سفیر سابق یمن در گفتگو با دفاع پرس:

آل سعود بر خلاف تصورش موجب انسجام داخلی طیف‌ها و احزاب یمن شد

سفیر سابق یمن گفت: رژیم عربستان با حمله به یمن به هیچکدام از اهداف خود نرسید و چیزی جز کشتار مردم یمن و خرابی زیرساخت‌ها برجای نگذاشت در مقابل، موجب انسجام داخلی طیف‌ها و احزاب یمن شد.
کد خبر: ۴۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵ - 27April 2015

آل سعود بر خلاف تصورش موجب انسجام داخلی طیف‌ها و احزاب یمن شد

مرتضی رحیمی سفیر سابق ایران در یمن در گفتگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، با اشاره به حمله دوباره عربستان به یمن بعد از اعلام آتش بس گفت: اعلام آتش بس و یا پایان طوفان کوبنده از سوی رژیم آل سعود به این علت بوده که این وضعیت از نظر افکار عمومی نمیتوانست ادامه پیدا کند و قطعا هیچ دستاوردی برای آل سعود نداشت.

وی اهدافی که آل سعود در پی آن به یمن حمله کرده بود را محقق نشده و همراه با نتیجهای معکوس دانست و اظهار داشت: رژیم آل سعود با حمله به یمن به هیچکدام از اهداف خود نرسید و چیزی جز کشتار مردم یمن و خرابی زیرساختها برجای نگذاشت در مقابل، موجب انسجام داخلی طیفها و احزاب یمن حول جنبش انصارالله و پیشروی در شهرهای مختلف شد.

سفیر سابق ایران در یمن ادامه داد: آل سعود انتظار داشت بعد از حمله به یمن، حلقه شکل گرفته در این کشور دچار محدودیت شود ولی چنین اتفاقی نیفتاد و فشار افکار عمومی و طیفهای سیاسی گسترده تر شد.

به گفته رحیمی، از سویی دیگر اقدامات سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران و همه طرفهایی که مخالف اینگونه اقدامات تجاوزکارانه و دخالت در امور داخلی و امنیت کشورها بودند، رژیم عربستان را مجبور کرد که پایان مرحله اول از تجاوز به خاک یمن را اعلام کند.

رحیمی تصریح کرد: اعلام آتش بس در یمن از سوی آل سعود به معنای قطع تاثیرگذاری و صرفنظر از  سیاستهایی که در یمن داشته، نیست بلکه سعودی ها تاکتیک خود را در قبال این کشور تغییر داده و مرحله جدیدی را مقابل یمن آغاز کرده اند.

وی با بیان اینکه مرحله جدید اقدامات تلاشگرانه عربستان در یمن در دو بعد نظامی و سیاسی خواهد بود، گفت: اقدامات نظامی آل سعود در یمن نشان دهنده این است که آل سعود همچنان نگران نفوذ میدانی جنبش انصارالله است لذا هر مکانی را که احتمال حضور این نیرو وجود دارد تحت نظر قرار میدهد ولی قطعا چاره ای جز سپردن امور به دست مردم یمن و سپردن امور به نیروهای یمنی- یمنی ندارد.

سفیر سابق ایران در یمن تاکید کرد: امیدواریم با رایزنیهای سیاسی که در یمن صورت میگیرد و گفتگوهایی که انجام میشود، این حملات متوقف شده و آرامش به مردم یمن بازگردد.

گفتنی است عربستان سعودی پس از 27 روز تجاوز هوایی به غیرنظامیان و کشتار مردم بی دفاع یمن، از پایان عملیات نظامی در این کشور خبر داد، اما دو ساعت پس از اعلام این آتش بس، هواپیماهای سعودی چندین بار اردوگاه الاستقبال در شمال صنعا و دیگر مناطق یمن را هدف قرار دادند.

جنگنده های عربستانی به کمک ارتش 9 کشور عربی منطقه به غیر از عمان، از ششم فروردین و به بهانه حمایت از "عبد ربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن، اقدام به بمباران مناطق مسکونی و تاسیسات حیاتی این کشور کردند که بر اثر آن تاکنون بیش از 3هزار شهروند یمنی کشته و چندین هزار نفر زخمی شده اند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار