در نشست مشترک مطبوعاتی با "احمد زی"/

روحانی: همکاری‌های ایران و افغانستان در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری افزایش می یابد

رئیس جمهور کشورمان بر همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری ایران و افغانستان در زمینه مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد و گفت: ایران و افغانستان همکاری‌های بیشتری در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری بویژه در مناطق مرزی خواهند داشت.
کد خبر: ۴۵۰۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹ - 19April 2015

روحانی: همکاری‌های ایران و افغانستان در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری افزایش می یابد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجتالاسلام حسن روحانی ظهر امروز (یکشنبه) در نشست مشترک خبری با "اشرف غنی احمد زی" رئیس جمهور افغانستان گفت: ایران و افغانستان خواهان گسترش همکاریها در حوزه های اقتصادی، انرژی، صنایع و معادن، تجارت، سرمایهگذاریهای اقتصادی و راهآهن هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در مذاکرات خصوصی و مشترک بر حل و فصل مسأله مهاجران افغانستانی در ایران گفتگو شد، گفت: بر مبنای مذاکرات، همه مهاجران افغانستانی که در ایران حضور دارند، ثبتنام خواهند شد و ترتیبی اتخاذ میشود تا کسانی که برای کار به ایران میآیند در چارچوب قانون حضور و تردد داشته باشند.

روحانی بر همکاریهای اطلاعاتی و امنیتی دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد و گفت: ایران و افغانستان همکاریهای بیشتری در مبارزه با خشونت و افراطیگری بویژه در مناطق مرزی خواهند داشت.

وی ادامه داد: مذاکراتی در زمینه راههای تقویت امنیت منطقه داشتیم زیرا معضلات منطقه اختصاص به یک کشور ندارد و به تدریج دامنگیر همه خواهد شد. ما برای حل معضلات، نیاز به همکاری با یکدیگر داریم .

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش به مساله یمن و تجاوز نظامی به این کشور اشاره کرد و گفت: باید برای حل و فصل مسایلی که به سمت جنگ و راهحل نظامی میروند، راهحل سیاسی را انتخاب کرد که به طور نمونه در یمن ، مردم این کشور با قطع حملات هوایی باید روی صلح و آرامش را ببینند و خودشان پای میز مذاکره ،مسایل را حل کنند.

روحانی سپس به مسأله محیط زیست و احیای تالابها و دریاچهها اشاره کرد و گفت: دو کشور بر استفاده از حقآبهها و پایبندی به مقررات قانونی در این خصوص برای حفظ محیط زیست اشتراک نظر دارند و امیدواریم در چارچوب قانون، حق و انصاف، به توافقاتی در این زمینه برسیم که منافع دو کشور را تأمین کند.

رئیس جمهور همچنین بر فعالیتهای چندجانبه میان ایران و افغانستان با کشورهای هند، چین، ترکمنستان و تمامی کشورهای ساحلی دریای خزر و آسیای میانه به منظور تأمین منافع دو کشور و منطقه تأکید کرد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص همکاری دو کشور برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، گفت: متأسفانه تولید مواد مخدر سال به سال در حال افزایش است و باید در قدم اول میزان کشت و تولید آن را مهار کرده و کاهش دهیم .

وی با اعلام آمادگی وزارت جهاد کشاورزی ایران برای کمک به مردم افغانستان به منظور کشت جایگزین، گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا با آمادهسازی مسیر ترانزیت شرایطی فراهم کنیم تا محصولات کشاورزی و معدنی افغانستان به کشورهای هدف صادر شوند.

روحانی همچنین در پاسخ به خبرنگار تلویزیون شمشاد افغانستان در خصوص حقآبه هریرود گفت: امروز اراده مشترک دو طرف را برای حل و فصل مسأله آب به خوبی مشاهده میکنیم. در مسأله آب در هیرمند توافق و چارچوب داریم. برای محیط زیست و حقآبههای تالابها و دریاچهها باید به توافق و تفاهم جدید برسیم و مسایل را حل کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: دو ملت و دو دولت میتوانند مسایل خود را حل و فصل کنند و هریرود نمیتواند مانعی برای توسعه روابط باشد. ایران، افغانستان و ترکمنستان قطعاً در استفاده از این رودخانه به چارچوبی خواهند رسید که منافع هر سه کشور را تأمین کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها