قرار میگیرد. مقالات برگزیده این همایش علمی- پژوهشی نیز در کتاب مجموعه مقالات همایش چاپ شده و پس از همایش در اختیار محققین قرار میگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه، آغاز برنامه اجرایی همایش را هشت صبح اعلام کرده که شامل مراسم افتتاحیه با سخنرانی میهمانان ویژه همایش میباشد و در ادامه نشستهای تخصصی همایش برگزار میشود.

شرکت در این همایش برای عموم آزاد است و علاقه مندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش مراجعه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار