امیر زواره‌ای:

مرگبارترین سلاح تک‌تیرانداز دنیا متعلق به ایران است/ دلیل نام‌گذاری تانک چرخ‌دار «اقارب»

رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نیروی زمینی ارتش با اشاره به ساخت سلاح تک‌تیرانداز 23 میلی‌متری «باهر» در این سازمان گفت: نمونه‌ای مشابه این سلاح مرگبار در سطح دنیا نیافتیم.
کد خبر: ۴۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵ - 15April 2015

مرگبارترین سلاح تک‌تیرانداز دنیا متعلق به ایران است/ دلیل نام‌گذاری تانک چرخ‌دار «اقارب»

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سید مسعود زوارهای رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نزاجا در مراسم رونمایی از پنج دستاورد جدید این نیرو به تشریح ویژگیهای این دستاوردها پرداخت و اظهار داشت: تانک چرخدار «اقارب» اولین تانکی است که با مختصاتی جدید طراحی و ساخته شده است.

وی افزود: در ساخت این تانک تلفیق سه عنصر تحرک، آتش و محافظت در نظر گرفته شد که این تلفیق، باعث چالاکی بیشتر شده و شانس بقای این تانک را در میدان نبرد افزایش میدهد.

رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نیروی زمینی ارتش ادامه داد: این تانک دارای توپ 90 میلیمتری بوده و چند جنگافراز رایج بر روی آن نصب است؛ و با توجه به رصد تهدیدات در آینده و در میدان نبرد به نظر میرسد که این تانک نقش مؤثری در مقابله با دشمن داشته باشد.

امیر زوارهای اضافه کرد: تانک اقارب بر اساس نیاز روز نزاجا ساخته، و در طراحی آن تلاش شده که کمترین استفاده از زیرساختهای صنعتی کشور صورت گیرد.

وی تصریح کرد: به پاس قدردانی از رشادتهای امیر سرافراز نیروی زمینی «شهید سرلشکر حسن اقاربپرست»، این تانک به نام این شهید مزیّن شده است.

رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نزاجا در تشریح دستاورد بعدی نیروی زمینی گفت: محصول دوم سلاح تکتیرانداز 23 میلیمتری «باهر» با وزن 62 کیلوگرم است که نمونهای مشابه آن در سطح دنیا نیافتیم. این سلاح مرگبار، اثربخش و در درگیری از راه دور دارای برد عملیاتی مناسب است.

امیر زوارهای افزود: با توجه به تجربهای که از ساخت سلاح «اخگر» و سلاح ششلول «محرم» و همچنین سلاح 14.5 میلیمتری «شاهر» داشتیم، بستر مناسب برای ساخت تکتیرانداز 23 میلیمتری آماده شد.

وی تصریح کرد: این سلاح بعد از انجام تست عملیاتی، به تولید انبوه رسیده و در اختیار یگانهای عملیاتی قرار میگیرد.

رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نزاجا در خصوص نامگذاری این سلاح اظهار کرد: همانطور که در زیارت حضرت  صاحبالامر(عج) از ایشان بهعنوان «نور الباهر» یاد شده است، به همین خاطر نام «باهر» را بر روی این سلاح گذاشتیم.

امیر زوارهای همچنین در مورد خودروی شنیدار فوق سبک تاکتیکی ساخته شده توسط متخصصان داخلی گفت: معمولا به جهت هزینه بالا و وزن سنگین، استفاده از این نوع خودروها در میدان نبرد مورد تردید قرار میگیرد؛ که برای برطرف کردن این دغدغه این تانک سبک شنیدار را با تحرک بالا طراحی کردیم.

وی افزود: یکی از قابلیتهای این تانک این است که هدایت تانک و سلاح در آن با یک خدمه صورت میگیرد؛ لذا برای ساخت آن مجبور شدیم در بخشهایی از سیستمهای رباتی استفاده کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا اضافه کرد: از آنجایی که در حوزه رزم زمینی باید به سوی تهدید رفت، و غافلگیر نشد، لذا آینده روشنی را برای این تانک استراتژیک پیشبینی میکنیم.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا در خصوص نامگذاری این تانک گفت: نام این تانک را«فلّاق» به معنی شکافنده گذاشتهایم.

امیر زوارهای با اشاره به ربات مسلح «نذیر» که بر اساس نیاز عملیاتی نزاجا ساخته و طراحی شده است گفت: این سلاح از سیستمهای هوشمند و شبکهمحور برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به خشابدار شدن سلاح «شاهر» گفت: با توجه به اینکه خشابدار کردن این سلاح نیاز به بازطراحی و مهندسی مجدد داشت متخصصین ما در نزاجا توانستند به این مهم دست یابند.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا افزود: این سلاح پیش از این در دو رزمایش «محمد رسولالله(ص)» و «مهزیار» تست عملیاتی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و امروز به تعداد محدودی در اختیار یگانهای مد نظر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار