کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با دفاع پرس:

طرح تجزیه عراق، آمریکایی- صهیونیستی است/ آمریکا به دنبال کاهش قدرت نفوذ ایران در منطقه

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به طرح کنگره آمریکا برای تجزیه عراق گفت: طرح تجزیه عراق بی ارتباط با نفوذ و قدرت ایران در منطقه نیست.
کد خبر: ۴۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۵ - 04May 2015

طرح تجزیه عراق، آمریکایی- صهیونیستی است/ آمریکا به دنبال کاهش قدرت نفوذ ایران در منطقه

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس؛ طی روزهای گذشته پیش نویس طرح کنگره آمریکا در خصوص تحویل مستقیم سلاح به برخی اقلیت ها در عراق مطرح شد که مخالفت پارلمان عراق را در پی داشت.

پارلمان عراق طی یک نشست، بیانیه ای در مخالفت با پیش نویس طرح کنگره آمریکا درباره این کشور صادر کرد که بر اساس آن با پیش نویس کنگره آمریکا مبنی بر تعامل با برخی طیف های عراق و دور زدن دولت و نادیده گرفتن نقش آن مخالفت کرده و این اقدام را دخالت آشکار در امور عراق و نقض قوانین بین المللی و نقض تعهدات آمریکا در چارچوب توافق نامه چارچوب راهبردی مبنی بر تضمین وحدت و حاکمیت و استقلال عراق می داند.

 


در این بیانیه آمده است: ریاست پارلمان عراق، مخالفت این نهاد را به اطلاع کنگره آمریکا می رساند و بر مخالفت خود با دخالت در امور داخلی و هرگونه تعاملی که به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق خدشه وارد کند، تاکید می کند.

پارلمان عراق همچنین دولت این کشور را ملزم کرده است تا سلاح و تجهیزات ضروری برای مقابله با داعش و آزادسازی تمام خاک عراق را تامین کند.

خاطر نشان می شود: دولت عراق نیز مخالفت خود را با پیش نویس طرح کنگره آمریکا در خصوص تعامل مستقلانه با کردها و اهل سنت عراق اعلام کرد.

 

 

** ترکیه و برخی ازکشورهای منطقه با تجزیه عراق مخالفند

در همین رابطه مهرعطا کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به طرح اخیر کنگره آمریکا برای تجزیه عراق به خبرنگار بین الملل دفاع پرسگفت: تجزیه عراق از گذشته زمان جرج بوش تا دوره ریاست جمهوری اوباما مطرح بوده است.

وی ادامه داد: البته برخی از کردهای عراق نسبت به این طرح بی میل نیستند و دوست دارند که کردستان مستقلی در داخل عراق شکل بگیرد.

مهرعطا ادامه داد: در آغاز حمله داعش به به موصل، مواضع مسعود  بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، با دولت مرکزی عراق هم چهت نبوده و به دنبال استقلال کردستان بود ولی با حضور تروریستهای داعش وی نظرش تغییر کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه استراتژی کلی که آمریکا و اسرائیل به دنبال آن هستند این است که طرح تجزیه عراق را اجرا کنند، اظهار داشت: به هرحال دولت مرکزی عراق، ایران و برخی کشورهای منطقه با این طرح مخالف هستند و حتی ترکیه با این طرح مخالف است چراکه منافع ملی ترکیه در این است که عراق یکپارچه باشد، در مجموع باید گفت این طرح  عملی نمی شود چرا که مخالفان زیادی دارد.

 

 ** آزادسازی مناطق عراق از داعش و تلاش آمریکا برای تجزیه عراق

مهر عطا در ادامه با بیان اینکه موفقیت در شکست داعش که توسط نیروهای مردمی بوجود آمده بی ارتباط با ارائه طرح تجزیه عراق نیست، تصریح کرد: اگر نیروهای مردمی و ارتش درعراق و کمک های مستشاری ایران در عراق موفق به شکست کامل داعش بشوند فضای تنفسی داعش تنگ خواهد شد و عراق موفق می شود حاکمیت ملی اش را کسب کند.

وی افزود: مسئله مهم تر، نفوذ قدرت ایران در منطقه است، آنها به دنبال طرح هایی هستند که از قدرت نفوذ  ایران در منطقه بکاهند و لذا طرح تجزیه عراق بی ارتباط با نفوذ و قدرت ایران در منطقه نیست چرا که این طرح می تواند مجددا فضای تنفسی برای داعش در عراق بوجود آورد و باعث شود این گروهک تروریستی کامل نابود نشود.

مهرعطا گفت: به لحاظ حقوقی کنگره آمیکا نمی تواند چنین طرحی را بین المللی کند چرا که چنین طرحی باید از فیلتر شورای امنیت و سایر فیلترهای حقوقی عبور کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: مسئله مهم تر خود دولت عراق است که  باید به اجرای این طرح متمایل باشد که قطعا چنین نیست، البته مطمئنا در بدنه دولت عراق و کردها گروهی موافق این طرح هستند که برخی گروه های متمایل به سعودی از جمله آنها هستند، اما در مجموع دولت مرکزی عراق و مسئولان شیعه موافق این طرح نیستند چرا که به زعم آنانن در حال حاضر، مسئله اصلی عراق، مبارزه با داعش و دور راندن آن از مناطق مختلف عراق مطرح است.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها