انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرد؛

بررسی راهبرد ایران نسبت به رژیم اشغالگر قدس در کتاب "دولت نهم و رژیم صهیونیستی"

در کتاب "دولت نهم و رژیم صهیونیستی"، تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم اشغالگر قدس و راهبرد های سیاست خارجی دولت نهم و نیز سیاست های منطقه ای رژیم صهیونیستی بعد از روی کار آمدن دولت نهم مورد بررسی قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵ - 18April 2015

بررسی راهبرد ایران نسبت به رژیم اشغالگر قدس در کتاب

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود کتاب «دولت نهم و رژیم صهیونیستی» تألیف مهدی فرداد پور را منتشر کرد که در این اثر تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم اشغالگر قدس و راهبرد های سیاست خارجی دولت نهم و نیز سیاست های منطقه ای رژیم صهیونیستی بعد از روی کار آمدن دولت نهم مورد بررسی قرار گرفته است. 

این کتاب دارای پنج فصل است که درفصل اول با عنوان"مبانی نظری" ابتدا به بررسی برخی از مهم ترین نظریه های مطرح شده در عرصه روابط بین الملل همچون آرمان گرایی، واقع گرایی و سازنده گرایی می پردازد و سعی می کند نوع نگرش این نظریه ها به عرصه روابط بین الملل را مورد کنکاش قرار دهد و در حد امکان به مقایسه آن ها نیز می پردازد. سپس به بررسی  ادبیات موجود در عرصه ی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخته می شود تا از این طریق و با توجه به نظریه های روابط بین الملل بتوان به رویکرد مناسبی برای تحلیل سیاست خارجی ایران در دولت نهم دست یافت.

درفصل دوم به بررسی مناسبات ایران و اسرائیل بعد از پیروزی انقلاب و طی دهه ی اول انقلاب می پردازد.

برای فهم بهتر مناسبات ایران و اسرائیل و نقش عمده ی گروه های مقاومت لبنانی و فلسطینی در این مناسبات به بررسی تاثیر انقلاب اسلامی ایران در شکل گیری و تقویت گروه های مقاومت نیز پرداخته می شود و سرانجام در بخش پایانی این فصل مناسبات ایران و رژیم صهیونیستی در دولت های سازندگی و اصلاحات واکاوی می شود و کارنامه ی این دو دولت را در مورد رفتار با اسرائیل مورد کنکاش قرار می دهد.

در فصل سوم به بررسی سیاست های منطقه ای اسرائیل تا قبل از روی کار آمدن دولت نهم پرداخته می شود.

در ابتدا باتوجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران تاثیرات مستقیمی بر سیاست های منطقه ای اسرائیل داشته است به بررسی تاثیر آن بر سیاست های منطقه ای اسرائیل پرداخته و بعد از آن سیاست های منطقه ای اسرائیل در دوره زمانی 1979 تا 2005 پرداخته می شود.

از آن جا که بین اسرائیل و ایالات متحده آمریکا روابط استراتژیکی وجود دارد و طرفین دارای منافع مشترکی در منطقه هستند، لذا سیاست های این دو دولت در منطقه دارای نقاط اشتراک منحصر به فردی است. به همین دلیل سیاست های منطقه ای اسرائیل در این دوره زمانی در چارچوب استراتژی خاور میانه ای آمریکا بررسی خواهد شد و برای تبیین بهتر موضوع چند حادثه مهم را به عنوان شاخص قرار داده و به بررسی سیاست های منطقه ای اسرائیل در چارچوب استراتژِی خاورمیانه ای آمریکا پرداخته می شود.

این موضوعات بدین صورت مطرح شده است : الف) از پیروزی انقلاب اسلامی تا فروپاشی شوروی، ب) از فروپاشی شوروی تا حوادث یازده سپتامبر، ج) از حوادث یازده سپتامبر تا روی کار آمدن دولت نهم.  

در فصل چهارم به بررسی راهبردهای سیاست خارجی دولت نهم پرداخته شده است. اما اول برای درک بهتر دلایل اتخاذ راهبردهای دولت نهم در سیاست خارجی به بررسی شرایط داخلی، منطقه ای و بین المللی در آستانه روی کارآمدن دولت نهم پرداخته و سپس به بررسی دیدگاه های دولت نهم در مورد هولوکاست و دلیل تشکیک در موضوع هولوکاست پرداخته و پس از آن سیاست های دولت نهم را در زمینه پرونده هسته ای ایران را بررسی شده است و در ادامه اقدامات دولت نهم در تلاش برای تشکیل جبهه ضد امپریالیستی را در راستای افزایش عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران مورد کنکاش قرار گرفته است و سرانجام در آخر تلاش دولت نهم برای ایجاد اتحاد در جهان اسلام برای بیداری ملت ها و برای مقابله با رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را به عنوان یکی از راهبرد دولت نهم در سیاست خارجی را بررسی می شود.

سرانجام در فصل پنجم بررسی سیاست های منطقه ای اسرائیل بعد از دولت نهم بررسی شده است. دراین فصل ابتدا به  بررسی حمله اسرائیل به حزب الله لبنان در پی بوجود آمدن تغییرات در خاورمیانه متاثر از سیاست تهاجمی دولت  پرداخته و پس از آن به بررسی حمله ی اسرائیل به نوار غزه و تبعات این اقدامات را بررسی می شود و در ادامه با توجه به تغییر وتحولات به وجود آمده در منطقه به بررسی روابط ترکیه و اسرائیل و اثر کیفیت این روابط را به عنوان عاملی در سیاست های منطقه ای اسرائیل مورد کنکاش قرار گرفته و سرانجام با توجه به شرایط اخیر منطقه ای و بروز انقلاب در مصر وتونس و لیبی و پیدایش اعتراضات در کشورهایی چون یمن ،بحرین، اردن و عربستان به بررسی این حوادث وسیاست های منطقه ای اسرائیل متاثر از این مواردبررسی می شود.

«دولت نهم و رژیم صهیونیستی » در شمارگان 1500 نسخه و 283 صفحه در فروردین ماه سال جاری منتشر شده است.

لازم به ذکر است علاقمندان جهت تهیه این کتاب می توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب،خیابان ۱۲فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران مراجعه کرده است و یا با شماره تلفن های ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار