دفاع مقدس در آیینه ی مطبوعات (1)

شهیدی که معتقد بود سیر و سیاحت مؤمن جبهه است

برگزاری کنگره 3هزار شهید استان سمنان در تاریخ 9 اردیبهشت و آغاز اجلاسیه اصلی کنگره در 17 اردیبهشت‌ماه، فرصتی را فراهم آورد تا به مرور زندگی چند شهید این استان بپردازیم.
کد خبر: ۴۵۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴ - 23April 2015

شهیدی که معتقد بود سیر و سیاحت مؤمن جبهه است

به گزارش دفاع پرس، کنگره بزرگداشت شهدا که با حضور خانوادههای گرانقدر ایثارگران و رزمندگان و مسئولان لشکری و کشوری برگزار میشود، فرصتی خواهد بود برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوانی که انقلاب و جنگ را ندیده و از نزدیک با شهدا مأنوس نبودهاند...
 

شهید سیدکاظم کاظمی

فعال انقلابی در ایران و امریکا

آرادان در اول شهریور 1336 شاهد تولّد نوزادی بود که نامش را سیدکاظم گذاشتند. سیدکاظم کاظمی.

سیدکاظم شش سال بیشتر نداشت که به همراه خانوادهاش به گرگان نقل مکان کرد. سال 1352 یعنی زمانی که 16 سال بیشتر نداشت به فعالیتهای گستردهای علیه رژیم منحوس پهلوی دست زد. او کتابهایی چون رساله عملیه و حکومت اسلامی امام خمینی (ره) را در کتابخانه شخصیاش داشت که با یورش ساواک به منزلش دستگیر شد.

مدتی بعد آزاد شد و پس از گرفتن دیپلم ریاضی در سازمان تربیت بدنی مشغول به کار شد. به دلیل فعالیتهای مخفی علیه رژیم برای بار دوم توسط ساواک دستگیر و به مدت 10 روز در کمیته ضد خرابکاری تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت.

پس از قبولی در کنکور سال 1355 ساواک به علت داشتن سابقه مبارزاتی مانع ادامه تحصیل او شد. در نهایت همان سال با کمک پدر برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک به آمریکا رفت. در فعالیتهای انجمن اسلامی دانشجویان امریکا و کانادا شرکت داشت و مسئولیت انجمن اسلامی یکی از ایالتها را عهدهدار شد. او در تظاهرات ضد رژیم ستمشاهی شرکت میکرد و اعلامیههای انقلابی و نوارهای سخنرانی امام (ره) را در خارج توزیع میکرد. به همین دلیل دو بار توسط پلیس امریکا دستگیر شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اسفند ماه1357 بلافاصله درس را رها کرد و به کشور بازگشت. در واقعه اشغال لانه جاسوسی امریکا حضور داشت. با ورود به سپاه پاسداران در فروردین 1358پس از گذراندن دوره آموزش عالی سپاه، به انجام مأموریتهای محوله سپاه مشغول شد. حاصل ازدواج سیدکاظم در سال 1360 دو دختر بود. او تأکید داشت که فرزندانش در راه اسلام و خط شهادت باشند.

در اولین کنکور دانشگاهها پس از پیروزی انقلاب شرکت کرد و قبول شد. در دانشگاه با شجاعت به مقابله با گروهکها پرداخت و به این نتیجه رسید که برای استمرار مبارزات باید برنامهای حساب شده در دراز مدت داشت. لذا با تعدادی دیگر از برادران سپاه «واحد اطلاعات» را پایهگذاری کرد که بعداً برخی از سازمانهای اطلاعاتی کشور از آن الگو گرفتند.

مدتی بعد به سمت معاونت سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شد و به مبارزه با اشرار و قاچاقچیان پرداخت. پس از حدود دو سال مجدداً به سپاه برگشت.

با شروع دفاع مقدس سید آرام و قرار خود را از کف داد. میگفت: «سیر و سیاحت مؤمن جبهه است.» این عضو شورای عالی سپاه پاسداران، در سحرگاه دوم شهریور سال 1364 در 28 سالگی در سالروز شهادت امام محمد باقر (علیهالسلام) به شهادت رسید. او در حال بازدید از منطقه طلائیه بود که با ترکش گلوله توپ مجروح شد. در همان حال دست به دعا بلند کرد. سپس در حالت سجده به شهادت رسید. پیکر پاکش پس از سه روز در عید قربان تشییع و در قطعه 24 بهشت زهرا (س) تهران آرام گرفت.

شهید سیداحمدعلی نبوی

از تحصیل درحوزه تا فرماندهی سپاه

سیداحمدعلی نبوی چاشمی در دومین روز از فروردین ماه 1329 در روستای چاشم از توابع مهدیشهر در استان سمنان متولد شد.

پدرش فردی باتقوا، متعهد و از مقلدین حضرت امام خمینی (ره) بود. سیداحمد دوران ابتدایی را در روستا به پایان رساند. سپس برای ادامه تحصیلات به حوزه علمیه صادقیه(ع) سمنان رفت. ایشان پس از مدتی به پیشنهاد یکی از آشنایان برای ادامه تحصیل به قم عزیمت نمود و تا سطح حوزوی خارج یک و دو ادامه تحصیل داد. در کنار تحصیل با چشمهسار معرفت امام خمینی (ره) آشنا شد و فعالیتهای سیاسی خود را علیه رژیم پهلوی آغاز کرد. به همین دلیل ساواک وی را تحت تعقیب قرار داد. او چند بار هم با زیرکی از چنگشان فرار کرد اما سرانجام پس از ماهها زندگی مخفیانه در سال 1354 در تهران دستگیر شد و مدت 4 ماه در زندان کمیته تحت سختترین شکنجهها قرار گرفت و پس از آن به زندان اوین منتقل میشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دفتر نمایندگی ولی فقیه در سمنان شروع به کار کرد. در سال 1360 مسئولیت روابط عمومی سپاه سمنان را به عهده گرفت و پنج ماه بعد به عنوان مسئول سپاه شهرستان شهرکرد راهی آن شهر شد.

در سال 1361 به فرماندهی سپاه پاسداران قم منصوب و تحولی چشمگیر در آنجا پدید آورد. سیداحمد نبوی در سال 1362 به عنوان فرمانده سپاه شهر ری برگزیده شد و پس از سالها خدمت عاشقانه در روز پنجشنبه 24بهمن سال 1364 در عملیات والفجر 8 هنگام بازگشت از منطقه اروندرود مورد اصابت ترکش توپ قرار گرفت و در سن 35 سالگی به فیض عظیم شهادت نائل آمد. مزارش در گلزار شهدای شهرستان قم میباشد.

 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار